Pendlarcykel för 10 000. Vad välja?

JenH

Medlem
Hej!
Jag fick min cykel blev stulen för två månader sen. Har cyklat sedan dess på en gammal Crescent som jag hittade på blocket för 500 spänn. Den är inget att hänga i julgranen direkt så nu vill jag ha riktiga grejer. Jag har alltid kört MTB i 4000 kronorsklassen men nu vill jag ha en bättre cykel som passar mer för asfaltskörning. Min sträcka till jobbet går över asfalt, trottoarkanter, kullersten samt lite grusväg.

Har googlat runt lite och kommit fram till att jag vill ha lätt vikt, hydraliska skivbromsar, plats för både stänkskärmar och dubbdäck samt bra växlar och rakt styre.
Dämpad framgaffel eller ej vet jag inte, vad rekommenderar ni för stadskörning? Samt kolfiber eller aluminium har jag heller inte fått något bra grepp på. Känns som en het potatis det där.

Min förra cykel hade 3x8 växlar men jag använde aldrig de lättaste växlarna. Från stillastående startade jag på 2a och 6e kuggen sen växlade jag mig upp till 3e och 6e och till slut 3e och 8e. Så jag använde i princip bara 3 av mina 24 växlar. Så jag behöver inte 30 växlar liksom. Så länge det finns tunga växlar så är jag nöjd. 11t och 40t var det tyngsta jag kunde köra på min gamla cykel, så gärna 11t 44t eller 11t 48t.

Vad rekommenderar ni? Tänker mig 10 000 som budget. Kan gå upp till 12 000.
/Jens

Senast ändrad:
Hur kom det sig att den förra blev stulen? Kommer den nya parkeras på samma sätt så det kan hända igen med en fin-ish cykel?
håll isåfall ner budgeten och eller utseendet på cykeln.
Framdämp på den pendlarcykel är bara onödig vikt. kolfiberframgaffel är rätt väg att gå. Alu är gott nog för ramen, och ger en bättre cykel i prisspannet.
Hydraulisk skivbroms kräver mindre underhåll men är svårare att göra själv, mekaniska är lättare att justera "vid sidan av vägen" och är billigare.

katten sa:
Frågan är lite hur lång pendlingsvägen är och om du kommer att köra på vintern?

/Andreas

Och vad låg vikt innebär?

(av någon anledning köpte jag senaste mest pga av vikten (runt 8 kg) och att den var snygg.

https://www.specialized.com/us/en/vita-elite-disc/106504

Hydrauliska ja, men jag blir ofta lite galen på 9 delad 11-32 och 48-32 fram, det är fasen svårt att hitta komfortväxel. Nu råkade jag ju köpa mitt i vintern och kunde inte provcykla... (de släppte inte ut cyklarna i modd-isen, som jag ändå inte ville köra utan dubb ;-) ).

Nu vill jag få på bra skärmar på cx-en så jag kan fortsätta på den året om istället och kanske sälja ovanstående som visserligen är helt pendelkittad.

Tack för alla svar!
Adam K sa:
Hur kom det sig att den förra blev stulen? Kommer den nya parkeras på samma sätt så det kan hända igen med en fin-ish cykel?
håll isåfall ner budgeten och eller utseendet på cykeln.
Framdämp på den pendlarcykel är bara onödig vikt. kolfiberframgaffel är rätt väg att gå. Alu är gott nog för ramen, och ger en bättre cykel i prisspannet.
Hydraulisk skivbroms kräver mindre underhåll men är svårare att göra själv, mekaniska är lättare att justera "vid sidan av vägen" och är billigare.
Min cykel blev stulen i cykelparkeringen utanför där jag bor. Det är ett skjul med cykelställ i så tjuven har helt enkelt gått in, tagit cykeln och burit iväg med den. Det hela skedde under natten. (Den var låst) Nu tänkte jag ha två cykellås. Ett riktigt kraftigt och tungt så jag kan låsa fast cykeln i cykelstället, och ett lite mindre lättvikts, som jag kan ha med mig när jag cyklar till jobbet och mataffären och dylikt. Alternativet är att ha den i lägenheten, så hade jag min tidigare cykel. Det blev dock så grusigt inomhus då och jag pallade inte att dammsuga varje gång jag tog in cykeln. Jag vet inte... Känns så fel att inte köpa en cykel pga att folk skall stjäla den. Liksom kan man inte få ha sina grejer ifred? Tänker att om man köper ett lås som kräver vinkelslip för att öppna så kommer nog tjuven att inte göra det. Cykelparkeringen är precis utanför flera lägenhetskomplex och det är oftast människor i närheten. Skulle någon slå till på natten så skulle folk förmodligen vakna och ringa polisen. En lägenhet ligger bara 5 meter från cykelparkeringen.

