Pendlarcykel 12 km x 2

ka11e

Ny medlem
Pendlarcykel 12 km x 2
Dags för hustrun att skaffa egen cykel. Hon har lånat min Scott Sub 20 anno 2009 och varit nöjd med den.
12 km till jobbet och lika långt hem. Hon kommer förmodligen att cykla fem dagar i veckan så länge det inte är snö/is.
Asfalt hela vägen. Packning med ombyte och ibland kanske en barnstol (dock inte 12 km).
Hon är vältränad, 178 cm lång.
Ett alternativ är förstås att köpa en uppdaterad Scott Sub 20, men tänker att det säkert finns bättre alternativ. Vad får man för typ 7000 och vad vinner man på att gå upp till 9000?
Vi är båda noobs när det gäller cyklar.

Pendlarcykel 12 km x 2
Sambon har en Specialized-hybrid (oklart vad modellen heter). Hon ersatte en Scott Sub 20 med denna cykel eftersom den passade henne bättre och hon upplevde att den var snabbare/mer lättcyklad. När hon provrullade min White CX Pro med betydligt mer mönstrade däck blev hon avis då hon tyckte att den kändes snabbare. Har inte vägt någon av dem, men det känns som om de är i samma viktklass. Skiljer i geometri, drivlina och däck alltså. Själv gav jag nånstans runt 8000 för den när XXL körde kampanj och sedan har jag monterat skärmar på den för att öka komforten vid pendlingen, samt satt slicks på den. Tycker själv bäst om krullstyren, men det är såklart en väldigt personligt.
Det viktigaste vid köp av cykel är annars storlek på ram och huruvida geometrin passar cyklisten. Det mesta går att justera lite grand, men stora fel är svåra att rätta till, så det är värt en hel del att välja (någorlunda) rätt från början.

Pendlarcykel 12 km x 2
Jag pendlar 2X15 km på en Scott Sub10. Går alldeles utmärkt. Lever än.
Alfine har sina sidor men underhållet är överskådligt. Och aldrig att jag skulle vilja ha bockstyre I stadstrafik.

Pendlarcykel 12 km x 2
Jag sade "Aldrig bockstyre i stan" själv för några år sedan men idag använder jag det snudd på dagligen 2x12km. Skillnaden var hydrauliska skivbromsar. För en inte alltför erfaren pendlare skulle jag kanske ändå rekommendera rakt styre (och hydrauliska skivbromsar). Speciellt om det är barnstolar mm med i kalkylen. En välsmord drivlina och schyssta däck gör jäkligt mycket för rullkänslan.

Nåt sånt här http://www.xxl.se/merida-hybr-speeder-200-hybridcykel/p/1133499_1_style tror jag man kommer långt med.

Pendlarcykel 12 km x 2
Konkret sa:
Vad gör rakt styre i stadstrafiken som inte bockstyre kan?
Håller ofta nere priset på cykeln med 2-3 K då vxl/bromsreglage (skivbroms såklart) för rakt styre är billigare. I övrigt löser det raka styret samma problem som det krokiga. Väger mindre gör det också.

Pendlarcykel 12 km x 2
Var skriver TS att hon cyklar i stan?

Det kanske barar landsväg då är "bra i stan" argumentet rätt irrelevant.

Och hur mång har gått tillbaka till hybrid med rakt styre efter att ha cyklat ändamålsenlig bockstyrehoj?

Jag skulle säga bockstyrehoj/gravel/cx som rymmer lite bredare däck och skärmar. Kanske nån Planet X som passar typ london road / full monty

Pendlarcykel 12 km x 2
Tittar man på de pendlare man passerar varje gång man själv cyklar till jobbet så ser det rätt jobbigt ut med rakt styre, speciellt de dagar det blåser minsta lilla. I stort sett alla ligger dubbelvikta med armarna som Chris Froome. Det är inte det att de tar i så de spyr, jag tror inte ens en fjärdedel flåsar, utan de vill bara undvika vinden tror jag. Nu har jag förvisso 5km skånska orkanslätter innan jag kommer in i Lund på min väg, så det blåser ju nästan alltid, men jag skulle ånda inte byta bort bocken mot ett rakt styre bara för att det kan kännas lite säkrare och billigare inne i stan. Bromsar och växlar alldeles utmärkt från hoodsen och att styra skiljer sig ju inte från rakt styre, det är ju bara att vrida det lite i kombination med att luta cykeln lite så kommer man dit man ska.
Däremot har jag inte barnsadel med hög tyngdpunkt på min pendlare, jag drar kotten i vagn efter istället (fast inte till och från jobbet).

Pendlarcykel 12 km x 2
Konkret sa:
Tillåter att man kan använda billiga mountainbikekomponenter, låter armar och överkropp funka som spinnaker det blåser back i och slutligen har en ansenlig bredd så att man får hålla sin plats i kön :-)
Bara fördelar som synes :-)

Pendlarcykel 12 km x 2
Sämsta med rakstyrena är att de rasar i backen så fort man ställer dem mot en vägg. Vad är poängen med så breda styren? I övrigt verkar vinylknasters merida ha bättre utväxling (lvg drivlina) än den white sc lite jag köpte på xxl.

Pendlarcykel 12 km x 2
Hej och tack för all input!
Bockstyre är inte ett alternativ. Pendlingen sker från Västerort in till centrala Stockholm. Mestadels cykelväg.

Pendlarcykel 12 km x 2
jonja sa:
Sämsta med rakstyrena är att de rasar i backen så fort man ställer dem mot en vägg.

Därför rekommenderas stöd på cykeln för vardagsbruk. Men det får man väl inte skriva på den här sajten!!??11!!%%##++

jonja sa:
Vad är poängen med så breda styren?

Hur breda? Raka styren kommer i en kavalkad av olika bredder, bara att välja. Smalt, medium, eller Hellas-brett!

:-)

Pendlarcykel 12 km x 2
ka11e sa:
Ett alternativ är förstås att köpa en uppdaterad Scott Sub 20, men tänker att det säkert finns bättre alternativ. Vad får man för typ 7000 och vad vinner man på att gå upp till 9000?
Vi är båda noobs när det gäller cyklar.

Bättre vet jag inte, men en hyfsat bra och prisvärd cykel för vardagsbruk är något ur Lithium-serien från Pinnacle https://www.evanscycles.com/en-se/kmlp/pinnacle-lithium med rakt styre, pålitliga hydrauliska Shimano-bromsar, lätt alu-ram kombinerad med slitstark stål-framgaffel, beprövad drivlina, fästen för skärmar & pakethållare, och cykeln har plats för upp till 50 mm-däck (eller ca 55 mm utan skärmar) för stabil, snabb, och komfortabel pendling. Men naturligtvis kan man även ha smala, hårdpumpade 32 - 37 mm-däck om man tycker det är bättre och tror det blir så mycket snabbare... :-)

Senast ändrad:
Pendlarcykel 12 km x 2
tinkerbell sa:
Tittar man på de pendlare man passerar varje gång man själv cyklar till jobbet så ser det rätt jobbigt ut med rakt styre, speciellt de dagar det blåser minsta lilla. I stort sett alla ligger dubbelvikta med armarna som Chris Froome. Det är inte det att de tar i så de spyr, jag tror inte ens en fjärdedel flåsar, utan de vill bara undvika vinden tror jag. Nu har jag förvisso 5km skånska orkanslätter innan jag kommer in i Lund på min väg, så det blåser ju nästan alltid, men jag skulle ånda inte byta bort bocken mot ett rakt styre bara för att det kan kännas lite säkrare och billigare inne i stan. Bromsar och växlar alldeles utmärkt från hoodsen och att styra skiljer sig ju inte från rakt styre, det är ju bara att vrida det lite i kombination med att luta cykeln lite så kommer man dit man ska.
Däremot har jag inte barnsadel med hög tyngdpunkt på min pendlare, jag drar kotten i vagn efter istället (fast inte till och från jobbet).

