Plattformspedaler

Freddekock

Ny medlem
Plattformspedaler
Sitter i pedal djungeln och kollar efter något bra. De ska vara till trail/singeltrack åkning. Har SPD, men efter en tur på Sörmlandsleden kändes det som att plattisar vore smidigare. Nån som har ett par vettiga pedaler för nån hundring eller kan rekommendera några till ett inte allt för blodigt pris? Tacksam för svar!

Plattformspedaler
Superstar Nano (säljes också som Exotic CNC, Nukeproof Neutron, Moove och säkert flera namn). Billiga, hållbara och med bra grepp.

Plattformspedaler
pnkcow skrev:
-------------------------------------------------------
> Superstar Nano (säljes också som Exotic CNC,
> Nukeproof Neutron, Moove och säkert flera namn).
> Billiga, hållbara och med bra grepp.

Sambon har också såna. De är grymma.

Plattformspedaler
pnkcow skrev:
> Billiga, hållbara och med bra grepp.

+1, en favorit. De kommer sitta på alla min hojjar vartefter de andra pedalerna går sönder. Jag har två eller tre par i lager...

Helt ok vikt dessutom. Med tillvalet titanaxel blir de dessutom lätta och ändå inte svindyra. Axeln går att flytta när man nött ut aluminiumplattformen så det är en "investering" =)

Plattformspedaler
Behöver ochså nya pedaler då nuvarande knakar o brakar i lagring.
Vem har bäst pris med frakt, titanaxel låter bra.

Plattformspedaler
Har också shimano saint. Cyklar där det är jävligt stenigt och har lite för låg bb för terrängen och slår ofta i pedaler. De är så stora att jag aldrig slår i foten i stort sett. De tar alla smällar. Även om jag skrapat av en hel del material i kanterna känns de oförstörbara.

Plattformspedaler
En till röst på Saint. De är inte bäst på något, men har överlag trevliga egenskaper. Främst gillar jag att man står lite längre ut från vevarmen än med många andra pedaler. De går också att riva isär och renovera när de börjar vissna.

Se bara till att fimpa den lilla distansen som sitter under varje grepp-skruv, så att de sticker ut ordentligt. Av någon anledning tycker Shimano att man ska ha korta skruvar.

Plattformspedaler
Fireeye Hot candy eller nukeproof elektron evo. Båda har plastkropp och metallpiggar med muttrar vilket gör att man faktiskt kan ersätta piggarna.

Billiga, starka, bra grepp och relativt tunna. Kanske lager inte är av bästa sort men för 350 kr paret kan man ha några i reserv..

Plattformspedaler
mv70 skrev:
> En dum fråga kanske men säljs dom set par eller
> 1st typ för 352kr.
> ser att man måste välja hur många.
> http://www.chainreactioncycles.com/se/en/fire-eye-
> hot-candy-pedals/rp-prod119683

Par.

Men de är rätt ömtåliga. Jag har ett par såna som jag pendlat på. De har gått typ tre turer i skogen också och blev både fula och några skruvar fattigare direkt.

Plattformspedaler
> Men de är rätt ömtåliga. Jag har ett par såna
> som jag pendlat på. De har gått typ tre turer i
> skogen också och blev både fula och några
> skruvar fattigare direkt.

Det lät ju mindre bra!

Plattformspedaler
Kör åxå Saint, båda pedalerna började dock glappa snabbt när dom var nya. Bara ta bort trampan från axeln och ansätta lagret en smula, har funkat kanon sedan dess.

Plattformspedaler
Tycker superstar nano släpper skruven för lätt. Djupet på gängan är för grund i förhållande till uppsticket och grovleken på skruven (M4). En smäll på skruven och den försvinner med alla gängor i pedalen. Hände aldrig med mina "shimano dx" eller vad dom nu heter (M3 gäng). Skulle köpa trough pin versionen om jag skulle köpa nano igen. I övrigt nöjd med pedalen. Dom är sköna att stå på.

Plattformspedaler
Through pin-versionen har väldigt mycket sämre grepp, eftersom skruvarna är trubbigare.

Jag har ett par gamla DX-pedaler med rätt många gängor som fattas, bara för att vara tvärsom. Mina Nano har hållt helt ok även om det då och då ryker ett hål. Lagren brukar lämpligt nog kännas vissna ungefär när pedalkroppen tappat lagom många pinhål, i alla fall med mitt slitagemönster

Plattformspedaler
Pedaler är nog förbrukningsvara för vissa av oss helt enkelt. Oavsett pedaltyp. Jag spräcker eller sliter ut ungefär ett par SPD-er om året. Jag har inga illusioner om att jag inte skulle göra samma sak med plattformspedaler oavsett sort.

Plattformspedaler
Läst så mkt gott här om Shimano Saint pedalerna så jag ringde Canyon innan dom skickade iväg min Dude så dom lägger i ett par Saint pedaler ihop med dom redan beställda Shimano XT spd pedalerna! Priset var ju helt ok oxå 359:-

Senast ändrad:
Plattformspedaler
marran skrev:
> Through pin-versionen har väldigt mycket sämre
> grepp, eftersom skruvarna är trubbigare.

Jag kan bara hålla med!
Jag har faktiskt bytt dom till samma pins som sitter på Saint och är nu njöd med greppet. :)
(Jag vet att det blir inget direkt försvarbar investering/uppgradering men jag ville ha blåa pedaler...!)

Tillbaka
Topp