Peugeot Vintage Cykel - Restaurering

Olichor

Ny medlem
Hej.

Köpte nyligen en Peugot för ett par hundralappar och tänkte nu restaurera den.

Då det är mitt första "seriösa" projekt så hoppas jag kunna få lite tips innan jag drar igång.

Mitt mål är att behålla den så orginellt skick som möjligt.

Den svåra biten är ramen. Den har en hel del små skador och repor, även rost. (bifogar bilder) Hur ska jag gå till väga i detta fall för att detta ska bli så bra som möjligt?

Just denna biten är jag väldigt ny på och tar gärna emot så många tips som möjligt.

Tack på förhand!!

20151007_164334.jpg
20151007_164413.jpg
20151007_164346.jpg
20151007_164318.jpg
20151007_164326.jpg

Mitt tips efter att ha ett liknande projekt nere i källaren är att gå igenom cykeln noggrant innan du sätter igång. Kolla allt två och tre gånger.

För egen del har jag googlat fram alla delar jag behöver och kommit fram till att det är en ekonomisk idioti att fixa till min Peugeot, men jag vill ändå göra det. Luften gick dock ur mig när jag misslyckades med att få loss sadelstolpen. Tänkte göra ett nytt försök den här vintern (japp jag har sett den andra tråden samt Sheldon).

.. och för att svara på frågan om hur du ska göra för att det ska bli så bra som möjligt.
Lämna in ramen :)
Det går att köpa nya dekaler på Ebay.

Mycket av ytrost och småskador som uppstår på lackerade ytor går faktiskt att putsa bort med en bra rubbing, eller som jag skrivit här tidigare men fått skäll för..., Autosol. Jag vidhåller dock att det funkar även på lackerade ytor, om man är lite försiktig bara. Akta dekalerna också.

Mvh Ulf S.

emmer skrev:
-------------------------------------------------------
> Gör rent och använd "lackstift" för bil(-tema)
> i lämplig nyans.

Är det inte väldigt svårt att pricka rätt nyans?

BOFH skrev:
> Mitt tips efter att ha ett liknande projekt nere i
> källaren är att gå igenom cykeln noggrant innan
> du sätter igång. Kolla allt två och tre
> gånger.
>
> För egen del har jag googlat fram alla delar jag
> behöver och kommit fram till att det är en
> ekonomisk idioti att fixa till min Peugeot, men
> jag vill ändå göra det. Luften gick dock ur mig
> när jag misslyckades med att få loss
> sadelstolpen. Tänkte göra ett nytt försök den
> här vintern (japp jag har sett den andra tråden
> samt Sheldon).

Känns väl aldrig som att det kommer bli ekonomiskt försvarbart... haha.

Något speciellt jag ska vara extra noggrann med att se över i detta fallet?

Olichor skrev:

> Något speciellt jag ska vara extra noggrann med
> att se över i detta fallet?

Jag är ingen expert alls på cykelrenoveringar. Har inte slutfört en enda (än). Men jag tror rent generellt att gamla cyklar kan ha fel lite var som helst och att det är lika bra att plocka ner precis allting innan man börjar klicka hem nya delar från internet eller beställa hem färg. Vore trist om man hittar en show stopper precis efter att man köpt delar för flera tusen.

I väntan på att nån med mer koll kommer med tips så bjuder jag på lite inspiration:
https://www.flickr.com/photos/leroman/albums/72157627470759232

Lycka till!

Senast ändrad:
Renoverar själv en pärlemors vit "visom" racer med campagnolo grupp. Har kört med autosol på allt med riktigt bra resultat. Men som sagt ta det lugnt på dekalerna. Jag masserar in / slipar med fingrarna och sen sen polerar jag med trasa.

Bilagor

• DSC_0037.JPG
    DSC_0037.JPG
    78 KB · Besök: 89
Som sagt, kolla varsamt igenom allt, och bestäm dig också för vilken nivå du vill lägga dig på. Visst är det fantastiskt att se cyklar renoverade till bättre än nyskick med ALLT utbytt, men de har ju inte heller något att berätta, de blir lite som döda ting, ihopplockade av en massa nya delar. För mig är ett välvårdat bruksskick där man har försökt ta tillvara så mycket som möjligt av originalet mera värt, men det är ju min personliga åsikt.

Skäng heller ingenting, innan du är färdig med cykeln, många har fastnat när de har kastat allt som varit det minsta slitet och sedan fått problem att hitta nytt, speciellt med tanke på att den är fransk, det innebär speciella gängor och dimensioner här och där.

Mvh Ulf S.

Om jag ser rätt på bilderna så har du Simplex växlar på den, de är delvis tillverkade i ett plastmaterial som spricker lätt när det åldras, var mycket försiktig med dessa t.ex när du monterar tillbaka den främre växelföraren, det är lätt att dra för hårt så den spricker, även en del stoppskruvar och sådant bör man vara mycket försiktig med.

Kanske är det också Stronglight vevparti på den, då behöver du antagligen en vevarmsavdragare med 23.35mm gänga istället för 22mm so är det vanliga.

Mvh Ulf S.

Okej, har aldrig tidigare använt mig av Autosol.

Vad är riskerna? Såg din förklaring @bruket men skulle uppskatta en lite utförligare förklaring på hur man ska gå till väga.

Tack på förhand!

MVH

Autosol är ett polermedel, främst avsett för metaller, funkar mycket bra på krom, aluminium och rostfritt stål, även vanligt stål går att polera upp till näst intill kromglans faktiskt.
Risken med att använda det på lackerade ytor är att det polerar kraftigare än vanlig rubbing, dvs risken finns att man nöter igenom lackskikten om man inte är försiktig, men med måttliga mängder och varsam handkraft så är det sällan några problem, jag brukar använda en mjuk tygtrasa eller polertrassel och arbeta på en mindre yta i taget, det som ger den där allra sista glansen brukar vara att man byter trasa igen och fortsätter att polera en stund, även när allt synligt Autosol är borta. Prova gärna på något mindre synligt ställe först och känn efter, efter en stund får man liksom in känslan...!

Mvh Ulf S.

Det kanske blev lite översiktligt det där, men ta fram 3 trasor, gamla kasserade lakan funkar bra t ex!
Ta en liten mängd Autosol på den första trasan, sprid ut det jämnt på ytan som ska poleras, fortsätt sedan att "massera" med jämnt ganska lätt tryck i små cirkulerande rörelser. När det börjar kännas torrt, byt trasa och fortsätt tills Autosolen inte är synlig längre, byt trasa igen och fortsätt polera tills du har den glans du önskar. Om du inte är nöjd, gör om proceduren igen. Undvik att trycka så hårt att det blir varmt, var också försiktig vid hörn och kanter där det är lätt att polera igenom lacken annars.

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp