Pepparspray mot hundar ?

Pepparspray mot hundar ?
Nödvärnsrätten fokuserar mycket på upplevelsen av att vara hotad. Känner du dig hotad har du rätt att försvara dig, inom rimliga gränser. Det betyder i praktiken att om en människa ställer sig 30 cm ifrån dig och börjar vråla okvädningsord så har du rätt att försvara dig, alltså en knytnäve i ansiktet är ok i lagens mening, om du känner dig hotad. Att sedan hoppa på huvudet när personen ligger ner är inte försvarligt.

Översätt till hund, den skäller, alltså häver okvädningsord mot mig, jag känner mig hotad, jag har rätt att försvara mig. Slå ihjäl gissar jag inte är ok. Men att sparka till den är nog ok.
Det borde vara tillåtet med mer våld mot en hund än en människa i samma situation så att säga.

Någon som VET hur det ligger till, som varken är hundkramare eller hundhuggare?

Diskussionen blir lite löjlig när hunden ska ges samma "skydd" som ett barn, om du har ett barn som du VET inte kan trafikregler, låter du det leka vid ett övergångsställe? Är ni lika omtänksamma mot hunden som mot ett barn, behandla det då som ett, alltså ALLTID kopplad så har ni inte några problem med att hunden kan råka illa ut.

Jag kan bara säga att skulle en hund bita mig då ligger den risigt till om jag får chansen.

En pundare som skriker på dig och jävlas kan du spöa ganska duktigt utan att polisen blir sur på dig. Jag antar att en hund "rankas" lägre än en knarkare så den borde du kunna ge än mer spö.

Jag säger inte att jag vill det, bara vad är det lagen säger?

Pepparspray mot hundar ?
BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Freeskier skrev:
>
> > Jag vet inte om någon har nämnt det
> självklara
> > argumentet mot pepparspray:
> > Det klassas som vapen.
>
> Hos polisen klassas hunden också rätt högt i
> våldstrappan.
>
> Edit: Mellan tårgas och skjutvapen, för att vara
> exakt.

De är alltså lite räddare för en hund än för tårgas, men föredrar ändå hunden framför ett skjutvapen?
Det låter logiskt, lite beroende på vad det är för hund.

Men det har väl inget med det jag sa att göra? Att bära pepparspray är ett brott, det råder det inget tvivel om, eller? Att äga hund är det inte, heller inte att ha den lös...

Pepparspray mot hundar ?
Är själv s-ttrött på alla hundincidenter, funderart(allvarligt) på dennna ultraljudspistol från http://www.kjell.com/.

skadedjurssanering.jpg ht=103

Sök på skadedjurssanering.
Läge för en "Happytest"?

Senast redigerad av en moderator:
Pepparspray mot hundar ?
Jag brukar ha en katt i bakfickan som jag kastar när det kommer en närgången hund.
Funkar varje gång!

Enda nackdelen är kattlådan som man får ha i andra fickan och alla kiss(e)pauser man får göra på långpassen:(

Pepparspray mot hundar ?
Pata2 skrev:
> Är själv s-ttrött på alla hundincidenter,

Vad är det för incidenter som du och andra refererar till egentligen? Har cyklat många mil i skog och mark men aldrig råkat ut för en hund som skulle få mig att hala upp ett verktyg för att freda mig...

Pepparspray mot hundar ?
Har råkat ut för anfallande hund två gånger .Första gången var det en lite terrier som hög efter mitt ben men p.g.a att jag trampade fick han sig ett slag i skallen av trampan så han skrek till och vände . Andra gången var en stor ilsken rottwieller som högg efter mig då skulle jag inte tvekat en sekund att använda pepparspray om jag haft någon . När jag cyklat ifrån hunden stannande jag och ringde polisen .Dom sa att dom redan fått in ett flertal anmälningar på denna hund men dom kunde tydligen inte göra något .Frågan är bara hur långt det skall gå innan en sån hund avlivas eller tas om hand .

Pepparspray mot hundar ?
BFS skrev:
> captain8track skrev:
>
> > Ah, faktiskt en unghund kan få för sig att
> göra
> > lite som han vill, trots extensiv träning och
> > drillning.
>
> Ja, det är ju en del av inlärningsprocessen.
> Skulle bara tycka att det var kul att möta din
> hund. För mig som inte är hundrädd gör det ju
> inget (har blivit "attackerad av en new foundland
> som hade för vana att kolla in om folk hade godis
> i fickorna). Men jag försöker, när jag lånar
> hund, att undvika att andra "drabbas" av min glada
> och nyfikna hund. Oftast lyckas det. :)
>
> > Har själv blivit biten av en hund i koppel av
> > någon liten historia, under en joggingtur.
> > Ägarna var dock två stycken pensionärer som
> > knappt visste vart dom var, och hunden såg ut
> att
> > rulla över o dö närsom. Inte fan orkar man
> > plocka fram telefonen, fotografera, skälla och
> > polisanmäla. De flesta människor har ju pli
> på
> > sina hundar, och ber om ursäkt eller erbjuder
> sig
> > kompensera skadan.
>
> Den hunden blev säkert överraskad på posten att
> hålla koll på sina skyddslingar. Det är
> skillnad på den situationen och en arg pitbull
> med guldring i örat, som har en husse med
> alldeles för liten kuk.
>
> > Däremot kan det vara väldigt irriterande som
> > hundägare när andra hundägare inte kopplar
> sina
> > hundar, och kommer fram och ska hälsa på min
> > hund. Med nuvarande är det inget bekymmer, men
> > med vår gamla schäfer hanne var det som att
> dra
> > ut sprinten på en handgranat. Men det är inte
> > heller ofta det händer, och oftast i skogen
> och
> > där är det ju som vi konstaterat lite andra
> > villkor. Olyckor händer ju dock, men man kan
> > göra vad man kan för att förhindra det.
>
> Det känns självklart att fråga de andra
> hussarna/mattarna innan man låter hundarna
> hälsa.

Men arga pittbulls hänger inte i skogen, har aldrig sett någon sådan i skog.

Alla hundägare har dock inte vett i huvet, det är ju en annan femma. Men för det mesta lyckas man ju styra upp situationerna utan våld, hundarna har ju idag försäkring som täcker lite ihopstötningar...

Kan säga av erfarenhet att när denna hunden var runt året och i sin värsta "slyngel" period var vi ute och sprang i skogen och mötte en annan joggare, varpå min hund inte hejja att man inte fick hälsa. Killen såg detta direkt och skrek på håll "låt han komma" Hunden kommer fram och Killen markerar tydligt "NEJ" och föser bort hunden. Vilket gjorde att min hund bara stod kvar o fundera på vad fan som hände. Nästa varv gjorde vi likadant, hunden agerade likadant. Tredje varvet var han på väg fram men stannade och väntade in mig. Efter detta har jag i princip aldrig haft några bekymmer med det här.

Väldigt lätt, underlättade ju dock att löparen inte var en "känd" person för hunden, är väldigt tacksam för detta. Återgälde dock tjänsten veckan efter när hans unga boxer hanne gjorde exakt samma sak på mig. Kan ju vara lite lurigt och springa med koppel, dessutom när man inte tror att det är någon annan som ger sig ut och kuta i regnet...

Pepparspray mot hundar ?
Än så länge har det bara varit kopplade hundar som skällt och gjort utfall mot mig, nog så otrevligt när man kommer på en låg liggcykel och har ögonen i käfthöjd på en schäffer. Fast det som skrämt mig mest var en älg som höll på att ramma mig när den sprang ut ur skogen och skulle över vägen, fast jag tror älgen blev lika rädd som jag. Att ett så stort djur kan vända så snabbt är impomerande.

Pepparspray mot hundar ?
OskarH skrev:
> Kan iofs tänka mig att pepparspray gör jobbet,
> men har hunden en ägare så skulle jag då inte
> vilja riskera något.

Pepparspray funkar väl mot ägaren också?

