Pike Race vs Z1 Freeride 1

Eric W

Aktiv medlem
Om man jämför dessa 2 vad finner man då?

Pike Race:
+ Super skön dämpning
+ Snygg
+ Lätt
+ 140mm slag
+ Bra(?) agent i Sverige
+ ganska billig 

- Svårare att serva(?)
- Obeprövad
- ?

Marzocchi Z1 fr 1 ETA:
+ Superb dämpning
+ Marzocchi-kvallite
+ Lätt servad
+ ETA
+ Snygg
+ 150mm

- Tungare
- Kostar mer
- Högre A-C (vilket inte är dåligt mer än i uppförsbackarna)

Fyll på med mer + eller -

Kan tillläggas att gaffeln ska sitta på en FS i stl Medium med 6-7" slag bak som ska kunna gå både uppför och nedför.

Pike'n har samma A-C-mått som en Z1'a med 130mm. Z1 fr1 har 2cm högre. Hur påverkar detta en cykel liknande ovanståeende? Kan gaffeln vara för "låg" för ramen?

Ni som kör Z1'n, hur går den uppför. Använder ni ETA'n mycket?
Vet att det är några stycken som kör den här, vor kul med en lite mer utförlig recension.
Någon som provat Pike än?

ETA-dfrågan har ältats fram och tillbaka. Vissa tycker den är helt meningslös andra tycker den är trevlig (jag).
Du får nog sätta ett plus på Piken för låg axel-to-crown-mått men det är inte så självklart att låg gaffel är lämpligt på din tänkta ram. Huruvida Pike har superskön dämpning vet vi inte mer än vad ryktet säger. Lägg ett plus för Pike med sin Motion Control som är någon sorts SPV. Dock skulle kanske någon annan konservativ dämparpuritan sätta ett minus för samma punkt.

"Tänkta ram"= Bullit , Coiler eller Giant AC...
Jag har bara klämt lite på Pike'n på mässan och tycker den var kanon. Nissarna på MTBR verkar också helt lyriska över denna.

ETA kan nog vara lite mer användbart på en gaffel som har 150mm och ska kunna gå uppför, så jag ser det bara som ett plus. Hade den haft mindre i slag (typ 130) så hade jag dock inte använt den, då jag klarar mig fin fint utan på min nuv. gaffel..

Jag har än så länge bara kört några provturer med min Z1 Fr1 150mm, men den matchar Bullitens 178mm bak fint, fjädringen känns välbalanserad fram/bak. Det blev lite långsammare styrning jämfört med 130:an, men än så länge kör jag med bakdämparadaptern i "DH" läget. Flyttar jag adaptern så blir styrvinkeln återigen brantare, ska prova det läget också så småningom. ETA kommer nog att användas på en del tokbranta klättringar, men på min gamla Z1 130:a så var det ytterst sällan jag slog på ETA:n.

Viktskillnaden på Pike och Z1 Fr är nog nästan försumbar? Med tanke på användningsområdet för gafflarna så litar jag mer på en gaffel som väger lite mer och har den "extra" vikten på rätt ställe för att tåla hårdkörning.

RS Pike är nog en fin gaffel, återstår att se hur den håller i längden. Marzocchi Z1 Freeride gafflarna, är däremot beprövade och bevisligen hållbara. Vet inte om du blev något klokare av detta, då jag endast kört Marzocchi och Manitou gafflar så är mina erfarenheter om RS begränsade. ;-)

/Leo

Z1 FR1 är tung med allmän fetto-design i konstruktionen. Bortsett från det är det en kanongaffel. ETA ser jag inte som ett måste även om jag har använt den ett par gånger. Men skall man övervinna riktigt branta backar är den förstås en bra grej.

Senast ändrad:
God morgon Leo. Nu är det visst jag som somnat bakom tangentbordet, alu här med.

*gäsp*

Trots det är den lite tung. ;)

Förmodligen inte så långt i från de 2780g som en 66RC specas till. Pasta-talibanerna väger väl utan styrrör, olja, 20mm axel och allt annat de kan plocka bort från gaffeln i en handvändning. 2378g som de skriver på hemsidan är en snarast för gaffeln i obrukbart utförande. :)

Ja, fast 2780gr för en 66RC är utan stålstyrröret också? Z1 Fr väger åtminstone lite mindre inkl alu-styrröret, samt har ETA då. Var väldigt skeptisk mot just hög gaffelvikt när jag ändå köpte min första Z1 för 2.5 år sedan, men när den väl sitter på rätt cykel som märks det knappt om gaffel väger ett halvt kilo mer eller mindre. Don efter behov helt enkelt.

/Leo

Jag har faktiskt inte så mycket emot den höga vikten heller. Viktigast är att gaffeln håller och att den presterar bra. Det hade varit tufft med en lite lättare gaffel som hade samma prestanda, kanske en FOX36, men jag vet inte om det hade varit värt det. Förmodligen inte.

Något som jag däremot stör mig på är Marzocchis falska marknadsföring med helt irrelevanta viktangivelser, felaktiga bilder på produkterna (se förstorad bild på en Z1 1 FR tex), halvnakna brudar på reklam osv. Det ger lite halvruttet intryck faktiskt. :)

cal skrev: "Det ger lite halvruttet intryck faktiskt. :)"

.. men tycker du fortfarande likadant när du står med din nya Marzocchi i handen. Då andas det kvallitet tycker jag personligen :-)

Senast redigerad av en moderator:
Z1 FR ETA finns med stålstyrrör i en OEM-variant. Jag hade nog köpt den om jag hade kunnat få tag på den på nåt enkelt sätt. Nu blev det en DJ-1:a istället.

/rikard

> [Freeride] EriC Skrev:
>
> .. men tycker du fortfarande likadant när du står med din nya Marzocchi i handen.
> Då andas det kvallitet tycker jag personolgen :-)

Absolut, det är bra skit. Det ruttna ligger i att gaffeln inte motsvarar det Marzocchi påstår.
Dock en riktigt bra gaffel med bra prestanda, och är man bara medveten om att vikt och
utseende skiljer sig från de uppgifter marzocchi lämnar ut när man beställer så behöver
man ju inte överraskas heller. ;)

> rikard Skrev:
>
> cal:
> Du fick ut 155mm av din Z1:a eller hur var det? =)

Ha ha!

Ja, jag borde bara vara nöjd och glad. Så är det... =)

(Blir man bitter av att cykla flera kilometer i snöslask med 20kg mat utan skärmar eller?)

cal Skrev:
-------------------------------------------------------
> (Blir man bitter av att cykla flera kilometer i
> snöslask med 20kg mat utan skärmar eller?)

Har du kört hem en minigris på enduron eller vad? :-D

/Leo

Bumpar denna tråd i förhoppningen om att få hjälp med att välja ny gaffel till min Giant Ac.

Z1 Freeride eller PIKE och vilken variant av 06orna, eller ska man satsa på en billig 05:a?

Köpte till slut en Z150 (dvs Z1 Fr 1 -04) och är kanonnöjd med den.
Supersmooth (hscv'n är superb). Om jag var du skulle jag satsa på en Z1 Fr1 -05. Billigare och kanske inte precis lika snygg. Men den spårar grymt nedför och är stabil, och förhållandevis lätt. Bortsätt från 66an tycker jag det är den absolut skönast sc-gaffel jag provat. inkluderat Pike..

Tycker precis som EricW att du ska köpa en Marzocchi Z1 Fr1, är kanonnöjd med min! Den är ju som sagt lite dyrare än Piken men det är den värd.
Kände på en pike innan jag köpte Z1:an och marzocchin känns, enligt mig,mycket bättre.

Jag äger både en Pike Team Air och en Z1 FR1, båda -05:or.

Marzocchin är en Marzocchi helt enkelt. Följsam, styv och rätt tung. Jag förutser många många problemlösa timmars nöje på den, marzocchis driftsäkerhet är enorm i min erfarenhet. Finns svinbilliga -05:or kvar i das vaterland för övrigt.

Piken har återupprättat RS rykte i mina ögon. Nästan lika följsam men inte lika styv som Z1:an (som är ett spett) och duktigt mycket lättare, typ ½ kilo. Fjädervarianterna av Pike är lite tyngre än min Air men fortfarande flera hundra gram lättare än Z1:an. Skönt progressiv dämpning, de med fjäder ska vara mer linjära tydligen. Min har överlevt en sommar, inklusive en dryg vecka i Åre, under mig utan vare sig service eller problem.

