Plinga eller inte plinga - det är frågan

Arne Anka

Ny medlem
Ni känner igen scenariot; två personer går bredvid varandra cykelbanan. Men det finns en lucka som ni kan passera utan problem, så länge ingen av de gående får för sig att göra en spontan sidledsförflyttning. Så vad gör ni?

- Kör vid sidan och harklar er lite besvärat för att markera missnöje över att de inte kan hålla sig på "sin" sida precis när ni passerar?

- Helt enligt konstens alla regler plingar innan ni passerar, vilket leder till att ni får bromsa in då de två personerna börjar fundera över vilken sida de ska gå på varpå de studsar fram och tillbaka över vägen till de kommit fram till detta?

Kan erkänna att jag körde på tvåan tidigare, men har upptäckt att jag på sistone mer tenderat åt det sista för att jag ledsnat på långa betänketider.

Ökar farten och kör om så nära det går samt precis när jag är jämsides avyttrar ett gutturalt avgrundsvrål brööööööööl! Alltså tvåan men oftast säger jag ursäkta skulle jag kunna få komma förbi och ett tack som avslutning.

3: Plinga i god tid så de velar färdigt innan jag nått fram till dem. Framförhållning är A och O för att få flyt i trafiken.

Att försöka passera i en "lucka" är farligt eftersom man inte vet åt vilket håll de flyttar sig när de upptäcker cykeln som kommer.

Jag brukar plinga i god tid, men en gång då jag körde tvåan så höll jag nästan på att ramla av rädsla efteråt då personen gav ifrån sig ett riktigt avgrundsvrål av skräck...

silverman834 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag brukar plinga i god tid, men en gång då jag
> körde tvåan så höll jag nästan på att ramla
> av rädsla efteråt då personen gav ifrån sig
> ett riktigt avgrundsvrål av skräck...

Ja min erfarenhet är också att man bör meddela den andra "deltagaren" innan man kör i tvåan.

H

Plinga i väldigt god tid. Plinga mycket och intensivt. Behåll farten så länge som möjligt. Du ska inte köra på dem.

Flyttar de på sig: säg tack.

Blir de som yra höns: Passera lugnt och säg tack.

Är det läge att kommentera på nåt sätt så gör det.

Värst är det när det är barn med. de kan vilja byta sida helt utan anledning, trots att de redan står på en sida.

Henkbenk skrev:
> silverman834 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag brukar plinga i god tid, men en gång då
> jag
> > körde tvåan så höll jag nästan på att
> ramla
> > av rädsla efteråt då personen gav ifrån sig
> > ett riktigt avgrundsvrål av skräck...
>
>
> Ja min erfarenhet är också att man bör meddela
> den andra "deltagaren" innan man kör i tvåan.
>
> H

Hahahahaha underbar kommentar=).

1817 skrev:
> Henkbenk skrev:
> -----
> > silverman834 skrev:

> > Ja min erfarenhet är också att man bör
> meddela
> > den andra "deltagaren" innan man kör i tvåan.
> >
> > H
>
>
> Hahahahaha underbar kommentar=).

+1 :D
Jag brukar ropa gällande att få folk flytta på sig i trafiken. Oftas är det bara att passera förbi. De måste fatta att det kommer cyklister på en cykelväg. När det är barn med brukar jag sänka hastighetn o ha ögonkontakt med föräldrarna. Självklart tackar jag när folk släpper fram en bantande cyklist som går upp i vikt :(

Viktigt med en dubbel pling, alltså "PLING-PLING" inte bara "pling" så att det verkligen hörs och väcker sinnena - i god tid. Med rätt timing låter denna dubbelpling dessutom ganska vänlig, krävs dock daglig fingerövning för att ta detta till state of the art.
Och gärna en vänlig grimas som tack, är lite för trött ibland för att verkligen tacka någon som egentligen borde säga "åh, ursäkta att jag gick mitt på cykelvägen"...

Generellt tycker jag begreppet "cykelvägen" har en bättre pedagogisk effekt än bara "cykelbanan", alla förstår att man inte bör gå mitt i en "väg".

Ljudet av skrikande bromsar eller låsta däck brukar få folk att flytta sig fortare än plingplongor.

Fast det är ju lite aggro såklart, men ändock funkis när man undantagsvis cyklar utanför den trygga fina skogen och inte har nån plingplonga på Hellasmoppen.

Plinga, alltid plinga.
Visst, ibland så leder det till "yra höns-scenariot", men hellre ett hönsande som jag ser än en fullständigt överraskande sidoförflyttning.
"Besväret" man får leva med medan man bromsar och väntar på att de ska hönsa färdigt är ingenting jämfört med besväret man får när man kör in i någon.
Jag lever i en (naiv) tro och förhoppning om att hönsandet är något som folk kan lära sig av med om det inträffar några gånger, lite social fostran som kickar in helt enkelt om det är tillräckligt många cyklister som plingar.

