Pendlarcykel med remdrift

Khenke

Ny medlem
Hej alla glada likasinnade cykeldårar!
Mitt första inlägg här även om jag läst en tid.

Jag är en van cyklist men inte tokhemma på allt som gäller hårdvaran...

Jag tänkte höra om tips och idéer till en cykel för vardagsbruk där minsta möjliga underhåll eftersträvas (och i största möjliga mån med så hög snitthastighet som möjligt), då jag nu plöjer ner minst 500 mil/år (och med en ny härlig cykel troligen passerar 1000 mil/år).

Så jag tänkte att Gates remdrift och hydrauliska skivbromsar står på kravlistan.
Jag har läst dom äldre trådarna i forumet om remdrift men då dom är över året nu så jag tänkte jag det var dags att se om något nytt dykt upp. Jag har spenderat en bra bit över 20h med googlande utan att hitta just det jag söker. 2012 års utbud verkade vara mycket bättre än 2013, konstigt nog...

Tänkt prisläge är runt 15000 Kr, men har inga större problem med att gå upp till 20000 Kr och om jag får det jag absolut vill ha till 25000 Kr och under pistolhot kan jag ev gå upp till 30000 Kr.

Mina krav är:
Hållbar och minimalt med service men hyggligt snabb (så ingen oväxlad...)
Hybrid (ev med bockstyre alt Cycklocross ram med möjlighet till stänkskärm och pakethållare?)
Hydrauliska skivbromsar
Gates remdrift (den enda remdrift som verkar gå att få tag på alls)
Alfine 11 (alt Rohloff Speedhub 14 och då under det där pistolhotet...)
Minst 28" fälgar
XL storlek (eller motsvarande då jag är 190 cm lång med längden i benen)

Mina önskemål är:
Intern vajerdragning (ju mindre som kan strula...)
Snygg med matchande stänkskärmar/pakethållare (inte så viktigt dock)
Ev Navdynamo (dock det första jag är villig att vara utan)
Lätt (hållbarhet går ABSOLUT före och väger ju ändå över 90 kg själv)

De enda jag kan få tag på som jag hittat är dessa (och ingen fyller naturligtvis allt):
* Scott Sub 10 - Dock Alfine 8 för 11000 kr och med 28" hjul (dock slutsåld hos lokala butikers leverantör så via nätet blir köpet isf).
* BMC urbanchallenge UC01 - Dock bara hittat med Alfine 8 för 12.650 kr med skärmar på www.bikester.se samt att den bara har 26" hjul (dock snygg!).

Så plus 6-7000 kr (eller så) för byte till Alfine 11, vilket iofs får den fördelen att jag kan flytta över Alfine 8 till min nuvarande cykel (med Shimano XT som bara krånglar för mig efter 5 vintrar) och ha som vintercykel/reservcykel.

Nu har jag inget problem med att importera från Tyskland eller annat land om så skulle behövas, dock är mina tyskakunskaper nära obefintliga och google translate är... ja google translate... :)

Sedan är jag inte säker på om jag vill ha bockstyre eller inte, fast som det ser ut så blir det inget val om jag inte byter själv ändå.
Har ju tänkt börja (igen) träna lite Triathlon och kan jag slippa köpa en racer i år (för träning) för det vore det ju lite trevligt. Men sedan är ju Sundsvalls vägar lite som terrängkörning så kanske rakt styre iaf...

Om jag kan få tag i bara en remdrifts ram (till rimligt pris) så kan jag tänka mig att bygga en egen cykel (skulle tom vara kul om det går prismässigt...) men då måste jag ha hjälp med inköpslista annars lär det gå åt pipan :)

Så om jag inte hittar annat alternativ så lutar det åt en Scott Sub 10 med ombyggnation till Alfine 11, för jag vete fan om jag kan tänka mig 26" hjul (övertala mig gärna om det finns bra argument).

Kan ev vara öppen för att köpa en begagnad XL (om någon vill bli av med en...) med tex Alfine 8 och remdrift i mycket bra skick, då jag ändå bygger om den till Alfine 11.

Tack för ev svar på förhand!

