Pike RCT3, problem

wettex

Medlem
Pike RCT3, problem
Hej!
Någonting är löst inne i min Pike RCT3. När jag tiltar cykeln bakåt- framåt är det någonting som rör sig fram och tillbaka inne i gaffeln. Jag har inte lyckats att höra i vilket av gaffelbenen detta sker och hittills verkar gaffeln fungera som den ska.

Några idéer?

Pike RCT3, problem
Rompa sa:
Jag tror du kommer dra tillbaka ordet ”fint” efter du servat den...

Jag vet inte, servade min pike regelbundet men när jag testade polarens hoj med en 4 år gammal pike som aldrig öppnats så kunde jag faktiskt inte känna någon skillnad. Nu cyklar han i och för sig lite mer sällan än mej.

Pike RCT3, problem
Fast en ”helrenovering” av gaffeln brukar ju ligga på en tusing, det får han ingen ny Pike för.
Iof kan ju ngt annat vara trasigt och så då blir det ju lätt väldigt kostsamt.
Själv mekade jag sönder en RCT3-krets efter att ha litat för mycket på en momentnyckel (den tunna hylsan/muttern som drar ihop shimstacken gick av...), fick köpa helt ny enhet (fast valde RC-modellen för samma pris), typ 1400-1500kr...

Pike RCT3, problem
larsaw sa:
Fast en ”helrenovering” av gaffeln brukar ju ligga på en tusing, det får han ingen ny Pike för.
Själv mekade jag sönder en RCT3-krets efter att ha litat för mycket på en momentnyckel (den tunna hylsan/muttern som drar ihop shimstacken gick av...), fick köpa helt ny enhet (fast valde RC-modellen för samma pris), typ 1400-1500kr...

Fast nu skulle TS köpa ny krona med nya innerben för att de var slitna. Dom brukar kosta kosing, och de nöts i regel inte utan att något annat nöts också (men visst, är det bara skrapringarna är de ju billiga att byta).

Pike RCT3, problem
AX3L sa:
larsaw sa:

Fast nu skulle TS köpa ny krona med nya innerben för att de var slitna. Dom brukar kosta kosing, och de nöts i regel inte utan att något annat nöts också (men visst, är det bara skrapringarna är de ju billiga att byta).

Ah, just ja’ om det verkligen behövs nya innerben är det ju lämpligare med ny (eller fräsch beg) gaffel.
Köpte själv en beg 2017-Pike (fast den var producerad 2016 enl serienumret...) för 260£ från UK.

EDIT: Hittade senare Pike’s för bara strax över 200£ men dom var lite risigare i ytskicketet.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp