Pendlarcykel med remdrift

Adhocalias sa:
Scott Silence Evo finns för bara 17’ på Cykloteket för tillfället: https://www.cykloteket.se/artikel/s...MI-PiZtoSz3AIVS9OyCh1IawVmEAAYAiAAEgJeu_D_BwE Spring och köp!

Var rätt sugen på den själv, men behövde begränsa budgeten.

Vet inte om Alfine 8 är så kass. Vad jag hört är det Nexusen som brukar rasa ihop.

Bara i stl M tyvärr, jag är 190 cm så behöver XL eller L. Undrar om det inte blir en Cube editor ändå, om jag kan hitta någon att beställa.

Adhocalias sa:
Vet inte om Alfine 8 är så kass. Vad jag hört är det Nexusen som brukar rasa ihop.

Man lär sig leva med den...
Kass i betydelsen att den raser är den definitivt inte. Japanska kvalite och allt det där.
Men den har en tråkig vana att ”kugga över” efter växling. Jag har lärt mig att förebygga de flesta överkuggningar genom att trampa bakåt 1/8 -1/4 varv i samband med växling. Att växla under last som Shimano så glatt påstår växeln kan, är bara att glömma. Därutöver är stegen mellan växlarna väldigt ojämna, somliga ligger nära med små steg men tex mellan femman o sexan är det ett rejält steg.
Nu kör jag enbart ( och nån annan stans skulle aldrig falla mig in med den cykeln) i platta Malmö så det senare är oproblematisk, använder i princip enbart femman o sexan...
Jo, den låter som en hötröska i sjönöd om man backar cykeln - och när man trampar bakåt. Det har den gjort sedan ny.

Pfaff sa:
Adhocalias sa:

Kass i betydelsen att den raser är den definitivt inte. Japanska kvalite och allt det där.
Men den har en tråkig vana att ”kugga över” efter växling. Jag har lärt mig att förebygga de flesta överkuggningar genom att trampa bakåt 1/8 -1/4 varv i samband med växling. Att växla under last som Shimano så glatt påstår växeln kan, är bara att glömma. Därutöver är stegen mellan växlarna väldigt ojämna, somliga ligger nära med små steg men tex mellan femman o sexan är det ett rejält steg.
Nu kör jag enbart ( och nån annan stans skulle aldrig falla mig in med den cykeln) i platta Malmö så det senare är oproblematisk, använder i princip enbart femman o sexan...
Jo, den låter som en hötröska i sjönöd om man backar cykeln - och när man trampar bakåt. Det har den gjort sedan ny.

Dottern har en cykel med det navet och det fungerar ju. Har ärligt talat inget att klaga på, men det är iofs det enda navväxlade cykeln i familjen. Så finns olika nivåer på kass.

Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Adhocalias sa:

Dottern har en cykel med det navet och det fungerar ju. Har ärligt talat inget att klaga på, men det är iofs det enda navväxlade cykeln i familjen. Så finns olika nivåer på kass.

Jag säger ju det :-)

Men skulle jag köpa en cykel med navväxel idag - och nåt annat är inte att tänka på för jobbpendling året runt - skulle jag lägga ett par tusenlappar mer för en Alfine 11. Eller spara ett par tusenlappar med en Nexus eller SRAM av enklare slag.

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
Pfaff sa:
Adhocalias sa:

Jag säger ju det :-)

Men skulle jag köpa en cykel med navväxel idag - och nåt annat är inte att tänka på för jobbpendling året runt - skulle jag lägga ett par tusenlappar mer för en Alfine 11. Eller spara ett par tusenlappar med en Nexus eller SRAM av enklare slag.

Alfine 11 är väl oljesmord så en kan göra oljebyten själv hemmavid utan att riva urverket?

Pfaff sa:
Adhocalias sa:

Har som sagt bara cyklat på min i några veckor. Men den är både tyst (klassar den helt klart som en ninjacykel - jag smyger fram helt ljudlöst) och klarar att växla under belastning så här långt. Har backigt hem från jobbet, så jag har testat växlingen en hel del.

Får se hur det är i förlängningen, men så här långt har jag inget ont alls att säga om systemet.

kais01 sa:
nexus8 och alfine11 är kända för stort inre motstånd och att din lokale cykelmek har svårt att laga/serva dem.
Nja, för den som tar i verkar Alfine-11 vara en hel del bättre på de flesta växlar, åtminstone enl det här testet
igh_efficency_diagram_2.png

Från: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/#efficiency
Att Alfine-11 har högre effektivitet på de lägre växlarna tycker jag är ett tecken på ett genomtänkt konstruktionsval, men det kanske bara är en slump?

