pinsam fråga

wettex

Medlem
pinsam fråga
Som sagt, pinsamt. Har tagit hem en Kona Stab Supreme från USA till ett mkt förmånligt pris. För att slippa moms och tull blev cykeln nedplockad i sina beståndsdelar för att passa i bagaget. När jag nu monterat ihop cykeln har jag en liten del över (klassikt idiotfenomen). Då jag inte själv skruvade ner den kan jag inte lista ut var den ska sitta. Har rullat lite med cykeln och allt verkar sitta där det ska. Vore tacksam för lite hjälp, kan stå ut med dryga kommentarer. I änden på delen sitter en insexskruv som inte syns på bilden.

Bilagor

• happy.jpg
    happy.jpg
    94.6 KB · Besök: 39
pinsam fråga
Det ser ut att vara ena "hållaren" för sadeln på sadelstolpen. Ska sitta 2 likadana där. Men tycker du borde märkt att det fattas en dock :-S
Se bild, dom silvriga grejerna:
8313.jpg

pinsam fråga
Det finns inga pinsamma frågor. Bara dumma svar.

Jag säger som JLarsson, det är antagligen något till styrstammen eller styrröret. Ser ut som expandern på Thomson Elite fast fel färg...

-Sherlock

pinsam fråga
Tack för tipsen. Har dock ändå inte lyckats att lösa det. Styrstammen sitter där den ska med klammern, delen är för stor för att fylla ut där. Sadeln sitter också på plats på annat sätt.

pinsam fråga
Kan du inte gå in i nån cykelaffär (verkstad) och kolla med folket där? Eftersom cyklar kan se ut på så många olika sätt, dom kanske har likadana delar i nån liten låda o borde veta vad den hör till.

Ps, Är de omöjligt att "saken" kom med av misstag, som reservdel i lådan du fick?

pinsam fråga
Du har hittat grundbulten.

"Som i en uppenbarelse såg han plötsligt framför sig att alla murar, alla byggnader, alla kulvertar, alla trappor hänger ihop på något sätt på Hall. Hittar man bara Grundbulten och tar bort den, så ramlar hela bygget och då kan man sticka..."

pinsam fråga
wettex skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för tipsen. Har dock ändå inte lyckats att
> lösa det. Styrstammen sitter där den ska med
> klammern, delen är för stor för att fylla ut
> där. Sadeln sitter också på plats på annat
> sätt.

Du får kanske komma med fler bilder?

Är det en DT framgaffel med 20mm axel skulle den kunna sitta där med.

pinsam fråga
Stort smajl, det var ett fint läsminne.
-Hmm, nä nu har jag värsta solnojjan igen.

Markus F skrev:
> Du har hittat grundbulten.
>
>
> "Som i en uppenbarelse såg han plötsligt
> framför sig att alla murar, alla byggnader, alla
> kulvertar, alla trappor hänger ihop på något
> sätt på Hall. Hittar man bara Grundbulten och
> tar bort den, så ramlar hela bygget och då kan
> man sticka..."

pinsam fråga
Per skrev:
> Du skulle kunna pröva att maila bilden till den
> som tog isär hojen och fråga!

FUSK!
-Ville kan ju vara inne på något. Men fler bilder och gärna en bättre storleksreferens..

pinsam fråga
Här kommer en bild på styrstammen och den lille delen brevid. Börjar nästan tro att den kommit med av misstag.

Bilagor

• happy 2.jpg
    happy 2.jpg
    64.9 KB · Besök: 27
pinsam fråga
Är "delen" i ett stycke eller består den av flera delar, kan du skruva isär den genom att lossa på skruven i änden? Den var större än jag först fick intrycket av att den var.

pinsam fråga
It's a MOJO.

Bevara den väl och du kommer att bli en gud på cykeln... akta dig för djävuln och Indiana Jones, dom letar efter MOJO'n och "The Pick Of Destiny".

Hammer.

pinsam fråga
wettex skrev:
> Här kommer en bild på styrstammen och den lille
> delen brevid. Börjar nästan tro att den kommit
> med av misstag.

Det skulle kunna vara en s k ‘expander’ som används istället för stjärna i styrstammen för att hålla styre o gaffel mm på plats. Om det ändå sitter på plats är det möjligt att det rör sig om ett misstag. Mystiken tätnar.

pinsam fråga
den är ju lite lik en sargsprint.
kanske en del av ett snabbfäste hemmahörande nånstans(sadelstolpen?) tog bort snabbfästet på coilern och då ramlade det av typ en sån där om jag minns rätt.

pinsam fråga
Välkommen till Kona familjen, stab är en bra cykel som tar allt skit och det gör inget om man tappar delar då och då.

Rent spontant skulle jag tro som någon nämnde att det är mothållet för locket till styrröret, används för att skapa tryck på styrlagret för att det inte skall glappa.

På min stab supreme sitter ingen del alls som liknar denna!

//K

pinsam fråga
bulten/distansen ( den gula delen ) framför där styrstammen sitter ser ut just så där med bult/skruv från sidorna just på en Syncros stam jag har på hyllan.

Bilagor

• syncros stem.jpg
    syncros stem.jpg
    8 KB · Besök: 28
pinsam fråga
1a gissningen i tråden:

JLarsson skrev:
> 1 1/8 som står stämplat indikerar att det har
> nåt med styrningen att göra. Styrstammen?

Ta da!

Herr Jonas Larsson får en virituell skopåse av mig.

pinsam fråga
haha, detta betyder att det finns någon på andra sidan atlanten som just nu kliar sig i huvudet och undrar hur man skall fästa den nya styrstammen..

Tillbaka
Topp