Om bocken är så himla bra, varför cyklar >95% av alla cyklister med händerna på tops/hoods >95% av tiden, inkl. tävlingscyklister?
En modern hybrid har liknande stack som en komfortracer/gravel med bock, alltså styret lika högt.
Hybriden har 25 mm längre fram till styre än en komfortracer/gravel med bock.
Hybriden kan ha barends som adderar 25 mm.
Bockstyret adderar 70 mm reach och reglagen kanske 30 mm till.
Beroende på handposition kan det alltså vara -50 till +75 mm skillnad i längsled om man jämför extremlägen mellan de två olika cykeltyperna ovan. Inte jättestor skillnad alltså. Sedan tillkommer valmöjligheter med olika stamlängd, orientering av dito och spacers.

Den som vill ondgöra sig över siffran 95% ovan kan börja med att gå igenom de 28000 bilderna från VR och sammanställa statistik för antal händer på tops/hoods/drops. https://happyride.se/2017/06/17/bilder-fran-vatternrundan-2017/

Jämförda cykeltyper ovan är Roadlite/Endurace/Inflite, alla i version AL Ultegra Disc.

Aero med raka armar i bocken vs. böjda armar på hoods (eller barends på rakt styre...)

Senast ändrad:
Pendlarcykel 12 km x 2
Sixten Fors sa:
tinkerbell sa:

Om bocken är så himla bra, varför cyklar >95% av alla cyklister med händerna på tops/hoods >95% av tiden, inkl. tävlingscyklister?
En modern hybrid har liknande stack som en komfortracer/gravel med bock, alltså styret lika högt.
Beroende på handposition kan det alltså vara -50 till +75 mm skillnad i längsled om man jämför extremlägen mellan de två olika cykeltyperna ovan. Inte jättestor skillnad alltså. Sedan tillkommer valmöjligheter med olika stamlängd, orientering av dito och spacers.

Den som vill ondgöra sig över siffran 95% ovan kan börja med att gå igenom de 28000 bilderna från VR och sammanställa statistik för antal händer på tops/hoods/drops. https://happyride.se/2017/06/17/bilder-fran-vatternrundan-2017/

Jämförda cykeltyper ovan är Roadlite/Endurace/Inflite, alla i version AL Ultegra Disc.

Aero med raka armar i bocken vs. böjda armar på hoods (eller barends på rakt styre...)

Du har helt rätt - i teorin som vanligt.
I praktiken är det inte precis samma sak att sitta med händerna på hoodsen som någon position på ett rakt styre. Fråga nån som har praktisk erfarenhet, t.ex. mig.

Vad är den bakomliggande orsaken till ditt korståg mot bockstyre, eller krullstyre eller vad du nu lite skämtsamt brukar kalla dem? Ren prestige för att du någon gång råkade skriva att rakt styre är att föredra?

Pendlarcykel 12 km x 2
Sixten Fors (funderande) sa:
Varför skall man ha raka armar bara för att man har händerna i bocken?
Hur bromsar du när du har händerna på barendsen?
Om du låter armarna hänga avslappnat nedåt och sedan för de rakt framåt. Kommer handryggen då peka uppåt (rakt styre) eller utåt (bockstyre). Vilken position tror du är mest naturlig/avslappnad?

Pendlarcykel 12 km x 2
Sixten Fors sa:
tinkerbell sa:

Hmm, hur många barends, styrstammar och spacers har du med dig när du cyklar? Dessutom låter det märkligt att +-62,5mm inte är någon större skillnad när du samtidigt är i det närmaste anal med diagram, tabeller och trycksiffror på två decimaler i trådar om däck eftersom det är så stor skillnad i rullmotstånd mellan de olika däcken och olika tryck? Jag får inte ihop det.
Anledningen till att jag själv föredrar bockstyre är att jag har stora möjligheter att variera sittställningen. Händer ute på reglagen, händerna innanför reglagen, händerna uppe på styret, händerna långt in i bocken, händerna långt ut på ändarna...
Jag kan visserligen hålla med om att tiden nere i bocken inte är i majoritet, men det blir nog ändå 25-30% av tiden i bocken när jag cyklar själv. I sällskap med andra blir det mer sällan, egentligen bara när jag ligger först eller när det går utför.
I vilket fall som helst så behöver jag inte mer än ett styre som jag aldrig höjer, sänker eller vrider för att passa just för dagen.

Pendlarcykel 12 km x 2
Sixten Fors sa:
Konkret sa:
Håller ofta nere priset på cykeln med 2-3 K då vxl/bromsreglage (skivbroms såklart) för rakt styre är billigare. I övrigt löser det raka styret samma problem som det krokiga. Väger mindre gör det också.

Va fan har komponenter med saken att göra?

Jag ställer gärna frågan igen.
Vad är det ett rakt styre fixar i stadstrafiken som inte ett bockstyre gör?
Det verkar ju vara rätt så många här som tror att man blir automatiskt påkörd eller kör på någon om man kör med bockstyre.

Pendlarcykel 12 km x 2
Sixten Fors sa:
Ey, Sixten. vi cyklar inte alla på gubbkompromisser med styret lika högt som sadeln.

Pendlarcykel 12 km x 2
Stumpy sa:
Om du låter armarna hänga avslappnat nedåt och sedan för de rakt framåt. Kommer handryggen då peka uppåt (rakt styre) eller utåt (bockstyre). Vilken position tror du är mest naturlig/avslappnad?

Jag har testat på mitt bockstyre, men får det inte att fungera. Om jag för armarna rakt fram så når jag inte fram till hoodsen, jag måste måste lyfta händerna annars tar dom emot i styret!

Pendlarcykel 12 km x 2
Eller ett Salsa Bend Bar som också ger ganska schysst handledsergonomi.

https://www.bike-components.de/en/Salsa/Bend-Bar-2-31-8-Flat-Lenker-p43331/

Salsa-Bend-Bar-2-31-8-Flat-Lenker-black-710-mm-23--43331-129076-1481256090.jpeg

Pendlarcykel 12 km x 2
Kom just hem efter 6 mil / 2 h fincykling med krullstyre, fälgbroms, styret för högt för att vara pk, sadelväska, dubbelsidiga SPD och dubbla vattenflaskor. Att jag överlevde trots alla fel är en gåta.

Bilagor

• 170706_42_M.jpg
    170706_42_M.jpg
    543.3 KB · Besök: 32
Pendlarcykel 12 km x 2
Stumpy sa:
På internetforum har alla slammad -6° stam, händer konstant bocken med 90° vinkel i armbågen.
På alla bilder från VR, när det är "tävling", ser verkligen lite annorlunda ut, typ >95% annorlunda :)
Andelen svenska jobbpendlare som även kör VR är fler än dito som kör TdF, så ja, VR är en relevant "tävling" använda som referens.

Cykel med rakt styre och Ergon grepp/barends går att bromsa i 1 av 2 handpositioner.
Cykel med bock går det att bromsa 2 av 4 handpositioner (tops, böjen, hoodsen, bocken).
Det går att trixa till ytterligare handpositioner i båda fallen, om man vill krångla till det.
Oavsett styre räcker det ofta att flyta ena handen för att göra sig redo för broms när omständigheterna kräver.

Vilken position som är mest avslappnad är individuellt. Båda grepp/styrtyperna ovan erbjuder handrygg upp eller ut.

Rakt styre bättre kontroll över cykeln. Alla cykeltyper. Med eller utan motor.
Bredare styre (inom rimlig gräns) ger bättre kontroll över cykeln. Alla cykeltyper. Med eller utan motor.

Pendlarcykel 12 km x 2
Henrik_E sa:
Sixten Fors sa:
Ey, Sixten. vi cyklar inte alla på gubbkompromisser med styret lika högt som sadeln.
En modern snabbhybrid har inte högre stack. Antalet spacers är individuellt, det används säkert lika frekvent på snabbhybrider som komfort/gravelracers.

Pendlarcykel 12 km x 2
Kan någon av Canyons pendlarcyklar vara något?

