Pengar!!! Vad gör man...?

jesaro skrev:
-------------------------------------------------------
> Pluggar man något med lite mindre jobbchans så
> har du nog rätt i att man ska försöka ta lite
> mindre studiemedel.

Blanda inte in kulturvetare i det här... ;-)

Håller nog med om att man inte skall låna fullt ut - i synnerhet som dagens studielånsystem verkar vara konstruerat. Tricket är att inte spendera på många småsaker och hålla nere utgifterna - då kan mna unna sig några enstaka lyxprylar. Blodpudding, bacon, stekt ägg och lingonsylt man köper i 1.5 kg hink blir en finfin måltid med många kalorier för lite pengar. Gröt varje morgon är både billigt och bra och ris köper man i 10-kilossäckar.

Så - några få lyxprylar som man verkligen vill har kostar mindre än att bränna pengarna på många småsaker

/"8 år på 16 kvm studentrum och dryga 300 000 i studieskuld när jag gick ut för cirka 15 år sedan ..."

Jag kommer, verkar det som, få ganska mycket mer lön alldeles snart och funderar på vad jag ska köpa för vår- och sommarcykel. Min plan var att lägga någonstans i runda slängar 40.000. Jag pratade lite med Mollo och Rock på LB senast och de föreslog en hoj för 25.000, kanske en Trek och sedan resten på hjulen. Jag funderade på en titanram med SRAM Red och ett par Fulcrum Zero.

Det är alltså en räser vi pratar om.

Har ni några andra förslag?

Ska du ha hjul för 15000? Fulcrum Racing Speed, Bora osv osv. De där Fulcrum Zero är jag inte så imponerad av. Röd färg, dyra, men mera än så är de inte.

Men rött plus titan är snyggt.

Köp ingen Trek.

Håller med om att det nog var dumt att låna fullt ut. Jag får ju mer pengar för varje måndad. Får bli att dra ner lånet till nästa ansökan..

Känner en tysk kille som när han läste till jurist slet ner ett par joggingskor totalt, alltså ner till foten. Har för mig att det var det enda par skor han köpte under studietiden, undrar vad de har för system i Tyskland för studentekonomi. Fast han är nog rätt glad ändå, nu tjänar han mkt bra jämfört med vad jurister får i Sverige. Om jag fick välja så hade jag föredragit det där, skralt under pluggandet, desto fetare sedan som utbildad. Det är så få år av ens liv som man pluggar.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp