"Plastring" i vevlager sönder, vad nu?

Atlas Berben

Ny medlem
När vi skulle ta loss vevlagret så gick plastringen på intedrev sidan sönder. På drevsidan sitter det en metallring. Jag har ett så kallas octalinkvevlager. Lite kom ut men resten sitter fast i cykeln. Alla "gängorna" är borta. Jag har "troligen" dragit åt fel håll. Någon som vet hur jag får bort resterna i cykeln och går det att köpa ny plastmojäng?

Hoppas på svar.

Petra

Senast redigerad av en moderator:
Vet vad du menar, har haft en dust med "vevlager muttern" (?)
Den verkar vara en del av budget besparingen för bättre delar där det syns.

Ta ur lagret från höger sida (drevsidan) och ta ett bågfilsblad och såga FÖRSIKTIGT
(inte hela vägen) ner lite granna,tag sedan en flat skruvmejsel och använd den
som en mejsel med en tillhörande hammare (LEDORD: FÖRSIKTIGT) så att plast ringen spricker
där du har sågat...
Därefter bänder du (försiktigt) ut den.
Det går lite lättare att såga 2 spår...

Hoppas att du förstår mig =)

Drog sönder en sån plasthylsa när jag skulle sätta in ett nytt vevlager sist (det gängade fel) så jag tog helt enkelt och snodde hylsan från det gamla (det är ju inte riktigt det som går sönder och leder till vevlagerbyte, oftast). Har du inget gammalt liggande så hör med din LBS eftersom de borde ha drivor.

-Åke

Jag fick en beganad hylsa hos min LBS gratis när min gick sönder. Det var en gammal modell (från 93) som hade en fläns som gick av och gjorde att hylsan gängde sig in i ramen och vevlagret började glappa.

Tillbaka
Topp