kais01 sa:
verkningsgraden för dessa nav är alltså kring och under 90 procent vid 200w. en frivillig broms på 20w, som att köra med gammeldags friktionsdriven generator eller snarare mer, ständigt på. det är så dåligt att man tar sig för pannan.
Nja, glöm inte vilken typ av cykel det är Jib är ute efter
JiB sa:
Jag letar efter en pendlarcykel i Stockholm, lättskött och så lite krångel som möjligt, gärna närmare 10 tkr men 15tkr är väl ok. Remdrift och navväxel vill jag ha
Enl de mätningar jag känner till ger en rem 1-2% ökade förluster jmf med en kedja och även för kedjeväxlade cyklar är verkningsgraden inte 100%, för Alfine 11-navet är verkningsgraden enl noggrannare mätningar snarare 90-96%, Rohloff är bättre med 96-100% allt enl:
http://proceedings.asmedigitalcollection.asme.org/proceeding.aspx?articleid=1859235
Men med Rohloff-navet blir det en dyr pendlarcykel, tex Rose tar hela 12 323SEK för bara Rohloff-navet. För samma kostnad som en enda cykel med Rohloff-nav borde det gå att få både en vinterpendlarcykel med Alfine-11 och en kedjeväxlad sommarpendlare.
kais01 sa:
att den är sämre på högre växlar är mer skadligt än tvärtom,
Visst är det så, åtminstone för den som vill sätta timrekord eller andra typer av hastighetsrekord
Men här gäller det "underhållsfria" pendlarcyklar, att på en sådan cykel ha de lägsta förlusterna på de lättaste växlarna är bara bra
Även om det är svårt att komma ihåg och kanske även att tänka framåt, särskilt utifrån de tre(3) senaste månadernas väder, är det självklart bättre att ha den effektivaste drivlinan i snöiga, isga backar som man ändå måste sega sig uppför med tröga dubbdäck på cykeln!
För en "underhållsfri" pendlarcykel med växlar skulle även jag välja en remdriven cykel med Alfine 11-nav.
/Håkan