Pendlingsväg - Söderort (Tyresö) till Arenastaden - bra tips efterlyses!!

Asle

Medlem
Snart dags för kontorsflytt från Farsta till Arenastaden. Någon som har bra tips på effektiv pendlingsväg till Solna från Söderort? Prioriterar att så långt som möjligt slippa Skeppsbron, Kungsträdgården, Sveavägen mm. Kör gärna någon/några extra kilometer för att få så vettiga/snabba cykelvägar som möjligt och så bra flyt (dvs få rödljus, vettiga korsningar mm). Tacksam för alla tips, man är väl inte den enda som har behovet att ta sig genom staden.

Vattnet ställer ju till det lite. Ett alternativ är väl att ta Västerbron och sen ta sig bort mot Pampas Marina.

Ältavägen - Danvikstull - Stadsgårdsgkajen - Slussen - Söder Mälarstrand - Västerbron - Pampas. Därifrån har jag dock ingen koll. Notera att Stadsgårdskajen/Slussen i vår har fått omdragningar som gjort dem stundtals farliga.

Ett annat alternativ över Kungsholmen är:

Slussen - Munkbron - Stadshuset - cykelbana N delen Kungsholmen - Kungsholms strand - Pampas.

Frågan är om inte jag skulle satsa på någonting i stil med Tyresövägen, Gamla Tyresövägen, Sockenvägen, Sandfjärdsgatan, Hornstull och sen Pampas. Slussen är inte rolig nu...

Tack för glada tillrop:
Vägen via Bagarmossen lär vara knepig om man inte vill cykla löpspår/skogsväg genom Hellasgården (alltså om man vill cykla asfalt). Kanske går att byta den delen med att cykla via Skarpnäck, Dalen mm och sedan vidare från Skansbron samma väg. Någon erfarenhet av hur Hammarby Slussväg och vägen längs vattnet bort till Hornstull/Västerbron fungerar i rusning?

Om man kör vägen via Årsta (Sandfjärdsgatan) - kör man då vidare över "tågbron" eller bort via Liljeholmen??

Som några av er sagt ovan finns det väl också anledning att under en period (några år?) undvika Slussen. Vet inte hur illa det är då jag i princip aldrig är där nu (i alla fall inte i rusningstid).

Hur funkar det där vid rusningstid? Stökigt vid Slussen? Trångt på Munkbron/cykelvägen förbi Gamla Stan? Kanske funkar när det inte byggs vid Slussen. Har hört så mycket synpunkter på att även GC-vägen vid Stadsgården inte är något vidare, men det kanske är överdrivet?

Asle sa:
Hur funkar det där vid rusningstid? Stökigt vid Slussen? Trångt på Munkbron/cykelvägen förbi Gamla Stan? Kanske funkar när det inte byggs vid Slussen. Har hört så mycket synpunkter på att även GC-vägen vid Stadsgården inte är något vidare, men det kanske är överdrivet?

Inga väldiga problem såhär långt på sträckan. Lite knöl vid Slussen men bra för pulssänkning :) Stadsgården funkar bättre än det mesta. Munkbron är trång men du slipper laxa på den så det är OK.

Strava heatmap kan ge dig vägledning i hur elit-pendlarna tar sig fram.

Du får en fin pendelrunda.

Stadsgården har fått ett par riktigt farliga passager i och med den tillfälliga dragningen nu i vår, men vet man om dem, håller uppsikt och tar det lite lugnt så ska det inte vara några problem.

I och med att du kommer från Tyresö så är Ältavägen - Danvikstull - Slussen det bästa/snabbaste sättet att ta sig in till stan. Från Slussen finns det fler alternativ mot nordväst.

Asle sa:
Tack för glada tillrop:
Vägen via Bagarmossen lär vara knepig om man inte vill cykla löpspår/skogsväg genom Hellasgården (alltså om man vill cykla asfalt). Kanske går att byta den delen med att cykla via Skarpnäck, Dalen mm och sedan vidare från Skansbron samma väg. Någon erfarenhet av hur Hammarby Slussväg och vägen längs vattnet bort till Hornstull/Västerbron fungerar i rusning?

Om man kör vägen via Årsta (Sandfjärdsgatan) - kör man då vidare över "tågbron" eller bort via Liljeholmen??

Jag skulle köra Liljeholmen-Hornstull-Västerbron och sedan över St Göran till Karlberg-Pampas-Solna. Åker du över tågbron hamnar du vid Zinken typ och det gör nog ingen glad :)

Jag pendlar Tyresö-Karlberg (Solna) flera gånger i veckan. Skulle nog vilja påstå att enklaste och snabbaste vägen är Älta - Danvikstull - Stadsgårdsleden - Slussen - Munkbron - Stadshuset - GC-bana norra Kungsholmen - Kungsholms strand - Pampas och sen vidare. Mellan Västerbron och Ekelundsbron/Pampas är det mer meckigt, likaså att ta sig från Tyresöhållet över mot Årsta eller Liljeholmen och sen norrut.

Slussen är bökig, men det är fråga om mindre än en km. Inne i stan kan det vara trångt och långsamt men det gäller alla passager i innerstan och under rusningstid morgon/kväll. Andra tider är det ofta rätt tomt på cykelbanorna.

"Stökiga" sträckor är Hammarby sjöstad (Båtbyggargatans östra del - bygge av Tvärbanan), Slussen, och Kungsholmen (SO Ekelundsbron - husbygge och omledd cykelbana). Mindre än 1,5 km totalt. Tvärbanebygget i H-by sjöstad kan man undvika genom att istället cykla via Sickla Station (och träna pannben-i-slakmota på hemvägen) - Saltsjö-Duvnäs - Drevinge gård och sedan grusväg genom Erstavik till/från Tyresö. Fascinerande att först cykla förbi Stadshuset, och ett tag senare se en älg i Erstavik.

Här är ett alternativ om du inte vill köra genom centrum. De två kilometrarna extra äter upp tidsvinsten, men fin väg som har färre trånga sträckor
URL]

Edit: hur få bilden att synas...

Senast ändrad:
När jag cyklade VH-sumpan så var det där ungefär min slutkläm. Tyckte att det gav högre snitthastighet än genom stan, speciellt när det var bra väder.

Testa bägge och se vilken som känns bäst och skillnad i snitthastighet

Tack för alla tips, får ta en rekognoseringsrunda nu när det börjar bli lite vår och varmt och fint. Sedan får man se hur de olika vägarna kan tänkas fungera när det är rusningstid (framförallt under den del av året då många cyklar).

Ja, via Liljeholmen och Västerbron är, trots vad jag skrev ovan, ändå ett bra alternativ när det börjar hopa sig cyklister runt Slussen framåt sommaren. Kul också med lite olika pendlingsvägar och inte samma gamla banor jämt.

Ska själv ta och varannangångstesta båda alternativen lite framöver.

Nu har du säkert hittat en fungerande väg, men för att komma med ytterligare ett alternativ.

När jag bodde i Nacka, blev det många vändor fram och tillbaka efter Stadsgården och det var i alla fall då en vidrig sträcka. Smalt, massor av cyklister och, som grädde på moset, fotgängare med kabinväskor på släp på väg från Viking-båtarna och helt oförmögna att hålla sig ifrån cykelbanan.

Nu bor jag i Tyresö och kör fram och tillbaka till Lindhagen och väljer vägen förbi Älta, Flatenbadet, Skarpnäck, Pungpinan, Skogskyrkogården, Nynäsvägen ned till Ringen, sen Ringvägen, Hornsgatan och Västerbron. Nästan fritt på trängsel och speciellt Ringvägen och Hornsgatan är märkligt lågt trafikerade av andra cyklister. Götgatan över Slussen och sen Munkbron och Norrmälarstrand är nog utan överdrift 100 gånger mer belastad.

Enda egentliga minuset med "min" väg är att man får Strava-sällskap av Pelotonen över Ältaberg och fram tills man svänger av vid Skarpnäck. Inte alls bra för självförtroendet när man trampat hårt, men ändå är, typ, 21a för dagen! ;)

Angående nys arbetsplatsen - hur bygger Telia för sina cykelpendlande anställda?
Garage
Torkrum för stinkande kläder

F

Tillbaka
Topp