Plattisar till xc

Plattisar till xc
Nuke Proof Electron i plast väger noll och inget och funkar även till riktigt brötkörande. Har kört allt ifrån Vasan till Gömmaren på mina.

Plattisar till xc
Hur långa ska skruvarna vara? Jag har kört en första tur med Saint/5:10 och gled runt och hoppade av pedalerna ganska mycket.
Hur lång är invänjningsperioden när man kommer från clipless?

Plattisar till xc
per.e sa:
Hur långa ska skruvarna vara? Jag har kört en första tur med Saint/5:10 och gled runt och hoppade av pedalerna ganska mycket.
Hur lång är invänjningsperioden när man kommer från clipless?
Levereras de fortfarande med den lilla spacer som förkortar skruvarnas utstick? Ta bort dem isf!

Plattisar till xc
pnkcow sa:
Rattnalle sa:
Makten sa:
Bästa jag provat hittills, av drösvis med plattisar: http://www.superstarcomponents.com/en/nano-x-pedals.htm
Ganska vettigt pris också även om det finns billigare. Frakten tar en stund tyvärr, typ två veckor.
Instämmer. Långt bättre än Saint.

+2

+3 och de är lätt konkava, till skillnad mot Nukeproof som har en lite irriterande axel som iaf jag känner genom skon. Superstars däremot så trycks foten ner lite i pedalen och greppar grymt bra

Plattisar till xc
Tillvänjningen, är det någon som kan utveckla!

Körde min första runda igår med plattisar istället för clipless.
Sammanfattning:
- Jag tog mig inte upp för partier som jag annars klarar (trots optimala väderförhållanden)
- Vid flera tillfällen lättar fötterna från pedalerna och jag får inte med mig cykeln.
- Vid ett tillfälle i ett stökigt parti nedförs gled jag av pedalerna och slog smalbenet i pedalen.

+ 5/10-skorna passar mina fötter bättre vilket gör att jag inte hade ont.

Kommer jag lära mig hur man cyklar med plattisar, eller är det lika bra att byta tillbaka på en gång?

Plattisar till xc
Du lär dig.

Jag lyfter fortfarande av fötterna ibland efter ett halvår. Det känns helt enkelt lite sämre att trampa än med SPD. Men jag tror inte att det egentligen gör mig långsammare.

Plattisar till xc
per.e sa:
Tillvänjningen, är det någon som kan utveckla!

Körde min första runda igår med plattisar istället för clipless.
Sammanfattning:
- Jag tog mig inte upp för partier som jag annars klarar (trots optimala väderförhållanden)
- Vid flera tillfällen lättar fötterna från pedalerna och jag får inte med mig cykeln.
- Vid ett tillfälle i ett stökigt parti nedförs gled jag av pedalerna och slog smalbenet i pedalen.

+ 5/10-skorna passar mina fötter bättre vilket gör att jag inte hade ont.

Kommer jag lära mig hur man cyklar med plattisar, eller är det lika bra att byta tillbaka på en gång?

Som Fab en gång sa "Eels down":-)

Du kommer vänja dig, med spd så har du kunnat lyfta med dig cykeln på fusk vis. Nu måste du vinkla fötterna mer och på såvis låsa skorna i pedalerna

Plattisar till xc
Har kört Saint + FiveTen freerider i några år nu. Misstag och fumligheter mellan cykel och cyklist kan inte skyllas på materialet! Saint har dock inte lika greppiga piggar som vissa andra pedaler, det är sant, men de är därför mer tillåtande för att finjustera fotpositionen utan att behöva lyfta hela skon, vilket jag och mina knän gillar. Greppet är ändå fullt tillräckligt imho.
Övning, övning, övning. SPD är mer tillåtande för att slita med sig cykeln trots felaktig teknik, på plattisar finns inget utrymme att fuskslita i cykeln.

Plattisar till xc
christian.s sa:
Låter som Saint får god kritik någon som vet en bra butik som har dom till bra pris just nu
Det är ungefär lika många som rekommenderat Saint som sagt att det finns bättre för samma pengar.

Fast om du nu vill ha pedaler med lite snällare grepp är Saint bra.

Senast ändrad:
Plattisar till xc
Saint är säkert bra men med tanke på vikten verkar de ju snarast kärnvapensäkra. Frågan här var ju plattisar till XC.... Ett par Xpedo spry tillexempel är ordentligt greppiga med längre pinnar än Saint, utan jobbig knöl inne vid axeln som många lätta pedaler, men väger bara drygt hälften....(258g/paret enligt egen våg). Så klart kan man inte få allt, lättare=lite ömtåligare men frugans har fått smaka sten ibland utan problem än så länge. Hon är iaf grymt nöjd.

Plattisar till xc
Haakan sa:
Rattnalle sa:
Du lär dig.

Jag lyfter fortfarande av fötterna ibland efter ett halvår. Det känns helt enkelt lite sämre att trampa än med SPD. Men jag tror inte att det egentligen gör mig långsammare.

Har du gått över till den mörka sidan? :)
Tänkte jag skulle prova när jag ändå skulle köpa både skor och pedaler. Funderar fortfarande på vad jag tycker :-)

Plattisar till xc
Kan du få tag i dem rekommenderar jag starkt ett par Deity Decoy LT Flat. Lätta, otroligt starka och bra grepp. Jag hade kört SPD sedan Shimano släppte sina första (1992?) när jag surnade till efter en trälig tur i Lunsen då slasken frös i pedalerna så jag bytte mest för att testa. Sedan dess är det plattisar som gäller för mig. Mina Deity-pedaler har smällt in i de flesta stenarna i Nåsten och det är knappt ett märke på dem. Lagren är lättservade och pinnarna sitter från rätt håll så att de är lätta att byta. De verkar vara slut hos CR men det finns ju fler ställen att handla på...

Tillbaka
Topp