Pendlare vs Bildörr

lflx

Aktiv medlem
Pendlare vs Bildörr
Cyklade ganska fort påväg till jobbet på Katarinavägen ner mot slussen när en bildörr öppnades. Den hann öppnas typ halvt så jag träffade plåtkanten liksom. Bilägaren och en till stannade med mig och var tvungen att ta en tshirt och binda runt för att stoppa blödningen tills ambulansen kom.

Uppvuxen i Åre så har blivit en del skador genom åren, men aldrig nån som inneburit såhär mycket blod. Rätt läskigt alltså. Som tur var var det bara ett muskelfäste som var lite avskuret, men inte nog för att behöva sys ihop. Så de sydde såret efter överläggning med ortopeden sen fick jag åka hem.

Kommer säkert få en massa kommentarer angående mitt säkerhetstänk, men tänkte bara ta tillfället i akt att påminna folk att hålla avstånd från parkerade bilar. Det kommer jag iallafall att göra

Bilagor

• PXL_20250705_110533554.webp
    PXL_20250705_110533554.webp
    271.8 KB · Besök: 190
Senast ändrad:
Pendlare vs Bildörr
Jag dammade i min ungdom in i en bildörr som öppnades av en - tadaa - körskollärare.
Gick bra, även för flaskorna i påsen på styret.
TS hade mer otur, ser djupt ut det där såret.
Läk väl och ta antibiotika!

Pendlare vs Bildörr
Bil ägaren borde titta bakåt först finns backspeglar.
Tur att det inte gick mycket värre än till mjuk skador
Märk väl att det är ett brott att dörra någon:

"Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår." (Trafikförordningen 3 kap. 50 §)

Pendlare vs Bildörr
Jag dammade i min ungdom in i en bildörr som öppnades av en - tadaa - körskollärare.
Gick bra, även för flaskorna i påsen på styret.
TS hade mer otur, ser djupt ut det där såret.
Läk väl och ta antibiotika!
Sådär ja! Då hade jag blivit lite småarg.
Skönt att du fick något att lugna dig med!
Antibiotika äts och enligt läkaren kan jag montera solpaneler om 2v. Tack för omtanken!

Pendlare vs Bildörr
Märk väl att det är ett brott att dörra någon:

"Ett fordons dörrar eller andra anordningar får inte öppnas på sådant sätt att fara eller onödig olägenhet uppstår. Inte heller får på- eller avstigning eller på- eller avlastning ske så att fara eller onödig olägenhet uppstår." (Trafikförordningen 3 kap. 50 §)
Bra att veta!

Pendlare vs Bildörr
Pendlare vs Bildörr
Jag noterade för en månad sen att jag, omedvetna, alltid håller precis en öppnad bildör avstånd från parkerade bilar. Jag känner mig riktigt otryggt när jag inte kan hålla den avstånden. Minns nu att jag hade en del av pendlingssträckan i Tyskland på en cykelbana med parkerade bilar till vänster som kändes läskig. Som tur öppnades aldrig en dör där när jag passerade.

Pendlare vs Bildörr
Krya på dig!! Ser otrevligt djupt ut och att det kunde gått värre är en klen tröst i sammanhanget. Lycka till med panelerna! Hoppas läkaren har rätt och att detta inte hindrar dig.

Pendlare vs Bildörr
Krya på dig!! Ser otrevligt djupt ut och att det kunde gått värre är en klen tröst i sammanhanget. Lycka till med panelerna! Hoppas läkaren har rätt och att detta inte hindrar dig.
Tack ska du ha. Men det är en tröst ändå! Känner mig väldigt tacksam att inte skallen fick ta smällen så panelerna känns lite sekundära just nu. Men de monteras inte av sig själva!

Pendlare vs Bildörr
Vill såklart inte se några av våra cykelstjärnor dörras av en PostMord-bil, och tyvärr är det kanske inga namn som medelsvensson känner till så som medelpeeters känner till Remco, men hade man inte kunnat dra igång någon sån kampanj? Crowdfunda och göra något ihop med Cykelfrämjandet, Trafikverket eller nåt?