Mvh Cykeldåren (som min släkt kallar mig när jag cyklar i under 30 minus)

Nu har jag nog hittat cykeln...
Såg att årets model av BMC urbanchallenge UC01 Alfine 11 dels har just Centertrack samt 28" hjul!

Så nu skall jag bara hitta ett sätt att köpa den oxå...

Grattis till dagens monolog-tråd :)

Synd att ingen kunde bidra, men det verka ju inte ha hindrat dig. Cykelcity säljer ju lite BMC, om du inte hittar något billigare sätt kanske de kan hjälpa till.

Pfaff skrev:
-------------------------------------------------------
> Rose har en cykel med allt du begär, förutom
> skivbromsar.
> http://www.roseversand.de/artikel/rose-black-water
> -i-trekking-carbon-drive-herren-612572/aid:612574
> Och, nå ja, det där med snygg ligger ju i
> betraktarens öga... :)

Tjena!

Mitt öga säger BUUUÄÄÄK!! BUTTFUCKINGSHIYUGLYSTUPIDGERMANSSHITBIKE!

> Mitt öga säger BUUUÄÄÄK!!
> BUTTFUCKINGSHIYUGLYSTUPIDGERMANSSHITBIKE!

Lite så sa min systers man också :)

Men hade den haft skivbromsar så vete den om det inte hade blivit den med Rohloff. Men skivbromsar är ett absolut krav, ångrat mig i 5 år att jag inte tog det på min förra.

Rose har prisvärda cyklar men inte allt av mina krav.

Får höra med Cykelcity om dom kan ta hem en BMC med Aline 11, eller så tar jag en Alfine 8 och byter till 11an eller en Rohloff. Om nu ingen kommer med fler tips.

Tack för svaren jag redan fått!

Räkna lite på utväxlingen innan du sätter in pengarna, ett 46t rem drev är mycket mindre än man tror
Jag räknade lite på det för någon månad sedan och insåg att man inte cyklar särskilt fort med en 46x20 alfine 8

Är remdrift verkligen så driftsäkert? En vanlig kedja, alltså en sån som sitter på alla mormorscyklar, plus ståldrev fram och bak håller ju i princip hu länge som helst bara man smörjer då och då. Helkapslad kedja är ännu mer hållbart, men lite klumpigt.

Mange. skrev:
> Räkna lite på utväxlingen innan du sätter in
> pengarna, ett 46t rem drev är mycket mindre än
> man tror
> Jag räknade lite på det för någon månad sedan
> och insåg att man inte cyklar särskilt fort med
> en 46x20 alfine 8

Går det inte att driva om bak till 18T eller 17T?

Octagon skrev:
> Är remdrift verkligen så driftsäkert? En vanlig
> kedja, alltså en sån som sitter på alla
> mormorscyklar, plus ståldrev fram och bak håller
> ju i princip hu länge som helst bara man smörjer
> då och då. Helkapslad kedja är ännu mer
> hållbart, men lite klumpigt.

En del motorcyklar använder remdrift i dag. Lär hålla bortåt 5000mil pr byte. Sen fanns ju DAF... B-)

Octagon skrev:
> Är remdrift verkligen så driftsäkert? En vanlig
> kedja, alltså en sån som sitter på alla
> mormorscyklar, plus ståldrev fram och bak håller
> ju i princip hu länge som helst bara man smörjer
> då och då. Helkapslad kedja är ännu mer
> hållbart, men lite klumpigt.

Tjena!

Jag vet inte hur många mil jag har kört på min remdrivna. Jag har den gamla Gates-remmen iallafall. Men jag har pendlat på den i alla väder i ett års tid, kört x antal långturer, c:a 70 mil grusväg förförra sommaren. Totalt skulle jag säga 400 mil kanske. Underhåll under tiden? 0 minuter totalt..
Med kedja hade jag fått smörja den ett flertal gånger för tyst och perfekt gång, samt att jag hade behövt efterspänna den..

Ta en titt på Tout terrain. De har alltid lockat mig och har både Alfine och Rohloffcyklar med remdrift. De med Rohloff dessutom med centertrack. Dock finns det risk för pistolhot för finansieringen.

NLC skrev:

> Går det inte att driva om bak till 18T eller 17T?

nja, först skrev jag fel. förlåt. standard bak på en sub10 är typ 24t kanske 22t.
det finns inget för alfine som är mindre än 20, man kan få rohfloff kompatibelt med 19t
46x24 är en utväxling om 1,917 och 8e växeln på alfine ger 1,615

men, beroende på vevparti kan man få 50t, 55t eller 60t (men det är nog för tandem)

sen får man ju tänka på att man har ju bara 3st "tunga" växlar på ett alfinenav, 5an är neutral eller direktdriven med 1,0
och 6,7,8 är med tyngre utväxling

Senast ändrad:
Köpte en schindelhauer siegfried för drygt 3år sen. Funkat riktigt bra med carbondrive, köpte min direkt från herr Schindelhauer, Då hade de relativt nyligen startat, men fått ganska mycket uppmärksamhet på senare år. Osäker på priset på deras rohlhof hoj med skivbroms, men tycker de gör riktigt fina hojar. Mig veterligen rullar det inte många fler än 3 schindelhauers i sthlm, du får säga till om det blir en 4e :)

http://www.schindelhauerbikes.com

da PEF: Jo, men jag har inte lyckats hitta någonstans att köpa den. Annars ser Source Eleven okej ut. Cykellagret.se har den i listan för 20000:- men är inte köpbar, dvs inte i lager.

Mange: Jo, Alfine 8 känns helt uteslutet nu (fungerade på om jag kunde vara nöjd där men... Nä!), dock på min vintercykel sitter den nog fint (dvs om jag köper en 8:a och byter till 11:an).

svpe: Hum!!! Klart intressant. Med Rohloff så går den på 25000:- och med Alfine 11 på 19300:- med gratis frakt från http://www.radhaus-schauerte.de (finns säkert på fler ställen, jag högg bara en av alla som sålde i deras lista)

Så valmöjligheterna växer tack vare alla härliga cykelvänner!

Snik för under 13000 kr: BMC urbanchallenge UC01 Alfine 8 utan CenterTrack (känns inte som ett alternativ...)

Medel 19300 kr: Tout Terrain Amber Road med Alfine 11 utan CenterTrack (ca 1000:- som uppgradering på deras egen sida men inte hittat på just den shoppen jag tittade på)

Lyx 25000 kr: Tout Terrain Amber Road med Rohloff med CenterTrack. Inte ens pistolhot!!!

Det enda jag kan hitta som talar emot Tout Terrain Amer Road är vikten (nästan 16kg) och ingen intern vajerdragning men annars är det absolut huvudet på spiken!

Känns inte som ett alternativ att valja någonting annat än en Tout Terrain Amber Road med Rohloff för 25000:- som det ser ut just nu. Får iofs vänta tills nästa lön innan jag beställer om jag inte skall leva på vatten och tja, vatten i en månad :)
Men planen var ändå att inte cykla på den nya förren vintern är över (Nä, ingen vår ännu i Sundsvall, men nära...)

Så underbart att kronan är stark just nu!

jakob-s: Jo, dom hade brutalt snygga cyklar! Men det lär nog inte bli dom av två skäl: För snygga (blir bara stulen...) och blir för dyrt med allt extra (pakethållare, skärmar mm) som jag behöver. Då blir det pistolhotet. Med Tout Terrain hamnar jag ca 5000:- billigare, och dom är mer diskreta. (annars hade det blivit Sundsvalls första... ;) )

NLC: Jo, vansinnigt snygga! Stod Fenders som tillval så det bör finnas plats. Men med dubbat är frågan.

Senast ändrad:
Jag är ute efter samma spec men med snigelspeed istället. När jag har provat Alfine har jag uppfattat effektförlusten i navväxeln som störande. Då har jag hellre en direkt kraftöverföring. Tilläggas ska att jag inte pendlar särskilt långt, oftast bara inom tullarna i Sthlm men VARJE dag oavsett väder.

Några tips på sådana här cyklar? De bästa jag har hittat:
http://www.mtbcycletech.com/core/sh...UzREc=&parmz=deaf1154334d26da8b5d01282bc2b51b
http://www.milkbikes.com/bikes/the-commuter/
http://www.mi-tech.de/bikes/tykeroex.htm#

Khenke skrev:
> da PEF: Jo, men jag har inte lyckats hitta
> någonstans att köpa den. Annars ser Source
> Eleven okej ut. Cykellagret.se har den i listan
> för 20000:- men är inte köpbar, dvs inte i
> lager.

Vi har den ståendes butiken ;)
Lite osäker på vilka storlekar vi har i lager. Är inte på jobbet (Scs) idag så jag kan inte kolla.
Har du vägarna förbi Sthlm så kan du ju komma och prova.
//P

setreus:
Jo, sett Mi-Tech men inte hittat någonstans att köpa deras cyklar, gillar annars deras utseende.
Mtbcycletech har på tok för lite specat.
Mikebikes ser inte ut att köra CenterTrack, annars lite småintressanta även om det totalt saknas info om hur man köper dom.

Cyklar också oavsett väder, värst hittills är snöstorm med klass 2 varning från SMHI och -25 grader med bilar och bussar i alla diken, men jag skar igenom snön och körde som om det vore sommar...
Cykel ÄR bästa fordonet ;)

Själv blir det 15 km till jobbet och lika långt hem (om det inte blir en avstickare på vägen), fullt med backar, jo Sundsvall stad ligger mellan två höga berg och själv bor jag på en ö med brant bro utanför så växlar är ett måste.

Inser mer och mer att jag inte kommer att kunna ställa undan min blivande cykel nästa vinter så CenterTrack blir mer och mer avgörande.

Ska hålla ögonen öppen efter SS när jag letar runt och se om jag hittar någon intressant.

da PEF skrev:
> Khenke skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > da PEF: Jo, men jag har inte lyckats hitta
> > någonstans att köpa den. Annars ser Source
> > Eleven okej ut. Cykellagret.se har den i listan
> > för 20000:- men är inte köpbar, dvs inte i
> > lager.
>
> Vi har den ståendes butiken ;)
> Lite osäker på vilka storlekar vi har i lager.
> Är inte på jobbet (Scs) idag så jag kan inte
> kolla.
> Har du vägarna förbi Sthlm så kan du ju komma
> och prova.
> //P

Se där! Ännu en gång jag saknar att jag inte jobb pendlar till Stockholm längre (inte för att jag saknar den hysteriska stressen...), alla butiker man har tillgång till.

Hum. Jo, i värsta fall får jag väl ta en enkel med tåget till Stockholm och ta cykeln hem :D
Få se 400 km. Lär nog få ta ledigt från jobbet en dag då, för en helg lär nog inte räcka...

Khenke skrev:
> med tåget till Stockholm och ta cykeln hem :D
> Få se 400 km. Lär nog få ta ledigt från jobbet
> en dag då, för en helg lär nog inte räcka...

Cykel med SJ-tåg går ju inte alltid vägen men det finns alternativ.

Pendeltåget till Uppsala, 0 kr för cykeln.
Upptåget till Gävle, 40 kr för cykeln.
X-tåget till Sundsvall, 30 kr för cykeln.

Det blir minst sagt lite krångligt men det går.
Och det går lite snabbare än att cykla.

/Fedde

mmmrrrr: Riktigt trevliga cyklar hos Van Nicholas, dock utanför mitt prisområde, 34000 kr som billigast med skärm/pakethållare/stöd så tyvärr men oh så trevligt med 29". Och hos Patria hittar jag inga med beltdrift alls. Samma med Thorn Mercury, hittar ingen med bältdrift. Och även Co-Motion har otroligt trevliga cyklar men tyvärr utanför min prisklass.

setreus & jofahjalm: Oj! Nu blev det trots allt ett val mot Rohloff iaf! CenterTrack med Alfine 11 för strax över 15000 kr med frakt! Då får jag råd med en racer i år iaf till min Triathlon träning. Och 13 kg, så nästan 3 kg lättare mot Tout Terrain med Rohloff. Och den är "lagom" snygg, dvs den skriker inte "Stjäl mig!" :)

Nu blev det trots allt en del att fundera på. 15 eller 25 tusen... Hum...

Ett STORT tack till alla! Men för all del kom med mer förslag så att jag kan få magsår innan jag köpt cykel ;)

Hej,

Jag letar också efter en underhållsfri pendlarcykel, så jag undrar var man kan köpa alternativet med CenterTrack och Alfine 11 för strax över 15000 kr med frakt?

