Pendlare hur gör ni när.....

newbie_spe

Ny medlem
Jag har precis börjat pendla med cykel till skolan. Jag undrar vad ni har för lösningar vad gäller punkteringar. Är man mitt i mellan skola och hem så är det lång bit att leda cykeln hem.
Fungerar tex däckfillers på små hål, nu förstår jag att det ej fungerar om slangen spricker eller om det blir ett riv i slangen men på mindre skador tex en liten spik/skruv som orsakar ett väldigt litet hål, hur väl fungerar dessa fillers på sådana?

lagningen är endast till för att man skall kunna cykla ända hem för att sedan kunna åtgärda punkteringen.

Jag googlade men hittade ingen tråd om detta.

Förmodligen kommer jag få punktering av detta inlägg :D men jag har aldrig fått punktering under mina cykelpendlingar trots att jag kör rakt genom skogen ibland och brukar aldrig ens fundera när jag kör över krossat glas.

Men ta med ett punkteringskit tex Biltema, däckavtagare helst plast och en liten pump så borde det gå att fixa ifall det värsta skulle hända.

Scale60 skrev:
-------------------------------------------------------
> Förmodligen kommer jag få punktering av detta
> inlägg :D men jag har aldrig fått punktering
> under mina cykelpendlingar trots att jag kör rakt
> genom skogen ibland och brukar aldrig ens fundera
> när jag kör över krossat glas.

Brukar bli så ja

Senast ändrad:
Pump har jag redan, slang hade jag tänkt införskaffa. Däckavdragare har jag redan, blir inte så mycket till att införskaffa. Några andra smarta saker att ha med sig som ni har, behöver inte ha med punktering att göra.

Hur vet du att hålet är så pass att vätskan/skummet tätar? Sånt där klägg är inte särskilt roligt att ta bort sen när slangen väl ska bytas.

Att byta slang tar, som Stumpy sa, bara några minuter. Satsa på en kolsyrepump om du lessnat på vanliga handjagare. Lite dyrare per pump men tar en tiondel av tiden det tar att handpumpa.

Kolsyrepump finns hos Biltema för en spottstyver om du vill hålla budgeten låg. Pump plus fyra patroner kostar typ 170:-. En patron per pumpning och det tar ca 2-3 sekunder per slang.

Lägg några kronor extra på "punkteringssäker" slang och däck. (Köp Iallfall inte billigaste grejerna)
De två senaste gångerna jag fått punktering så fungerade det med spray men jag har hört andra med mindre goda erfarenheter.
Kolla vilka cykelreparatörer som finns längs vägen och några hundra meter däromkring. (Sist jag använde cykelmeck så fick jag jag betala 200:- och fick punktering igen efter en km så dit går jag inte igen)
Pump behövs oavsett. Sätt fast den på ramen så den alltid är med. Glöm inte adaptrar för olika ventiler och pumpar.

newbie_spe skrev:
> Fungerar tex däckfillers på små hål, nu
> förstår jag att det ej fungerar om slangen
> spricker eller om det blir ett riv i slangen men
> på mindre skador tex en liten spik/skruv som
> orsakar ett väldigt litet hål, hur väl fungerar
> dessa fillers på sådana?

Jag testade en sån där däckspray en gång, det började bra. Sen började det spruta ut kladdigt skum ur hålet. Då slet jag bort burken från ventilen, men eftersom den var fastskruvad lossnade den från burken istället, så allt som redan var inne i däcket blåstes ut över både mig och cykeln.

Arg som ett bi kastade jag cykeln i diket och tog en taxi hem. Sen åkte jag och hämtade den med egen bil på kvällen.

Beror ju på vad man cyklar på. Pendlar jag på mitt härk så är det större chans att något lager skär än att jag punkar och då är det i princip bara att lämna skiten.

Jag har alltid ryggsäck eftersom jag behöver ha lås, lite kläder, vanliga skor och ibland matlåda. Där stoppar jag ner en handpump, två slangar och tre däckavtagare, plus några par vinylhandskar så jag slipper bli jävligt smutsig.

Har alltid med mig slang, däckavtagare och pump, så har aldrig fått punkis (men lär väl få det nu). Hade tidigare inte med mig kedjebrytare o reservlänk så har blivit stående med brusten kedja 5 mil hemifrån, har numera alltid med det också.

Jag har en kombinerad co2-vanlig pump: http://www.lezyne.com/product-CO2-cfh-pressdrivecfh.php
på min pendlarhoj. Fick punka senast igår faktiskt, mitt i regnet och var evinnerligt tacksam för co2-funktionen. Det är lite extra tryggt att ha med sig en vanlig pump på samma gång tycker jag. Det är lätt hänt att man klantar bort en patron.

Annars som (nästan) alla säger ovan, en extra slang är givet. Och snabblagningslappar för när man lyckas punka två gånger på samma tur. Hände mig en av de första gångerna jag pendlade och bara hade med mig en slang. Skaffade lagningslappar och har aldrig behövt använda dem! (Dubbelpunkan berodde på att jag inte kontrollerade tillräckligt noga att jag fått bort orsaken till punkan. En glasbit i däcket).

Senast ändrad:
Två slangar, däckavtagare och pump. Simple as that.

Har aldrig haft av en kedja. Dock gick växelörat häromdagen efter lång och trogen tjänst (7 år). Kommer dock inte att ha med ett reserv-öra i fortsättningen.

Jag har punkat en gång nu i vår (nystartade cykelpendlingen efter att vi flyttat så jag kan parkera i garage) men det var på vägen hem och jag upptäckte att jag hade onödigt dyra slangar med mig, så jag gick hem resten. Hade det varit på väg till jobbet hade jag bytt slang och cyklat.
Punkan var för övrigt helt onödig egentligen. Jag cyklade upp på en kant och glömde lyfta bakhjulet. Det tog ändå nästan tre kilometer innan det var helt tomt i slangen...

Stumpy skrev:
> Man har med sig pump och extraslang som man byter
> till.
> Skall inte ta mer än några minuter.

Typ. Hur konstigt kan det vara?

ipv6 skrev:
> Jag testade en sån där däckspray en gång, det
> började bra. Sen började det spruta ut kladdigt
> skum ur hålet. Då slet jag bort burken från
> ventilen, men eftersom den var fastskruvad
> lossnade den från burken istället, så allt som
> redan var inne i däcket blåstes ut över både
> mig och cykeln.
>
> Arg som ett bi kastade jag cykeln i diket och tog
> en taxi hem. Sen åkte jag och hämtade den med
> egen bil på kvällen.

HAHAHA! :D Jag förstår precis hur det kan gå så och tar varningen.

Jag bär alltid med mig pump, ett lapplagningskit och två däckjärn i plast för eventuell punktering, men har sluppit punka de drygt 200 dagar jag cykelpendlat (15 km enkel) senaste året (no jinx no jinx). Slang är iofs inte mycket tyngre/större än lappkitet.

Utöver det en kedjebrytare och en tredelad insexnyckel; de har räddat mig några gånger.

Pump och slang kommer man långt med.

Jag pendlar med ryggsäck och har följande;

2st slang
2 däckavtagare
Mini pump
Multiverktyg med kedjebrytare
2st Kedjenitar

Jag har fått punka när jag "genade" med gammalracern genom skogen efter att ha lämnat dottern på skolan. Jäkligt irri att få gå hem sista 2 km. Nu har jag alltid med punka-kittet även på den cykeln. Det är ju så lite som behövs. En pump. En slang och däckbrytare. Multitool är ju oxå alltid bra att ha i handväskan ;)

Tillbaka
Topp