Plattforms-SPD

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum

oxr

Aktiv medlem
Plattforms-SPD
Tycker mina M520-pedaler har lite för liten yta när man är urklickad vilken man kan råka bli ibland. Skulle därför vilja ha en pedal med lite mer yta att stå på, både när man med flit vill vara urklickad och när man inte vill fippla sig ner i pedalen medan hela världen hoppar och studsar.

Mallets ser lovande ut men jag vill fortsätta med SPD-klossar så det går bort.

Shimano 647 har jag provat vid något tillfälle men kan inte minnas att jag tyckte att det gav något vidare stöd för foten.

Shimano 646 har lika kass lerrensning som man kan förvänta sig av en pedal som i grunden är samma som 515. Alltså går 646, 636, 424 och 545 bort.

Wellgo WAM-D10, D2 och WPD-996 går bort för de har bara mekanism på ena sidan.

Wellgo WAM-M8 ser rätt okej ut men jag är tveksam till lerrensningen. Dessutom är jag inte säker på att den är SPD-kompatibel. Någon som provat den?
5939.jpg

Wellgo har en pedal som heter W-70. Den ser lovande ut, men var får man tag på den?
W-70.jpg

Ingen VP verkar intressant.

Någon som har något bra alternativ som går att få tag på? Någon som provat Wellgo-pedalerna?

Plattforms-SPD
Time har också en som går bort eftersom du vill fortsätta med SPD.

647 är nog ditt bästa alternativ, om nu inte Wellgo är bättre. Jag tror inte någon av de här pedalerna är bra som plattformspedal. Den stora behållningen med dem är att man kan trampa iväg och lösa iklickningen vid ett senare tillfälle, att köra oiklickad vid håriga tillfällen funkar rätt dåligt.

Typisk kompromisslösning.

Plattforms-SPD
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Biltema tar väl in Wellgo?

Jo, men de har inte dem i katalogen och det skulle förvåna mig om de tar hem andra produkter på beställning...

Men "alla" kan nog ta hem Wellgo om de vill.

Plattforms-SPD
Jag kör också med Mallets nu och är i det där "kissa-hoppa-stampa-på-samtidigt-som-man-svär-och-förbannar-stadiet" som Rippa var i. Vapenstilleståndet är det en bit kvar till även om det blivit bättre nu. Men jag verkligen hatar att man inte kommer ur när man rycker kraftigt rakt uppåt som man kan göra med SPD. Sneglar för tillfället på plattisar men ska ge Mallets några chanser till...

Plattforms-SPD
Wellgo har större klumpar under dojjan. Tryck ner en wellgoad-sneaker i en shimanopedal så får man inte låss den utan ultravåld. Shimanogrunkan är lite för liten för wellgopedalers, å fastnar inte.
Men de ser väldigt lika ut.

Plattforms-SPD
Carl R: ajdå. Vilken modell har du? Finns tydligen rätt många olika Wellgoklossar.

SebbeK: gör gärna det och tala om vad du tycker om dem.

Plattforms-SPD
Det skall bli intressant att se om du hittar några som blir bra.
Jag tror annars på konceptet antingen spd eller plattisar inte båda samtidigt...Men det är ju jag det...

Plattforms-SPD
Dessa hade jag nog köpt om de inte hade varit så dyra, fästet trycks ner så man slipper en 'bulle' under skon:

qs.jpg

Kör med TIME Z nu men är inte riktigt kompis med dem ännu. Kan ju bero på skorna till viss del, sitter nästan fast ibland utan att vara iklickad! Kanske blir byte tillbaka till nya TIME XS..

4739.jpg

I och för sig är ju ingen av dessa kompatibla med Shimanos SPD vad jag vet.. ;)

Plattforms-SPD
mytomspunnen skrev:
> Jag tror annars på konceptet antingen spd eller plattisar inte båda samtidigt...

Efter att ha kört ett år med 647 håller jag med. Men de är ändå existensberättigade då man kan trampa på en bit utan att ha lyckats klicka i så man kan lösa det sen när stigen lugnat ned sig. Till det fungerar de fint.

Plattforms-SPD
jag har mallets och tycker att de är mycket bättre än shimano varianterna som jag har. Det är mer positivt båda in och ut. Jag hade ingen problem med de i vintras vad det gäller ler och snö rensing vilket jag led av med bada shimano modellerna.

Senast redigerad av en moderator:
Plattforms-SPD
oxr skrev:
> Carl R: ajdå. Vilken modell har du? Finns
> tydligen rätt många olika Wellgoklossar.

Ööh, jaha. =)
Vaför krånglar dom så?

Jag har wellgo wpd-94b. Shimano-klotsarna ser jättelika ut, men passar inte alls ihop. Har en kompis med timepedaler och inga av mina klotsar är kompatibla med dom heller.
Jag undrar om inte "spd-kompatibel" betyder att det finns hål att skruva fast klotsar i.

Plattforms-SPD
Carl R skrev:
> Wellgo har större klumpar under dojjan. Tryck ner
> en wellgoad-sneaker i en shimanopedal så får man
> inte låss den utan ultravåld. Shimanogrunkan är
> lite för liten för wellgopedalers, å fastnar
> inte.
> Men de ser väldigt lika ut.

jag har nyligen köpt welgo/biltema-pedalerna (M-19), där passar shimano-klossarna felfritt men de är hårdare spända än shimano 520 på sin lösaste inställning

vill du att jag ska prova mina welgoklossar (PD-98A) i 520in?

Plattforms-SPD
jo, jag bytte lite snabbt den vänstra SH-51-klossen mot en PD98A och tog några varv på gatan utanför
kort sammanfattning: jag lägger inte 30-40 sek på att byta tillbaka till den gamla klossen, "identiska" är ordet

Plattforms-SPD
Istället för att skriva samma saker som TnT redan skrivit två gånger så citerar jag bara. I det här fallet är vi fullständigt överens.

the_TnT skrev:
> att ha kört ett år med 647 håller jag
> med. Men de är ändå existensberättigade då
> man kan trampa på en bit utan att ha lyckats
> klicka i så man kan lösa det sen när stigen
> lugnat ned sig. Till det fungerar de fint.
...

>Den stora behållningen med dem är att man kan trampa iväg och lösa iklickningen vid ett senare >tillfälle, att köra oiklickad vid håriga tillfällen funkar rätt dåligt.
>Typisk kompromisslösning

Angående Wellgoklossar i Shimanopedaler så avråder jag. Det är skitjobbigt att behöva ta av sig skorna för att komma loss från pedalerna.

Plattforms-SPD
finns det fler än jag som använder vanliga plattformspedaler vid XC? :P fick ett par DMR V12 Magnesium av min 12-årige bror på studentexamen :D

Plattforms-SPD
Yes, igår skruvade jag på ett par kona jackshit primo pedaler på min kula :)
så grymt sköna plattformspedaler...

Plattforms-SPD
En liten trådkapning bara eftersom det är en stor sorg att det finns så få bra pedaler. Hur är det med de där Crank Brothers Mallet, är det lätt att ta bort själva vispen i dem om man nu inte vill ha den kvar?
För egen del behövs inte fästanordning och då är det bästa jag hittills hittat Wellgo MG-1 plattform.
Kostar inte skjortan, är i magnesium med fin cromo-axel, väger bara ca 380 g och får bra betyg av folk på mbtr.

Plattforms-SPD
Mallets funkar bra när klossarna nöts ned lite grand. Efter premiärturen avskydde jag dom (gick inte att klicka ur i vissa lägen), men det rättade till sig rätt snabbt. Dessutom är det en vanesak. SPD kan man dra ur rakt uppåt oxå, det går icke med äggvisp interfejset. Men det vänjer man sig vid. Det som är irriterande är att, som någon påpekade, själva visparna inte komprimeras, så man får inte det där riktiga greppet när man inte är iklickad eftersom dom trycker sulan uppåt. Dock är det fullt tillräckligt för att det skall funka både för håriga branter och som plattform att stå på när man, pga stök, inte kan klicka fast sig på sekunden.

