[pendlare] long low and slack

happymtb.fr

Aktiv medlem
Pole bicycles använder lång, låg och flack principen även för sina pendlarhojar, se här: http://www.pole.fi/kulku-frameset/
Jag gillar idén, speciellt med tanke på att jag som inte är så långt har ofta problem med fötter som möter framhjulet.

Finns det andra märke som har långa och roliga pendlarramar med fäste för stänkskärmar och skivbroms?
Och det viktigast, kanske, vad tycker panelen om det?
extra fråga: varför har man inte gjort det tidigare? är det pga det är en konservativ branch...?

Vansinne. Vem vill ha en cykel med så mycket "trail" och "wheel flop"? Du får en cykel som vinglar över hela gatan i låga hastigheter och som bara går rakt fram i höga. Win-win
75 graders sadelvinkel lär göra det svårt att placera sadeln rätt i förhållande till vevpartiet.

bsandborgh skrev:
-------------------------------------------------------
> 75 graders sadelvinkel lär göra det svårt att
> placera sadeln rätt i förhållande till
> vevpartiet.

Vad som är "rätt" är ju subjektivt. Jag har gärna brantare sadelrör. En Trihoj kan ha 77-78º

75º sadelvinkel är nog inget problem som en stolpe med setback skulle inte fixa. Speciellt med tanke på att racercyklar har nånstans mellan 72 och 74,5...

Sen är 68º HA inte värsta chopper heller. Jag resonerar sådär: dom flesta AM/trail MTB har styrvinklar kring 68 och har ungefär samma hjulbas som Kulku ramen. Dessa cyklar känns inte direkt som vingliga vid låga hastigheter.

Är det bara jag som stör mig på att slå fötterna i framhjulen?

Du hade ju med en liknande modell( lr om d va samma, inte kollat så noga) här. http://happymtb.org/forum/read.php/1/2374189/2615320#msg-2615320 . Tycker d ser ut lite som am ht som kanske e lite streetifierad i mina ögon. inget illa med d då jag tycker d e roligare med skogshojjar än pendlingshärken. Fast d finns säkert med energieffektiva cyklar, med tåöverlapp som ev nackdel. Som svar på din fråga, ja jag tycker inte skoskrap i framhjulet hör til något positivt, sen e d ju lite gött att blåsa om svettofånarna på en fet stigcykel.

happymtb.fr skrev:
> Sen är 68º HA inte värsta chopper heller. Jag
> resonerar sådär: dom flesta AM/trail MTB har
> styrvinklar kring 68 och har ungefär samma
> hjulbas som Kulku ramen. Dessa cyklar känns inte
> direkt som vingliga vid låga hastigheter.
>
> Är det bara jag som stör mig på att slå
> fötterna i framhjulen?

Det är inte hjulbasen som gör att styret lägger sig åt sidan.

Roterande gör det tyngre att svänga och olika offset för att reducera wheelflop.

Som exempel: Min cykel med 67 graders styrvinkel, pike och 27,5 är extremt vinglig i låg hastighet, krashat några gånger pga styret bara lagt sig pga wheelflop. Släpper jag styret i låg hastighet (under 20km/h) kommer cykeln INTE spåra rakt. I +20km/h känns det som styret hänger fritt i luften vilket är trevligt för att lägga energi på annat. Lite mer offset hade varit trevligt för klätterstabilitet.

68 graders styrvinkel kan fungera med rätt gaffel eller att man har lite längre stam för att kompensera vilket kommer vara problematiskt med en ram som har lång reach. Hitta en gaffel med 45-50mm offset kanske?

Flytta klossarna fram, kortare vev?, 650c, större ram och kortare stam, mer offset på gaffeln. Dessa alternativ finns också.

Ok, det där med hjulflop har jag inte upplevd trots 65-66º HA på HTn och 64,5º HA på FS... möjligen lite på min DH-båge som har 63-64º HA men då vid knapp styrfart! Men visst måste man vara lite mer bestämt när det ska svängas...
Varför håller du inte i styret BjornR? ;)

Däremot hade jag problem med för livlig styre på min Inbred med stel gaffel. Det kan vara så att olika människor är olika känsliga för hjulflop och livlighet.

happymtb.fr skrev:
> Ok, det där med hjulflop har jag inte upplevd
> trots 65-66º HA på HTn och 64,5º HA på FS...
> möjligen lite på min DH-båge som har 63-64º HA
> men då vid knapp styrfart! Men visst måste man
> vara lite mer bestämt när det ska svängas...
> Varför håller du inte i styret BjornR? ;)

Landsvägscykling och trainer gör att överkroppen blir som spaghetti :(

DH-gafflar har mer offset än motsvarande stigcykel för att reducera hjulfloppet, samma sak med slaglängd där offset också oftast ökar med mer slag. Så allt är relativt!

Pröva stel gaffel på din FS och justera hänget för olika styrvinklar för att pröva hjulflopp, nog det billigaste sättet att pröva innan du köper ram!

Tillbaka
Topp