Pendlarincident, polisanmäla eller ej?

abuselma

Medlem
I morse hände det som inte sällan händer i stockholmstrafiken. Jag stod längst fram i cykelboxen, började rulla när det blev grönt. Då sveper en BMW-suv förbi ruggigt när. Vi nästa övergångsställe åker jag upp och slår med handlflatan till hans ruta på förarsidan och cyklar vidare. Kanske omoget men jag ville ändå markera. Strax kommer han igen tutandes och prejar in mig mot trottarkanten, jag bromsar och han bromsar, prejningen fortsätter. Då brinner det till på riktigt, jag kastar cykeln framför hans bil så han inte ska kunna åka därifrån. Öppnar dörren och en läät infekterad diskussion uppstår. De två bilarna efter honom plus en cyklist stannar, alla tre stödjer mig. Han börjar vika sig och svamlar om att han inte såg mig men vägra be ursäkt trots att jag begär det. När ett av vittnena börjar ringa polisen drar han.

Ska jag polisanmäla eller ej?

Om jag var i din situation och hade nåt att gå på. Alltså regnr och/eller eventuella vittnen som kan intyga vad som hänt så hade jag inte tvekat att anmäla.

Polisanmäla ger nog inte så mycket. Nästa gång får du köra med repiga styrpluggar som du kan dunka in i sidan av bilen.

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Anmäl, om inte annat för statistiken.

+1 Det brott som inte anmälts har inte hänt och är därför inget problem.

Men vad är brottet? Han prejar dig, det har du vittnen på, men innan då. Han körde nära säger du, men han kommer säkert bestrida och istället ta upp din handflata på rutan.

Tror en polisanmälan är meningslös.

Rattnalle skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Anmäl, om inte annat för statistiken.
>
> +1 Det brott som inte anmälts har inte hänt och
> är därför inget problem.

+1 på anmälan

+1 på hårda styrpluggar som repar sidan när man blir prejad.

jofahjalm skrev:
> Vad menar ni med anmälan? Tar du det till
> rättegång utan att få honom dömd för något
> får du betala för kalaset.

Jag skulle säga att det snarare handlar om att göra den här typen av agressiv vårdslöshet till en tillräckligt stor post i statistiken för att polisen eller deras uppdragsgivare ska känna att det faktiskt är ett problem och prioritera övervakning samt utredning av densamma i de fall det finns vittnen. Chansen att just detta leder till rättegång är väl tyvärr väldigt liten.

jofahjalm skrev:

Gäller inte det (alltså att förloraren betalar rättegångskostnader) civilmål?

jofahjalm skrev:

Nej. Polisanmälan leder till granskning av polis/åklagare om brott begåtts. Om åklagaren anser det väcks åtal. Om den misstänkte blir friad stannar kostnaden på staten. Anmälaren behöver inte betala något.

jofahjalm skrev:

Det där stämmer inte. Betala för kalaset får man göra som tappande part i civilmål (tänk avtal och pengar). Här rör det sig (eventuellt) om ett brott.

Luthman Photography skrev:
> Jag förstår inte heller riktigt vari brottet
> består?
>
> Vårdslöshet kanske, men det hände ju inget mer
> än att det var obehagligt.

Prejningen låter ju som mer än vårdslöshet i mina öron. Annars hade den ju upphört när TS bromsade och bilen fortsatte.

jofahjalm skrev:

Det gäller väl isf civilmål (stämningar), inte brottsmål? Det kan ju omöjligt vara så att man blir betalningsansvarig om man polisnanmäler någon för t.ex. våldsbrott och hen inte blir dömd!

Rattnalle skrev:
> Prejningen låter ju som mer än vårdslöshet i
> mina öron. Annars hade den ju upphört när TS
> bromsade och bilen fortsatte.

Om en lastbilschaufför som kör över och dödar en cyklist går fri för att brott inte kan styrkas är det ganska tveksamt att nån ens kommer lyfta på fingret åt att en bil prejades lite utan att det ens blev en olycka.

Om man däremot haft vassa styrpluppar som man drämt in i sidan på bilen när den började prejas hade det varit lite roligare. För det är ju knappast så att bilisten kan hävda att det var cyklistens fel?

H. skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Prejningen låter ju som mer än vårdslöshet
> i
> > mina öron. Annars hade den ju upphört när TS
> > bromsade och bilen fortsatte.
>
>
> Om en lastbilschaufför som kör över och dödar
> en cyklist går fri för att brott inte kan
> styrkas är det ganska tveksamt att nån ens
> kommer lyfta på fingret åt att en bil prejades
> lite utan att det ens blev en olycka.
>
> Om man däremot haft vassa styrpluppar som man
> drämt in i sidan på bilen när den började
> prejas hade det varit lite roligare. För det är
> ju knappast så att bilisten kan hävda att det
> var cyklistens fel?

Därav kommentaren om att det behövs för statistiken. Om det polisanmäldes ett par hundra "jag blev nästan överkörd av en högersvängande lastbil men någon fick stopp på föraren" om året så skulle det helt plötsligt synas i statistiken istället för att drunkna.

Jag tycker för övrigt att det är anmärkningsvärt att de förare som kör ihjäl någon vid högersväng inte blivit dömda för vårdslöshet vilket det ju rimligtvis måste vara att inte titta i speglarna när man svänger. Den så kallade döda vinkeln flyttar ju på sig och finns aldrig precis intill bilen där cyklisten förmodligen befunnit sig precis innan öcerkörningen.

Polisanmäl prejning, vad det är får polisne bedöma. Du har två vittnen också, har du namn på dem?

Gör det för statistiken, dvs en röst på något som bör tas på allvar om tillräckligt många drabbas.

En lastbilsförare kan ju i vart fall hävda att han inte såg. Det kan ju inte SUV-aset göra. Vårdslöshet i trafik. Försök till misshandel. Anmäl!

Att med avsikt försöka preja någon med en bil kan i min värld inte vara ett mindre allvarligt brott än att försöka skjuta någon med grovkalibrig pistol. Jag har fruktansvärt svårt att förstå användandet av bil som vapen inte är ett dråp-/mordförsök ovasett vad utgånen av incidenten blir.

Fast min rättskänsla är tyvärr inte måtstocken i detta fall så en polisanmälen kommer inte att leda någonstans.

TBone skrev:
> Att med avsikt försöka preja någon med en bil
> kan i min värld inte vara ett mindre allvarligt
> brott än att försöka skjuta någon med
> grovkalibrig pistol. Jag har fruktansvärt svårt
> att förstå användandet av bil som vapen inte
> är ett dråp-/mordförsök ovasett vad utgånen
> av incidenten blir.
>
> Fast min rättskänsla är tyvärr inte
> måtstocken i detta fall så en polisanmälen
> kommer inte att leda någonstans.

+1 på det.

Många skjutningar med handeldvapen leder ju dessutom inte ens till att någon dör.

Roy Mance skrev:
> En lastbilsförare kan ju i vart fall hävda att
> han inte såg. Det kan ju inte SUV-aset göra.
> Vårdslöshet i trafik. Försök till misshandel.
> Anmäl!

Jag skulle nog vilja hävda det motsatta; att lastbilsföraren ser mycket bättre. Jag tycker moderna bilar över huvud taget och SUVar i synnerhet lider av extremt dålig sikt åt alla håll utom framåt.

Tror ni ärligt att det kommer göra skillnad för "statistiken" om ni anmäler sånt här?

Trafikpolisen gör hastighetsmätningar. Inte för att det är det mest kritiska när det gäller trafiken, men det är det enklaste för att det är konkret mätbart och man slipper alltså göra bedömningar. Gick det i 97 på en 80-väg så gjorde det det. Andrahandsuppgifter om prejningar kommer aldrig leda till en särskild insatsstyrka mot bilister som inte bryr sig om cyklister.

Politiker och pengar styr polisens resurser. Inget annat.

Med andra ord är det bättre att agera själv (även om det är i gråzonen vad det gäller det rättsliga) när det gäller småbrott som man vet att polisen kommer skita i. Således - vassa styrpluppar.

Jag tror att om du anmäler kommer du inom kort få hem ett brev där det kommer stå "brott kan inte styrkas" - tror inte leder någon vart alls. Tror mer på arga styrpluggar :)

H. skrev:
> Tror ni ärligt att det kommer göra skillnad för
> "statistiken" om ni anmäler sånt här?
>
> Trafikpolisen gör hastighetsmätningar. Inte för
> att det är det mest kritiska när det gäller
> trafiken, men det är det enklaste för att det
> är konkret mätbart och man slipper alltså göra
> bedömningar. Gick det i 97 på en 80-väg så
> gjorde det det. Andrahandsuppgifter om prejningar
> kommer aldrig leda till en särskild insatsstyrka
> mot bilister som inte bryr sig om cyklister.
>
> Politiker och pengar styr polisens resurser. Inget
> annat.
>
> Med andra ord är det bättre att agera själv
> (även om det är i gråzonen vad det gäller det
> rättsliga) när det gäller småbrott som man vet
> att polisen kommer skita i. Således - vassa
> styrpluppar.

Det ena utesluter väl inte det andra?

Lek med tanken att personen som satt i BMW:n var en gymbiff på anabola som hade BMW:n som statussymbol för sitt halvkriminella leverne. I baksätet sitter pitbullen och skäller. Eftersom vederbörande reagerade som han gjorde, på din första protest, så är sannolikheten för ovanstående desto högre ... en vettig människa tänder inte till på alla cylindrar direkt vid en vardagskonfrontation.

Givet detta högst möjliga scenario, hade du då gjort som du gjort om du fick göra om det? D v s eskalerat situationen.

Det är ju bra att tänka efter före, ibland.

Att "vinna" en situation kan ju definieras på många sätt, ett sätt är vem som kunde kasta mest skit på den andra med uppblåsta brösttoner. Ett annat sätt är ju tänka sig att man vinner om man kan lösa situationen med störst och elegantast värdighet.

I alla fall, det beteende som TS beskriver, kommer om det fortsätter, att så småningom leda till en riktigt obehaglig konfronation. Givet det, är bästa strategin att minska exponeringen mot sådana potentiella problem, vilket alltså inte sker genom att eskalera meddelst slag mot bil och tjafs.

Polisanmäl dags att det blir lite statistik på alla incidenter som händer det behöver inte sluta med död för att man ska polisanmäla.

Kan ju alltid kasta dig på/framför bilen och bloda ner den? Cyklar man tillräckligt länge minskar behovet av att tuffa sig vid konfrontationer med bilar

Skriv en insändare (ja just det, det har du ju gjort här :) och glöm. Resten är bara fantasier, det har nämligen i lagens ögon inte skett ett skit.

Har du tur så fick bilföraren sig en tankeställare. Jag själv var nära att köra över en dam på ett övergångsställe när jag gasade mot orange. Det gick fint och vi båda kom ifrån händelsen med hjärtat i halsgropen. Det förändrade dock mitt trafikbeteende och även så här 15 år senare så har jag det som en minnesbild. En annan kommentar som förändrade mitt bilkörande var när en god vän en regnig novemberdag kommenterade hur kallt och blött det var för de gående och hur mysigt vi hade det i bilen. Vi konstaterade att vi efter det alltid skulle släppa gående i trafiken om det regnade. Vilket jag nu gör, oavsett väder faktiskt.

Men så fyller jag 40 också...

Köp en stingpinne! (stinkpinne?)

https://www.flashback.org/t1994493

http://happymtb.org/forum/read.php/1/1462555

stingpinne.jpg

sting_1.JPG

Bara det faktum att cykel i bilden överst har sin pinne på höger sida vittnar ju om hur modernt och fräsigt det är :-)

Till TS: Tagga ner, det är väldigt sällan det blir en bättre situation av att banka på bilars rutor eller plåt. Bättre då att varsamt knacka eller försöka kommunicera verbalt.

TBone skrev:
> Att med avsikt försöka preja någon med en bil
> kan i min värld inte vara ett mindre allvarligt
> brott än att försöka skjuta någon med
> grovkalibrig pistol. Jag har fruktansvärt svårt
> att förstå användandet av bil som vapen inte
> är ett dråp-/mordförsök ovasett vad utgånen
> av incidenten blir.

+1. Eller egentligen +0,8 men det avrundas ju uppåt. :-)

Intressanta resonemang om att man inte ska "belasta" polisen med detta då det kostar skattepengar och samtidigt tycka att man ska repa bilen med vassa styrpluggar...

Vem får betala det i det långa loppet? Jo alla som har en försäkring, dvs de flesta skattebetalare.

ginnfilt skrev:
> Intressanta resonemang om att man inte ska
> "belasta" polisen med detta då det kostar
> skattepengar och samtidigt tycka att man ska repa
> bilen med vassa styrpluggar...
>
> Vem får betala det i det långa loppet? Jo alla
> som har en försäkring, dvs de flesta
> skattebetalare.

Bara om försäkringstagaren anser att det är värt självrisken för att få skadan reparerad.

Atlas skrev:
> Skriv en insändare (ja just det, det har du ju
> gjort här :) och glöm. Resten är bara
> fantasier, det har nämligen i lagens ögon inte
> skett ett skit.

Det är väl precis det som är problemet. Att det inte anses vara ett "riktigt" brott. Men det skulle jag hävda bara är en fråga om tolkning och inte för att det nödvändigtvis inte ryms inom befintlig lagstifning.

> Har du tur så fick bilföraren sig en
> tankeställare. Jag själv var nära att köra
> över en dam på ett övergångsställe när jag
> gasade mot orange. Det gick fint och vi båda kom
> ifrån händelsen med hjärtat i halsgropen. Det
> förändrade dock mitt trafikbeteende och även
> så här 15 år senare så har jag det som en
> minnesbild. En annan kommentar som förändrade
> mitt bilkörande var när en god vän en regnig
> novemberdag kommenterade hur kallt och blött det
> var för de gående och hur mysigt vi hade det i
> bilen. Vi konstaterade att vi efter det alltid
> skulle släppa gående i trafiken om det regnade.
> Vilket jag nu gör, oavsett väder faktiskt.
>
> Men så fyller jag 40 också...

Det är väl precis de insikterna en del aldrig verkar komma till. Andra gör det sent. Men efter en helhelg i Londons trafik för några veckor sen måste jag säga att tempot och temperamentet är bra mycket högre uppskruvat här hemma trots att det är förhållandevis glest.

en busshammare/ glashammare kunde gjort susen annars. Använd gjärna handskar. annars använd ditt kätyinglås till att plocka backspegeln det har jag sett på film (premium rush) if you dont use it you loose it har jag föt mig komentaren till detta var.

En fråga bara, vad ska rubriceringen för anmälan vara?

Han åker otäckt när dig, du klappar på bilen, han vänder och prejar dig, du lägger föremål vägen för att kvarhålla honom, du öppnar bildörren, ni käftar..

Han, vårdslöshet i trafik?

Du, skadegörelse och ofredande?

Anmäler du han lär ju han anmäla dig, leder det nån vart eller?

Lägga ner och inse att det finns gott om nollor, var den starka och var nöjd med att det inte hände något..

kimlill skrev:
> en busshammare/ glashammare kunde gjort susen
> annars. Använd gjärna handskar. annars använd
> ditt kätyinglås till att plocka backspegeln det
> har jag sett på film (premium rush) if you dont
> use it you loose it har jag föt mig komentaren
> till detta var.

Gaaah, har svårt att bestämma mig för om du är ironisk eller bara inte ser skillnaden mellan fiktion och verklighet. Hoppas på det förstnämnda... :-)

Om jag förstår dig rätt så körde bilen först väldigt nära dig, du blev arg och cyklade ikapp och bankade på hans ruta. Sen prejade han dig och situationen urartade i allmänt tjafs. Sen drog han därifrån, utan att köra över dig eller cykeln. Är det rätt uppfattat? Som neutral åskådare skulle man kanske kunna anse att Ni båda är vållande till att situationen urartade, han körde nära och du bankade på hans ruta. Jag hade personligen också bankat i rutan men nog skitit i att anmäla.

Tillbaka
Topp