Pendlarångesten sätter in, hur löser man den?

Johan S

Ny medlem
Sorry att jag kommer här och bryter mig in, har inte varit aktiv på Happy på länge såsom förr...men jag måste fråga den delvis nya publiken på Happy (vad många ni har blivit, förresten!!):

Jo, det är dags för oss flesta att börja cykelpendla "på riktigt" igen nu. Hösten kommer med stormsteg och snart dras alla ylletröjor på och man måste montera lyset igen. Men jag måste få mer tips än bara belysning och stänklappar, har jag kommit på! Det skapas nästan ångest och man vill bli mer förberedd än året innan, känner jag. Starkt.

Därför undrar jag: Har någon tips på jävligt bra prylar som gör livet lättare att leva när det är 5 minusgrader och allt är allmänt jävligt en mörk morgon på väg till jobbet? Hur blir livet enklare som pendlare? Ska man ändra något på cykeln? Finns bra prylar till cykeln som man kanske inte har tänkt på tidigare? Grejer man kan göra själv? Tack för innovativa tankar om detta..

Jag kan tycka att inställning och psykologi är lika viktigt som prylarna. Nu ska vi undvika att dra igång hela hörlursdebatten i denna tråden, men jag tycker att musik i ena örat kan vända en misärabel pendlingsmorgon till en grym öppningsscen i en stor hollywoodfilm. Njut att de små sakerna, som tillexempel hur fri man känner sig på en cykel när en fullpackad buss med igenimmade rutor kör förbi.

På cykeln? På höst/vinterpendlare går funktion före form. Skärmar förlängda med pet-flaskor och silvertejp. Sköna handtag och sadel. Så mycket annat speciellt har inte jag. Men jag är ingen superpendlare heller... :)

Det första som jag tänker på ang vinter pendling, är att ta det lungt,när det är snömodd och motvind så brukar min pendling ta den dubbla tiden mot sommar pendling, men jag gillar höst och vinter pendling dvs jag tycker om all pendling oavsätt vilkenårstid det är, och har "färdiga" cyklar för olika årstider/väglag det är skönt att slippa byta däck mm, och att ha cyklarna färdiga att användas.

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Därför undrar jag: Har någon tips på jävligt
> bra prylar som gör livet lättare att leva när
> det är 5 minusgrader och allt är allmänt
> jävligt en mörk morgon på väg till jobbet?

En bil?

Greup skrev:
> Skägg! Värmer ansiktet rätt ordentligt.

+1!

JT skrev:
>
> En bil?

Du bor inte längs E4:an nära Stockholm va?
Nu lättar iofs trafiken något på vintern, men det är ändå ett j-la köande. För att inte tala om slitaget på bilen med salt och grus och elände. Har bilpendlat till city i flera år innan jag kom på det där med att cykla. Det är kallt och jävligt att stå och skrapa, värmen kommer inte förrän vid tullarna, bensinen kostar satan och tullarna går på 800 spänn per månad.

Man får hoppas att ovan nämnda anledningar räcker när vädret blir kallt och drygt. En bra grej är väl att alla vingel-tanter och gubbar försvinner från cykelbanan, men jag är faktiskt rejält orolig att motivationen ska tryta när frosten kommer.

En prylgrej jag har sett, och som jag är nyfiken på vad det heter, är de där härliga vantarna som Yeti har på sitt styre i sina vinter-RR. Nån som vet?

IMG_5677-hdjpg

Jag satt och funderade på att starta en vinterpendlar tråd häromdagen. Mer i stil med det ultimata vinterpendlar kittet. Det borde passa in här.

Själv har jag investerat i vintercykeldojor de borde göra skilnad.
Har även gjort ett nytt vindskydd till min vattenflaska för att vätskan skall hålla sig varm lite längre och slippa grus i pipen.

För det finns inget värre än att frysa.

Ljudbok i ena örat är inte dumt.

Usch, jag lider med er redan nu. Jag sommarpendlar med racern på ca 50 min. I vintras på pendlar-MTBn kunde det ta 1:45... Det känns riktigt avlägset faktiskt att ge sig ut i beckmörker, snömodd och minusgrader. Och mer avlägset blir det, för nya jobbet ligger för långt bort för vinterpendling.

Men, ett tips i alla fall, för er som ska misärköra, är bra ljudböcker och en sjujäkla motivation!!
Ljudböcker har fördelen att de inte stänger ute så mycket trafikljud som musik tycker jag.
Jag ska tänka på er när jag sitter i värmen, i köerna...

vantarna på cykeln säljs på biltema och finns under 4-hjulingstillbehör. De är tokgrymma på att hålla händerna varma på vintern.

Min motivation ligger på topp i flera veckor efter varje gång jag åkt kommunalt.

Jag gillar Misärpendlingen bäst. Särskilt om det är någorlunda snöröjt. Sen finns det några veckor mellan barmark och alla damcyklar på våren, det är bästa tiden.

Att modda uppför johanneshovsbron med kanske ett sex-timmars spår framför sig i kolmörker förutom framlampan och mitt på bron skrika ut MISÄR över hela södermalm är mer värt än vilken cykelkolonn på götgatan på sommaren som helst.

Jag köpte sånt där air-filter, den absolut bästa vinterprylen jag skaffat mig.

rikard skrev:
> vantarna på cykeln säljs på biltema och finns
> under 4-hjulingstillbehör. De är tokgrymma på
> att hålla händerna varma på vintern.

Och de kostar "bara" 200-250:- om jag minns rätt.

Väl värda sitt pris.

/Fedde

Jag ser fram emot vinterpendlingen! Hoja i -16 förra vintern när det låg 10cm puder nerför tranebergsbron var episkt. Saker som jag kommer ihåg var irriterande(på gränsen till knäckande)var dessa förbannade skoöverdrag, som tar tid att få på sig när man har brottom och hamnar fel eller halkar av tån när man blev tvungen att leda hojen...det kommer bli riktiga vintercykeldojor i år för mig. Det var även många gånger jag önskade mig en SS när bakväxeln var fylld med grus-salt-modd.

Ja en SS skulle man ha när det börjar bli rejält med snö. Vill ha en SS med fotbroms så det inte finns något som kan krångla. Hmm, kanske dags att börja bygga på en.

BOFH skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----

> En prylgrej jag har sett, och som jag är nyfiken
> på vad det heter, är de där härliga vantarna
> som Yeti har på sitt styre i sina vinter-RR. Nån
> som vet?

pogies, Biltema 129:- Som hittat, inte värt att sy själv. Funkar i minus 17. http://biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Styrmuffar-universal/

rr02.jpg

vt31_800.jpg

vt37.jpg

Senast ändrad:
Jag drömmer om en underhållsfri cykel. Nog för att det är jobbigt i snö och slask men det blir ju ännu jobbigare av att allt ska hålla på och skrapa och gnissla om man inte rengör hojen heeela tiden.

Är lite sugen på en Genesis day one alfine. Eller en Merida I8.

bra skärmar är ett måste. Ett annat bra tips är att ha två vintercyklar - helst en helstel ful-mtb samt en pendlarcross. Billiga extrahjul med pendlardäck monterade. Då har man alltid något som är cykelbart

fastforward skrev:
> Jag drömmer om en underhållsfri cykel. Nog för
> att det är jobbigt i snö och slask men det blir
> ju ännu jobbigare av att allt ska hålla på och
> skrapa och gnissla om man inte rengör hojen
> heeela tiden.
>
> Är lite sugen på en Genesis day one alfine.
> Eller en Merida I8.

Nav-växlar kräver oxå service. Vill du ha något som är i det närmaste underhållsfritt så satsa på en singlespeed MTB med skivbromsar.

//j

Att folk antingen tycker att man är galen eller att man är en liten stålman när man ger sig ut över öppna fält in till stan i 25 minusgrader tycker jag är motiverande. Jag har iofs bara 1,2 mil enkel resa så jag hinner inte frysa ihjäl, men dom där handskarna från biltema måste jag skaffa mig!

BOFH skrev:
> Tack alla för svaret om pogies och Biltema.
> Billigt också!

De är inte perfekta men som sagt, billigare att modifiera dom än att börja från scratch.

Ett annat tips är att montera en bak-stänkskärm även framtill då de normalt är längre. Det tillsammans med en ordentlig ego-lapp håller fötterna torra.

Omklädningsrum med dusch och bastu på jobbet är inte så dumt det heller.

//j

jesperC skrev:
> Omklädningsrum med dusch och bastu på jobbet är
> inte så dumt det heller.
>
> //j

Bastu på jobbet! Haha, ska föreslå det för storchefen. Han är redan lagom lycklig över att jag släpar in cykeln på kontoret. Vid väta åker den dock in i mitt "hemliga" förrådsutrymme.

Jag köpte dubbdäck förra året, men testade dem bara på några vändor till jobbet. Sedan kom så vääääldigt mycket snö, så det blev buss och pendel för hela slanten.

I år har jag cykelpendlat på vår/sommar och nu efter semestern. Allting blir en vana och allting går på rutin. Jag laddar mentalt för regnrusken som kommer på hösten...ska bli spännande.

Jag har slaktat PET-flaskor och har förlängt skärmarna. Det blir förhoppningsvis mindre blöta fötter då.

Jag inbillar mig att om man har kläder efter väder går det alldeles utmärkt att cykla på vintern. Vi får väl se hur det går med det.

Att vårda sin cykel och smörja tillräckligt är viktigt, så det kommer jag att fortsätta med. Småjusteringar av bromsar och växlar innan de börjar spöka är okså en enkel grej, men viktigt.

Regnkläderna jag kommer att använda är de jag köpte på INTAB, Packaway heter setet. Hellre blöt innifrån än utifrån. Det är vinterskor som jag måste fixa...

Den mentala inställningen är väl kanske det viktigaste...sedan ska man ha vettiga prylar. Efter det är det bara att köra!

Belysning, reflexer, ringklocka är säkerhetssaker som man inte ska slarva med. Som bilist ser man inte cyklisten om det regnar ute. Som cyklist har jag en blinkande lampa bakåt...ska fixa en sådan framåt också. En bra lampa som lyser framåt har jag, men den har jag även för löpning.

Det var allt för tillfället.

Ja just det - bra skor är inte så dumt. Ner till cirka -10 fungerar Shimanos vinterskor - i vintras skaffade jag annars Lake vinterskor som var suveräna. Inget för blöta - då är Shimanos skor bättre men är det rejält under nollan är ju inte det ett problem

Självklart har man dusch på jobbet - är inte det en självklarhet numera för det flesta företag?

Jag förstår inte. Ångesten måste ju vara streptokokbussen.
Som min mamma sa, det finns inget dåligt väder. Men blir det
kallare -15 då sliter jag i vad mamma sa...

Akoa skrev:
> 42Hz- Vad har du på hjälmen? Fäste för
> ficklampa?

DX pannlampan. =)

Buddha skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > http://manni.se/photos/110219/jesus.jpg
>
> Frisk bild! Det är första gången jag ser en
> cyklist med isdubbar.

Blev en hel del sjöiscykling i vintras, fick dom till skänks så det var lika bra att ha dom till hands. :)

PerryE skrev:
> Ja just det - bra skor är inte så dumt. Ner till
> cirka -10 fungerar Shimanos vinterskor - i vintras
> skaffade jag annars Lake vinterskor som var
> suveräna. Inget för blöta - då är Shimanos
> skor bättre men är det rejält under nollan är
> ju inte det ett problem

Har beställt Sealskinz för att hålla fötterna torra. Ska bli intressant att se hur det funkar.

Skulle vilja ha en singlespeed med en Schlumpf mountaindrive på som vintercykel. Mountaindrive skall kräva väldigt lite underhåll - olja en gång om året.

Men Schlumpfen får bli nästa år... i år skall jag bygga en ny touringcykel.

Hur är en velomobil som vintercykel?