Pepparspray mot hundar ?
Jag undrar också om folk ofta råkar ut för "hundincidenter"? Det kan ju inte vara särskilt ofta? Eller beror det på vad man klassar som incident? En endaste gång på 12 år som jag cyklat mtb har det hänt mig. I Hellas, Sydstaterna (alltså nära Bagis) råkade jag ut för en jävligt obehaglig bullterriergatukorsning som inte var snäll. Och matte som satt i skogen och lyssnade på sin ipod och hade huden lös hade ingen koll alls. Men inget alvarligt hände ens den gången.

Pepparspray mot hundar ?
ArvidSvensson skrev:
> Hundbomber! Antikmagasinet cykelspecial, 26:10 in
> i klippet.

hohohohohoho.

Har varit med om det några få ggr att en hund sprungit efter och jagat som en galning. Lite spak blir man trots att jag inte är hundrädd. Det har hjälpt att stanna alla ggr utom en.

Den gången (vilket råkar vara på väg hem från jobbet för ungefär en vecka sen) var jag tvungen att ryta åt hunden rejält en tre fyra ggr för att den skulle vända tillbaka till ägaren. Det var riktigt obehagligt faktiskt.

Pepparspray mot hundar ?
Det enda allvarliga hund-cyklist möte jag känner till är den där amerikanskan på SSWC i Stockholm 2006, finns det fler?

Hur många cykeltimmar per år finns det i det här forat? Hur många allvarliga hundincidenter?

Pepparspray mot hundar ?
s skrev:
> Jag blev sugen på att jaga hundar. Fräs!

Ståfräs? Tidelag är väl fortfarande lagligt i Sverige? Eller heter det Tikelag om man har sex med hundar?

Pepparspray mot hundar ?
the_TnT skrev:
> Det enda allvarliga hund-cyklist möte jag känner
> till är den där amerikanskan på SSWC i
> Stockholm 2006, finns det fler?
>
> Hur många cykeltimmar per år finns det i det
> här forat? Hur många allvarliga hundincidenter?

Jag höll på att bli uppäten av en varg i hellas som höll på att bli skjuten med lasergevär vilket egentligen visade sig avara en hund med lysdiod på sig....

...vart går gränsen för allvarlig incident?

Pepparspray mot hundar ?
JLarsson skrev:
> Jacquie Phelan var det som blev påhoppad. Dock inte när hon satt på cykeln.

Var det i samband med en cykeltur? Om inte känner jag inte till något allvarligare fall av hund-cyklist incident.

Pepparspray mot hundar ?
Stervelo skrev:
> Nödvärnsrätten fokuserar mycket på upplevelsen
> av att vara hotad. Känner du dig hotad har du
> rätt att försvara dig, inom rimliga gränser.
> Det betyder i praktiken att om en människa
> ställer sig 30 cm ifrån dig och börjar vråla
> okvädningsord så har du rätt att försvara dig,
> alltså en knytnäve i ansiktet är ok i lagens
> mening, om du känner dig hotad.

Öh... nej?...

Du får aldrig svara med mer våld än du själv utsatts för är tumregeln. Dvs. du får inte eskalera situationen, då hamnar du utanför nödvärnsrätten.

"Ej uppenbart oförsvarligt" (typ) är rekvisitet, men eftersom man inte vill att folk ska puckla på varandra är "uppenbart" ganska lite. :P

Dock har jag mer förståelse för den som slår en människa redlös än den som slår ett djur redlöst (eller sprutar pepparspray på det)... men det är för att jag i princip känner mer empati för djur än människor. Undrar vad en psykolog skulle säga om det... :D

Pepparspray mot hundar ?
Och jag känner betydligt mycket mer empati för människor än djur. Därmed inte sagt att jag hatar djur på nåt sätt, bara att jag alltid prioriterar människan framför djuret om det är en kritisk situation.

Pepparspray mot hundar ?
geologen: Men pepparspray? Jösses... Att ställa cykeln mellan sig och hunden och försöka lugna ner den känns som ett bättre alternativ isf.

Pepparspray mot hundar ?
Mårten skrev:
> Stervelo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nödvärnsrätten fokuserar mycket på
> upplevelsen
> > av att vara hotad. Känner du dig hotad har du
> > rätt att försvara dig, inom rimliga gränser.
> > Det betyder i praktiken att om en människa
> > ställer sig 30 cm ifrån dig och börjar
> vråla
> > okvädningsord så har du rätt att försvara
> dig,
> > alltså en knytnäve i ansiktet är ok i lagens
> > mening, om du känner dig hotad.
>
> Öh... nej?...
>
> Du får aldrig svara med mer våld än du själv
> utsatts för är tumregeln. Dvs. du får inte
> eskalera situationen, då hamnar du utanför
> nödvärnsrätten.
>
> "Ej uppenbart oförsvarligt" (typ) är rekvisitet,
> men eftersom man inte vill att folk ska puckla på
> varandra är "uppenbart" ganska lite. :P
>
> Dock har jag mer förståelse för den som slår
> en människa redlös än den som slår ett djur
> redlöst (eller sprutar pepparspray på det)...
> men det är för att jag i princip känner mer
> empati för djur än människor. Undrar vad en
> psykolog skulle säga om det... :D

+1

Pepparspray mot hundar ?
Mårten skrev:
> geologen: Men pepparspray? Jösses... Att ställa
> cykeln mellan sig och hunden och försöka lugna
> ner den känns som ett bättre alternativ isf.

Hörrö! Jag har inte pratat om pepparsprej! Andra tog upp det, men det är inget jag själv skulle använda, eller ens fundera på att skaffa.

Pepparspray mot hundar ?
för att kasta lite mer ved i brasan, går det inte använda försvarsspray istället för pepparspray?
http://bestbuysweden.com/product_in...id/28?osCsid=9d687745deb756e5bfc6c7cbc9ca930a

I övrigt vet jag inte. Jag gillar i och för sig hundar, men det är min bestämda åsikt att de skall hållas jävligt korta. Har man ej uppsikt över sin hund ute i skogen eller på andra platser där det när som helst kan komma någon har man i min mening mer eller mindre förverkat sin rätt att vara ute med hunden okopplad, likaså om den springer fram till folk utan att man kan hindra den. Låta hunden springa för fullt ös kan man göra på nån tom fotbollsplan eller liknande om man har det behovet.

Hundar är farliga, det är ett faktum (större hundar ofc). Att låta en hund springa obevakat i skog och mark är nästan jämställbart med att köra skitfort förbi ett dagis eller en skola, det blir liksom inte mer ok för att det är en proffesionell förare...

Sedan att det inte är ok att ge sig på och skada hunden, eller mer eller mindre ge sig ut för att skada den (t ex genom att ta med sig pepparspray istället för lite mer vatten eller whatever) är en annan sak, det är bara löjligt. Däremot tycker jag inte att man skall låta incidenten passera, utan om det är så att man blir anfallen av en hund, eller ens uppfattar det som det (t ex om en hund springer fram och vill leka och hälsa på någon som är rädd för hundar kommer den förmodligen bli livrädd) skall man se till att leta upp ägaren och ge den en helvetes utskällning, för som det tidigare sagts ligger hund högt upp på vapen/våldsskalan och om man inte förstår det har man inte med hundar att göra.

Pepparspray mot hundar ?
Upup skrev:
> Ryssar vet iaf hur man ska handskas med störiga hundar.
>
>

Hade inte tänkt på det tidigare, håller man upp en hund i bakbenen är den rätt ur spel utan att bli skadad. Fast det är nog inte så lätt att få tag i benen och sedan hålla kvar där. Som syns på filmen...

Pepparspray mot hundar ?
Stervelo skrev:

> Det borde vara tillåtet med mer våld mot en hund
> än en människa i samma situation så att säga.
>

för att?

håller me de som säger att en hund ska hållas, men det handlar ju i 99% av fallen om ägare som gör fel eller inte borde ha hund, om vi snackar om hundar som attackerar alltså.

Pepparspray mot hundar ?
Jag kommer ihåg en händelse från kanske fem år sen.

Jag gick på en bergsknalle när det kom en okopplad hund (labrador, tror jag) kom springande mot mig. Ägaren kom efter och ropade på hunden, men hunden ignorerade ropen. Ägaren ropade till mig att "Hon är så snäll, hon vill bara hälsa!". När hunden var nästan framme vid mig, och den ännu inte hade reagerat på ägarens rop, sa jag till ägaren att det kanske vore lämpligt med koppel. Han tände på alla cylindrar och skrek åt mig att jag skulle gå bort från hans tomt (jag var på offentlig plats, alldeles bredvid en kommunal idrottsanläggning, långt från närmaste tomt) om det inte passade.

Där var ett bra exempel på en hund som inte borde gå utan koppel. Ägaren hade helt tydligt inte kontroll på hunden. Eftersom man aldrig kan veta i varje situation hur hunden reagerar, är ett generellt koppeltvång, utanför inhägnat och privat område, det enda rimliga.

Hunden var snäll, och mig gjorde det inget särskilt, men en fd kurskamrat är svårt hundrädd och i samma situation hade hon förmodligen börjat skrika av skräck och springa (vilket hunden kan reagera negativt på och ytterligare förvärra läget).

Pepparspray mot hundar ?
Mårten skrev:
> Jo hundar kan vara farliga, men det är TRÄNADE
> hundar som ligger högt på skalan, polishundar,
> vakthundar, militärhundar, etc.

det tror jag faktiskt inte på, vet att t ex vanliga schäfrar har bitit folk rejält. Det gäller alla större hundar, de ÄR faktiskt rovdjur som utan problem kan döda småvilt t ex.

Pepparspray mot hundar ?
Det är väl skit samma vems felet är. Anfaller hunden så är det ju hunden man får försvara sig mot. Man kan ju inte bara stå där och bli anfallen för att sen leta upp och smocka till ägaren...

Jensen skrev:
> Stervelo skrev:
> -----
>
> > Det borde vara tillåtet med mer våld mot en
> hund
> > än en människa i samma situation så att
> säga.
> >
>
> för att?
>
> håller me de som säger att en hund ska hållas,
> men det handlar ju i 99% av fallen om ägare som
> gör fel eller inte borde ha hund, om vi snackar
> om hundar som attackerar alltså.

Pepparspray mot hundar ?
ajust, ang nödvärn... det kan inte vara nödvärn mot en anfallande hund om den inte faktiskt används som vapen mot dig.

Det blir nöd och brottet om man skadar hunden är troligen något i djurskyddslagen alternativt skadegörelse (öh). Bara en parentes.

Pepparspray mot hundar ?
Sernevi skrev:
> Mårten skrev:
> -----
> > Jo hundar kan vara farliga, men det är
> TRÄNADE
> > hundar som ligger högt på skalan,
> polishundar,
> > vakthundar, militärhundar, etc.
>
>
> det tror jag faktiskt inte på, vet att t ex
> vanliga schäfrar har bitit folk rejält. Det
> gäller alla större hundar, de ÄR faktiskt
> rovdjur som utan problem kan döda småvilt t ex.

Polisen använder bara tränade hundar, ergo. det är tränade hundar som finns på deras vapenklassningslista.

Jovars, jag har haft en rottweiler om armen och en schäfer hängandes i arslet. Det gör ont men knappast så att jag skulle vilja spruta pepparspray på hundarna.

Båda bet men uppenbarligen inte med full styrka vilken den nitiske troligen snabbt påpekar...

Pepparspray mot hundar ?
fredrikw skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Bisarr situation? Vad är bisarrt med den? Jag
> har
> > varit en hårsmån från att uppleva den och
> andra
> > har upplevt den. Om det står mellan mitt liv
> > eller hundens, då räddar jag mitt eget. Jag
> tror
> > de flesta skulle göra samma val i den
> > situationen.
>
> Känner du någon som har dött av att en hund har
> hoppat in i cykelhjulet? Tror du verkligen på
> fullaste allvar att detta är en så stor risk att
> det är befogat att börja väga hundens liv mot
> ditt eget? Du måste driva med oss, för så
> korkad kan ingen vara... Din empatilöshet är
> bedrövande, det är levande varelser vi pratar
> om.

Först och främst: Jag är imponerad av geologens tålamod med fredrikw:s (medvetna?) feltolkningar.
Och dessutom: "levande varelser bla bla bla" Var dras gränsen mellan vilka djur som är värda empati? Mygg? Huggormar? Jordgetingar? Luddiga kattungar med stora ögon? Kråkor? Skator?
I min värld är folkilskna hundar iaf. inte värda någonsomhelst medömkan.

