Platformspedaler på lätt XC-cykel?

Det går alldeles utmärkt att göra OTB med plattisar oxå , jag har gjort flera flera gånger och som bonus så river de skönt oxå?
E8E18C08-BF64-4136-817F-557B219F09B9.png

Jag känner mig mycket tryggare med plattisar på mtb (fatbike) och där har jag OneUp i aluminum. Kanske inte de lättaste pedalerna men jag tycker de är snygga, de packar inte upp med en massa snö och ger ett bra fäste under skon! På grushojen sitter jag däremot fast i pedalerna.

Kanske bra att går tillbaka till rekommendationer av platformspedaler ...

Jag säger Crankbrothers Stamp 7. Har inte använd dom själva, men min fru är nöjd. Och dom är platta, lätta och snygg. Och small räcker troligtvist till XC cykling.

Vad är en väntad OTB?! Finns det? ?
Jadå :) Faktiskt så har jag inte varit med om jättemånga oväntade, men däremot ett gäng planerade och/eller väntade :) Man ser stenen eller gropen, inser att man inte hinner eller kan undvika den och själva färden över styret kan ske liiiiite mer kontrollerat. Ibland landar jag på fötterna, ibland på sidan eller knäna. Vid de oväntade OTB:erna har jag mer emulerat stålmannen (superman för er ungdomar) och landat på magen eller ansiktet.

Jadå :) Faktiskt så har jag inte varit med om jättemånga oväntade, men däremot ett gäng planerade och/eller väntade :) Man ser stenen eller gropen, inser att man inte hinner eller kan undvika den och själva färden över styret kan ske liiiiite mer kontrollerat. Ibland landar jag på fötterna, ibland på sidan eller knäna. Vid de oväntade OTB:erna har jag mer emulerat stålmannen (superman för er ungdomar) och landat på magen eller ansiktet.
Jag skulle önska fler planerade och väntade OTB i så fall. De ggr jag finner mig själv bitandes i gräset är det varje gång högst oväntat för mig. En blandad känsla av förvåning, smärta och skam.

Jag har nog alltid lyckats få ur fötterna vid OTB när jag kört SPD. Problemen uppstår snarast när man ska knixa sig fram i låg fart över bökig terräng, där den låga farten innebär att minsta lilla knas med balansen gör att man måste peka ut en fot fort som ögat för att inte vurpa. Eller om man ska försöka ta sig upp för nåt svårt krux men inte riktigt lyckas, varpå det tar stopp och man - ofta med synnerligen ofördelaktig kroppsposition - måste baila från cykeln bakåt och ofta då försöka landa så man inte vrickar fötterna. Med vridrörelsen som krävs för att få ur fötterna ur klickpedaler försämras möjligheterna att rädda situationen betänkligt.

Jag inser att ovanstående ligger en bit ifrån begreppet XC, men upplevelsen kan rimligen vara samma på enklare underlag beroende på hur erfaren cyklisten är.

Jag skulle önska fler planerade och väntade OTB i så fall. De ggr jag finner mig själv bitandes i gräset är det varje gång högst oväntat för mig. En blandad känsla av förvåning, smärta och skam.
:) Ju högre fart desto mer oväntat skulle jag nog kunna sammanfatta mina OTB:s. De som hände när jag körde downhill var sällan väntade och jag plöjde upp marken med hakskyddet på hjälmen mer än en gång, men när jag knixar mig fram på en stenig och rotig xc-stig så brukar det vara mer kontrollerat.

Jag skall vara den tråkige och säga att lär dig ställa in SPD och köp multi-release klossar så att du slipper vurpor pga av dem. För XC blir det så mycket bättre cykling. Är du mer åt Endurohållet fölrstår jag dock tanken.
Tack för tipset. Har monterat SH56 under mina gamla skor. Ska prova dessa imorgon

Tillbaka
Topp