Angående ram så kör jag nog på det du säger då, aluminiumram och kolfibergaffel, utan stötdämpning.

katten sa:
Frågan är lite hur lång pendlingsvägen är och om du kommer att köra på vintern?

/Andreas
Pendlingen är 6 km, enkel väg. Inte så långt kanske, men jag tänker att jag kommer att ha den som träningshoj också. Då kommer jag att köra 2 mils rundor max. Och ja, jag har tänkt köra vintertid. Det är därför jag vill ha hydraliska bromsar då jag har hört att de presterar i alla väder. Min förra cykel körde jag till jobbet i -20 C så jag cyklar året om. (Den hade v bromsar)

Aliide sa:
Och vad låg vikt innebär?

(av någon anledning köpte jag senaste mest pga av vikten (runt 8 kg) och att den var snygg.

https://www.specialized.com/us/en/vita-elite-disc/106504

Hydrauliska ja, men jag blir ofta lite galen på 9 delad 11-32 och 48-32 fram, det är fasen svårt att hitta komfortväxel. Nu råkade jag ju köpa mitt i vintern och kunde inte provcykla... (de släppte inte ut cyklarna i modd-isen, som jag ändå inte ville köra utan dubb ;-) ).

Nu vill jag få på bra skärmar på cx-en så jag kan fortsätta på den året om istället och kanske sälja ovanstående som visserligen är helt pendelkittad.
Ja vad är låg vikt? Jag vet faktiskt inte. Jag vet att min tidigare cykel vägde 15 kg. Jag har cyklat på en lätt cykel och det var grymt men jag vet inte vad den vägde. Det är få cykeltillverkare som anger vikt har jag sett men många i 10 000 kr spannet verkar ligga runt 10-11 kg så det är kanske det jag menar. :)

Surfat runt och hittat lite alternativ
http://www.wiggle.se/felt-verza-speed-20-stadscykel-2016/
https://www.evanscycles.com/en-se/cannondale-quick-disc-1-2017-hybrid-bike-EV280378
https://www.evanscycles.com/en-se/specialized-sirrus-comp-city-2017-hybrid-bike-EV279730
Lite för dyr, men sjukt snygg:
https://www.evanscycles.com/en-se/specialized-sirrus-comp-carbon-2017-hybrid-bike-EV279728
Någon ni rekommenderar av dessa? Sista alternativet är kanske bäst men dyrast så klart. Eller har ni andra alternativ? (Har läst tråden så klart bla canyonen fanns inte i M tex)

Canyon Urban. Rakt styre, enkelklinga 10-delat, hydrauliska skivbromsar och under 10kg för typ 9k.
Jag är nöjd med min iaf.

Med bara 6km till jobbet så är en "hybrid" utan dämpargaffel fint. Gärna med hydraulisk bromsar - helst Shimano enligt internetryktena. Rakt styre och lite plats för dubbdäck och skärmar brukar det ju finnas också. Jag kör året runt med en hyfsad Scotthybrid med (fastrostad) dämpare fram och v-bromsar. Funkar utmärkt på 5km men nästa gång blir det skivor och ingen dämpare. Tyvärr är den underhållen så det kanske blir om 5-10år till :).

Att träna på samma cykel som man cyklar till jobbet på är lite lurigt. Man vill snart ha en dedikerad cykel... På en 2milsrunda går det bra med rakt styre men om du kör en längre runda på asfalt (om du vill träna kommer du snart upptäcka att 2mil är kort...) så är bockstyre roligare för de flesta.

Ta med en våg till affärerna när du letar runt bara!

/andreas

Bilagor

• Verenti-Bikes-Substance-Sora-2016-Cyclocross-Bikes-Green-VCXS250.jpg
    Verenti-Bikes-Substance-Sora-2016-Cyclocross-Bikes-Green-VCXS250.jpg
    19.7 KB · Besök: 42
lindengbg sa:
Faema sa:

Sorry att jag kapar tråden MEN!..

Blev rejält sugen på denna bara för den var så snygg.

Upplevs 11.4 kg som lätt på en pendlare? (plus lite för skärmar, pakethållare och väskor)

Svar: Nej, den kommer inte upplevas som lätt ;-) Hoppas du har hiss och inte som jag som måste bära upp. Varför vikten hade betydelse vid köp.

Har du ordentligt backigt?
Annars är 6km så kort att du kan köra på en racerram utan växlar. Då får du minimalt med krångel vintertid och sparar lite vikt.

TM sa:
Canyon Urban. Rakt styre, enkelklinga 10-delat, hydrauliska skivbromsar och under 10kg för typ 9k.
Jag är nöjd med min iaf.
Ibland blir jag lite sugen på en sådan. Särskilt när jag ser den med nya Wingee-skärmarna och pakethållaren.
Vad kör du med för dubbdäck?

Tack för alla svar!
Den cykeln som jag får mest feeling för är nog denna: https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-8.html

Ganska anonym färg, vilket innebär mindre risk för stöld. Bara 8,5 kg samt ultegra växlar. Lite över budget men det får gå!

Angående träning så är 2 mil ganska perfekt för min del. Cyklade det för några år sen som träning och det var bra längd. Tog en timme och jag blev rejält trött efteråt. (Allt beror ju på hur hårt man kör)

Måste bara fråga om det går att sätta skärmar på den och om det får plats med vinterdäck. Någon som vet det här? Drar i väg ett mail till Canyon om det, får svar på måndag enligt hemsidan.

Jens Haglöf sa:
Tack för alla svar!
Den cykeln som jag får mest feeling för är nog denna: https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-8.html

Ganska anonym färg, vilket innebär mindre risk för stöld. Bara 8,5 kg samt ultegra växlar. Lite över budget men det får gå!

Angående träning så är 2 mil ganska perfekt för min del. Cyklade det för några år sen som träning och det var bra längd. Tog en timme och jag blev rejält trött efteråt. (Allt beror ju på hur hårt man kör)

Måste bara fråga om det går att sätta skärmar på den och om det får plats med vinterdäck. Någon som vet det här? Drar i väg ett mail till Canyon om det, får svar på måndag enligt hemsidan.

Bra val!

Ser fästen för skärmar på bilderna, snabb googling på hjulen ger en innerbredd på fälgarna på 18 mm. Skulle rekommendera Schwalbe Winter 30 mm för att vara på säkra sidan för att få plats mellan gafflarna, men säkert går även Schwalbe Marathon Winter 35 mm (men enligt mig helt onödigt med de extra sidodubben om det inte är fullständig isgata hela vintern och man inte accepterar att det tar två min längre på vintern och att sakta ner lite grann extra i tvära kurvor).

En liten fingervisning om Fälgbredd-däckbredd: http://tandem-fahren.de/Technik/Reifentips/index.html

Har fått cykeln nu och cyklade på den första gången igår. Jävlar vad kul! Fick sån jäkla kraft i pedalerna när jag trampade. Vilken acceleration! Och bromsarna sen. Styret är lite smalare jämfört med min gamla så man måste vara mer aktiv i styrningen. Samtidigt har jag mer kontroll då styrningen känns väldigt styv. Sen så sitter jag lite mer framåtböjd vilket gör att jag får böja upp huvudet lite mer. Växlarna var helt sjukt grymma. Det sjuka var att den största växeln jag får på denna cykeln är 11-50 med 28 tums hjul, jämfört med 11-40 och 26 tums hjul på min gamla. Ändå kommer jag lättare upp i tyngsta växeln på den nya och jag känner inte att det är supertungt.

För att få lite perspektiv så var min gamla cykel en mountainbike hardtail som vägde 15 kg och hade v bromsar och billiga shimano växlar.
https://www.evanscycles.com/en-se/specialized-hardrock-2012-mountain-bike-EV149176

Min nya väger 8.5 kg, har ultegra och hydrauliska skivbromsar. Jag har cyklat på 8 kilos cyklar förut men det var min farsas racer som jag provade och den kändes inte alls så här. Den var en storlek för stor dock så det kan ha spelat in, den kändes lite tung och trög. Min nya känns rapp och lätt. Perfekt geometri för min kropp känns det som.

Känns som att jag kommer att halvera tiden det tar att cykla till jobbet. :)

Tack för all hjälp! ´Det här blev ju perfekt!
/Jens

Öppnar denna tråd igen. Jag har samma behov som dig Jens ca 8km till jobbet och sliter på en 15år gammal Scott hardtail året runt.

Undrar om du är nöjd med din hoj så här ett par år efter inköpet. Ser heller inte ovan vilken Canyon du valde då länken går till topp-sidan.

Med vänlig hälsning,
Niclas Bergman

Tillbaka
Topp