Vilken du väljer beror på tycke och smak, jag tror du blir nöjd med vilken som.

jag ska läga in en fråga som handlar om desa gafflar fast inte i sama utförande som åvan;) o jag ska använda gaffeln till stret

Rock Shox 2006 Pike 454 Dual Air
väger 1851g
slaglängd 140mm

Marzocchi 2006 Z1 Sport 20mm
väger ????
slaglängd 130mm

skulle någon av desa fungera till stret eller ska man ta Z1 FReeride 1 me litte mera slaglängd, jag vill inte ha så mycket slaglängd igentligen som det är i Z1 FReeride 1 men jag köper den endå om den är bättre en de andra, för min föra gaffel mossade jag helt o jag vill inte göra det me den nya jag tänker köpa;)

Kör du street behöver du inte alla finnesser som ETA och HSCV.
En hårdpumpad Pike ställd på 100mm eller en Dirt Jumper 110mm lär funka bäst.
En Z1 Fr1 skulle jag säga är väldigt onödigt och snarare sämre.

Sen ska du väl inte ha en luftgaffel till street om du inte redan är smooth.
En vanlig Pike är att rekomendera i stället för Air-varrianten.

ok men me luft varianten kan jag ju själv ställa in hård heten ju??
men om du säjer att det inte skulle fungera så får jag vell ta något som fungerar, det jag vill ha är en hård gaffel som inte flexar det minsta, men som tar up krafter bra när man dropar o sådant, jag moste bara fina en gaffel som fungerar har inte pengar till att köpa en ny varje år:(

Du kan ställa hårdheten på alla PIKE-gafflar manuellt utan luft har jag för mig. Det mest rubusta du kan ha är annars en hårdpumpad DJ1-gaffel med 20mm's nav. Helst en -03. Sötast helt enkelt. :)

ok är det någon skilnad på dom då eller mellan åren förutom utsendet?? o vad väger den, jag vill ha en relativt lätt gaffel så att cykeln blir så lätt som möjligt men ska endå holla;)
är taksam för all hjälp jag får det är jätte snällt nu vet jag vilken gaffel på ett ungefär jag ska köpa;) (bara vikten på den som spelar in nu)

Personligen är det för att jag tycker -03n är den snyggast DJn.
Är du en viktväktare så är det helt klart en PIKE du ska se dig om efter.
Alternativt en Sherman jumper, men dom verkar vara väldigt svåra att hitta i sverige.

Edit: Jao, Westman, den är lite lättare. Men den väger fortfarande rätt mycket mer än en PIKE. Fast jag tycker inte vikten gör någon skilland egentligen då det handlar om ungeför ½kilo. Kör själv en 3kilos Z150.. Allt går vara man vill.

Edit2: *Skriver som en kratta.. *

Edit3: Fixa lite..

03-an har aluminiuminnerben och är lite lättare. 04an och 05an har stål och är skittunga. -06 har aluminium igen, men kostar ju mycket eftersom den är ny. Därför rekommenderar Eric 03an..

ok, om jag hittar en 03 så ska jag köpa den anars så blir den en 06, de får kosta litte om det ska holla;)

vill inte att det blir som för min föra gaffel då jag fick ett brev hem i från crc då jag skika min gaffel på servic, de skrev att de som inporterade rock shok gafflarna i englan inte hade sätt en mer sönderslagen gaffel inuti;) skulle den inte tåla dirt o stret,) hehehehe tydligen inte;')

kul att läsa de ni skriver...

köpte för ett par dagar sedan Marzocchi, Z150 -04 va lite tveksam tillköpet ibörjan, ville ha en med ecc eller tst valde mellan Marzocchi, All mountain SL -05, 110-130mm och Marzocchi, Z150 -04.det blev Z1 kännes som en bra affär fick pröjsa 4195 på cyclecomponents utförsäljning... varför de blev Z1 beror nog å priset kraftigare slaglängd?!

kan inte sluta tänka på go biten.. sitter å väntar på att få skruva fast den.

eric va fick du betala för den du köpte?
(nyfiken)

/calle

fl3x skrev:
-------------------------------------------------------
> eric va fick du betala för den du köpte?
> (nyfiken)

Grattis till köpet! Du kommer bli supernöjd. Den är visseligen lite tung, men otroligt skön dämpning, och tyngden märks knapt i skogen.
Jag köpte min begangnad av Tobe här på forumet.
Pris kan vi ta i PM. Låter som du fått den till ett bra nypris i alla fall. :)

Tillbaka
Topp