Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
scottparsley sa:Det talades i en annan tråd om att man ska kunna lägga Trafikverkets info som ett lager över en annan karta, det skulle ju kunna underlätta väldigt.
sih sa:scottparsley sa:Det talades i en annan tråd om att man ska kunna lägga Trafikverkets info som ett lager över en annan karta, det skulle ju kunna underlätta väldigt.
https://happyride.se/forum/read.php/1/2937347/3112252#msg-3112252
sih sa:sih sa:scottparsley sa:Det talades i en annan tråd om att man ska kunna lägga Trafikverkets info som ett lager över en annan karta, det skulle ju kunna underlätta väldigt.
https://happyride.se/forum/read.php/1/2937347/3112252#msg-3112252
Jag har alltså grusvägar, traktorstigar och vanliga stigar (från OSM och terrängkartan) över OSM, terrängkartan eller flygfoto och ritar rutten i Locus map. Det fungerar förvånansvärt bra att göra det på mobilen, och det är smidigt att ha rutten direkt i mobilen. Om man använder en GPS eller ska rita längre rutter kan jag dock tänka mig att dator är bättre.
Snuten sa:Lite trådstöld men väldigt nära topic: Hur avgör ni snabbt på plats om en liten väg (typ en skogsväg, grusväg) är ok att köra på om det inte finns skyltar. Någon gån i min mtb ungdom hamnade jag rakt in på en bonngård med en lite ilsken jycke när jag följde min intuition. Det blev till att vända, fort! Vet inte om vägen fortsatte när man passerat gården, men jag tror det. Just det att ledas in mellan privata hus, tom på en gårdsplan, känns ju lite påträngande även om det var så man ofta anlade gamla bonnavägar. Är jag för mesig och hänsynsfull?
tommykronstal sa:Snuten sa:Lite trådstöld men väldigt nära topic: Hur avgör ni snabbt på plats om en liten väg (typ en skogsväg, grusväg) är ok att köra på om det inte finns skyltar. Någon gån i min mtb ungdom hamnade jag rakt in på en bonngård med en lite ilsken jycke när jag följde min intuition. Det blev till att vända, fort! Vet inte om vägen fortsatte när man passerat gården, men jag tror det. Just det att ledas in mellan privata hus, tom på en gårdsplan, känns ju lite påträngande även om det var så man ofta anlade gamla bonnavägar. Är jag för mesig och hänsynsfull?
Är jag osäker på om vägen fortsätter så kollar jag lantmäteriets karttjänst. Detta har förvisso lett till exakt det du beskriver med att snabbt behöva vända pga skällande och lösa hundar, men det får vara en del av spänningen och äventyret :)
rödblå sa:En dusch med vattenflaskan är ett annat alternativ för närgångna hundar.
Nej, skulle nog bara ta till flaskan om hunden var aggressiv för att distrahera. Brukar kliva av pedalerna och invänta hundägaren, hunden slutar oftast att skälla när man kliver av cykeln.Spacekitty sa:rödblå sa:En dusch med vattenflaskan är ett annat alternativ för närgångna hundar.
Min erfarenhet är att dom tror att vi ska leka och följer efter samt skäller ännu mer. Har du själv provat?
Jonatan F sa:Instämmer i frågan ovan. De grusrutter man kan göra i södra Sverige går ju ofta genom vägar med skyltar som " genomfart förbjuden", "privat väg", en sån där skylt med en överstruken bil och motorcykel, eller med bom tvärs över vägen. Finns det någon möjlighet att genom nättjänst se var en får åka?
Jonatan F sa:På riktigt?
emilh sa:Jonatan F sa:På riktigt?
Skyltningen gäller motorfordon. Cykling faller under allemansrätten.
Så länge du håller dig till de krav som ställs på dig så är det fritt fram och markägare får inte hindra dig:
https://www.naturvardsverket.se/Var-natur/Allemansratten/Det-har-galler/Cykling/
Ett förtydligande kanske är på sin platsNLC sa:så länge det är en C3-skylt och inte C2 är det OK att cykla på.
HåkanC sa:Ett förtydligande kanske är på sin platsNLC sa:så länge det är en C3-skylt och inte C2 är det OK att cykla på.
C3
"Förbud mot trafik med motordrivet fordon"
/Håkan