Pendlare vs Bildörr
Vill såklart inte se några av våra cykelstjärnor dörras av en PostMord-bil, och tyvärr är det kanske inga namn som medelsvensson känner till så som medelpeeters känner till Remco, men hade man inte kunnat dra igång någon sån kampanj? Crowdfunda och göra något ihop med Cykelfrämjandet, Trafikverket eller nåt?
+1

Pendlare vs Bildörr
Det var iallafall här det small. Det var en arbetsbil och han stod längst bak på fickan. Dvs att han hade ingen genomsyn bak från hytten så fick använda sig av sidospeglarna. Det plus att som bilden visar hade jag, just innan jag svängde ut vänster, legat precis bakom honom och därmed också förmodligen varit helt skymd.

Bilagor

• Screenshot_20250706-220512.webp
    Screenshot_20250706-220512.webp
    223.7 KB · Besök: 101
Pendlare vs Bildörr
En design som gjord för en olycka med en cykel som kommer snabbt.

Inte många tiondelar från det en cyklist är dold tills den är förbi och det ska man hinna se i backspegeln innan man öppnar.

Läk väl.

Pendlare vs Bildörr

Inte många tiondelar från det en cyklist är dold tills den är förbi och det ska man hinna se i backspegeln innan man öppnar.

Läk väl.
Visst. Jag har inte mycket ilska i mig och håller absolut inget mot bilisten i detta fallet. Han var lika tagen som jag och var väldigt hjälpsam.

Speciellt i denna utformningen med en sväng just innan.

Tack ska du ha

Pendlare vs Bildörr

Läk väl.
Fast om man inte ser bra bakåt i backspeglarna, så kan man öppna dörren långsamt och kika ut genom den öppna dörren. Brukar funka bra. Det är ju ingen överraskning att det går ett cykelfält där.

Pendlare vs Bildörr
Fast om man inte ser bra bakåt i backspeglarna, så kan man öppna dörren långsamt och kika ut genom den öppna dörren. Brukar funka bra. Det är ju ingen överraskning att det går ett cykelfält där.

Absolut, men mot en cykel i 30 blås så hinner den både dyka upp och bli träffad av dörren på en bråkdel av tiden det tar att öppna dörren, med rätt timing. Cykelvägen skulle svängt ut innan parkeringsfickan.

Pendlare vs Bildörr
Absolut, men mot en cykel i 30 blås så hinner den både dyka upp och bli träffad av dörren på en bråkdel av tiden det tar att öppna dörren, med rätt timing. Cykelvägen skulle svängt ut innan parkeringsfickan.
Jo, det är klart. Vågar man ligga gömd bakom bilen i 30 km/h och svänga ut precis innan så kan det smälla. Men om dörren öppnas långsamt, så tror jag ändå att man som cyklist har god chans att väja så fort man ser dörren. Det behöver för övrigt inte vara dörren som är problemet om man cyklar så snabbt och tajt, utan kan vara en fotgängare som kliver ut från att ha varit skymd av bilen.

Pendlare vs Bildörr
Usch, krya! Jag cyklade från slussen mot stan, precis i backen från skeppsbar (dör man har högst fart) klev en tysk turist rätt ut i cykelbanan men ögonen rätt ner i en karta. Jag hann svänga men fastande med styret i hennes ryggsäck. Bruten käke, bruten hand, stygn i hakan och bruten armbåge. Jobbet hade ingen försäkring och min från handel gällde såklart inte på väg till jobb, utan bara på fritiden.

Ta det försiktigt där ute, det finns dårar överallt!

Pendlare vs Bildörr
Sen är det ju det där med att man ska reda ut om någon och vem isåfall som bär ansvaret. Om du håller på att packa ur en yxa ur bagageluckan och någon springer in i den i 30 km/h och skadar sig.. ja då är det inte klockrent vems ”fel” det är.

Säger inte att varken TS eller den som öppnade dörren gjorde fel nu btw.

Pendlare vs Bildörr
Usch, krya! Jag cyklade från slussen mot stan, precis i backen från skeppsbar (dör man har högst fart) klev en tysk turist rätt ut i cykelbanan men ögonen rätt ner i en karta. Jag hann svänga men fastande med styret i hennes ryggsäck. Bruten käke, bruten hand, stygn i hakan och bruten armbåge. Jobbet hade ingen försäkring och min från handel gällde såklart inte på väg till jobb, utan bara på fritiden.

Ta det försiktigt där ute, det finns dårar överallt!
Fy djävulen! Känner mig väldigt tacksam faktiskt

Tillbaka
Topp