Personliga rekord: hastighet, 10KM

Toppfart ligger runt 70km/h men minns inte exakt

10km 18.52 men då går det upp och ner en hel del samt flera trafikljus men början och slut på samma höjd.

Högsta uppnådda hastighet - Runt 56 knyck.

Högsta snitt över en mil uppnådde jag faktiskt igår, 21 km/h. (Sträcka: Från Årsta till Huddinge via Enskedefältet, Örby, Älvsjö stn, Älvsjö g:a IP, Stuvsta - Ganska OK mao, eftersom det var gott om korsningar och broar som drar ner snittfarten.)

Redigerat: Glömde snittet på tillbakavägen, ca 20,5 km/h, hade en del osis med rödljus och sånt.

Senast redigerad av en moderator:
Gjorde en liten sväng på ca 70 km i 30 gradig värme idag. På vägen hem gjorde jag 10 km på 17,41 minuter på ett parti. Tidigare under en del av sträckan hade jag en hastighet av 54,9 km/h. Det var en skön tur. Laddar lite inför Mörksuggan till helgen. Efter dessa varma mil så hade jag tur i oturen att få punka de sista 100 metrarna innan jag svänger in på gården hemma.....

Det verkar som jag måste träna lite nu när man har hört era personliga rekord.

>Skrivet av schumacher idag 15:51

>10KM cirkus på 3 minuter, 250 km/h i snittfart

Humm, som man skall tro på det? Eller personen bakom namnet kanske inte ser skillnad på cykel och MOTORcykel.
Kan förstå personen, svenska innehåller så många detalierade ord. (Som man ofta stavar fel på)

Whops, vad snabba alla är!
Har väl fått till 60 km/h på min gamla MTB med slicks
på asfalt i nedförsbacke.
På min fullgungare med ganska hårdpumpade Gravity 2,3" har jag
kört 14,5 km på 38 minuter vilket blir knappt 23 km/h i
medelhastighet så en mil borde kunna gå att fixa på ungefär
26 minuter under lämpliga förutsättningar.

Hur var cyklarna kittade när ni mätte upp tiderna?

Jerry skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur var cyklarna kittade när ni mätte upp tiderna?

26x2,1" däck i fram och bak (Conti Explorer och Schwalbe Jimmy), ganska lågt tryck efter senaste skogsbuset, bl a. Men jag har kommit fram till att det inte spelar lika stor roll vad man trampar omkring på, som var man gör det - Att hålla en anständig snittfart här i stan är ju i det närmaste omöjligt, pga alla stopp och snäva svängar/korsningar som gör att man får ta det lite lugnt. Det är ju just avbrotten som stjäl en massa tid, att först sakta in, stanna och sedan komma igång igen får ju snittet att falla fritt.

Hastighetsrekord: 69,66 km/tim.
10 km avverkade jag på drygt 15 min som 14-åring på tävlingen "Falkenmilen" i mitten av 80-talet.

Kollade snittet på min pendelcykling den senaste månaden: 2*13,7km asfalt per dag inkl. rödljus och obevakade vägkorsningar. Jag prickar 28 min rätt exakt varje gång vilket ger ~ 29 km/tim.

Cykeln jag kör är en Nishiki SRI Team med stenhårda Tom Slick 1,4".

// Jocke

Edit 1: snitthastighet cykelpendling

Mitt rekord:
Max hastighet:TBD.
31km: 65 min.
och 10km borde då bli 21.67 min. Detta var för förra sommaren.

// Miche

Columbus Pinta Veloce 9 - 2003 års modell.
Högsta uppmätta hastighet, backe : 78,8 km/h enl. min Campa Ergobrain.
Högsta uppmätta hastighet, platt - vindstilla : 61,3 km/h enl. min Campa Ergobrain.
Högsta uppmätta snitthastighet över 15 km m. vändpunkt : 39,9 km/h.
Högsta uppmätta snitthastighet över 100 km (Mjörn runt) : 36,0 km/h.

