Pike Select RC vs Pike Ultimate

jonteald

Medlem
Skall precis starta mitt första cykelbygge. Står och velar om vilken gaffel jag skall ha. Det är en lätt stigcykel och jag har bestämt att det blir en RS PIKE.
Dock så är jag osäker på vilken version jag skall ta. Select har ju mindre inställningar än ultimate självklart. Jag är inte superkunnig när det kommer till inställningar ändå så känns inte som att jag behöver de extra inställningarna.

Min fråga är om det går att låsa select varianten? Är lite otydligt. Det står att den bara har "Low speed compression adjust".
Jag undrar även om någon har provat bägge och har upplevt någon skillnad i dämpning?

När man väl har börjat med justering av både hög- och lågfart av kompressionen, så vill man inte gå tillbaka till något annat. Kör på Ultimate.

Om du maxxar kompressionen så blir den väldigt hård.
Har pike rct3 lågfart och "open" pedal lock, men rör den aldrig.

Finns väll ultimate med både rct3 och rc2? Hade valt rc2 om jag kunde

Rc har endast lågfartskompression, steglös där max är lockout. Den brukar lämnas öppen eller näst intill för att vara cyklingsbar.
Rct3 har tre lägen + lågfartskompression i det öppna läget, det finns även pedal och lock.
Ultimate har en rc2 dämpare med både högfart och lågfartskompression som faktiskt gör skillnad och fungerar, dessutom mer påkostade skf tätringar mm.

Har du pengar köp Ultimate helt klart!

Select Plus bör vara ett vettigt alternativ också, om du kan hitta en. Tror bara de säljs som OEM. Bättre dämparkrets än Select, men saknar högfartskompressionen som Ultimate har.

Select Plus bör vara ett vettigt alternativ också, om du kan hitta en. Tror bara de säljs som OEM. Bättre dämparkrets än Select, men saknar högfartskompressionen som Ultimate har.
Ja denna säljs endast OEM. Som jag förstod det så kan man ju även uppgradera dämparen senare om man så skulle önska mer inställningar.

Ultimate kostar för tillfället 680 euro på r2-bike (är typ halva priset jämfört med fox 34 factory som jag också kollade på)
medans Select kostar 522 euro. det är ju typ 1600 spänn skillnad. ett uppgraderingskit kostar mellan 3-4000 kr så är ju värt från den aspekten att köra ultimate direkt.

Ja denna säljs endast OEM. Som jag förstod det så kan man ju även uppgradera dämparen senare om man så skulle önska mer inställningar.

Ultimate kostar för tillfället 680 euro på r2-bike (är typ halva priset jämfört med fox 34 factory som jag också kollade på)
medans Select kostar 522 euro. det är ju typ 1600 spänn skillnad. ett uppgraderingskit kostar mellan 3-4000 kr så är ju värt från den aspekten att köra ultimate direkt.

Med de priserna skulle jag utan tvekan köra på en Ultimate!

Plusett på ultimate. Vet man inte hur man vill ha sin cykel i känslan nu lämnar man på någon grundinställning. När man väl hittar någon känsla för hur man vill ha det istället börjar man använda vreden.

RC var, åtminstone på tidigare årsmodeller Pike, ett val mellan obekvämt men cyklingsbart eller bekvämt men för mjukt.

Jag köpte en Pike Select för att matt svart är snyggare än glänsande svart och jag inte vet om en Charger 2.1 dämpare är 160 euro bättre än Charger RC. Uppgraderade min Reba från motion control till Charger 2 och det var en otroligt stor skillnad. Men konstigt nog kändes min Revelation med motion control inte als så dåligt als min Reba. Har ännu inte märkt ett stor skillnad mellan min Pike Select or Revelation (har bara kört 3 tur på Piken), men den funkar bra. Ska överväga uppgradering till Charger 2.1 for 260 euro när service behövs. Kanske bättre att spara 100 euro och köpa Ultimaten direkt (om man gillar färgarna).

RC var, åtminstone på tidigare årsmodeller Pike, ett val mellan obekvämt men cyklingsbart eller bekvämt men för mjukt.

Det finns en nya Charger RC sedan 2019 som är mycket bättre än den gamla och verkar att vara nästan samma som i RS-1 och liknande Grip2. Mina är bekvämt och cyklingsbart.

Slutade vela och köpte en silvrig pike ultimate.
680 euro från r2-bike var för bra för att motstå.

Någon som förstår hur fox 34 kan var dubbelt så dyr? Den kan ju inte vara dubbelt så bra som RS

Det finns en nya Charger RC sedan 2019 som är mycket bättre än den gamla och verkar att vara nästan samma som i RS-1 och liknande Grip2. Mina är bekvämt och cyklingsbart.
Det låter ju bra. Problemet men den gamla var väl mest att man fick offra all komfort för att få en gaffel med bra stöd i.

Jag hade kört på den enklaste av dem. Man tenderar ändå att fucka upp inställningarna om de är för många. Få men vettiga och för en lekman begripliga inställningar är i min mening det säkraste kortet.

Slutade vela och köpte en silvrig pike ultimate.
680 euro från r2-bike var för bra för att motstå.

Någon som förstår hur fox 34 kan var dubbelt så dyr? Den kan ju inte vara dubbelt så bra som RS

Hade också köpt en silver ultimate om den passade optisk i min cykel.

Tror att Fox har nästan samma pris som RS i USA, men i Europa är dom mycket dyrare, wenigstens om man inte köpa dem med en cykel.

Ja, tror att deras prissättningsstrategi är att sälja till OEM billigt och dyrt på aftermarket för att hålla märket lite "exklusivt".

Man måste ju också vara ärlig och säga att den silvriga färgen var en bidragande faktor i valet XD
Bra köp! Jag köpte en Pike Select i somras och har inte ångrat mig en sekund. Bangade Ultimate pga prisskillnaden men nu när jag laborerat med tokens och rebound så inser jag att en Ultimate hade varit ännu roligare.

hej, har samma funderingar om en sid select/ultimate 120mm eller pike ultimate 120mm på cykel för stig/fjäll cykling ibland, vill ha en stabil gaffel , relativt lät, klara lågfart rotmattor småsten, komfortabel eller hur man sak se det men även hårdare körning.

hej, har samma funderingar om en sid select/ultimate 120mm eller pike ultimate 120mm på cykel för stig/fjäll cykling ibland, vill ha en stabil gaffel , relativt lät, klara lågfart rotmattor småsten, komfortabel eller hur man sak se det men även hårdare körning.
Tänk på att maxlängden för SiD är 120mm. En Pike kan du ändra längden ända upp till 160mm billigt. Jag hade definitivt hellre köpt en Pike.

SiD: Lättare
Pike: Styvare.

Skall precis starta mitt första cykelbygge. Står och velar om vilken gaffel jag skall ha. Det är en lätt stigcykel och jag har bestämt att det blir en RS PIKE.
Dock så är jag osäker på vilken version jag skall ta. Select har ju mindre inställningar än ultimate självklart. Jag är inte superkunnig när det kommer till inställningar ändå så känns inte som att jag behöver de extra inställningarna.

Min fråga är om det går att låsa select varianten? Är lite otydligt. Det står att den bara har "Low speed compression adjust".
Jag undrar även om någon har provat bägge och har upplevt någon skillnad i dämpning?
Haha läste Pike =Gädda å nu blir det å googla :-)

Tillbaka
Topp