Platta och runda ekrar

  • Trådstartare Trådstartare bjärn
  • Start datum Start datum
B

bjärn

Guest
Platta och runda ekrar
Goddag
En eker gick idag sönder för mig så jag gick ner till min lbs och ville ha en ny eker. Jag har platta ekrar på för tillfället men det fanns inga sådana på lager så jag köpte en rund så länge..

Går det bra att ha en rund eker när alla andra ekrar är platta(funktionellt, ser ju inte bra ut men....så länge).

En sak till:
Vad kan det vara för modell på ekrarna(DT är märket) om de är platta, svarta och cykeln byggdes för ca 3 år (sitter mavic 223 disc fälgar och deore nav). Någon som vet??
Har tittat lite på DT s hemsida men finns ca 4 olika modeller som har platta ekrar.

tackar
 
Platta och runda ekrar
Jag tycker definitivt att du så småningom ska försöka hitta en eker av samma fabrikat och av samma typ. I det här fallet en platt eker(DT Aero?). Det finns en risk att fälgen börjar skeva på grund av att den annorlunda ekern är starkare/svagare än de gamla ekrarna och det är inte bra i längden om belastningen blir ojämn, speciellt när man som vi cyklar lite extremare än normalcyklisten där saker och ting redan är reducerade och har mindre toleranser än standardcyklar.

Men som "första hjälpen" funkar det säker bra.
 
Senast redigerad av en moderator:
Platta och runda ekrar
Då ska man alltså enligt din teori byta alla ekrar ifall en går av?

Johan S skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker definitivt att du så småningom ska
> försöka hitta en eker av samma fabrikat och av
> samma typ. I det här fallet en platt eker(DT
> Aero?). Det finns en risk att fälgen börjar skeva
> på grund av att den annorlunda ekern är
> starkare/svagare än de gamla ekrarna och det är
> inte bra i längden om belastningen blir ojämn,
> speciellt när man som vi cyklar lite extremare än
> normalcyklisten där saker och ting redan är
> reducerade och har mindre toleranser än
> standardcyklar.
>
> Men som "första hjälpen" funkar det säker bra.
>
> -----------------------------
> /Johan
>
> x(ht) l x- M++ H+ V++ Mt++ Mu+ Pt++ S----
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-07-15
> 13:18 av Johan S.


 
Platta och runda ekrar
kungen skrev:
-------------------------------------------------------
> Då ska man alltså enligt din teori byta alla ekrar
> ifall en går av?
>
Läs om, läs rätt.
 
Platta och runda ekrar
Jag har läst.

Om det blir ojämn belastning pga ekrar av olika fabrikat/typ, så borde det ju även bli det pga olika ålder på ekrarna???

//F
 
Platta och runda ekrar
Varför det? Om du letar upp och läser några av Håkan Cs utmärkta utläggningar i ämnet kommer han fram till att en eker inte åldras och att den inte blir sämre av att den sträcker sig lite. Det är bara ekrar som går av som man behöver byta i ett hjul, de andra har bevisat sig vara hållbara och det finns därför inget som säger att en ny eker skulle vara mer hållbar.

Har jag för mig.
 
Platta och runda ekrar
Vissa toleranser finns det naturligtvis beroende på ålder osv. som inte är några problem men det är för stora skillnader mellan olika ekertyper, menar jag efter vad jag läst i ämnet. Det är naturligtvis mycket möjligt att jag minns fel.
 
Platta och runda ekrar
bjärn skrev:
-------------------------------------------------------
> En eker gick idag sönder för mig så jag gick ner
> till min lbs och ville ha en ny eker. Jag har
> platta ekrar på för tillfället men det fanns inga
> sådana på lager så jag köpte en rund så länge..
>
> Går det bra att ha en rund eker när alla andra
> ekrar är platta(funktionellt, ser ju inte bra ut
> men....så länge).

Det går utmärkt att ersätta en platt eker med en rund.
Det kommer tom vara lite enklare för dig att få hjulet rakt, eftersom en rund eker är svårare att 'tvista' än en platt (av samma vikt).

Men du kanske skulle passa på att gå över de andra ekrarna samtidigt.
Att en eker går av efter så kort tid som tre år får mig att tvivla på hur bra hjulet är byggt.
Men det är mycket svårare att få tillräcklig ekerspänning med tunna platta ekrar, så ekrarna är antagligen förklaringen.

Läs Leos utmärkta hjulbyggarbeskrivning under läsvärt, men titta oxå på:
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
och på svenska:
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/hjul.html
http://www.frilufts.se/uppsala/tips/mtb/rikta.html


Johan S:
Du tänker fel.
Hjulet kommer aldrig att börja skeva pga av att en eker är av en annan modell.
Så länge de enskilda ekrarna tål ekerspänningen kommer de inte att gå av och hjulet kommer att vara rakt.
Om fälgen efter ekerbytet är lika rak som innan kommer belastningen på den att vara exakt den samma.
Alla runda DT-ekrar som finns att köpa tål mycket mer än den ekerspänning som fälgtillverkarna rekommenderar.
Tex visar dragtester av DT Comp att den tål c:a 2500N. Mavic rekommenderar en max ekerspänning på 1100N till sina fälgar. En mer än 100% marginal alltså.

