[pendling] Dubbdäck enbart fram, bra idé?

IRRITERANDE!!1 ursäkta mitt lilla capsutbrott men hade bestämt mig för 2 st. Schwalbe marathon winter från Rose á 348 kr/st, fanns i lager tidigare idag. Nu när jag tänkte beställa så är det slut, Wiggle har men för 445 kr/st, typiskt.

me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack, hur snabba leveranser har dom?

Samma som alla de tyska butikerna ink Rose. Typ tre-fyra dagar är min erfarenhet.

Så, beställde ett Schwalbe från bike-c, och köpte ett från LBS (som bara hade ett), var lite dyrare men vill inte gärna cykla mer utan dubb och internetz tar ju några dar.
Krängde på däcket från LBS där fram, var ute o testade, blev nästan skoj att cykla på is :)

Tack för alla tips.

Senast ändrad:
Var en sväng in till stan tidigare idag, grym känsla, har alltså aldrig haft dubbdäck på cykel tidigare. Behövde inte oroligt spana isfläckar, bara att köra på. Kunde hånle åt dödsisen, ingen anledning att skriva det med caps längre.

Har nu alltså endast dubb fram (väntar på ett beställt Schwalbe till bakhjulet) tycker faktiskt att det funkar väldigt bra. Provocerade cykeln lite på isig modd med frusna hjulspår och där jag skulle vurpat tidigare så bet framhjulet, upplevde inga farliga tendenser med det odubbade bakdäcket. Kan tänka mig dock att det kan dyka upp någon situation där man uppskattar dubb bak så monterar det väl när jag får det, kanske.

Skulle nog sakna dubben bak om jag skulle ligga på backen och sprattla bara för att jag inte såg "den där isfläcken"

me.I.am skrev:
-------------------------------------------------------
> Funderar på att skaffa dubbdäck till
> cityhybriden, vurpa är ju sådär. En tanke jag
> har är att ha dubb endast fram. Utan att
> fördjupa oss i varför, är det lönt? Fungerar
> det bra?
>
> En liten rekommendation på däck skulle också
> sitta fint. Grepp på is prio 1, rullmotstånd 2,
> ta mig genom packad drivsnö lägst prio.

Om man bara ska ha ett dubbdäck så ja det sätter man fram och ja det fungerar, dock bara så bra som däcket är. D.v.s. ett bra däck fungerar bra ett sämre fungerar sämre. Rekommendationer om vilka som är bra eller sämre, den får andra stå för.

Bäst/bättre är att ha dubbat både bak och fram. Och som någon skrev. Man kanske inte behöver ha samma typ av dubbdäck fram som bak.

Senast ändrad:
Idag frös det på efter några dagars tö, åkte en sväng på cykeln, skulle käka. På hemvägen kändes det lite svajigt, men cyklade på ungefär som vanligt. Kedjan krånglade lite så sista 50m gick jag, och höll på att ramla rejält. Det hade frusit på rätt bra och jag kunde knappt gå, har ändå rätt hyfsade kängor. Med Schwalbes fram märkte jag alltså inga problem på vägen hem - Schwalbe rules!

Har fortfarande dubb bara fram, har cyklat varje dag, i packad modd, frusen modd, dödsis smygis under snö o.s.v. och alltså idag på riktig blixthalka, och det funkar bra med dubb bara fram. Funderar nu på hur jag bäst skall förvara det andra internetzbeställda Schwalbedäcket, så det håller sig bra tills jag om några år slitit ut det jag har på nu.

OBS! Friskriver mig från allt ansvar om någon tar efter och har dubb bara fram, jag tycker det funkar bra, men det är förmodligen säkrare både fram och bak.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp