Pepita Fixed

=David

Aktiv medlem
Pepita Fixed
Har kört min Crescent från 1969 som SS alldeles för länge och det var dags att ta det sista steget mot den slutgiltiga lösningen. Nu är den fixed med 50-19 utväxling, Campagnolo Record vevar och nav från 1974 och en massa annat som legat och skräpat här och där. Blåa läderremmar på clipsen och lite puts och polish är väl nästa steg men nu är det så kul att cykla att jag inte hinner skruva..

IMG_5281.JPG

IMG_5282.JPG

IMG_5283.JPG

IMG_5284.JPG

IMG_5285.JPG

Pepita Fixed
Det är faktiskt minst 30 m från lion.. Svart linda har jag haft och det rockade inte alls. Det är samma blå på ramens sadelrör som på det blåa fälgbandet på styret så det "matchar" lite iaf. Utväxlingen funkar fint. Trampar ur den alldeles för lätt när det är platt så jag ska leta upp en större framklinga. Eftersom man ändå måste komma i clipsen spelar det inte så stor roll att det går tungt första metern. Backarna i stan funkar helt ok men det gäller att hålla bra fart..

Pepita Fixed
Från hastigheten "passerar korsning med trafik" till stillastående är den ungefär en meter. Det gäller att ha framförhållning när man kör fixed.

Pepita Fixed
Verkligen löjligt fin, Helt rätt överallt. Och den är ju tiom påväg rakt in på lion:)

Men ett tipps från mig är:

Såga bockstyret och vänd det upp och ner. Släng sadeln och släng på en limpa som går långt bak över hjulet.

Ta bort pedalerna och släng på flattisar av gammalt snitt.

Byt utväxling till något som närmar sig 1:1 i utväxling.

Jag gissa, vad har vi fått oss då??, jo vi har fått oss en fotbollscykel.........=VILL HA!!!

Pepita Fixed
Tjena!

Markus F har mest rätt, cykeln är på väg rakt in på Löwenbräu.. (Ooohh.. jag mådde fan illa av att bar tänka på den skitölen och det skithaket.. bakis idag igen jaha..)

Fixie är för sadomasochister..

Pepita Fixed
En fråga, fixed, det innebär vad jag förstår, att det inte finns frihjul. Så då bromsar man helt enkelt bara genom att hålla emot med bena? Eller finns det broms genom att trampa bakåt... Hm...

Pepita Fixed
bruse skrev:
> det inte finns frihjul. Så då bromsar man helt enkelt bara genom att hålla emot med bena?

Nej, man bromsar inte. Det är därför man måste cykla full fart genom trafikerade korsningar och skrika.

Pepita Fixed
erik h skrev:
-------------------------------------------------------
> bruse skrev:
> > det inte finns frihjul. Så då bromsar man
> helt enkelt bara genom att hålla emot med bena?
>
> Nej, man bromsar inte. Det är därför man måste
> cykla full fart genom trafikerade korsningar och
> skrika.

Det måste jag göra iallafall, med 27-växlar å frihjul!

Pepita Fixed
Mycket fin. Anna borde tar den till Friskis' party! Bara ett par saker som fattas:

Benotto Cello Tape (vit eller matchande orange) eller bomull (pick a color)
16-068.jpg

Twine wrap to finish.

En sak till, en Brooks saddle i brun eller honey med big copper rivets.

Pepita Fixed
Daner skrev:
> En sak till, en Brooks saddle i brun eller honey
> med big copper rivets.

En Brooks e sketful på den fine cykeln... ;)

Pepita Fixed
Nostalgivågen sveper över forumet.. Vem blir först med metallflaska med naturkork?
För övrigt håller jag med Calle F om att en Brooks-sadel inte passar där. Mitt förslag blir en Selle San Marco Rolls
SAN063.jpg

(Jag vet, jag är också retrosexuell)

Pepita Fixed
Markus F skrev:
> Mitt förslag blir en
> Selle San Marco Rolls

Den är nog lite för pimpig för mitt rena sinne (sic! :D ) och jag föreslår istället en svart Selle Italia Turbo, ca 1986.

:)

Pepita Fixed
Vem blir först med en höghjuling? ;)

Fin cykel. Crescent är ju inte det mest hypade märket idag så ramar som ovan borde man kunna plocka hem mycket billigt, än så länge. Man vet ju inte om trendmaffian kommer att ha med gamla orange Crescentramar i nästa nummer. Tur att man sparade de orginalreservdekaler som följde med Grammen, på ebay kan man få betala 100-200$ för vintage dekalset från Bontrager, Merlin, Ibis etc.

Pepita Fixed
TommyE skrev:
> Vem blir först med en höghjuling? ;)

The reluctant messiah of cycling testing a fixie 39'er:

Image-A62E087A68A911D8.jpg

Pepita Fixed
Är det Jeff Jones? För guds skull, radera ditt inlägg innan Erik H blir inspirerad till ett bygge och Newsboy börjar yra om gamla tider.

Daner skrev:
>
> The reluctant messiah of cycling testing a fixie
> 39'er:

Pepita Fixed
Steelisreal skrev:
> En fråga?
>
> Måste man köpa kortare klingbultar när man bara
> använder en klinga på vevpartiet.
>
> (hjärnan försvann i sommarvärmen)
>
> ha det
> Jan
>
> Mitt hem:
>

Man kan lägga en bricka eller köpa speciella klingbultar som anväds bla på Tempocyklar.

Pepita Fixed
Varför så låg utväxling? Måste vara jobbit med styrfart. Mitt tips är minst 3:1
Sen hör väl inte hit att jag tycker cykeln är FUL och ser ut att inte hålla för minsta
gatuvåld.

Måste fix vara så jävla retrofjantigt? Kör med nåt modernt isället och spd!
Så slipper du komma efter...

Pepita Fixed
Du måste va kokt i skit, för du vet tydligen inte hur äkta fixie ser ut, ko-pojk!

Sen är det på tok för tungt med 3:1. jag har 2.43:1 på min crescent.

Och jag ställer upp på ett rejs mot dej om du törs!!!!!

Pepita Fixed
Markus F skrev:
> Är det Jeff Jones? För guds skull, radera ditt inlägg

Hmm... vad är det bredaste 39"-däcket som finns att få tag på? Jag har aldrig gillat det där med kedjor faktiskt. Alldeles för många osäkerhetsfaktorer med all den där mekaniken. Vevlager är ju ett satans otyg det med när man tänker efter.

Pepita Fixed
Börjar du bli sugen Markus? Det blir värre för jag har faktiskt en san marco liggande som ska dit. Fast det är en från sjuttinånting utan guldtrams och helt i mocka.

Pepita Fixed
Steelisreal skrev:
> En fråga?
>

Jag sågade av mina (billiga) klingskruvar. Sen insåg jag att det blev dyngfult och filade till distanser till yttre platsen på veven istället: http://www.pinkbike.com/modules/photo/?op=view&image=514413
Nu kan jag ju använda Campagnolo-skruvarna som jag inte vill såga av. Mycket snyggare. Det bästa vore väl om jag kunde köra med klingan på ytterplatsen men det blev lite väl mycket pyssel med kedjelinjen då, plus att jag ändå måste snygga till på innerplatsen i så fall. Det får duga så här för tillfället :)

Också lite verktygfetischism: En liten Bahco 268 är väldigt bra till att såga smådetaljer med. Själv har jag även en fullstor Bahco 225-plus som är klart prisvärd jämfört med gummiklädda "lyxbågfilar" för pryltokiga gör-det-självare ( http://www.bahco.com/asp/front/index.asp?lngStructureID=1098&lngMenuID=1127 )

Senast redigerad av en moderator:
Pepita Fixed
Steelisreal skrev:

På MTB köper man självklart en Middleburn Uno. Blir ju snyggast. Tyvärr finns de bara med 29 eller 32 tänder och det blir ju lite futtigt på en racer.

050604%201414%20IMG_3423%20SS%20the%20sound%20of%20Silence%20-%20%E4ven%20i%20lera.jpg

Pepita Fixed
Det var bättre förr, för tre dagar sen, när jag mailade min spec till Jeff Jones.
Om allt faller på plats grenslar jag den nya hojen våren 2008.

Pepita Fixed
Steelisreal skrev:
> En fråga?
>

Det beror nog på. På mitt Sugino racervevparti behövde jag inte kortare klingbultar, det gick precis
att få fast bara lilla klingan ändå.

Pepita Fixed
Då har jag alltså tre år på mig att under olika pseudonymer på vartenda MTB-forum som finns sprida rykten om JJ-ramar som inte håller.. Ska du också ha en 39" fram?
Newsboy skrev:
> Det var bättre förr, för tre dagar sen, när jag
> mailade min spec till Jeff Jones.
> Om allt faller på plats grenslar jag den nya hojen
> våren 2008.
>

Pepita Fixed
Newsboy skrev:
> våren 2008.
>
Jag hatar dig. Och nej, jag kan inte glädjas åt andras framgångar. Jävla titatanvirtuos Jones, jag har inte RÅD!!

Pepita Fixed
Newsboy skrev:
> våren 2008.
>
Blir det billigt? ;)

Tillbaka
Topp