Philipslampan Gen 2 - the tråd!

Jonja:
Vilka andra cykellampor känner du till som är utprovade i -10?
Eller i nollgradigt?
Jag känner inte till ngn, och jag tror att det tyvärr inte finns med på listan för ngn lamptillverkares utvecklingsteam, åtminstone inte hos de lamptillverkare vars marknad finns söder om Skåne.

Dessutom tycker jag fortfarande att du bör prova med andra batterier.
Det finns ju rätt många NiMH Gen2/LSD-batterier med hyfsad kapacitet och bra pris nu för tiden.

/Håkan

Det är ju inte bara en som har problem. Jag tycker inte heller att produkten som helhet är så lyckad. Men det visste jag innan köp. Det är ljusbilden jag vill åt.

+1

Visst är det MYCKET som skulle kunna vara bättre med Philips-lampan,
som jag också har skrivit här flera ggr.
Men efter att ha använt flera olika lampor de senaste åren, både med och utan StVZO,
så har jag ännu inte hittat ngn som är lika stark (eller starkare) och har lika bra ljusbild.
Den moddning jag har gjort höjer dessutom ljusstyrkan med >40%, dvs till >120 Lux!

Redigerat:
Jag är för snål för att prova med dubbla B&M Ixon IQ Speed Premium-lampor.

/Håkan

Senast ändrad:
Håller med om att kritiken känns väl hård. Det låter på vissa som att samtliga andra cykellampor fixar -273 grader C utan mankemang och att Philipsen är överlägset sämst av alla.

Instämmer i "kritiken av kritiken"; den är inte perfekt på precis alla vis och under alla omständigheter. Men försök påvisa ett bättre alternativ allt sammantaget (pris, funktion etc), jag tror tyvärr att det blir svårt. Och om nu Philips lägger ner tillverkningen så kastas vi tillbaka XX antal år i tiden vad gäller praktiska pendlingslampor (antar jag, det saknas incitament för övriga tillverkare).
Trist!

Tillägg: Att uppskatta återstående drifttid på batterier är alltid en gissningslek som påverkas avsevärt av temperaturskillnader. T o m Lenovo/Thinkpad som har en avsevärt mer sofistikerad batterimätning (med deras egna batterier) ägnar sig fortfarande åt rena gissningar.

Philips har redan lagt ner tillverkningen.

Den handhavandemässigt smidigaste lampan jag haft hittills var från Trelock. Jättebra fäste som gick att hantera med handskar, laddning med mikroUSB, gick inte på i fickan eftersom den hade fördröjning på knappen. Dessutom hade den ganska låg profil då den satt nära styret och reflektorn gick ned framför styret. Men ljuset var bara i nivå med Sigma Lightster så den spelar ju inte i samma liga tyvärr.

Ja, det va just det (ljusstyrka och i Saferides fall: praktiskt användbart ljus).

En värdig efterträdare IMO: SafeRide med starkare & bättre LED:s, reptåligt frontglas, lätt & tätt plastchassi och givetvis LiPo/LiIon-batteri.

Det enda som behövs är väl egentligen att para ihop killen som gjorde Philips reflektor med någon annan tillverkare av allt annat. Magishine skulle säkert göra det utmärkt med externt batteri :-)

HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Jonja:
> Vilka andra cykellampor känner du till som är
> utprovade i -10?
> Eller i nollgradigt?

Inga. Jag går bara på det som framkommit här på forumet samt mina egna lärospån och drar lite slarviga slutsatser av det, som jag naturligtvis inte förväntar mig att du ska hålla med om.
Visst, jag ska prova med andra batterier, men ärligt talat så ser jag inget tydligt slut på krånglet, annat med ombyggnation.

Måttligt kul att rekommendera lampan i vänskapskretsen, och så blir de besvikna på den kassa brinntiden, som inte är i närheten av vad jag själv har mätt upp hemma i köket.

nikasp skrev:
> Håller med om att kritiken känns väl hård. Det
> låter på vissa som att samtliga andra
> cykellampor fixar -273 grader C utan mankemang och
> att Philipsen är överlägset sämst av alla.

Om du menar mig så är jag fullt medveten om att konkurrenterna är sämre på de flesta områden. Det senaste reapriset på 312 spänn var ju ett svårslaget rekord för så mkt lampa, och jag har hela tiden tyckt att Philips är precis vad som behövs för mkt av den pendling som görs idag.

Stör mig ofta på de pannlampor + MJ 808 på styret som jag möter när jag kör mot Kista på eftermiddan och möter div cyklande ingenjörer från Kista industripark. De bländar mig, jag bländar inte dem. (Jag överväger att köpa en 880 att blända tillbaka med, för så länge ingen markerar kraftfullt kommer de där människorna aldrig att kunna övertygas om att de gör nåt fel)

Om den inte hade krävt så mkt uppmärksamhet och pampering kring batteriproblemet, som det bara finns kosmetiska fixar för, så länge man inte moddar den, vilket inte är realistiskt för en vanlig plain-vanilla användare. Eller ska alla här skicka in sina lampor till Håkan, Makten eller Miracle, och va vill de isf ha för det besväret?

Miracle skrev:
> Jag var lycklig & nöjd, men köpte tyvärr av
> någon outgrundlig anledning en Gen 2 också. :(
> Men livet ska inte vara lätt varje dag. ;)

Vad är fel med Gen2? Jag trodde Gen2 var bättre en Gen1 (med undantag för fästet och den ovan diskuterade missvisande indikatorn)? Har inte Gen2 längre brinntid out-of-the-box?

Jo, min Gen2 lyser nog hela 20-30 minuter längre än min Gen1. Inomhus då. Utomhus i kyla så är skillnaden marginell.
Jag är bara missnöjd med indikering & laddning på Gen2. Men den lyser ju bra så länge det varar, det är bara det att man aldrig kan vara säker på hur länge så man får ta med sig en lampa till, helt enkelt. :)

Frid!

Senast ändrad:
Miracle skrev:
> Jo, min Gen2 lyser nog hela 20-30 minuter längre
> än min Gen2.

Det låter aningen skruvat, utveckla gärna för oss som är lite mosiga så här sent på kvällen.
Du har alltså en Gen2 som lyser 20-30 min längre än din Gen2? Har jag förstått dig rätt?

Min lampa lös över timmen totalt dag varav ca 45min på högsta effekten utan att gå från grön indikering. Kör med 2500mAh Eneloop batterier. Är det kallare så brukar den gå ner på orange betydligt snabbare.

Finns det lösa hållare att köpa någonstans? Tycker det skulle vara praktiskt att använda lampan på olika cyklar utan att behöva joxa med fästet. Har sökt på Rose utan att hitta något. Tänker att det börjar bli brådis om lampan gått ur produktion ?

Om inte Rose har så har jag för mig att jag sett andra ha den. Jag tror krampan kommer att finnas kvar ett tag efter att lampan gått ur produktion, men det är nog inte fel att köpa på sig några st. Särskilt om du kör i ordentlig kyla och knäpper loss lampan får du nog räkna med att det kan gå sönder. Kanske idé att vänta med att ta loss lampan tills man kommit in i värmen, eller låta den sitta kvar på cykeln (om möjligt)?

LFlex drivare är beställd. Det och en sladd att koppla batteriet på är det enda som behövs för att modda lampan va? Utöver verktyg och några små sladdstumpar. Jag tänkte tjuvkoppla mig på befintlig brytare för på/av.

Rattnalle skrev:
> LFlex drivare är beställd. Det och en sladd att
> koppla batteriet på är det enda som behövs för
> att modda lampan va? Utöver verktyg och några
> små sladdstumpar.

Ja

/Håkan

HåkanC skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > LFlex drivare är beställd. Det och en sladd
> att
> > koppla batteriet på är det enda som behövs
> för
> > att modda lampan va? Utöver verktyg och några
> > små sladdstumpar.
>
> Ja
>
>
> /Håkan

Bra. Då är det bara att vänta på att drivaren anländer.

jonja skrev:
> Ja, men vafför är det bara rose som har? Å en
> rätt stor batch dessutom. Å priset va ju
> suveränt!

Fast vill man "fynda loss" ordentligt tar man ju den billigare vita.

Labanos skrev:
> jonja skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, men vafför är det bara rose som har? Å
> en
> > rätt stor batch dessutom. Å priset va ju
> > suveränt!
>
>
> Fast vill man "fynda loss" ordentligt tar man ju
> den billigare vita.

Eller passar på när de rear ut den en aning (25/10):
1 1914311 Philips SafeRide 80 LED Bike Light battery front light (black) 344,42 SEK

:-D

Tror det varit uppe men hittar det inte. Fråga, min philips gen 2 börjar lysa rött då jag laddar den, är det normalt?betyder det att det är fulladdat?

Min har varit fulladdad när den går över till rött de gånger jag tagit ur batterierna och kollat. Jag ser det som typ normalläget :P

Är den riktigt kall kan den slå över till rött nästan direkt och då blir det inte bra.

larason skrev:
> Ok, då är det kanske som det ska vara, tackar.

Nja, fel är det ju. Men det är inte helt ovanligt åtminstone.

Gen-1 fästet fortsätter att imponera. Cykeln föll omkull stillastående och slog i styränden i en sten. Det räckte för att den övre vridbara delen sprack i flera bitar. Plasten är spröd och fästet är för klent för det ganska tunga huset. Väldigt ojämn kvalitet i bygget och tål ej omilda tag. Kanske bäst som nödficklampa för nattduksbordet?

jonja skrev:
> Gen-1 fästet fortsätter att imponera. Cykeln
> föll omkull stillastående och slog i styränden
> i en sten. Det räckte för att den övre vridbara
> delen sprack i flera bitar. Plasten är spröd och
> fästet är för klent för det ganska tunga
> huset. Väldigt ojämn kvalitet i bygget och tål
> ej omilda tag. Kanske bäst som nödficklampa för
> nattduksbordet?

Gen1-fästet är väl inte vridbart? Det måste vara gen2-fästet du tänker på?

Sorry för att lyfta gamla tråd. Men är det någon som vet hur laddindikatorn skall signalera på gen 2. Får för diod efter lång g tids laddning?

Min laddikdikator visar typ alltid rött. Sen visar den rött nästan direkt vid drift. Jag går på hur länge den varit tänd eller har suttit i laddaren istället.

Jag kor också med eneloop xx. Jag funderar på att testa de utan xx för att se om det gör någon skillnad. Jag har fått för mig att de ska ha lägre inre motstånd och tåla kyla bättre.

Tillbaka
Topp