Pendlarprojekt - omöjlig uppgift?

vaes

Ny medlem
Jag jobbar i byggbranschen. Ibland får vi inbrott på våra arbetsplatser. Ibland så stjäls det från bygget. Men för ett tag sedan hände något unikt.

När jag kom till bygget efter en helg såg jag att en dörr var uppbruten. Efter en snabbt inventering konstaterade jag att det bara saknades några billigare handverktyg. Det som däremot fick mig att höja på ögonbrynet va en cykel som blivit kvarlämnad i huset.

Cykeln i fråga är en racer som troligtvis blivit stulen. Jag kan inte se märke på den då den är spraymålad med en mattsvart färg. Den har blivit rejält strippad på komponenter.

När vi anmälde inbrottet till polisen passade vi på att fråga om cykeln. Gör vad ni vill med den fick vi som svar. Min idé är att jag ska bygga om den till en pendlarcykel. Problemet är att jag vet vad som passar på pendlarhojjar och ännu mindre hur man bygger ihop en cykel. Däremot har jag två veckors semester nu som kan användas till bygget.

Nog med text nu. Ni vill väl se hur den ser ut?
DSC00260.JPG ht=544

Det som sitter kvar på cykeln är bakväxeln och bakbromsen. Bakväxeln fungerar däremot inte alls och bromsen känns som man kan skrota. Så det som behövs är komplett växelsystem samt bromssystem.

Själva styret har också sett sina dagar så det måste bytas ut. Sadeln likaså.

Vad gäller hjulen så är jag lite kluven. Jag vill ha lite bredare dimension på däckena men frågan är om hjulen klarar av bredare däck. Sen är väl gaffeln inte direkt anpassad för större däck än vad som sitter på.

Så här ser det ut på framgaffeln:
DSC00259.JPG ht=544

Så här ser det ut bak:
DSC00256.JPG ht=544

Så nu kommer vi till frågan:
Är det värt att bygga om detta "fynd" eller är det en omöjlig uppgift?

Jag har ingen riktig budget men mer än 3000-4000kr känns inte aktuellt just nu.

Har ni några tips eller förslag?

Det här tycker jag behövs för bygget

Inköpslista:
Sadel+sadelstolpe
Styre
Växelsystem fram och bak
Bromssystem fram och bak
Däck (ev. nya fälgar)
Stänkskärmar

Tror ni det räcker?

Senast redigerad av en moderator:
Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> ska det bli en pendlarcykel e väll skärmar en
> bra grej kanske?

Noterat och redigerat. Tackar

Varför behöver du ny sadel+stolpe - befintliga verkar väl funka?

Vidare så har du rätt i att det verkar vara en racer och då kommer du få problem med att få på bredare däck eller skärmar. SKS har iofs skärmar för racer som heter race blade men de är långt ifrån heltäckande. Biltema har en liknande modell också för en femtondel av priset.

Jag hade nog byggt tillbaka den till racer igen genom att komplettera med bockstyre, frambroms + handtag samt växelförare fram. Pedalerna kanske behöver bytas också om du inte har kompatibla skor. Slänger du sedan på skärmar enligt ovan så kan du både pendla och träna med hojen under den varmare delen av året.

Var ramnumret verkligen bortskrapat?

fastforward skrev:
> Varför behöver du ny sadel+stolpe - befintliga
> verkar väl funka?
>
> Vidare så har du rätt i att det verkar vara en
> racer och då kommer du få problem med att få
> på bredare däck eller skärmar. SKS har iofs
> skärmar för racer som heter race blade men de
> är långt ifrån heltäckande. Biltema har en
> liknande modell också för en femtondel av
> priset.

Framgaffeln borde man väl kunna byta ut. Värre är det där bak men det verkar som om det finns lite plats över till bredare däck. Skärmarna kan jag kanske modifiera så att dom passar bättre

> Jag hade nog byggt tillbaka den till racer igen
> genom att komplettera med bockstyre, frambroms +
> handtag samt växelförare fram. Pedalerna kanske
> behöver bytas också om du inte har kompatibla
> skor. Slänger du sedan på skärmar enligt ovan
> så kan du både pendla och träna med hojen under
> den varmare delen av året.

Min tanke är att köra kombipedaler (spd) så man kan slänga sig ut utan cykelskor. Tänkte också ta bort snabbfästena på hjulen så jag kan lämna den utomhus under kortare tider.

> Var ramnumret verkligen bortskrapat?

Vet inte. Men hela cykeln är ommålad. Vart brukar ramnumret stå om man ska skrapa bort färgen?

Sprockets skrev:
> Satt sadeln så högt när du hittade den?
>
> Ramnumret står under vevhuset.

Ja. Sadeln satt så högt

Tillbaka
Topp