Cannondale F800SL - 2005 års modell.
Högsta uppmätta hastighet, backe : 72,3 km/h enl. min CatEye Wireless 7. (slicks)
Högsta uppmätta hastighet, platt - vindstilla : 53,1 km/h enl. min CatEye Wireless 7.
Högsta uppmätta snitthastighet över >10 km : 33,2 km/h. (Slicks)

/ Fjant

Jag körde förbi bilarna på Katarinavägen nyss i c:a 55. Först låg jag på rulle bakom längs Renstjärnas Gata sedan la jag i stöten i början av Katarinavägen och drog om allihop. Läckert! Snittmax på plan väg på så kort sträcka som 10 km har jag ingen koll på.

edit, klargörande; Katarinavägen ligger i Stockholm.

I Göteborg finns ett par fina fartsträckor för dem som vill öva på Sprintlopp:
- Cykelbanan mot Kungälv bredvid E6 på Hisingen. Ungefär från GPs tryckeri till McDonalds vid Stigs Center. Här arrangerade HPV Väst 200 meter Sprint 2003. Om ni har tur syns fortfarande våra markeringar för mätfållan, jämför gärna med våra tider: Henry Riedel, Dyno, 64,23 km/tim. Tyvärr fick vi inte tillstånd för att tävla 2004, cykelbanan är alltså avkörningssträcka för E6. Polisen ville inte att publiken skulle riskera något. Cyklisterna då?
(:-{p
- Vägen mellan Klädkällaren och Alelyckan, parallellt med 45:an. En cykelväg finns, avgränsad med betong mot huvudvägen. Inte bara raksträcka, tyvärr, men det går att få fina tider där också.

Någon gång i Augusti-September skall vi troligen arrangera en ny internationell tävling, jag kan annonsera den här. Fast se upp: Perzzon var med och provade med sin stadscykel för några år sedan, och blev så smittad att han gick hem och började bygga liggcykel...
http://www.itstud.chalmers.se/~perzzon/

Högsta hastighet, racer: 87 km/h, i Skåne av alla ställen... (Har bara kommit upp i drygt 80 i Italien.)
Högsta hastighet, MTB: runt 65 km/h, minns inte exakt.

Snabbaste 10 km, racer: ~12 minuter (49,6 km/h) på tempotävling utanför Gbg för 2-3 år sedan. Otrolig medvind från start, nådde vändpunkten (15km) efter 18 minuter. Sen var det som att köra in i en vägg, returen tog en halvtimme...
Snabbaste 10km, MTB: ingen aning, runt 18 minuter (32-34 km/h) kanske.

det här var en rolig tråd, jag bumpar denna och ser vad som hänt de senaste 7 åren :-)

Nu gällde det ju ditt bästa snitt på 10 km (platt väg antar jag att frågeställaren tänkt sig) så jag håller mig till den ursprungsfrågan...

Jag cyklade ju Landsvägshoj för första gången i går så det kan ju vara roligt att lägga in den prestationen (eller vad man skall kalla det..) ha ha...

10km på 16.39 = 36,05 Kmh

Vi får väl hoppas att den siffran är nååååågot högre om ett år eller så :-)

41 på 500 m raksträcka. Och jag tycker jag är bra tränad. Tex cyklade jag non stop på kärringcykel i 29 mil förra sommaren. Tog 19 timmar. Och detta var i Norrland och inte bara på platten.

Inte funderat på att skaffa en lite mer adekvat cykel om du ska cykla såpass långt? Blir garanterat en mer trivsam upplevelse.

Jokss90 sa:
41 på 500 m raksträcka. Och jag tycker jag är bra tränad. Tex cyklade jag non stop på kärringcykel i 29 mil förra sommaren. Tog 19 timmar. Och detta var i Norrland och inte bara på platten.

Det går nog fortare om du stannar och äter. 19 timmar utan mat är ju otrevligt på riktigt.

På 500 meter raksträcka kan du cykla snabbare än 41. Det är bara att försöka! ?

Har snittat dryga 26kmh över 11 km på en oväxlad husqvarna från 1954. Högsta uppnådda hastighet på samma sträcka var ca 45 kmh i nån nwrförslutning. Landsväg, inga stopp. Höjdmeter ca 90. Jag skulle med tåget :-)

Tillbaka
Topp