Efter garanterat mer än 100h spenderade på att hitta rätt cykel (planerat i några år trots allt) så har jag hittat den som är mest prisvärd för mig OCH uppfyller samtliga av mina krav och även lite önskemål, och det har trots allt varit kul att drömma och drägla på alla riktigt dyra cyklar :)

Och det blir en Bergamott Sweep EQ MGN Gates från http://followmestore.de/bike/fahrra.../bergamont-sweep-mgn-eq-gates-black/grey-2013 då dom har en 60 cm i lager.

Så med ca 15300:- så slutade denna resa trots allt exakt där jag från början planerade (och hoppades) att lägga mig, dvs ca två årskort för stadsbussarna eller knappt ett år med bil :)

Jag känner att det inte är värt (för mig) att lägga 10000:- till bara för att få ett Rohloff. Hade det varit 5000:- så hade jag nog inte hållit mig.

Så ett STORT tack till alla som kom med tips och idéer även om det största tacket går till setreus och jofahjalm!!!

Jag återkommer när jag fått cykeln (med lite tur till nästa helg...) och lämnar lite intryck och så för er andra (och kommande) som är intresserade.

Nu känner man sig som ett barn inför julafton... :D

Beställd. Tyvärr tänkte jag mig inte för och betalade med Paypal som ger dålig valuta omvandling, så det hela slutade på 15970 kr och med en leveranstid på 2-3 dagar så med tur till helgen som sagt!

Senast ändrad:
Kul tråd. Jag har själv tänkt att bygga en hoj på liknade sätt ett tag nu, tog tag i det i veckan men letar fortfarande efter en lämplig ram.
Någon som vet vart man kan få tag på delbara ramar med lämpliga dropouts?

Bygget kommer se ut som så.
Mattsvart kabångplast, alfine baknav, skrivbromsar fram o bak, bockastyre, v-Twin adp. o lite annat gottis :)

Dirty_rider skrev:
> Bygget kommer se ut som så.
> Mattsvart kabångplast, alfine baknav,
> skrivbromsar fram o bak, bockastyre, v-Twin adp.
> o lite annat gottis :)

Glömde du inte Alfine Di2?
alfine-di2-elektronik-kit-road-32-loch.jpg

599,90 € här: http://www.bike-discount.de/shop/k1637/a97526/alfine-di2-elektronik-kit-road-32-loch.html

/Håkan

Nu när vi ändå har en remdriftstråd på förstasidan. Var handlar man delar bäst/smidigast?

Finns det några tyska webbshoppar med bra priser på Gates CDX centertrack prylar eller måste man söka sig över Atlanten med tull och dyra frakter som följd?

(Ett WhiteIndustries frihjul istället för bakdrevet hade även suttit bra. De verkar dock bara tillverkas i 22-tandsutförande, vilket jag tror kommer ge problem att få till önskad utväxling)

//j

Om du låter paypal debitera i ursprungsvalutan och din bank konvertera istället blir det bättre!

Tror din hoj blir kanon, har en Norco Vesta som har rem men inga växlar.

setreus skrev:
> Kul tråd detta!
>
> Två frågor:
> Vad menas med CenterTrack? Varför är det så
> viktigt?

I de tidigare versioner av drev styrdes remmen mellan två upphöjda kanter på drevet. Smuts, damm och elände samlades där och ställde till det. I centertrack styrs remmen av en styrfena och motsvarande ursparning mitt i remmen, och i den mån något hamnar mellan rem och drev trycks det ut. I teorin åtminstone.

> Varför är Alfine 11 så mycket bättre än
> Alfine 8?

Därför att det finns 11 växlar som är mer än 8. Samtidigt dubbelt så dyrt. ;) Vikten är märkligt nog inte högre, men det kan ju tyda på klenare planetväxlar, och därmed:

>Jag har hört från handlare att 11:an
> ska kräva mer underhåll?
>
> Någon som har en aning om var man kan hitta BMC:s
> SS?
> http://www.bmc-racing.com/us-en/bikes/2012/lifesty
> le/mountainroad_series/urbanchallenge_/uc01/uc01_f
> ree-fix.html

Nä. :)

Tillbaka
Topp