Senast ändrad:
hojjar man 5dar i veckan tycker jag att ett elkit är the shit. Körde ~5mil t.o.r i sthlmsterräng varje dag mellan slutet på nov-april senaste vintern och det var betydligt roligare än tidigare vintrar då man vevat enbart med muskelkraft genom saltsörjan.
Fördelar:
-snabbare(i rusningstrafik rejält hurtigare än bil)
-mindre svett(på vägen hem kan man däremot stänga av elen och köra ett träningspass)
-miljövänligare än bil och fräschare än en igendimmad/stekhet surbuss/sltåg

Rätt kläder är givetvis nummer ett om man ska vinterpendla som tidigare nämts

En skitbra pryl är att i samma veva både flytta & byta arbetsplats, på så vis kan man korta ner resvägen från 4,5km till 2,5km. Klart motivationshöjande :)

Tänk pengar. En tråkig dag så tänker jag att jag sparar 70-100kr på att inte ta bilen till jobbet. Lägg de pengarna på cykeldelar till fina sommarhojarna.

jesperC skrev:
> Nav-växlar kräver oxå service. Vill du ha
> något som är i det närmaste underhållsfritt
> så satsa på en singlespeed MTB med skivbromsar.

+1

g_andreas skrev:
> Är det någon som har bra förslag på belysning
> för vinter/mörker cykling?
> Jag vill ha en framlampa som lyser upp
> tillräckligt för att man ska kunna cykla på
> kortare obelysta vägar med bara halva livet som
> insats, men ändå slippa släpa på värsta
> batteripacket i en extra väska.
>
> Funderar på om något åt detta hållet duger?
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=64493
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=64490

I den stora lamptråden rekommenderar HåkanC en lampa från Philips som kanske kan vara något för dig?

Ångest kunda jag få av att det gick så trögt vintertid, då med vanliga "standarddäck" så gick det klart trögre än på sommarslicksen, men när jag fattade att crosstuber finns då blev det bättre, just inte trögre än på sommaren.
Enda tiden då det är lite bökigt är dendär blöta tiden, regn och grus, då brukar jag slita på nåra trista robusta kanttrådare, för det är punkatid.
När den torra sköna vinten kommer är det nästan som på sommarn, förutom det stora klädraseriet, ludder och tumvantar förstås, lite trist är svettringen under ryggan.
Och hålla koll på kedjan så den inte börjar gå trögt i kylan.
Lyset är ju inget problem längre med alla suveräna LED-are.
Reflexer öser man på med, mjuka reflexer inklämda mallan ekrarna, och reflextejp på bakgaffeln, bra komplement till lyset.

Givetvis behövs en lång skärm fram, avslutad med ett förlängtlängd stänklapp t ex från Biltema.
Ett tips är att sätta en bakskärn även fram, kapa till lagom längd, framskärmarna är ofta alldeles för korta.

Frysa är trist. Bra skor och handskar/vantar.
Kirurghandskar innerst för att inte svetta ner isoleringen.
Jag gillar mina elsulor.
Ett väl fungerande lampsystem. Första året körde jag med laddbara batterier och laddare både på jobbet och hemma. Lite pyssligt. Sen har jag kört med några riktiga specialceller. Inte laddbart, men ett paket håller en säsong.
Dubbla/tredubbla uppsättningar pendlarkläder så man hinner tvätta innan det blir för äckligt.
En annan grej som jag tycker underlättar är att jag har gjort en tabell över vilka kläder jag haft vid vilka temperaturer/väder och hur det har funkat. Ett bra beslutsstöd på morgonen. Termometer-tabell-garderob-ut. Smidigt.
Har 7-delat på pendlaren, kräver inte så mycket underhåll. Händer kanske 2-3 gånger/år att växelvajern fryser. Då gäller det att sista växeln i är nånstans i mitten av registret.

För min egen del älskar jag tystnaden på vintern, och avsaknaden på alla andra cyklister. Mitt generella tips för att lösa ångesten är att ha bra kläder. Snåla inte på understället, handskar och skor. Men samtidigt måste man trivas med den "aktiva" livsstilen för att ta sig ut i -10 grader och cykla till jobbet.

Tack för jävligt bra tips! Hade nästan glömt hur grymt Happy är på såna här frågor:) Bäst var tipset om Biltemavantarna, men även sndra tips. Funderar på att ta bort växlarna och köra en enda superlätt utväxling.

Tillbaka
Topp