Plattforms-SPD

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Plattforms-SPD
erik_f: Crankbrothers nya, Acid HOPPAS jag är den perfekta trail-pedalen. Har inte börjat säljas ännu vad jag vet, men CRC har i varje fall priser utsatta. Har själv kört Mallets innan men de känns lite overkill för min typ av cykling, samtidigt som mina Eggbeater SL känns alldeles för "små" efter det att jag vant mig vid större plattform. I-landsproblem?;)

/Kalle

Plattforms-SPD
KalleA skrev:
-------------------------------------------------------
> erik_f: Crankbrothers nya, Acid HOPPAS jag är den
> perfekta trail-pedalen. Har inte börjat säljas
> ännu vad jag vet, men CRC har i varje fall priser
> utsatta. Har själv kört Mallets innan men de
> känns lite overkill för min typ av cykling,
> samtidigt som mina Eggbeater SL känns alldeles
> för "små" efter det att jag vant mig vid större
> plattform. I-landsproblem?;)
>
> /Kalle

Acid fick bottenbetyg i senaste numret av MBR, tyvärr. Det var tydligen helt omöjligt att få den att passa ihop med de på marknaden vanligt förekommande skorna (sulmönstret). Tillbaks till ritbordet var testarnas dom.

Plattforms-SPD
Plattforms SPD är skit.
Om jag någonsin skall köra något som kräfva plattform så byter jag pedaler.

Mina Shimano (model?) var ok men gav INGET mer än vad ett par vanliga SPD gör mer än att de pajar och ligger och kling klingar runt den delen av pedalen som man faktiskt använder.

Aldrig mer.

Plattforms-SPD
Jubelero skrev:
> Plattforms SPD är skit.
> Om jag någonsin skall köra något som kräfva
> plattform så byter jag pedaler.<<<

Har någon sett någon som kör DH med SPD (eller liknande system) pedaler UTAN plattform?

/???

Plattforms-SPD
Problemet med plattforms spd är de ska ge stöd samtidigt som man ska kunna ta sig ur.
Lite svårt att vrida foten om man har 5mm skruvar under dojan...

Det bästa kanske är en pedal men stor plattform men inte så mycket piggar. Fast sitter man ju med klossen, plattformen är "bara" stöd.

Just nu känns det som jag kommer att satsa på shimano 647dx och dx skorna.
DX skorna fick riktigt mycket beröm i MBUK för ett tag sedan.

Plattforms-SPD
Som sagt, skulle jag få för mig att åka DH så kan nog plattform funka.
Då kan jag byta till ett par sådana för de åkturerna. Jag var kanske otydlig, Sorry isf.

Det jag menade var att på stigcykling tycker jag inte att de tillför något.
Fick känslan av att vi inte snackade DH här.

Plattforms-SPD
Vi snackar nog allting paralellt här =),
kör nu dels med ett par vanliga plattformspedaler och ett par shimano 520 och det känns som jag vill ha lite mer stöd ibland. När det är ren utförsåkning så märks det mest men även när jag kör riktigt stökiga stigar...

Så plattforms stöd men ändå sitta fast letar jag.

Plattforms-SPD
Vet inte om jag skrivit det tidigare i den här tråden redan men...

Kombinationen CB MalletC och Shimano MT50 skor m ett shims ger både bra stöd och gör det lätt att komma i och ur.

Plattforms-SPD
Dom här ska du ha:

IMGP2562.JPG

Plattforms-SPD
Jag kör med Shimano 647 DX och är nöjd, använder dom till både dh och stigcykling.
Det jag skulle vilja ändra på är att kunna stå mitt på foten samtidigt som man är "i klickad" För att som de är nu så kan man inte de trots att klossen sitter så långt bak under skon det går.. Helt omöjligt att hålla emot när man droppar 2,5m till platt som de är nu... Fick en idé, skulle man inte kunda fräsa upp spåren för klossarna så man kan ha dom längre bak? kanske rent av ha två!? par klossar under vaje sko :)

Någon som vet hur långt den hårda delen av sulan som klossarna sitter går under en sko, kanske under hela foten?