Ett annat problem som förmodligen inte gäller för alla, men som jag personligen har lite svårt för är klossplaceringen. Jag gillar att stå mitt på pedalen och fäster jag klossarna på så vis så får jag antingen stå på tå, eller på hälen i urklickat läge. Nåja, så är det med alla kompromisser.

Summa sumarum är det otroligt skönt med plattforms pedaler med klickfunktion för den typen av, relativt långsam, men teknisk stigcykling som jag personligen gillar. Kör man SS är det skönt att kunna dra till lite i uppförsbackarna. Det får mig oxå att våga testa branter där vurprisken ligger på höga %, något som jag absolut inte skulle göra om jag satt fastklickad.

Plattforms-SPD
Jag kör Mallets men har innan det kört 520 och Onza Box både länge och väl. Jag är så SPD-skadad att ju brantare och stökigare det är desto hellre vill jag vara iklickad. Trots oräkneliga vurpor har jag alltid "ramlat" ur pedalerna i alla vurpor utom rena "SPD-vurpor". Tror jag rent instinktiv gör det lilla hälvicket precis när jag gör svandyket över styret:-)

Tillsammans med Shimano MT50 (lite grövre traildojja) och ett shims funkar Mallets kanon. När man lägger tryck på pedalerna får man bra stöd i bakkant samtidigt som man lätt kommer i och ur.
Oscar

Plattforms-SPD
oxr skrev:
> Vad är Onza box?

Jag tror de hette så...jo det gjorde de:-) Köptes hösten -00 på Cykelcity. Det var Carlos som talade sig varm för dem. De var kanon i drygt fyra år tills glidlagret längst in i ena pedalen gått torrt och käkat på axeln. De hade en minikorg runt mekanismen som gjorde att de pallade rejält med stryk. Nåja, nu ligger de i en skrotlåda, varför vet jag inte...

Plattforms-SPD
Sebbe: ser ut som 646-kopior, alltså borde lerrensningen vara kass. Ska du sälja eller?

Fjärdebrunn: får jag köpa ditt skrot och renovera, om pedalerna verkar vettiga?

Plattforms-SPD
Köpa skrotet:

Ja det ska väl gå att ordna men...
- De är verkligen körda, jag upptäckte att tätningen mot glidlagret var trasig för sent så pedalkroppen han svarva ett rätt fult spår i pedalaxeln. Troligtvis håller den men det krävs en ny axel eller en moddning av glidlagret. (Samma konstruktion på Mallets så jag är hysteriskt noga nu...)
- Även om de har en korg är det inte fråga om plattformspedaler. Korgen är av plåt och går tight runt pedalkroppen. Den är förvisso delad i 2 halvor och skruvad i pedalkroppen så med med lite plåtarbete går det kanske att tillverka en ny och större mer plattformsliknande korg.

Hittade på kul gamla recensioner på mtbr <http://www.mtbr.com/reviews/olderpedals/product_22384.shtml>

Plattforms-SPD
Fjärdebrunn: ska du till hammarbybacken i kväll? Kikar gärna på pedalerna och fundrar på om man kan ha något litet pyssel runt dem.

Finns det någon bild någonstans?

Plattforms-SPD
oxr skrev:
> Fjärdebrunn: ska du till hammarbybacken i kväll?
> Kikar gärna på pedalerna och fundrar på om man
> kan ha något litet pyssel runt dem.
>
> Finns det någon bild någonstans?

Hinner inte dit tyvärr. Vi får PMa oss fram till ett bra tillfälle
Måste kolla så jag verkligen har dem kvar också...
/Oscar

Plattforms-SPD
Om man redan har en vanlig Shimano SPD pedal, kan man köpa den där fyrkantiga delen som bildar plattformen runt pedalen eller måste man köpa en helt ny pedal?

Plattforms-SPD
Där har du en poäng 42Hz. Det hade varit trevligt att slippa upphöjningen när man inte är iklickad men. En dröm jag haft länge. Men hur ska man då hitta klickläget? :) Skulle vara intressant att prova lite högre korg på 647 och se om det funkar.