Jag har för mig att en hjultillverkare (kan det ha varit Rolf?) som hade platta ekrar i sina hjul använde ersättbarheten med vanliga runda ekrar i sin reklam för några år sedan.
Typ:
"Enkelt att byta ekrar själv, byt den trasiga ekern mot en vanlig rund som finns hos alla välsorterade cykelhandlare"
Någon annan som kommer ihåg mer?


/Håkan

 
Platta och runda ekrar
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Det kommer tom vara lite enklare för dig att få
> hjulet rakt, eftersom en rund eker är svårare att
> 'tvista' än en platt (av samma vikt).

Å andra sidan så ser man gansk tydligt om en platt eker är "tvistad" eller inte, Sheldon föredrar platta ekrar av just den anledningen.

> Johan S:
> Du tänker fel.
> Hjulet kommer aldrig att börja skeva pga av att en
> eker är av en annan modell.

Om ekern är mycket styvare eller mycket mindre styv kommer hjulet att kunna börja skeva när det belastas hårt lateralt.

/rikard

[edit] stva betre
 
Senast redigerad av en moderator:
Platta och runda ekrar
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Om ekern är mycket styvare eller mycket mindre
> styv kommer hjulet att kunna börja skeva när det
> belastas hårt lateralt.

Jag antar att du menar "motstånd mot töjning" med styvhet?

Hjulet har fungerat i tre år, därför är inte delarna feldimensionerade, det betyder att det i praktiken inte blir någon skillnad genom att byta EN eker från platt till rund.
Så mycket skiljer det inte i massa (och därför töjning) mellan platta och runda ekrar som passar i normala fälgar och nav.
Dessutom är en normal fälg såpass styv att den inte flexar så mkt xtra pga av EN annorlunda eker.
Jämför med hur mkt ett en fälg skevar om en eker går av, med normala välbyggda hjul är det inte särskilt mycket och ger inga permanenta skador på fälgen.

Eftersom det går att få hjulet helt rakt med den runda ekern när hjulet är obelastst blir skillnaden därför inte bara försumbar, den existerar bara momentant. Hjulet kommer inte att skeva permanent pga av att EN platt eker är utbytt mot en rund.

Utseendet är däremot en annan sak :-)



 
Platta och runda ekrar
HåkanC skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag antar att du menar "motstånd mot töjning" med
> styvhet?

Hur många andra definitioner har du på lager? Derivatan av spänningen(eller lasten) som funktion av töjningen brukar vara lagom.

> Eftersom det går att få hjulet helt rakt med den
> runda ekern när hjulet är obelastst blir
> skillnaden därför inte bara försumbar, den
> existerar bara momentant.

Men om fälgen börjar kurva varje gång man svänger så har man nog ganska snart ett orakt hjul. Om ekern är mycekt mindre styv blir det som att åka utan den ekern och är ekern mycket styvare blir det som att åka utan ekrarna runt omkring. Men om ekrarna har samma längd (svårt annars :p) och är av samma material så beror styvheten bara av tvärsnittsarean och det är ganska lätt att macha en platt eker med en rund som är lika styv då.

Nu pratar jag om ett hypotetiskt hjul och inte om det här specifika hjulet. I realiteten krävs det nog att man ersätter en eker med en annan i ett annat material. Jag gissar dock att resultatet blir detsamma om man t.ex. kör förlänge med en reserveker av pianotråd, men det kan nog hända om man pilar in en champ-eker i ett hjul meed rev-ekrar eller tvärt om.
 
Platta och runda ekrar
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Men om fälgen börjar kurva varje gång man svänger
> så har man nog ganska snart ett orakt hjul.

Det tror jag inte kommer att hända i praktiken.
Fälgar har en hel del elasticitet, den som har kört av en eker och sedan varit tvungen att fortsätta att cykla en längre sträcka vet att när man sedan sätter dit en ny eker blir hjulet rakt igen och den nya ekern behöver inte spännas hårdare än grannarna.

I praktiken kan alltså fälgar flexa en hel del utan att bli permanent 'deformerade'.

>
> Nu pratar jag om ett hypotetiskt hjul och inte om
> det här specifika hjulet. I realiteten krävs det
> nog att man ersätter en eker med en annan i ett
> annat material. Jag gissar dock att resultatet
> blir detsamma om man t.ex. kör förlänge med en
> reserveker av pianotråd, men det kan nog hända om
> man pilar in en champ-eker i ett hjul meed
> rev-ekrar eller tvärt om.

I teorin kan det mesta hända.
Men i praktiken tror jag inte att det blir så. Åtminstone inte med ngn av Mavics nuvarande MTB-fälgar och med DTs nuvarande ekrar.
(Det har funnits många konstiga fälgar och ekrar genom historien)

Nu skall jag ägna resten av Juli åt hJul-praktik istf teoretiska hJul-övningar :-)

Cykla på
/Håkan

 
Tillbaka
Topp