Plattforms-SPD
Jag har fräst ut spåren bakåt på mina gammla Gærne skor. Tror det blev ca 6-8mm, sen var det slut på utrymmet för klossen under. För att fräsa ut det mer måste sulan demonteras.
Iden med två klossar är inressant, men jag tror att det är en vanesak var man vill placera foten. Den främre klossen hamnar nog för långt fram för dom flesta.
Med klossen långt bak så blir man ju starkare pga att vadmuskulaturen belastas mindre. Det är för mig användbart hela tiden, o inte bara vid höga dropp. Har för mig att någon kvinnlig XC atlet pga. det modifierade kloss placeringen på sina skor bakåt med hjälp av epoxy eller nått.
Det som fick mig att prova med klossarna längre bak, var att jag då kunde vrida hälarna mer innåt utan att dom slår i vevarmarna. Det lindrade mitt knäproblem, och gjorde det mer narturligt att komma ur pedalerna iom att mina fötterna är lite vinklade utåt när jag går.

Är dågon som vet om något skomärke som har extra långa spår för klossarna? (bakåt alltså)

/Gunnar

Plattforms-SPD
fassberg skrev:
> Jo att sulan måste modifieras oxå är jag ju
> helt med på, frågan var ju dock hur långt bak
> själva fästplattan för klossarna sträcker sig?

På mina skor så ser jag nu att det var pga att fästplattan inte går längre som jag inte kunde flytta klossarna bakåt mer än runt 6-8mm.
Jag drar igång en ny tråd i jakten efter spd skor med större justerings möjlighet...

/Gunnar

Plattforms-SPD
Mathias skrev:
> Time-Z har ju hyllats i MTBR som jag minns det och
> några kör dem här på Happy
> (http://happymtb.org/forum/read.php/1/453814/45392
> 8#msg-453928). Många kör Crankbrother Mallets.
> De känns inte som om Shimano hittat helt rätt
> vad det gäller kombinationen SPD+plattform tycker
> jag.

Hittills har mina TIME-Z hållt upp till förväntningarna, har mina gamla TIME XS på singel speeden emellanåt. Nästan läbbigt att cykla utan plattform nu när man vant sig med det! Känns som man står 'på' pedalerna istället för 'i'. Har 'tjongat' i dem rejält i stenar och annat utan att det hänt något, verkar lika oförstörbara som XS:ena.

Återstår och se om de fungerar lika utmärkt i lera och snö som XS!

Plattforms-SPD
Jag kände att mina Mallets var en till besvär nu under Happys alpvecka. Dett trots att jag vid normal stigcykling tycker att de är bra. Med facit i hand hade jag åkt ner med plattisar ist. Främst tre skäl till detta:
1) Foten kändes som många har påpekat sämre placerad för att hantera inte bara landningar utan även breakbumps. Blev onödigt trött inte bara i vaderna vid de långa DH- och switchbackstig-åken.
2) Helt värdelöst när man tvingades hoppa på cykeln vid start i branta sektioner. Hade en praktvurpa för att foten studsade runt utan att fastna. Med hårda sulor funkar de inte i termer av plattisar.
3) Foten slogs ur pedalen vid flera tillfällen när jag dundrade genom stonegardens eller över hiskeliga rotnystan. Kan kanske bero på att klossarna ser slitna ut efter ett halvårs lågfrekvent cykling!?

Visst var det skönt att kunna rundtrampa sig fram vid klättringarna men då utförsåkat dominerade för mig är jag beredd att avstå den möjligheten. Jag hyrde även en DH-släde en eftermiddag och med mjuka joggingdojjor och plattisar hade jag helt annan kontakt med cykel och underlag på den.

Min MT50-sko är fullt godkänd för episka långturer då den är kraftig, ger bra stöd, bra att gå i och har en styv mellanslula.

Den ideala mallet-skon för AM-cykling borde IMHO ha
- Mjuk sula, som bara är styv precis under klossen men mjuk i hålfoten
- Platt och mjuk yttersula för promenader och pins

Den ideala pedalen borde ha en flexibel mekanism som inte gör att det känns som en sten i dojjan när man kör m pedalen i hålfoten.
//Oscar

Tillbaka
Topp