Canyon Commuter 4.0 vara något? Förvisso 11.7kkr men med 8vxl Alfine, beltdrive, skivbromsar, navdynamo.
https://www.canyon.com/sv/urban/commuter/commuter-4.html

Finns även Commuter 3.0 för 6800kr med deoreväxlar, hydralisk skivbroms, och batteribelysning, ser också rätt lovande ut va?
https://www.canyon.com/sv/urban/commuter/commuter-3.html

Eller Canyon Urban 4 som har beltdrive, nexus 8, hydraliska skivbromsar och batteribelysning, för 8800kr + lås, skärmar osv då.
https://www.canyon.com/sv/urban/urban/urban-4.html

Letar själv en snabbare pendlarcykel till hösten och har snöat in mig lite.

Senast ändrad:
Pendlarcykel 12 km x 2
Sixten Fors sa:
Kom just hem efter 6 mil / 2 h fincykling med krullstyre, fälgbroms, styret för högt för att vara pk, sadelväska, dubbelsidiga SPD och dubbla vattenflaskor. Att jag överlevde trots alla fel är en gåta.
Inget fel på vare sig höjd på styre eller sadel - men vad är det för jäkla styre? Det ska vara djupare drop och lättare nå reglagen från dropsen. (Den typen av ramar funkar ju inte så bra med stora utstick så hoodscykling klassas som damcykelcykling.)

Pendlarcykel 12 km x 2
3T-styret som sitter på är säkert 15 år, bättre än det som satt innan dess som inte var "ergo" fick ont i handen vid lång användning av konstant-radie-kurvan i droppen.

Har funderat många gånger på att byta styre, men utbudet av bättre styren som passar min quillstam är starkt begränsat. Alternativet är quill-to-ahead adapter, vanlig stam och modernt 31.8 mm styre (med modernt kort reach och lågt drop). Men hur snyggt är det :)

Pendlarcykel 12 km x 2
Ventilhattar är ok när man passerat 50 (år, km/h, välj det som känns bäst).
Det som stör mer är att det fn. är blank Conti 80 mm ventilstam bak och svart Schwalbe 60 mm ventilstam fram. Inte ok!

Pendlarcykel 12 km x 2
lleberg sa:
Kan någon av Canyons pendlarcyklar vara något?

Canyon Commuter 4.0 vara något? Förvisso 11.7kkr men med 8vxl Alfine, beltdrive, skivbromsar, navdynamo.
https://www.canyon.com/sv/urban/commuter/commuter-4.html

Finns även Commuter 3.0 för 6800kr med deoreväxlar, hydralisk skivbroms, och batteribelysning, ser också rätt lovande ut va?
https://www.canyon.com/sv/urban/commuter/commuter-3.html

Eller Canyon Urban 4 som har beltdrive, nexus 8, hydraliska skivbromsar och batteribelysning, för 8800kr + lås, skärmar osv då.
https://www.canyon.com/sv/urban/urban/urban-4.html

Letar själv en snabbare pendlarcykel till hösten och har snöat in mig lite.

Jag Pendlar året runt på en Urban med kedja. Jag trivs bra med den. Jag valde rakt styre för att jag måste kunna hänga på en cykelkorg att ha hunden i.

Vad gäller urban slänger jag in min vanliga brasklapp om hjulstorlek. De skriver inte vad det är för storlek i specen. Åtminstone när jag köpte min var det 27,5". Inget fel med det, men det är ont om dubbdäck för pendling i den storleken. Jag har löst det med vinterhjul i 26".

Pendlarcykel 12 km x 2
jonja sa:
Sämsta med rakstyrena är att de rasar i backen så fort man ställer dem mot en vägg. Vad är poängen med så breda styren? I övrigt verkar vinylknasters merida ha bättre utväxling (lvg drivlina) än den white sc lite jag köpte på xxl.

Sett en så'n nån gång?

6399_1_566.jpg

- inget rakstyre behöver va längre än man gör det. ?

Senast ändrad:
Pendlarcykel 12 km x 2
Pfaff sa:
jonja sa:
Sämsta med rakstyrena är att de rasar i backen så fort man ställer dem mot en vägg. Vad är poängen med så breda styren? ...
Sett en så'n nån gång? [rörkap]
- inget rakstyre behöver va längre än man gör det. ?
Funkar även utmärkt för att lösa problemet med andra styrtyper än raka

Bilagor

• crop.png
    crop.png
    147.5 KB · Besök: 38
Tillbaka
Topp