/Håkan

Bengt-re sa:
Alfine 11 är väl oljesmord så en kan göra oljebyten själv hemmavid utan att riva urverket?
Visst är det så, det ska vara riktigt enkelt tom läs mer här: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/#maintenance-oil-change

Komplett hjul med Alfine-11 nav och Mavic XM319-fälg kostar 229 Euro här: https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=13309
Han säljer även komplett hjul med alla monteringstillbehör och växelreglage för 279 Euro https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=10882
Det är bra priser, Rose tar hela 4 149,26 SEK för navet med monteringstillbehör och växelreglage https://www.rosebikes.se/shimano-alfine-sgs-700-11-speed-gear-hub-443838

/Håkan

HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Visst är det så, det ska vara riktigt enkelt tom läs mer här: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/#maintenance-oil-change

Komplett hjul med Alfine-11 nav och Mavic XM319-fälg kostar 229 Euro här: https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=13309
Han säljer även komplett hjul med alla monteringstillbehör och växelreglage för 279 Euro https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=10882
Det är bra priser, Rose tar hela 4 149,26 SEK för navet med monteringstillbehör och växelreglage https://www.rosebikes.se/shimano-alfine-sgs-700-11-speed-gear-hub-443838

/Håkan

Nästan så att jag är sugen på att bygga en vintercykel med det navet och plats för 50+ mm däck med skärmar.

Låter som set kan vara värt att lägga pengar på att uppgradera till alfine 11då. Verkar inte så lätt att hitta nått som inte överstiger 15 tkr dock? Cube editor känns nog bäst än så länge om ni inte har nått annat tips?

Bengt-re sa:
Nästan så att jag är sugen på att bygga en vintercykel med det navet och plats för 50+ mm däck med skärmar.
Kanske läge att storhandla hos CNC? De säljer ju även ramar från 79 Euro https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=21_73

JiB sa:
Låter som set kan vara värt att lägga pengar på att uppgradera till alfine 11då. Verkar inte så lätt att hitta nått som inte överstiger 15 tkr dock? Cube editor känns nog bäst än så länge om ni inte har nått annat tips?
Hur mkt dyrare blir de cyklar du tittar på med Alfine 11 jmf med Nexus 8?
Det kanske blir billigare att köpa ett löst Alfine 11-hjul till en Nexus 8-cykel? Några 100-lappar borde det gå att sälja Nexus 8-hjulet för.
Eller göra en deal med din LBS mot att de gör själva bytet Nexus-8 => Alfine 11?

/Håkan

HåkanC sa:
Bengt-re sa:
Kanske läge att storhandla hos CNC? De säljer ju även ramar från 79 Euro https://www.cnc-bike.de/index.php?cPath=21_73

JiB sa:
Hur mkt dyrare blir de cyklar du tittar på med Alfine 11 jmf med Nexus 8?
Det kanske blir billigare att köpa ett löst Alfine 11-hjul till en Nexus 8-cykel? Några 100-lappar borde det gå att sälja Nexus 8-hjulet för.
Eller göra en deal med din LBS mot att de gör själva bytet Nexus-8 => Alfine 11?

/Håkan

Mmmm.... Börjar födas en cykel i min hjärna! ?

Jag kör med alfine-8 på min vardagscykel. Det funkar bra men hydraliska skivbomsar är rätt svåra att bli kompis med. Jag har rätt många backar i närområdet så den cykeln är omdrevad.
Annars har jag även en cykel med Rolloff-14. Den är rätt vass över lag i allsköns topografi.

Canyon har några Commuter och Urban modeller också med navväxel och rem. Billigaste för drygt 10' med nexus 8, sen med alfine 11, navdynamo mm för knappt 20'.

HåkanC sa:
kais01 sa:
nexus8 och alfine11 är kända för stort inre motstånd och att din lokale cykelmek har svårt att laga/serva dem.
Nja, för den som tar i verkar Alfine-11 vara en hel del bättre på de flesta växlar, åtminstone enl det här testet

Från: http://bikeshed.johnhoogstrate.nl/bicycle/drivetrain/shimano_alfine_inter_11/#efficiency
Att Alfine-11 har högre effektivitet på de lägre växlarna tycker jag är ett tecken på ett genomtänkt konstruktionsval, men det kanske bara är en slump?

/Håkan

verkningsgraden för dessa nav är alltså kring och under 90 procent vid 200w. en frivillig broms på 20w, som att köra med gammeldags friktionsdriven generator eller snarare mer, ständigt på. det är så dåligt att man tar sig för pannan. och att den är sämre på högre växlar är mer skadligt än tvärtom,

kais01 sa:
verkningsgraden för dessa nav är alltså kring och under 90 procent vid 200w. en frivillig broms på 20w, som att köra med gammeldags friktionsdriven generator eller snarare mer, ständigt på. det är så dåligt att man tar sig för pannan.
Nja, glöm inte vilken typ av cykel det är Jib är ute efter
JiB sa:
Jag letar efter en pendlarcykel i Stockholm, lättskött och så lite krångel som möjligt, gärna närmare 10 tkr men 15tkr är väl ok. Remdrift och navväxel vill jag ha
Enl de mätningar jag känner till ger en rem 1-2% ökade förluster jmf med en kedja och även för kedjeväxlade cyklar är verkningsgraden inte 100%, för Alfine 11-navet är verkningsgraden enl noggrannare mätningar snarare 90-96%, Rohloff är bättre med 96-100% allt enl:
http://proceedings.asmedigitalcollection.asme.org/proceeding.aspx?articleid=1859235
Men med Rohloff-navet blir det en dyr pendlarcykel, tex Rose tar hela 12 323SEK för bara Rohloff-navet. För samma kostnad som en enda cykel med Rohloff-nav borde det gå att få både en vinterpendlarcykel med Alfine-11 och en kedjeväxlad sommarpendlare.

kais01 sa:
att den är sämre på högre växlar är mer skadligt än tvärtom,
Visst är det så, åtminstone för den som vill sätta timrekord eller andra typer av hastighetsrekord
Men här gäller det "underhållsfria" pendlarcyklar, att på en sådan cykel ha de lägsta förlusterna på de lättaste växlarna är bara bra
Även om det är svårt att komma ihåg och kanske även att tänka framåt, särskilt utifrån de tre(3) senaste månadernas väder, är det självklart bättre att ha den effektivaste drivlinan i snöiga, isga backar som man ändå måste sega sig uppför med tröga dubbdäck på cykeln!
För en "underhållsfri" pendlarcykel med växlar skulle även jag välja en remdriven cykel med Alfine 11-nav.

/Håkan

Pfaff sa:
JiB sa:
kontorsråttan sa:
Canyon har några Commuter och Urban modeller också med navväxel och rem. Billigaste för drygt 10' med nexus 8, sen med alfine 11, navdynamo mm för knappt 20'.

https://shopclickltd.com/urban/174-urban-80.html#/2-size-m Är detta en seriös sida att köpa cykel från?

Canyon har (väl?) endast direktförsäljning mot kund?

Jo sidan måste väl vara fejk?

Ja Rohloff hade ju varit drömmen men kan inte riktigt motivera 30 tkr för att trampa runt i stan :)

Jag fyndade en Sterlngram för 1500 :- som var förberedd för hjulen. Beghjulen gav jag 5000 :- för på Paypal. Den står mig i 10 papp färdig med navolja.

Miss Lycka 2.0 sa:
Jag fyndade en Sterlngram för 1500 :- som var förberedd för hjulen. Beghjulen gav jag 5000 :- för på Paypal. Den står mig i 10 papp färdig med navolja.
Säljer PayPal hjul, det var nåt nytt.

HåkanC sa:
kais01 sa:
verkningsgraden för dessa nav är alltså kring och under 90 procent vid 200w. en frivillig broms på 20w, som att köra med gammeldags friktionsdriven generator eller snarare mer, ständigt på. det är så dåligt att man tar sig för pannan.
JiB sa:
Jag letar efter en pendlarcykel i Stockholm, lättskött och så lite krångel som möjligt, gärna närmare 10 tkr men 15tkr är väl ok. Remdrift och navväxel vill jag ha
Enl de mätningar jag känner till ger en rem 1-2% ökade förluster jmf med en kedja och även för kedjeväxlade cyklar är verkningsgraden inte 100%, för Alfine 11-navet är verkningsgraden enl noggrannare mätningar snarare 90-96%, Rohloff är bättre med 96-100% allt enl:
http://proceedings.asmedigitalcollection.asme.org/proceeding.aspx?articleid=1859235
Men med Rohloff-navet blir det en dyr pendlarcykel, tex Rose tar hela 12 323SEK för bara Rohloff-navet. För samma kostnad som en enda cykel med Rohloff-nav borde det gå att få både en vinterpendlarcykel med Alfine-11 och en kedjeväxlad sommarpendlare.

kais01 sa:
Visst är det så, åtminstone för den som vill sätta timrekord eller andra typer av hastighetsrekord
Men här gäller det "underhållsfria" pendlarcyklar, att på en sådan cykel ha de lägsta förlusterna på de lättaste växlarna är bara bra
Även om det är svårt att komma ihåg och kanske även att tänka framåt, särskilt utifrån de tre(3) senaste månadernas väder, är det självklart bättre att ha den effektivaste drivlinan i snöiga, isga backar som man ändå måste sega sig uppför med tröga dubbdäck på cykeln!
För en "underhållsfri" pendlarcykel med växlar skulle även jag välja en remdriven cykel med Alfine 11-nav.

/Håkan

jo verkningsgraden blir ju bättre om man t ex mäter vid det som tycks vara branchstandard, 300w. men för många kvinnliga ben på 100w blir siffrorna och sirapskänslan närmast pinsamma.

vill återigen flagga för att 5-växlade nav just av typen med två planetväxlar som driver separat är en snabb robust lösning för pendling och särskilt vintertid. drivförluster inte märkbara heller för svaga cykister, och inte sämre än ett treväxlat. även i dessa fungerar smörjning med syntetolja snarare än fett. man fyller lätt på när det är dags typ vart tredje år genom att lägga cykeln på sidan och fylla på via ett lager medan man snurrar hjulet. har ett sådant igång utan annat underhåll sedan sent 90tal.

det snurrar på hur bra som helst. stående frågan är var är motorn.

kais01 sa:
HåkanC sa:
kais01 sa:
JiB sa:

kais01 sa:

/Håkan

jo verkningsgraden blir ju bättre om man t ex mäter vid det som tycks vara branchstandard, 300w. men för många kvinnliga ben på 100w blir siffrorna och sirapskänslan närmast pinsamma.

vill återigen flagga för att 5-växlade nav just av typen med två planetväxlar som driver separat är en snabb robust lösning för pendling och särskilt vintertid. drivförluster inte märkbara heller för svaga cykister, och inte sämre än ett treväxlat. även i dessa fungerar smörjning med syntetolja snarare än fett. man fyller lätt på när det är dags typ vart tredje år genom att lägga cykeln på sidan och fylla på via ett lager medan man snurrar hjulet. har ett sådant igång utan annat underhåll sedan sent 90tal.

det snurrar på hur bra som helst. stående frågan är var är motorn.

Hm har du nått exempel på ett sådant nav och cykel? Och är alltså verkningsgraden bättre på ett sådant nav?

sa-5 fungerar på det här sättet och ger ingen subjektiv bromskänsla. är hyggligt lätt jämfört med vissa av järnklumparna som diskuteras här, och har även lite mindre hopp mellan 4an och 5an lämpliga att använda när man ligger i fart på t ex landsväg. ett stort mervärde jämfört med treväxlade nav, där hoppet mellan växlarna är för stort.

på min vinterpendlare har jag ca 40 till 90 växeltum, räcker för att passera varje backe eller närmast med lätthet otrimmade elcyklar.

kais01 sa:
sa-5 fungerar på det här sättet och ger ingen subjektiv bromskänsla. är hyggligt lätt jämfört med vissa av järnklumparna som diskuteras här, och har även lite mindre hopp mellan 4an och 5an lämpliga att använda när man ligger i fart på t ex landsväg. ett stort mervärde jämfört med treväxlade nav, där hoppet mellan växlarna är för stort.

på min vinterpendlare har jag ca 40 till 90 växeltum, räcker för att passera varje backe eller närmast med lätthet otrimmade elcyklar.

Kan du vara lite mer specifik? Sökning på SA-5 ger några pedaler. Förvisso cykelrelaterat men....

Man får så sannerligen och mycket innerligt hoppas att flytten till Taiwan har gjort underverk med Sturmey-Archer!
Hade en sån (treväxlad) apparat på en ungdomscykel och om vi ska hålla historien kort; det gör vi inte om!
Den femväxlade är en rejäl klumpmåste jag säga, 2 kilo.
Men den treväxlade är intressant som Evo påpekar.

Ska man ha ett sånt hjul på cykeln får man nog fixa det själv.

Pfaff sa:
Man får så sannerligen och mycket innerligt hoppas att flytten till Taiwan har gjort underverk med Sturmey-Archer!
Hade en sån (treväxlad) apparat på en ungdomscykel och om vi ska hålla historien kort; det gör vi inte om!
Den femväxlade är en rejäl klumpmåste jag säga, 2 kilo.
Men den treväxlade är intressant som Evo påpekar.

Ska man ha ett sånt hjul på cykeln får man nog fixa det själv.

Fast den fick en rejäl sågning såg jag ( https://www.cyclingweekly.com/reviews/gears-drivetrain/sturmey-archer-s3x ), så flytten till Taiwan kanske inte hjälpte trots allt :-)

Senast ändrad:
Har inte läst tråden.

Du är beredd att spendera 30 000 kr och kan tänka dig en navdynamo. Samt ett minimum av service.

Mitt förslag, utan att ha läst inläggen, är att börja med en "billig" cykel.

Sedan fundera på att byta upp dig till en annan.

JiB sa:
Ok något tips på cykel med SA-5 och remdrift?
Jag tror att han menar det 52år gamla nav som brukar kallas Sturmey-Archer S5; http://www.sturmey-archerheritage.com
Det har genom åren funnits i olika varianter, men tillverkas tydligen inte längre: http://www.sturmey-archer.com/en/products/5-speed
Det finns en del handlare som säljer det fort (restlager?). Här säljs en variant av det (S-RF5), men de har det endast med 28 eller 36 ekrar: https://www.sjscycles.co.uk/hubs-internal-hub-gear-brake/28-hole-sturmey-archer-srf5-5spd-hub/
men inte heller jag har hittat ngn cykeltillverkare som använder det.

Dessutom är Sturmey-Archer S5 inte särskilt mkt lättare jmf med Alfine-11, endast ~0,25kg. Men Sturmey-Archer S5 har MYCKET sämre utväxlingar, både map omfång och steg, alltså inte särskilt lämpliga utväxlingar inte minst för vinter, snö, is och dubbdäck.
Det har som tur är hänt en del sedan 1966!
Utvx_SA_S5-jmf-Alfine-11.JPG

Klicka här: http://www.ritzelrechner.de/?GR=SAS...DV=gearInches&GR2=SA11&KB2=39&RZ2=20&UF2=2185

Detta betyder att Sturmey-Archer S5, liksom kais01, kan du därför helt strunta i vad gäller ditt letande efter en lämplig navväxlad cykel med remdrift.

/Håkan

Ok tack för hjälpen alla! Får bli nått med alfine 11 tror jag ändå. Blir nog 5 tkr dyrare än alfine 8, runt 15-18 tkr. Lite mer än jag hade tänkt mig men det drabbar ju ingen fattig :) Alternativ verkar vara Cube editor, Ghost Square Urban X 7.8, Scott silence evo och Canyon men åtminstone Canyon har jättelång leveranstid på modellen jag vill ha commuter 6.0. Skall försöka hitta bästa pris och i lager på någon av dessa.

sturmey archer 5 tillverkas även idag. det lär knappast vara det enda navet som har konstruktionen med separata planetväxlar. om man tycker sirapskänslan i pedalerna att driva runt ett gäng extra kugghjul i ett tungt nav är ett acceptabelt pris för att uppnå fler växlar är ju upp till var och en.

fler är bättre, inte sant;)?

pendlar på sommaren antingen med 2 eller 2x10 (ca 14 unika) växlar på i övrigt likvärdiga cyklar. farten med båda är högre än det elcyklar presterar, skillnaden i tid på given sträcka mellan dem är marginell. den tvåväxlade har två mellantunga växlar 70 och 94 växeltum, är närmast av singelkaraktär men med två :) och oftast den roligaste. men den är inte lämplig i backig terräng. eller om man har knäproblem.

av de äldre modellerna var det treväxlade sa-navet var ingen höjdare, men det femväxlade blev driftsäkert och lättjusterat när det på nittiotalet fick enkelkabel. efter flytten till taiwan för snart 20 år sedan var det vin och vatten ett tag, men förstått att det blev bättre sedan. vad jag förstår enda tillverkaren av duomatic. där har du ett smidigt nav.

JiB sa:
Får bli nått med alfine 11 tror jag ändå. Blir nog 5 tkr dyrare än alfine 8, runt 15-18 tkr. Lite mer än jag hade tänkt mig men det drabbar ju ingen fattig :) Alternativ verkar vara Cube editor, Ghost Square Urban X 7.8, Scott silence evo och Canyon men åtminstone Canyon har jättelång leveranstid på modellen jag vill ha commuter 6.0. Skall försöka hitta bästa pris och i lager på någon av dessa.
OK
Hoppas du hittar en cykel som du blir nöjd med.

kais01 sa:
sturmey archer 5 tillverkas även idag.
Vilken är din källa till det påståendet?
På sin hemsida listar Sturmey-Archer sex(6) femväxlade nav, som jag länkade till ovan: http://www.sturmey-archer.com/en/products/5-speed
inget av dem är Sturmey-Archer S-RF5-navet. Varför finns inte navet med där?

kais01 sa:
alfine11 väger tydligen 1744 g, sturmey archer s-rf5 1090g.
Vilken är din källa till de vikterna?
SJS Cycles (som säljer båda naven) anger följande vikter
Shimano Alfine SG-S700 skall väga: 1695g https://www.sjscycles.co.uk/hubs-in...ed-disc-hub-without-fittings-black-135mm-36h/
Sturmey-Archer S-RF5 skall väga: 1431g https://www.sjscycles.co.uk/hubs-internal-hub-gear-brake/28-hole-sturmey-archer-srf5-5spd-hub/

Men oavsett vad S-RF5-navet väger och även oavsett om S-RF5-navet tillverkas eller ej
Dessutom verkat det även vara ointressant för cykeltillverkare, särskilt de som erbjuder cyklar med navväxel och remdrift
Så därför är det ändå ointressant för JiB, eller hur?

/Håkan

enligt just din källa håkan väger s-rf5 navet 1090g. det har funnits tillgängligt ett antal år, om det är i produktion just idag vet jag inte. klonen med bara växel 1, 3, 5 används av brompton, heter då bwr.

om det är intressant för ts vet han bäst själv. han söker tydligen en bekymmersfri cykel för gatbruk. tyvärr är cyklarna han tittar på inte lämpliga att parkera där mer än under uppsikt.

intressant läsning. rohloffs svar går ut på att det blir bättre verkningsgrad om man testar med i sammanhanget orealistiska 400w, och att det är bättre att acceptera sämre verkningsgrad i navet för att uppnå rätt kadens och därmed bättre verkningsgrad i musklerna, och att detta skulle göra större skillnad.

nu är det är väl ingen som tvivlar på att rohloff är ett väl -designat och -producerat nav på gränsen av vad tekniken med planetväxlar tillåter. men man får acceptera att köra mestadels två, ibland tre planetväxlar i serie, tilltagen inköpskostnad, och vikten på 1800g.

att humlan ändå flyger är i mycket beroende på att växlarna ligger i ett inte lika bromsande oljebad, vilket även är fallet med alfine. men som jag nämnde tidigare är det inget som hindrar att köra syntetolja även i vanliga nav som saknar packningar, och få ytterligare bättre verkningsgrad på dessa. har gjort så i många år utan problem, och skillnaden i trampmotstånd känns.

vi hoppas ts hittar en remdriven hoj han trivs med och sedan får behålla. själv hade jag i hans sits övervägt en begagnad cykel gärna streetaktig och med 26 tums hjul för stöldrisken, sedan gjort en ramdelning, monterat drivrem absolut med öppna drev, toppat med ett växelnav jag gillar. skulle bli en användbar sleeper-cykel. men nu är jag bromptonanvändare, och vardagscyklar som man får parkera ute närmast ointressanta, oavsett om man ska ta med cykel på tåg eller inte.

Leffe sa:
Hur blev det till slut?
Och framför allt, är remdrift bra?
Som jag har förstått det är det en hel del skillnad på de olika remmarna, även Gates har flera olika modeller.
Bäst skall Gates CDX vara
https://www.gatescarbondrive.com/products/cdx

Leffe sa:
Ett alternativ kan kanske den här vara
Poison-Atropin-Trekking-Nabenschaltung_kp.jpg

Poison Atropin Tourer IGH https://www.poison-bikes.de/shopart...lu-28_/Atropin-28-Tourer-IGH-Basic.html#vrg92
De bygger cyklarna på beställning så då kan man få de delar man vill ha monterade redan från början.

/Håkan

Tillbaka
Topp