Pendlardäck

Grone

Ny medlem
Pendlardäck
Letar däck till en cyclocross som kommer användas för pendling dagligen 10km.
Mest asfalt men finns en del små kanter så önskar att däcken är lättrullade men ändå tåliga då jag inte vill få punktering ofta.
Tänkte runt 700x35 eller 700x37 men har egentligen ingen aning.

Inne lite på Continental sportcontact 2, vittoria randonneur eller schwalbe marathon supreme.
Supreme är lite dyrare men kanske värt det?
Några tips om däck eller däckstorlek?

Pendlardäck
Jag vet inte varför men...
Mina Conti cyclocross speed 35 rullar ifrån rena landsvägsdäck när jag är ute och leker räser på crossen med kompisar på olika plastraketer. Fördelen är att de är lika kul på grusväg med mindre luft i när den andan faller på.

Jag har åkt på däcken senaste 700 milen. När första paret slets ut köpte jag ett nytt par. Pendlar dagligen 2X17 km på mina.

Pendlardäck
Under de mil jag nämnde ovan har jag punkterat 5 gånger. 2 pga samma glasbit, 2 genomslag vid crossåka och en oklar orsak. Fullständigt nöjd med punkaskyddet.

Pendlardäck
Marathon Supreme väljer du om du vill ha det bästa punkteringsskyddet av de ovanstående. Men som det i tidigare trådar har nämnts så är rullmotståndet högre på dessa än t.ex. Voyager Hyper. Jag själv är inne på mitt tredje par Supreme och jag har inte haft en enda punktering på dryga fem års daglig pendling.

Pendlardäck
Kör min gamla cykel med dubbdäck när det blir halt som det ser ut denna vintern.
tänkte bara fixa allt klart till våren :-)
Ska kika lite vidare på nämnda alternativ.

Pendlardäck
Kör Speed fram på min pendlare. Har haft problem med oförklarliga punkor med ett annat Speed däck. Det slängde jag efter 3:e punkan.

Pendlardäck
Jag premiärkörde 37mm Voyager Hyper igår. Asfalt och grusväg. Ojojoj vilken komfort. De verkade rulla ok men jag kände mig så klen att det inte blir någon rättvis jämförelse där.

Pendlardäck
vittoria randonneur 32mm har 24km enkelt till jobbet kör några dagar i veckan. Väldigt nöjd med däcken dom har hållit ihop bra. Har svårt att bedömma rullet men jag har också kört 5-6mils träningsrundor med däcken och det har funkat hur bra som helst. 32mm däcken klarar också grusvägar utan större problem men skulle inte köra grus med smalare däck. Bra med vittoria randonneur däcken är att dom har reflexrand. Mina däck har nästan bara rullat på asfalt

Pendlardäck
Rattnalle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag premiärkörde 37mm Voyager Hyper igår.

38 bör det ha varit, 37 finns inte :)

Pendlardäck
Kör också 37mm Vittoria Randonneur bak på min pendlare. Upplever dom som lite hala samt inte alltför lättrullade, de har dock suveränt punkaskydd.

Pendlardäck
jonja skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag premiärkörde 37mm Voyager Hyper igår.
>
> 38 bör det ha varit, 37 finns inte :)

Det står 37mm på dem åtminstone. Sen hur breda de verkligen är vet jag inte.

Pendlardäck
jonja skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag premiärkörde 37mm Voyager Hyper igår.
>
> 38 bör det ha varit, 37 finns inte :)

??

http://www.vittoria.com/tire/voyager-hyper/

Edit: Både 37 och 38 finns, beroende på vilken standard man läser efter.

Senast ändrad:
Pendlardäck
Vittoria Voyager är väl förresten ersättare till Randonneur? Där Hyper i båda fallen är en ännu lättare variant.

Dyra som skam till ordinariepris är de iaf men jag högg tre st för en hundring styck när PlanetX reade.

Pendlardäck
Labanos skrev:

> Edit: Både 37 och 38 finns, beroende på vilken
> standard man läser efter.