Tre gånger har jag blivit jagad av hundar när jag cyklat lvg, alla tre gånger har det handlat om hundar som kommit springande för att skada, definitivt inte leka, med visat tandkött, ilsket skall etc. Två ggr lyckades jag cykla ifrån hundarna och den tredje fick smaka Speedplay-kloss.
Jag skulle för den skull inte komma på tanken att skaffa pepparspray, dels är det olagligt och dels skulle jag ändå inte ha sinnesnärvaro nog att plocka fram den i ett skarpt läge. Likväl anser jag att en hund som anfaller människor inte ska få en chans till att göra det utan omgående ska tas bort.

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> Jag kommer ihåg en händelse från kanske fem år
> sen.
>
> Jag gick på en bergsknalle när det kom en
> okopplad hund (labrador, tror jag) kom springande
> mot mig. Ägaren kom efter och ropade på hunden,
> men hunden ignorerade ropen. Ägaren ropade till
> mig att "Hon är så snäll, hon vill bara
> hälsa!". När hunden var nästan framme vid mig,
> och den ännu inte hade reagerat på ägarens rop,
> sa jag till ägaren att det kanske vore lämpligt
> med koppel. Han tände på alla cylindrar och
> skrek åt mig att jag skulle gå bort från hans
> tomt (jag var på offentlig plats, alldeles
> bredvid en kommunal idrottsanläggning, långt
> från närmaste tomt) om det inte passade.
>
> Där var ett bra exempel på en hund som inte
> borde gå utan koppel. Ägaren hade helt tydligt
> inte kontroll på hunden. Eftersom man aldrig kan
> veta i varje situation hur hunden reagerar, är
> ett generellt koppeltvång, utanför inhägnat och
> privat område, det enda rimliga.

nej, det var ett exempel på en ägare som inte hade pli på sin hund.

Pepparspray mot hundar ?
slors skrev:
> Var dras gränsen mellan vilka djur som är värda empati?

Lätt; Gränsen går mellan dom som kan titta bedjande och dom som inte kan det.

Pepparspray mot hundar ?
odbro skrev:
> För en gångs skulle håller jag med geologen.
>
> Lösa hundar som jag upplever hotfulla kan det
> hända vad som helst med. Pepparspray lät som en
> väldigt bra idé, men inte en chans att jag
> skulle kunna hinna få fram den ur väskan /
> ryggfickan eller vad man nu har den i tid.

Haha Geologen for President!

Nä men seriöst lycka till med att sparka ikjäl en hund överhuvudtaget särskilt från sadeln.

Pepparsprej e bra om man e på restaurant å vill piffa upp en blaskig rätt

sisådär en 15 miljoner Scovillegrader ;)

Åters bästa tråd?

Pepparspray mot hundar ?
geologen skrev:
> Det är väl skit samma vems felet är. Anfaller
> hunden så är det ju hunden man får försvara
> sig mot. Man kan ju inte bara stå där och bli
> anfallen för att sen leta upp och smocka till
> ägaren...
>

självklart inte, men varför skulle du få bruka mer våld mot en hund än mot en människa? säger inte att man inte ska få försvara sig, det får du även mot en människa. o självklart finns det individer bland hundar som är olämpliga, precis som det finns hos människor :D

men om vi t.ex. tar detta med kamphundar, det är många som äger sånna, som inte borde få ha en sådan hund. varför? för att de inte har pli på dem, kanske inte rastar dem tillräckligt, o i värsta fall hetsar hunden.

Pepparspray mot hundar ?
Apropå att 1 mars just har infallit: fr.o.m 1 mars till 20 augusti SKA hundar hållas under väldigt noggrann uppsikt i marker där det kan finnas vilt. I praktiken innebär det koppeltvång för alla utom extremt väldresserade jyckar. Det finns det lag på! Kan vara ett lämpligt argument att slänga i ansiktet på (sinnes)slöa hundägare.

Tillbaka
Topp