Pendling, byta däck eller kanske ett par hjul till.

wman

Aktiv medlem
Funderar på att börja cykla till och från jobbet. Har 2-2,5 mil enkel väg, beroende på vilken väg jag tar. Mestadels handlar det om grusväg men även lite asfalt. Börjar nog med en riktning per dag jag cyklar.
Kör på en salsa dos niner, alltså en softtail 29” mtb.
Däcken som sitter på nu är Maxxis Ardent race och ikon. Finns det bättre däck för ändamålet? Kanske mer åt cx-hållet? Eller thunderburt eller liknande?
Fälgarna är wtb 29” med 19mm innerbredd.
Tanken på två hjulpar har slagit mig då jag även kör endel på stig i skogen.
Finns det möjlighet att köra samma hjul på en cykel med qr 100, 135 som på en med boost? Med någon form av adaptrar då såklart. Är lite tveksam till att investera i hjul till qr.

Dubbla hjulpar är ju smutt om man pendlar, t ex skönt att ha dubb på ett par så man snabbt kan byta. Brukar ju finnas hjulset på köp och sälj ibland om du letar lite. I ditt fall så skulle det ju underlätta och köra som du säger ett smalare däck för pendling.

Med så lång sträcka kommer det vara värt att ha en pendlingscykel, lämpligen med bockstyre, lika mycket för att ha en lämpligare cykel för ändamålet som för att slippa slita på skogscykeln.

Dubbla hjulpar är ju smutt om man pendlar, t ex skönt att ha dubb på ett par så man snabbt kan byta. Brukar ju finnas hjulset på köp och sälj ibland om du letar lite. I ditt fall så skulle det ju underlätta och köra som du säger ett smalare däck för pendling.

Ja, det är nog inte så dumt. Tycker dock inte att det kryllar av hjul till qr, särskilt inte av lättare modell. Men får kika vidare :)

Med så lång sträcka kommer det vara värt att ha en pendlingscykel, lämpligen med bockstyre, lika mycket för att ha en lämpligare cykel för ändamålet som för att slippa slita på skogscykeln.

Har tankar på det på sikt, men vill testa lite innan och se om det känns för långt att cykla några gånger i veckan när man är trött efter jobbet. Är det cx som gäller isåfall?

Cx eller gravel, det är ju ungefär samma sålänge man inte pratar cx-tävling, ja, eftersom det är mycket grus kommer du vilja ha minst 30 mm däck, idealiskt kanske 35 mm, och skärmar om det inte är ren solcykling (sol, inte solo) det är fråga om.

Det är nog vettigt att testa först, med slicks på hjulen och tillräckligt höga växlar är det rätt ok på en mtb, men lite tyngre och lite sämre position och lite sämre växelval kommer det ändå vara.

Grus och asfalt. Då behövs inga dobbar anser jag :) kika på ett par Continental Ride Tour, jag har ett par sådana i 42mm. Tycker de är kanon på asfalt/grus.

Köp ett par cxdäck. Bonus om du kan ha två hjulpar såklart.
Specialized tracer använder jag väldigt mycket. Blir typ 35mm breda.

Tillbaka
Topp