Plastskivan mellan kassetten och ekrarna

Fischer

Ny medlem
Plastskivan som sitter mellan kassetten och ekrarna är väl där för att förhindra att kedjan hoppar in mellan just kassetten och ekrarna(?). Frågan är, behövs verkligen plastskivan om man har riktigt inställda växlar?

Nej det gör den inte men om olyckan är framme vid stökig terräng så har du ett antal ekrar som är rejält frästa på ytan, kan i värsta fall bli frågan om byte.... Jag har lyckats.....

Se till att ha stoppskruven mot ekrarna ordentligt justerad. Annars kan det bli som cerberos säger ... det går ganska fort för kedjan att tugga märken i ekrarna som sedan utgör utmärkt grund för ekerbrott. Men annars håller jag med, plastskivan behövs inte.

Jag går väl till överdrift nu, men den plastskivan är väl som med hjälm. Den behövs inte förrän olyckan är framme. Frågan är väl vilka risker man är beredd att ta. Risken att förstöra ett hjul och få gå hem eller att släpa på några "onödiga" gram till vardags?
För att svara på din fråga så blir svaret: Nej, den böhövs inte, men jag kommer att låta min att sitta kvar.

Skivan är väl till för att skydda hela ledet från tillverkare till LBS från reklamationer pga dåligt inställd stoppskruv? Däremot kan platsskivan orsaka problem såsom att den kan gå sönder, resultatet kan bli att man har ett halvfixienav när plasten kilar in sig mellan kassett och nav. Hände min granne som trodde att bodyn var slut.

Som sagt tidigare i tråden, är växlarna rätt justerade så behövs den inte. Men sedan finns ju den rent estetiska aspekten, man behåller den ju gärna för att det ser coolt ut.

//j

Att jag släpar på några extra gram bryr jag mig inte om. Inte heller utseendet. Dock orsakar skivan ett knakande ljud, vilket förtar upplevelsen av att fara fram på en perfekt inställd (och därmed ljudlös!) cykel. Skivan som ju är fäst med hjälp av ett antal "plasthakar" kan tyvärr röra sig några mm runt sin egen centrumpunkt, vilket ger upphov till ljudet.

Jag monterade aldrig min plastskiva. Den låg bredvid cykeln i kartongen jag fick den i.

Öh, cykel i kartong, SIBA-varning här! ;)

använder aldrig de 2-3 översta dreven på kassetten;)

reflexer och plastskivan vid kassett ser lite fjolligt ut dessutom

Tillbaka
Topp