Philipslampan - Monteringsproblem, byta/bygga fäste?

Nilsen

Aktiv medlem
Jag fick igår hem min nya pendlarhoj, men gissa om jag blev sne när jag inte fick dit fästet för lampan.

Det är justeringshylsan vid de extra bromshandtagen som ställer till bekymmer. Jag vill ha handtagen kvar, så nu behöver jag lösa monteringen på något vis. Är det någon som fått samma problem, och lyckats lösa det på något snyggt och bra sätt? Har ni bytt fäste eller byggt ett eget?

image.jpg

Cykeln det gäller. Cube Cross Race Disc

image.jpg

Senast ändrad:
Det där var inte så dumt, om det inte dyker upp någon annan smart lösning så får det nog bli en sån. Tack för tipset!

Risk för trådkapning eftersom jag inte vet hur philipslampans fäste är konstruerat.

Lösningen ovan är ju smart men kanske inte så estetiskt tilltalande för den finkänslige.
Har själv klurat lite på hur det skulle funka att fästa en lampa direkt på styrstammen och kommit fram till att det, beroende på lampa, skulle kunna gå med en liten "adapterkloss" som är konvex på ovansidan, för att passa lampans undersida, och konkav på undersidan med 90 graders "vridning" för att passa på styrstammen och rikta lampan åt rätt håll. Klossen skulle förstås bygga lampan någon cm på höjden.

Har inte sett någon sådan lösning att köpa på nätet men klossen skulle nog gå att skriva ut ganska enkelt i en 3D-printer för den kunnige (inte jag dvs).
Siliconsnodden måste vara längre samt korsläggas under styrstammen (+ta av styret eller stammen för att få snodden på plats men den kan ju sitta kvar senare även om lampan tas bort).

Tillbaka
Topp