Pike A1 RCT3 vs Revelation Charger

Octagon

Aktiv medlem
Jag har 2 gafflar som kan gå på min frus cykel.
* En Pike RCT3 från ca 2015. Non boost. FS-PIKE-RCT3-A1.
* En Revelation Charger ca 2019. Debonair. FS-RVL-CHRC-A1
Båda är i bra skick (även om Piken är rätt skavd). Jag har aldrig kört på Revelation gaffeln själv så jag vet inte hur den känns. Är nån av dom tydligt bättre än den andra?

973CCEDF-4B4C-4FE3-B04C-CBBD1C955742.jpeg

AC520264-B2EA-4EF5-B29C-703E9A94CC0A.jpeg

126056A6-98E8-48D0-8F2E-66C476B976EE.jpeg

Det är samma gaffel om det är samma charger. Kolla att det är debonair i båda

Nej, gamla Pike har en annan dämpare. Revelation Charger RC är (nästan?) identiskt med Pike Select från förra året. Det är en riktigt bra gaffel. Jag vet inte hur bra gamla dämpare är, men DebonAir är trevligt, så jag skulle välja Revelation.

Chassit är nog liknande, förutom att Piken är äldre och med 100x15. Piken har ingen debonair. Pike RCT3 var värsting modellen 2015 (Lyrik RCT3 kom året efter)

Revelation Charger RC har charger och debonair, men det är någon för den tiden enklare form av charger. Pike från samma år har nån annan charger. Verkar som att den var före sin tid med att skippa blåsan https://m.pinkbike.com/news/ridden-and-rated-four-affordable-trail-bike-forks.html

On the left side, the Revelation Charger RC shares the Pike's DebonAir spring and air-volume token system. The cost savings are all on the damper side, where the Revelation uses a simpler version of the Charger 2 damper, with a spring-loaded internal piston instead of a friction free bladder to isolate suspension fluid from air bubbles, and it also lacks the Charger 2's external high-speed compression dial.”

Nej, gamla Pike har en annan dämpare. Revelation Charger RC är (nästan?) identiskt med Pike Select från förra året. Det är en riktigt bra gaffel. Jag vet inte hur bra gamla dämpare är, men DebonAir är trevligt, så jag skulle välja Revelation.
Skönt svar, den gaffeln sitter redan på. ? Då blir det bara underbensservice och möjligen ny olja i chargern.

Chassit är nog liknande, förutom att Piken är äldre och med 100x15. Piken har ingen debonair. Pike RCT3 var värsting modellen 2015 (Lyrik RCT3 kom året efter)

Revelation har charger och debonair, men det är någon för den tiden enklare form av charger. Pike från samma år har nån annan charger. Verkar som att den var före sin tid med att skippa blåsan https://m.pinkbike.com/news/ridden-and-rated-four-affordable-trail-bike-forks.html

On the left side, the Revelation Charger RC shares the Pike's DebonAir spring and air-volume token system. The cost savings are all on the damper side, where the Revelation uses a simpler version of the Charger 2 damper, with a spring-loaded internal piston instead of a friction free bladder to isolate suspension fluid from air bubbles, and it also lacks the Charger 2's external high-speed compression dial.”

Revelation Charger RC bytte namn till Pike Select i 2020, det är samma gaffeln med samma dämpare (och jag har (haft) både). Pike Select+ och Ultimate hade Charger 2.1.

Finns kanske massa uppgraderingingsprylar debonair och luftskaft i en tråd nära dig?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp