Plattformspedaler eller click

Har SPD på alla cyklar just nu. Sen jag fick med SPD-pedaler på min Cannondale 1994 har jag inte saknat clips och remmar. Mycket bättre driv med SPD (clipless). Testar SPD på min DH-cykel också, lite ovant, men lätt att hoppa! Hittills har jag kört plattformspedaler på DH'n.

Som nyfrälst MTB-cyklist (har bara kört racer tidigare) måste jag ju ändå fråga,vad händer när man vurpar, följer hojen med i alla kullerbyttor eller lossnar man? har bara kört 2 st 2-milarundor i skogen och lyckats att undvika brottningsmatch det har dock varit nära...

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Once you go click you can't quit!
>
> ;)

+1

Sgt.Sauna skrev:
> Som nyfrälst MTB-cyklist (har bara kört racer
> tidigare) måste jag ju ändå fråga,vad händer
> när man vurpar, följer hojen med i alla
> kullerbyttor eller lossnar man? har bara kört 2
> st 2-milarundor i skogen och lyckats att undvika
> brottningsmatch det har dock varit nära...

Om jag inte tippar stillastående har mina alltid löst ut utan att jag behövt tänka på det.
Vid plötsligt tvärstopp och flygande över styret sk. OTB är nackdelen att cykeln följer med...
men verkar som jag ramlar ur pedalerna nånstans i luften, för jag har aldrig fått cykeln över mig :)

Har spd på alla cyklar utom pubcykeln numera

Alltid klick. De tittade dock lite snett i Åre när jag flyttade över mina Eggbeaters till en Glory jag hyrde, men även det funkade klockrent. Har man kört spd i 20 år känns blotta tanken på att sitta löst skrämmande.

Har "äggvispar" på mina hojar, lätta att kliva i oavsett underlag som snö och lera eller vad det nu kan vara som vill kladda igen pedalen.

Grabben har SPD, fördelen med just SPD är att det går att ställa fjädertrycket i pedalen. Är man nybörjare på cliclpedaler eller väger som en halv vuxen är det en fördel med lite lägre tryck så man lättare kan komma ur.

Dock tycker jag att SPD kan vara lite knökiga att stampa fast, iaf svårare än visparna.
Visparna å sin sida sitter något lösare, man kan vrida foten mer i sidled.

Plattisar i skogen är spännande, ser kidzen på ungdomsträningarna åka av plattispedalerna och rispa upp benen allt för ofta. Aj...

Har man börjat med "click" så är man fast: Säkrare i skogen, möjlighet till rundtramp, få med sig hojen när det är tekniskt, ofta lite lättare är plattisar.

Midswede skrev:
> Har man börjat med "click" så är man fast:
> Säkrare i skogen, möjlighet till rundtramp, få
> med sig hojen när det är tekniskt, ofta lite
> lättare är plattisar.

Är av en avvikande åsikt i den frågan. Eller ja, rent bokstavligt har du rätt förstås, man sitter fast med clipless. Men jag övergav ändå konceptet till förmån för plattformspedaler och nu känner jag mig mycket tryggare i skogen, vågar mer och klarar mer när det blir tekniskt, brötigt eller lutar utför.

Plattisar alla dagar i veckan!
En ganska ofta glömt fördel med plattisar är att man kan gå/springa hem om man får punka och inte har med sig lagningskit... ;)
Annars visar upprispade ben tillhörighet när man inte cyklar.
Mer seriösa fördel hittar du med sökfunktion...!
/E

Kör alltid iklickad. Testade plattisar på en hyrcykel i jbp en gång. Det var sjukt läskigt. Numera tar jag alltid med mig ett par egna äggvispar när det skall cyklas hyrcykel i park.

SPD är det som gäller för mig. Jag vet var cykeln är, jag får den med mig och jag kan dra runt hela varvet när jag trampar. När jag vurpat har jag alltid tappat cykeln nånstans i luften så tydligen löser pedalerna ut... =)

Kör CB Candy på asfalt, i skogen kör jag platta pedaler. Ett par riktigt kassa platta pedaler, känns ändå roligare än det gjorde att klicka fast. Jag har aldrig problem med att jag tappar fäste på pedalen.
En fördel med plattorna är att man lätt kan lämna cykeln när det behövs, eller slänga ut ett stödben då och då.

(Kör mest "AM"lik cykling, d.v.s knöliga stigar uppför/nerför, är man mer XC inriktad kanske det är roligare att sitta fast?)

Kört SPD och SPD-SL på min hybrid och racer senaste 2 åren.

När jag sen köpte MTB (alldeles nyligen) så kändes SPD 'självklart'. Men, efter två turer i skogen kändes det inte lika självklart längre och jag bytte till plattisar (Shimano Saint) - blev genast mindre läskigt och jag vågade satsa mer.

Ja, det är ju helt omöjligt att hålla koll på cykeln och ha kvar fötterna på pedalerna utan att klicka fast sig. Se bara här hur illa det kan gå:

Jag kör både och beroende på humör. I princip uteslutande plattisar på DH:n dock vilket nog gjort mig psykologiskt tuffare med plattisar även på stig.

//Kristin

Plattisar på alla cyklarna, körde SPD tidigare i många år men man får för mycket dåliga ovanor och fuskar tekniskt med SPD.

Plattisar är helt enkelt svårare, roligare och friare.

Kör både plattisar och SPD. För tillfället bara plattisar dock och har gjort så ca 2 månader. Som någon har nämnt så kräver de bättre teknik och jag tycker att jag utvecklas mer. Faktum är att jag de senaste turerna tycker att jag till och med har börjat köra snabbare med plattisar än med spd dock upplever jag det vara mer fysiskt ansträngande.

AlexanderLapajne skrev:
> SPD naturligtvis. Titta på en mtb-tävling och
> räkna antal cyklister med platformspedaler...

att cykla = att tävla ?

Mårten skrev:
> Ja, det är ju helt omöjligt att hålla koll på
> cykeln och ha kvar fötterna på pedalerna utan
> att klicka fast sig. Se bara här hur illa det kan
> gå:
>
>
>
>

Det är bara en teknikfråga. Är man tillräckligt duktig med plattformar kan man ju köra hur som helst med dem. Många xc-racers på hobby/halvhög ambitionsnivå lägger nog inte så mkt tid på att träna teknik utan mest på att pumpa flås.

Jag har sopig teknik och känner mig därför bättre när jag sitter fast.

Schreddan skrev:
> Å det är antingen eller! Man väljer det ena sen
> måste man köra med det man valt för
> evigt.....det säkert, jag lovar!

Jag kör med SPD på vänster sida och plattformspedal till höger. Jag kan inte bestämma mig.

Luthman Photography skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ja, det är ju helt omöjligt att hålla koll
> på
> > cykeln och ha kvar fötterna på pedalerna utan
> > att klicka fast sig. Se bara här hur illa det
> kan
> > gå:
> >
> >
> >
> >
>
> Det är bara en teknikfråga. Är man
> tillräckligt duktig med plattformar kan man ju
> köra hur som helst med dem. Många xc-racers på
> hobby/halvhög ambitionsnivå lägger nog inte så
> mkt tid på att träna teknik utan mest på att
> pumpa flås.
>
> Jag har sopig teknik och känner mig därför
> bättre när jag sitter fast.

beror väll på vad man kör med. är rundtramp viktigt, så äre ju spd som gäller, kör man utförs osv, så äre kanske inte lika mycket fokus på det, och ja, då äre väll en teknikfråga

Mjae, det finns många som kör fort på platten även med plattisar. Inte WC-fort, men tillräckligt fort för att de ska knäcka en hel del spd-folk.

Men visst, är ett perfekt rundtramp viktigt är väl spd bäst, men för en vanlig skojfrisk cyklist utan tävlingsambitioner handlar det väl mer om känsla.

Tillbaka
Topp