Pendlarväska /datorväska för cykel

Byraggarn

Medlem
Är rätt less att ha datorn i ryggsäcken när jag cyklar till jobbet. Har man dessutom ombyteskläder i ryggan så blir den både tung(belastning för bekan) och ett en stor vindfång. Gör man 3,4 mil per dag så vill man gärna slippa extra vikt på kroppen och lite lättare vindmotstånd.

Har börjat kolla på väskor och att skaffa en pakethållare till pendlarhojen.

Tänkte skaffa en mindre väska som man kan ta lös enkelt och som funkar som en dator/dokumentväska. Dvs den ska vara rätt liten (datorn är 34x24 cm). 100% vattentät är ett krav, sen kanske den ska vara lite mer stoppad än en vanlig datorväska, för att tåla lättare stötar.

Sen tänkte jag även skaffa en lite större väska för ombyteskläder. Tror att 10-15 liters packvolym och 100% vattentät är ungefär vad jag behöver. Då kan man ta med kläder för 2-3 dagar och behöver den inte varje dag.

Vilka i Stockholm säljer bra cykelväskor?
Andra erfarenheter av pendlarväskor?

Har surfat lite på Vaude som verkar ha rätt bra grejer.
Någon som har erfarenhet av vaudes väskor/modelltipps?

Tack på förhand
Byraggarn

Nu svarar jag inte på din fråga, utan ställer en motfråga: Måste du kånka datorn fram&tillbaka varje dag?

Höll själv på med det där ett tag innan jag lessnade på extravikten. Löste problemet med två datorer och 50GB Dropbox + Truecrypt.

Visst lämnar jag datorn på jobbet så ofta som jag kan men…
programlicenserna för specialprogram och datorprestandan gör att jag är låst till jobbdatorn.

Är man dessutom småbarnsförälder så behöver man ofta jobba en timme eller två efter att barnen somnat för att få ihop livspusslet. Ska man dessutom ut och resa så behöver man med sig datorn hem dagen innan resan. Dvs det mesta ser ut som att det blir att ta med datorn hem på cykeln.

Sen ska man inte sticka under stol med att det vore lite kul att ha en cykelväsa som datorväska på jobbet.

Jag har en sån här till jobbdatorn:
http://www.getout.se/sv/artiklar/ba...m-omtaligt/crush-drybag-for-barbar-dator.html

Den funkar bra i vilken väska som helst o håller datorn torr. Som cykelväska har jag ortliebs vanliga backroller, ska jag bara ha lite prylar m använder jag frontrollern istället. Har aldrig förstått mig på väskor designade speciellt för datorer då jag aldrig hittat nån där tex träningskläderna får plats.

OK.

OM jag nångång skaffar en "riktig" cykelväska så skulle det vara en sån här:

sqrslim.jpg

http://www.carradice.co.uk/products/type/sqrslim

Stabil, hyfsat stor, snabbfäste, kräver ingen pakethållare och extraknäcker som stänkskärm.

Mr Orange skrev:
-------------------------------------------------------
> OK.
>
> OM jag nångång skaffar en "riktig" cykelväska
> så skulle det vara en sån här:
>
>
>
> http://www.carradice.co.uk/products/type/sqrslim
>
> Stabil, hyfsat stor, snabbfäste, kräver ingen
> pakethållare och extraknäcker som stänkskärm.

En sån väntar jag på. Beställde en från Wiggle för ett par veckor sen, men ingen leverans ännu. Återkommer när jag testat den.

Byraggarn skrev:
> ...för att få ihop livspusslet

Ironi?

Nu verkar du ha tröttnat på ryggsäck, men är det för att du har fel ryggsäck måntro? Jag kör med en Deuter DS Bike 18, som jag tycker är helt fenomenal när det kommer till att sitta obemärkt på ryggen. Jag har alltid med ombyte, ofta datorn och annat jobbrelaterat, och det går att stoppa i tex en massa pilsner om man måste bunkra lite på väg hem. Allt detta utan att någonsin kännas tung eller ivägen på ryggen. Jag har kört andra ryggsäckar förut där vikten känts av på ett helt annat sätt.

Sägas skall att jag har hälften så långt som dig att köra dagligen, och vindfångskomponenten finns ju där.

Har en sådan Carradice som det länkas till ovan. Tillsammans med en bra vadderad datorväska från Belkin ligger datorn väldigt väl skyddad i sadelväskan - har kört den här varianten drygt ett år nu. Rekommenderas starkt! Min rygg uppskattar minskad belastning.

Emellertid pendlar jag huvudsakligen med en Corsaire XL nu p g a flytt vilket innebär att ryggsäck och dator ligger inne i vagnen ...

Bilagor

• DSC00714 - Copy.JPG
    DSC00714 - Copy.JPG
    43.8 KB · Besök: 202
Är det inte risk för skakskador på en så pass ömtålig grej som en laptop om man har den på pakethållaren? Ibland smäller det ju till som f-n när man kör på kommunens cykelvägar och råkar köra över vägskador.

Jag har samma dilemma och var inne på topeaks pakethållare för sadelstolpen i kombination med någon av deras MTX-väskor.
Måste ju säga att Carradice-väskan såg klart smutt ut. Fixar den en dator på 37x26 plus vaddering och lite ombyte?

Byraggarn skrev:
> Visst lämnar jag datorn på jobbet så ofta som jag kan men… programlicenserna för
> specialprogram och datorprestandan gör att jag är låst till jobbdatorn.

Nu tillför jag inte ett skvatt till väskdiskussionen, men du kan inte köra VPN + remote desktop till datan på jobbet? Jag kan förstå om du håller på med något grafikintensivt att det inte är någon bra utväg, men annars fungerar det grymt smidigt åtminstone för mig. Hur ser licenserna ut annars? Om de bara är kopplade till nätverkskortets MAC-adress är det ju inga problem, åtminstone inte praktiska.

Har jag cyklart om PerryE vid Bromma i höstas? Tycker att jag kände igen den cykeln(fast med barnvagn bak)

Tyvärr har jag en lååång sadelstolpe (ca 40 cm) och jag är rädd att det blir för stor kraft på stolpen/ramen med en sadelfäst väska. Annars såg den lösningen smidig ut.

Om IT-lösningen på jobbet så visst gör man som Ostkaka föreslår så på alla normala ställen, men när IT-funktionen och näteverket minst sagt är kass, så flyttar man gärna statistik/dba programen på klientmaskiner istället.

Hittade även att man kan leta /välja väskor på: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=957
Perfekt, då vet man vem man ska gå till för att hitta vad. Svenska butiker är bra då man kan klämma och känna samt garanti om det strular.

Tack för all bra synpunkter, tar gärna emot fler.

Säkert många som cyklat om mig - kör ju 4-5 dagar i veckan med min Uncle John och Corsaire XL mellan Bromma och Kista med lite omvägar för att hämta yngsta dottern på förskolan. Ibland kör jag med min Guerciotti fincross men då klagar dottern på att hon får käka mycket grus eftersom den inte har stänkskärmar - har försökt förklara att man inte har skärmar på fincross "av respekt för sporten" men hon tycker jag är dum i huvudet eftersom hon får lera och grus i ansiktet. Det skall härdas i tid ... ;) (obs ironi!)

Min laptop på 24x29 cm får precis plats i Carradicen men då är också datorväskan rejält vadderad. Tror upphängningen hos Carradice är ganska skonsam jämfört med om man använder pakethållare. Har aldrig skadat dator p g a skakningar trots att jag även sprungit en del med laptopen i löparryggsäck - kanske haft tur helt enkelt.

När arbetsdagarna inte räcker till p g a hämtning av barnen behöver även jag koppla upp mig på kvällen och arbeta lite grann för att hinna med - då är det bra att ha jobbdatorn hemma

Tillbaka
Topp