pinsam meckfråga

Frasse

Medlem
pinsam meckfråga
Jag har klantat mig bigtime, jag lyckats strippa(hålet är nu runt:() en torx klingbultskalle genom att använda en för liten nyckel...ja, campa, jag inser att jag nu får skaffa en ny bult, frågan är : hur får jag ut den gamla?
Tips o tricks emottages tacksamt

pinsam meckfråga
Jag borrade bort skulle på en spdklossskruv å skruvade bort rester mha en tång. det var väldigt enkelt men sådana skruvar kanske är gjorda av mjukost.

/T

pinsam meckfråga
BjornR sa:

Använd absolut inte dessa koniska grispittar, dom är jävulens påfund. Det finns en annan modell på Biltema som är fyrkantiga som man knackar in i ett borrat hål i skruven som är ljusår bättre då dom inte spräcker isär skruven på samma sätt vilket medför att den sitter än jävligare och så drar man av grispitten till slut...

pinsam meckfråga
Belse sa:
BjornR sa:

Använd absolut inte dessa koniska grispittar, dom är jävulens påfund. Det finns en annan modell på Biltema som är fyrkantiga som man knackar in i ett borrat hål i skruven som är ljusår bättre då dom inte spräcker isär skruven på samma sätt vilket medför att den sitter än jävligare och så drar man av grispitten till slut...

Nja, jag har använt dessa flertal gånger för att ta hand om skivbromsskruv etc etc. Och för mig har dom funkat klockrent.
Dock har jag fått borra med mindre borr först för att få ner så gängorna nyper ta i skruven ordentligt.

pinsam meckfråga
Nja, jag har använt dessa flertal gånger för att ta hand om skivbromsskruv etc etc. Och för mig har dom funkat klockrent.
Dock har jag fått borra med mindre borr först för att få ner så gängorna nyper ta i skruven ordentligt.[/quote]

+100

pinsam meckfråga
Kan vara en god idé att ta loss vevpartiet och ha nåt mothåll bakom om du ska banka så du inte böjer nåt eller pajjar vevlagret i onödan. Eller slinter och bankar på ramen;-)

pinsam meckfråga
Tack alla! Nu känner jag mig mycket tryggare av alla tips, skruven är ihålig så ”pitten” är ett riskabelt val då den kan vidga och klämma fast skruven, provar att göra ett spår och knacka snett, kommer ihåg nu att jag sett det göras när jag pryade på bilverkstad för 38 år sen...

pinsam meckfråga
UrTomas sa:
Säger det igen: knacka i en inbus av lämplig storlek. Funkar varje gång. Om du har hemma, förstås :)

Eller borra. Campaskruvorna är alu och rätt mjuka. Dessutom är spåret på insidans skruvhylsa mycket smalt så antagligen kommer du bara att slinta med en mejsel.
Borra från utsidan med en 6-7 mm borr istället. Hålbilden i klingan är 10 mm så den skadar du inte.
Enda undantaget är om det är 5-håls klingor och det är just skruvan bakom vevarmen som krånglar.
Då är det Pitt eller större torx som gäller. Rätt storlek är T30. Just vevarmsskruven på 5-håls är dessutom en specialare med centrumpigg med vingar...

Ta det varligt.

Edit, autocorrectjävel. Jag blir galen!

Senast ändrad:
pinsam meckfråga
Såna här spline bits funkar grymt bra i hex-skruv. Har funkat perfekt de två gånger jag lyckats runda såna.
Fanns i min billiga gamla bitssats från classe.

Bilagor

• splinesbits.jpg
    splinesbits.jpg
    89.1 KB · Besök: 61
pinsam meckfråga
qma sa:
Såna här spline bits funkar grymt bra i hex-skruv. Har funkat perfekt de två gånger jag lyckats runda såna.

Inbus. Tredje gången jag skriver det nu ;) Det verkar inte som de tror att det funkar dock. Det funkar alltid, är min erfarenhet. Men vad vet jag, har ju bara jobbat som bilmekaniker ett gäng år och nu fordonslärare i fem år... ;)

pinsam meckfråga
UrTomas sa:
qma sa:

Inbus. Tredje gången jag skriver det nu ;) Det verkar inte som de tror att det funkar dock. Det funkar alltid, är min erfarenhet. Men vad vet jag, har ju bara jobbat som bilmekaniker ett gäng år och nu fordonslärare i fem år... ;)
Yes, det funkar alltid. men om vi ska vara petiga så kan vi kalla dom för XZN hylsor istället så blir det lättare för folk att hitta dom i handeln.

pinsam meckfråga
Lainen sa:
UrTomas sa:
qma sa:

Yes, det funkar alltid. men om vi ska vara petiga så kan vi kalla dom för XZN hylsor istället så blir det lättare för folk att hitta dom i handeln.
Håller med om att de är kanon till detta ändamål & att det heter XZN... Inbus har jag aldrig hört!

pinsam meckfråga
Lainen sa:
UrTomas sa:
qma sa:

Ja jag ser det :) Har aldrig hört nån kalla den för XZN, så lite konstigt att det kom upp så få, men det kanske är lokalt som vi bara säger inbus?

pinsam meckfråga
Hehe, det här tyckte jag var intressant! Har som sagt bara hört de kallas inbus, möjligen intolv eller tolvkant, men aldrig XZN som ju är det riktiga namnet (som står i våra läroböcker mm). Har aldrig googlat inbus tidigare, men blev förvånad när det var så svårt att hitta. Undrar som sagt om det är ett lokalt fenomen att de kallas inbus här?

pinsam meckfråga
Intressant läsning! Men vad jag förstår så är det Torx som är (var?) ett varumärke? Inbus verkar vara en benämning på insex från början. Intressant som sagt! Jag ska undersöka det här mer :)

pinsam meckfråga
UrTomas sa:
Intressant läsning! Men vad jag förstår så är det Torx som är (var?) ett varumärke? Inbus verkar vara en benämning på insex från början. Intressant som sagt! Jag ska undersöka det här mer :)
Njae, jag läste "(The term “INBUS” is a registered trademark, originated by the German company Bauer & Schaurte in 1934 and currently owned by INBUS IP GmbH, Breckerfeld, Germany)".

Allen (eller Allen-key) däremot är väl den internationella benämningen på insexnyckel. Men det finns mycket nördfakta att grotta ner sig i om man vill. :-)

Senast ändrad:
pinsam meckfråga
JTF sa:
UrTomas sa:
Njae, jag läste "(The term “INBUS” is a registered trademark, originated by the German company Bauer & Schaurte in 1934 and currently owned by INBUS IP GmbH, Breckerfeld, Germany)".

Allen (eller Allen-key) däremot är väl den internationella benämningen på insexnyckel. Men det finns mycket nördfakta att grotta ner sig i om man vill. :-)
Hittade också det precis :) Men vad det verkar så är det fortfarande insex det handlar om? Nja, hex key verkar vara standarden, men Allen används i USA om jag fattade rätt :)

pinsam meckfråga
Första gången jag kom i kontakt med XZN var naä r farsan och jag plockade ned motor och växellåda på hans folkabuss. De höll drivaxlarna. Sen vill jag minnas att de satt både i Opels 1.9/2,0 samt Fords 1,6/2,0 för att hålla topplocket, vi pratar 70-talsbilar. Inbus har jag aldrig hört talas om.

pinsam meckfråga
XZN låter som en riktig tysk akronym, omöjligt att uttala ;)

Pinsam mekfråga är det inte, alla har vi lyckats sabba mer än en skruv om man är normalbegåvad!

/A

pinsam meckfråga
Nä, inte helt lokalt men kanske en generaritionsfråga avseende inbus.

Som infödd stockholmare så fick jag lära mig att det heter inbus för 25-30 år sen.

Det var för några år sen när jag skulle förklara för en kompis vad han behövde för verktyg för att lossa drivaxeln från växellådan på en Caddy som jag "upptäckte" att det inte fanns några inbus på Biltema.

pinsam meckfråga
Tack alla!
Det är fantastiskt vad mycket kunskap det finns här:)
Vevpartiet i fråga sitter på min cykel som jag har i Spanien som skulle få ännu lite bättre bergsutväxling. Jag har alltså inga nya bultar förrän nästa gång jag kommer ner. Då kommer jag att ta med mig 6-7 mm borr och lite div bits, men jag tror att det är så pass lite material och förhållandevis mjuk alu att om jag tvingar i något så kommer det att spänna och ytterligare fastna, borra verkar ändå vara det bästa i detta fall, autokorrekt eller ej!

pinsam meckfråga
Köp en bitssats med lite allt möjligt inklusive tolvkant, inbus, XZN.... Prova det först. Därefter att knacka runt den med huggmejsel/drivdorn och hammare. Efter det kan du prova att borra. Eventuellt kan du som allra första åtgärd ge den en ett märke och en kyss med drivdorn och hammare för att bitslösningen skall gå lättare.

pinsam meckfråga
Om man måste borra bort en skruv, om det är möjligt så kan en idé vara att borra ifrån andra sidan, ibland hugger borren fast i skruven och då gängar den ut sig av sig själv.

Tillbaka
Topp