Korrekt, men varför är det lika för 32-bredd men inte de två grövre dim? Och varför skiljer sig 622 och 700 måttena åt övht?

Pendlardäck
jonja skrev:
> Labanos skrev:
>
> > Edit: Både 37 och 38 finns, beroende på
> vilken
> > standard man läser efter.
>
> Korrekt, men varför är det lika för 32-bredd
> men inte de två grövre dim? Och varför skiljer
> sig 622 och 700 måttena åt övht?

Det ena är ett millimetermått det andra något konstigt påhittat. Enkelt ;-)

Pendlardäck
jonja skrev:
> Du menar att 622-måtten är mer rätttvisande?

Jo, så är det. Det är millimetermått. :)

Det andra siffrorna representera inte mått, utan gamla vedertagna standarder, om jag fattat rätt.

Det blir då lite fel med skjutmåttet ovanför de gamla måtten som representerar en fiktiv ytterdiameter utan verklighetsförankring.
ETRTO är tänkt att representera de faktiska måtten på däckets bredd och fälgens diameter.

Frid!

Senast ändrad:
Pendlardäck
Rattnalle skrev:
> Vittoria Voyager...
> Dyra som skam till ordinariepris är de iaf men
> jag högg tre st för en hundring styck när
> PlanetX reade.

Fortfarande hyggligt pris på 37 mm och beställer man lite merino på rea räknar man hem frakten:
http://www.planetx.co.uk/i/q/TYVIVOHY/vittoria-voyager-hyper-folding-tyre
Har för mig de normalt kostar strax under 300:- på Rose. Riktigt bra däck är det hursomhelst.

Pendlardäck
Min cykel imploderar väl snart, men 23, 25 & 28 mm däck har funkat bra hittills både för pendelcykla & grusvägsåka. Fast det är ju klart att det på en CX med gott plats ser lite "skinnigt" ut. Borde jag ha bytt till 32 mm?

Pendlardäck
NLC skrev:
> Min cykel imploderar väl snart, men 23, 25 & 28
> mm däck har funkat bra hittills både för
> pendelcykla & grusvägsåka. Fast det är ju klart
> att det på en CX med gott plats ser lite
> "skinnigt" ut. Borde jag ha bytt till 32 mm?

Självklart!

Eller, det är väl en fråga om tycke och smak kanske. Men bytet från 28 mm Gatorskin till 37 mm Kojak blev helt fantastiskt för min del. Asbekvämt och känns snabbt.

Pendlardäck
roller skrev:
> Marathon Supreme väljer du om du vill ha det
> bästa punkteringsskyddet av de ovanstående. Men
> som det i tidigare trådar har nämnts så är
> rullmotståndet högre på dessa än t.ex. Voyager
> Hyper.

Detta högre rullmotstånd gör dem inte enbart långsamma utan även trista och tråkiga att cykla med.
Åtminstone om man är van "känslan" hos bra däck.

Ytterligare ett bra däck är Conti Gator Hardshell.
Med dem lyckades jag få en spik i däcket, men ingen punka!
Spik_i_dacket.jpg

/Håkan

Senast ändrad:
Pendlardäck
Varför pendla på dokumenterat livlösa halvkilosdäck utan rull när det finns så mycket roligare alternativ? Jag cykelpendlar inte för att jag måste utan för att tillföra något jag gärna vill.

Tycker det fångas rätt väl i testet Kristoffer R länkade till.

Pendlardäck
Fjärdebrunn skrev:
> Varför pendla på dokumenterat livlösa
> halvkilosdäck utan rull när det finns så mycket
> roligare alternativ? Jag cykelpendlar inte för
> att jag måste utan för att tillföra något jag
> gärna vill.
>

Det är alltid en kompromiss mot punkaskydd. Vill man ha lättare och roligare däck så förhandlar man bort endel av punkteringsskyddet. För vissa är det ok och för vissa andra är det inte det. Jag har vill inte ha punkor när jag trampar till och från jobbet och väljer således lite tyngre punkasäkrare alternativ.

Pendlardäck
Fjärdebrunn skrev:
> gärna vill.
>
> Tycker det fångas rätt väl i testet Kristoffer
> R länkade till.

Däcken i testet skiljer sig väldigt mycket åt, det har rekommenderats ett par olika däck i tråden som rullar minst lika bra som CX Speed men samtidigt har bättre punkaskydd.
Jag har också kört på CX Speed och tycker de är riktigt trevliga på grusväg t.ex., men jag skulle inte vilja pendla på dem dagligen.

Pendlardäck
Fjärdebrunn skrev:
> gärna vill.
>
> Tycker det fångas rätt väl i testet Kristoffer
> R länkade till.

Tycker svaret som sagt finns i testet:

"The best answer I received: the Conti is what the guys who want to win the race ride on. The Mondial is what the guys who just want to finish run."

De som prioriterar att komma fram när de har tänkt sig utan överraskningar väljer enkilosdäcken. De som kan ta en punka eller två på vägen om det innebär att cyklingen blir roligare väljer räserdäcken.

Pendlardäck
Jag klickade hem Panaracer Pasela kevlar strip härom dagen. 28mm. Tänkte byta ut mina marathon plus.
Siktar på att vinna pendlingen.

Pendlardäck
Cujo skrev:
> Schwalbe Kojak.

Jag har cyklat ca 100 mil på Marathon Mondial som nämns högre upp i tråden. Riktigt tråkiga och tungtrampade däck som tyvärr dessutom är slingriga på grus. Bytte dem mot ett par CycloXKing och det blev som natt & dag. Kanske beror på att de är tunna & saknar punkteringskydd, men det är härliga däck. :)

Skaffade sedan även ett par Schwalbe Kojak för att få upp farten på asfalt, men blev faktiskt grymt besviken. De kändes först snabba, förmodligen för att de går så tyst, men GPS:n talade ett annat språk. ;(
Om man jämför med mina Conti Grand Prix 28 på racern så är Kojak hårda & plastiga.
Men jag har inte gett upp hoppet om dem helt, utan jag har sparat dem, och ska nog göra ett nytt försök nästa sommar.

Frid!

Pendlardäck
HåkanC skrev:
>
> Detta högre rullmotstånd gör dem inte enbart
> långsamma utan även trista och tråkiga att
> cykla med.
> Åtminstone om man är van "känslan" hos bra
> däck.

Jag får väl falla till föga och rätta mig i ledet. Om jag köper Voyager Hyper förväntar jag mig att jag kommer att skratta hela vägen till jobbet. ;-)

Pendlardäck
Är också ute efter nya däck till våren, på cykeln satt vid köp Schwalbe Road plus (28-622), vilka jag nu upptäckt varit otroligt tungtrampade och långsamma när jag för ett par dar sen satte på dubben för att köra i dem och de kändes snabba... Vill ha samma punkaskydd men "snabbare" däck. Vill inte ha trista överaskningar på väg till jobbet.

Pendlardäck
32 mm Conti 4-season låter väldigt intressant. Verkar ännu inte finnas i handeln och jag kommer ihåg vad som hände när dom skulle släppa GP4000II i 28 mm.
Hojta gärna till om ni ser det tillgängligt någonstans.

Pendlardäck
Är det det någon som vet vad de här brutalfeta och tunga Contidäcken som jag tyvärr har på min 26" pendlare för närvarande, är för något i sammanhanget? Är de så värdelösa som jag inbillar mig eller är de bara skottsäkra? Mått: 26 x 1,75. Köpte dem billigt på Sportex för ganska länge sedan. Rent panikköp.

20141102_163327.jpg

Pendlardäck
Snuten skrev:
> Är det det någon som vet vad de här brutalfeta
> och tunga Contidäcken som jag tyvärr har på min
> 26" pendlare för närvarande, är för något i
> sammanhanget? Är de så värdelösa som jag
> inbillar mig eller är de bara skottsäkra? Mått:
> 26 x 1,75. Köpte dem billigt på Sportex för
> ganska länge sedan. Rent panikköp.
>
>

Skottsäkra är de helt klart. Rullet blir ju därefter. Jag minns dem som lite döda och tröga men inte hemska.

Tillbaka
Topp