Planera grusvägsrutt

Planera grusvägsrutt
Jag har inte riktigt hittat nåt bra sätt. Brukar köra en blandning mellan street view, strava heat map och Trafikverket. Funkar väl okej men det är meckigt. Det talades i en annan tråd om att man ska kunna lägga Trafikverkets info som ett lager över en annan karta, det skulle ju kunna underlätta väldigt.

Planera grusvägsrutt
Lantmäteriets kartor är gratis och tillgängliga online. Där finns bland annat vägkartan, ortofoto (flygfoto), terrängkartan, Sverigekartan och fjällkartan. Tämligen användbart, och det går alltså att fixa sina egna utskrifter för vilka delar man vill som A4 PDF med skala och allt.

https://kso.etjanster.lantmateriet.se/

Sen om det är lösningen på problemen får du avgöra själv.

Hittas karta på http://www.hitta.se/kartan är också faktiskt rätt bra, zoomar in bättre än google maps på många områden, där finns även friluftskarta och rätt bra flygfoto. För ett komplement.

Senast ändrad:
Planera grusvägsrutt
Ja gjorde precis det i somras. Planerade en dryg veckas grusvägskörning på helt okända vägar.

Jag har gjort ett eget verktyg (exporterar till gpx) där jag kan rita rutten efter googles karta (följa vägar och/eller klicka in manuellt), men växla mellan att visa Google (satellit, vanlig), Hitta.se (terrängkartan), Eniro (satellit) och OSM
Just terrängkartan via Hitta.se är väldigt användbar här.

Men för att veta om det är grus eller asfalt så har jag fått jämföra med trafikverkets "slitlager".

Planera grusvägsrutt
sih sa:
scottparsley sa:
Det talades i en annan tråd om att man ska kunna lägga Trafikverkets info som ett lager över en annan karta, det skulle ju kunna underlätta väldigt.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2937347/3112252#msg-3112252

Jag har alltså grusvägar, traktorstigar och vanliga stigar (från OSM och terrängkartan) över OSM, terrängkartan eller flygfoto och ritar rutten i Locus map. Det fungerar förvånansvärt bra att göra det på mobilen, och det är smidigt att ha rutten direkt i mobilen. Om man använder en GPS eller ska rita längre rutter kan jag dock tänka mig att dator är bättre.

Planera grusvägsrutt
sih sa:
sih sa:
scottparsley sa:
Det talades i en annan tråd om att man ska kunna lägga Trafikverkets info som ett lager över en annan karta, det skulle ju kunna underlätta väldigt.

https://happyride.se/forum/read.php/1/2937347/3112252#msg-3112252

Jag har alltså grusvägar, traktorstigar och vanliga stigar (från OSM och terrängkartan) över OSM, terrängkartan eller flygfoto och ritar rutten i Locus map. Det fungerar förvånansvärt bra att göra det på mobilen, och det är smidigt att ha rutten direkt i mobilen. Om man använder en GPS eller ska rita längre rutter kan jag dock tänka mig att dator är bättre.

Den där filen är jag väldigt intreserad av om du har lust att dela den, tiles så borde den väl funka att lägga in i google earth också?

Planera grusvägsrutt
Vet inte vilka format som fungerar i google earth, ska kolla på det.

Sen måste jag som jag skrev i den andra tråden dubbelkolla licensvillkoren.

Och just nu har jag bara gjort karta för Uppsala län. Jag måste prova hur stora filer man kan exportera från QGIS (plus att det tar ganska lång tid) och se om det blir långsamt med för stora filer i mobilen.

Planera grusvägsrutt
Om det fortfarande är intressant så kan jag tipsa om en ruttritartjänst som heter Dynamic.Watch. Den är webbläsarbaserad och fungerar precis lika bra på PC, mobil och surfplatta. Kostar 100 kr/år eller 300 kr för livstid.

Den är väldig smidig att rita rutterna med. Lite som GarminConnect.
Den använder OSM eller Google för navigering (mtb, racer, frihand) och det går att byta under tiden du ritar. Som i GPSies.

Det som går den unik är att det går att lägga på ett kartskikt från NVDB för att visa ytskikt på vägar (grus/asfalt).
Dessutom kan man lägga på Strava heatmap för att hitta nya vägar/stigar eller dra slutsatsen att man bör undvika en stig som ingen annan cyklat på..
Om du kör med en Garmin cykeldator så dyker rutten upp på den när du klickat på spara via Garminappen routeCourse.

dynamic_watch_strava.jpg

dynamic_watch_slitlager.jpg

Planera grusvägsrutt
Ser ju riktigt trevligt ut!
Har provat men får inte fram något val med slitlager/strava. Har du gjort något speciellt för att få fram det?

Planera grusvägsrutt
Om du har ett premiumkonto så kan du mejla till supporten och ange ditt Account ID. Beskriv ditt ärende angående Slitlager och Strava så lägger de till det på ditt konto.

Lycka till.

/Håkan

Planera grusvägsrutt
Lite trådstöld men väldigt nära topic: Hur avgör ni snabbt på plats om en liten väg (typ en skogsväg, grusväg) är ok att köra på om det inte finns skyltar. Någon gån i min mtb ungdom hamnade jag rakt in på en bonngård med en lite ilsken jycke när jag följde min intuition. Det blev till att vända, fort! Vet inte om vägen fortsatte när man passerat gården, men jag tror det. Just det att ledas in mellan privata hus, tom på en gårdsplan, känns ju lite påträngande även om det var så man ofta anlade gamla bonnavägar. Är jag för mesig och hänsynsfull?

Planera grusvägsrutt
Snuten sa:
Lite trådstöld men väldigt nära topic: Hur avgör ni snabbt på plats om en liten väg (typ en skogsväg, grusväg) är ok att köra på om det inte finns skyltar. Någon gån i min mtb ungdom hamnade jag rakt in på en bonngård med en lite ilsken jycke när jag följde min intuition. Det blev till att vända, fort! Vet inte om vägen fortsatte när man passerat gården, men jag tror det. Just det att ledas in mellan privata hus, tom på en gårdsplan, känns ju lite påträngande även om det var så man ofta anlade gamla bonnavägar. Är jag för mesig och hänsynsfull?

Är jag osäker på om vägen fortsätter så kollar jag lantmäteriets karttjänst. Detta har förvisso lett till exakt det du beskriver med att snabbt behöva vända pga skällande och lösa hundar, men det får vara en del av spänningen och äventyret :)

Planera grusvägsrutt
tommykronstal sa:
Snuten sa:

Är jag osäker på om vägen fortsätter så kollar jag lantmäteriets karttjänst. Detta har förvisso lett till exakt det du beskriver med att snabbt behöva vända pga skällande och lösa hundar, men det får vara en del av spänningen och äventyret :)

Man bör alltid ha en korvbit med sig i ryggfickan vid såna äventyr. ?

Planera grusvägsrutt
Spacekitty sa:
rödblå sa:
En dusch med vattenflaskan är ett annat alternativ för närgångna hundar.

Min erfarenhet är att dom tror att vi ska leka och följer efter samt skäller ännu mer. Har du själv provat?
Nej, skulle nog bara ta till flaskan om hunden var aggressiv för att distrahera. Brukar kliva av pedalerna och invänta hundägaren, hunden slutar oftast att skälla när man kliver av cykeln.

Planera grusvägsrutt
Jag tycker att dynamic.watch har ett väldigt smidigt sätt att rita rutter. Ganska likt GPSies. Den stora fördelen med DW är att man kan lägga på både Strava heatmap och lagret Slitlager. DW använder OSM för ruttplanering och kollar av slitlagret men den informationen är inte alltid registrerad i OSM. Så det är inte säkert att en Racerrutt följer asfaltvägar. Men det skiljer inte DW mot andra tjänster som nyttjar OSM. Därför är lagret Slitlager så användbart.

För att hitta lämpliga stigar i fält går DW använda med OpenStreetMap annars använder jag appen Topowebb med Lantmäteriets karta ibland.

Planera grusvägsrutt
Instämmer i frågan ovan. De grusrutter man kan göra i södra Sverige går ju ofta genom vägar med skyltar som " genomfart förbjuden", "privat väg", en sån där skylt med en överstruken bil och motorcykel, eller med bom tvärs över vägen. Finns det någon möjlighet att genom nättjänst se var en får åka?

Planera grusvägsrutt
Jonatan F sa:
Instämmer i frågan ovan. De grusrutter man kan göra i södra Sverige går ju ofta genom vägar med skyltar som " genomfart förbjuden", "privat väg", en sån där skylt med en överstruken bil och motorcykel, eller med bom tvärs över vägen. Finns det någon möjlighet att genom nättjänst se var en får åka?

Du får cykla förbi alla dessa skyltar.

Planera grusvägsrutt
emilh sa:
Jonatan F sa:

Skyltningen gäller motorfordon. Cykling faller under allemansrätten.
Så länge du håller dig till de krav som ställs på dig så är det fritt fram och markägare får inte hindra dig:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/

Yep, så länge det är en C3-skylt och inte C2 är det OK att cykla på.

Eller om det står en sån här https://www.havaskyltar.se/Images/products/skylt-cykl-fots-5305b.png

Tillbaka
Topp