Mallets tillkortakommande att de inte lösgör sig i ALLA lägen gör att de går fetbort. Hela grejen med spd är att man ska lita på dem. Använder 647 till både skogs och DH-hojen och har vurpat många gånger och mekanismen lösgör alltid.
Har hört någon klaga på lerränsningen men det problemet upplever inte jag. Möjligtvis någon gång en lagom hård geggaklump kanske vid enstaka fall. Blötsnö är däremot jobbigt.

Hade 540 på skogshojen tidigare men har man fått smak för pedaler med mer kontaktyta så vill man inte använda spd utan korg längre. Kan bero på hur jobbig terräng man cyklar på. Är det lätt terräng där man får fint rull direkt och i lugn och ro kan leta efter klicket är det okej utan korg. Stökbökiga starter är ett iklickande på direkten en ren lyx. Då är det skönt med mer trampyta.

Plattforms-SPD
Nu har jag slagit till på en sån här.
wpd-d5ok.jpg

Någon slags Wellgo-variant, liknande den jag nämnde i första inlägget. Får se hur den funkar.

Plattforms-SPD
Uhm... samma pedal men olika loggor?
Du kanske skrev nåt mer om wellgosarna men det missade jag isf. Hur funkar de tycker du?
Jag ska testa de här så fort jag har en ram att sätta dem på. Om plattformen är svår att greppa tänker jag testa med extra långa pinnar även om smalbenen ber om nåd vid blotta tanken.

Bilagor

• pedal.jpg.new.jpg
    pedal.jpg.new.jpg
    75 KB · Besök: 48
Plattforms-SPD
Det är samma pedal och den är helt jävla värdelös. Det går att komma i men inte ur med originalklossarna. De är inte SPD-kompatibla, vad CRC än säger. Att köra urklickad funkade däremot bra, bättre än med gamla Shimano DX.

Jag försökte modda dem för SPD-klossar men det gick inget vidare. Stålet i byglarna var för sprött för att kunna böjas så de gick av.

Nuvarande plan är att para ihop plattformarna med ett par 520 när tid infinner sig. Det kommer nog aldrig inträffa.

Plattforms-SPD
Okej, intressant. Jag torrsimmade och klickade i/ur några gånger och det kändes bra men det kan ju bli helt annorlunda när det är på riktigt, vi får väl se. Känns som jag testat varenda jävla pedal som finns snart utan att hitta nån jag gillar.

Plattforms-SPD
Jämför man med Shimano så saknas en klack att trycka klossen mot. Det gör att man får vålda ut foten utan att pedaldesignen hjälper till. Det krävs stor kraft och rejäl vinkel för att komma ur.

Plattforms-SPD
Passar på att sticka in med en sidofråga. Vilka pedaler ska man välja om man vill ha en SPD (hellst) elelr annan clipless med bra stöd för foten. Letar alltså inget att köra urklickad i utan en pedal som ger bra stöd för foten i stökiga partier och dropp men ändå är lätta att komma ur. Pris spelar viss roll men om de är tillräckligt bra så kan de få kosta. Planerar att köra med en sko typ shimano dx eller liknande "skatesko" med spd-fäste.

Plattforms-SPD
oxr skrev:
> Det är samma pedal och den är helt jävla
> värdelös. Det går att komma i men inte ur med
> originalklossarna. De är inte SPD-kompatibla, vad
> CRC än säger. Att köra urklickad funkade
> däremot bra, bättre än med gamla Shimano DX.

Nu har jag testat dem och jag är benägen att hålla med. För att klicka ur måste man dra hälen uppåt-utåt istället för bara utåt som med vanlig SPD, men när de är monterade är det ju typ omöjligt att dra uppåt. De är nog rätt beroende av rätt typ av sko för att funka bra, jag fick använda medföljande SPD-spacers och extra brickor för att det ens skulle funka. Jag lägger upp dem på köp&sälj om nån annan vill ge dem ett försök (Azonic A frame alltså). Den eviga pedaljakten går vidare.

Tillbaka
Topp