Jag tycker verkligen illa om smygomkörningarna, de skapar så fullständigt onödiga risker. Blev omkörd så tätt för några veckor sen att omköraren nuddade min armbåge. Om det hänt i den pseudobelgiska kedjan längs skeppsbron på morgonen hade det varit en sak, där vet man ju att man har folk omkring sig. Men det här var på en (nästan) öde cykelbana hyggligt sent på kvällen ute i förorten. Hade ju räckt att jag svängt nån decimeter och han hade krokat mitt styre.

Jag har slutat med plingandet eftersom ingen ändå tycks höra det, förmodligen pga det allmänna bakgrundsljudet, telefonerandet, iPodande etc. Längs med Stadsgårdskajen kan folk dessutom bli sura för att man plingar på dem när de går på cykelvägen. Bättre då att svischa förbi och nämna "cykelbana", så att de förstår varför det blev trångt. Har inte krockan med någon än iallafall.

den andra "deltagaren" innan man kör i tvåan.<

Det är lättare att be om ursäkt än om tillåtelse..

PL_27178_2234.jpg

Monteras enkelt på styret med lite gaffatejp...

Vem vågar öppna tråden "Våga visa din (carbon-)ringklocka"..? Skämt åsido, det är nog bra att ringa mycket och i god tid. Jag tycker det är svårt att göra sig hörd i tillräckligt god tid med ringklocka, i synnerhet om man kör snabbt. Ett tag hade jag en visselpipa i dragkedjan på jackan, det var ett effektivt sätt att väcka uppmärksamhet. Storm-visselpipan (http://www.stormwhistles.com/) låter högt så in i h-e.

Ringklocka? Har jag inte haft sen jag var barn. Är det en cykelväg kör jag bara på, finns ju alltid en liten lucka. Förhoppningsvis lär de sig att inte gå i bredd i fortsättningen...

Plinga? I dagens läge med Ipods, Iphones, MP3 spelare, prata i telefon - generation.
9 av 10 jag plingat på hör/bryr sig inte om det alt. blir förvirrade och lägger sig som en skrämd get på vägen varpå jag får väja som en dåre.

Skämt å sido, plinga ska duga, förhoppningsvis väjer gående till gångdelen, i annat fall, gör som föregående talare.. kör om i luckan och vråla!!!

Henkbenk skrev:
> silverman834 skrev:
> -----
> > Jag brukar plinga i god tid, men en gång då
> jag
> > körde tvåan så höll jag nästan på att
> ramla
> > av rädsla efteråt då personen gav ifrån sig
> > ett riktigt avgrundsvrål av skräck...
>
>
> den andra "deltagaren" innan man kör i tvåan.
>
> H

+1
Ett bra försök att få en seriös tråd att bli en f-tråd (kan valfritt tolkas som fredag, flashback eller nåt annat på f...)
:)

albbro skrev:
> Vem vågar öppna tråden "Våga visa din
> (carbon-)ringklocka"..? Skämt åsido, det är nog
> bra att ringa mycket och i god tid. Jag tycker det
> är svårt att göra sig hörd i tillräckligt god
> tid med ringklocka, i synnerhet om man kör
> snabbt. Ett tag hade jag en visselpipa i
> dragkedjan på jackan, det var ett effektivt sätt
> att väcka uppmärksamhet. Storm-visselpipan
> (http://www.stormwhistles.com/) låter högt så
> in i h-e.

Aha, det var ju en variant.

Den här kanske också funkar...vet dock inte hur den låter, http://www.getout.se/sv/artiklar/tornado-2000.html

Nåt fel på den klassiska busvisslingen...? Har även testat strobe-läget på framlyset några gånger när det varit halvmörker. Funkar!!

Bra att så många hjälper till att upprättahålla cyklistens rykte som hänsynslös idot. Det behövs fler som er!

Fördelar man trycket i tacklingen på rätt sätt och vid precis rätt ögonblick på Västerbron så får medcyklisten en ganska skön flygfärd, samt förhållandevis snitsig projektilbana och landning i Mälaren. Då kan man plinga en gång om man vill!

Nu tar jag helg!

Alltid enorma marginaler och respekt.

Plingar aldrig. Väntar lungt bakom eller tar gräsmattan.

Plinga tenderar att göra yra höns av en mindre del av befolkningen.

Stewe skrev:
> Man får väll gå på en cykelbana, eller hur?

Japp.

Arne Anka skrev:
> Ni känner igen scenariot; två personer går
> bredvid varandra på cykelbanan.

Jag cyklar aldrig på cykelbanan.

Och vad gör man när hundägaren går på högersidan, hunden går på vänstersidan, ett koppel imellan, - ibland i en mörk tunnel... ??

CyberBike skrev:
> Och vad gör man när hundägaren går på
> högersidan, hunden går på vänstersidan, ett
> koppel imellan, - ibland i en mörk tunnel... ??

Tänder sin DX-lampa ?

geologen skrev:
> Stewe skrev:
> -----
> > Man får väll gå på en cykelbana, eller hur?
>
> Japp.

Jag tycker nog att det vore bra att slå ihop den här tråden med "cyklist påkörd av bilist" tråden.
Då får vi en tydlig bild på hur enögda vissa cyklister är.

Å ena sidan har tydligen cyklister rätt att vingla ikring och vara ivägen på bilvägarna hur som helst,
men faan ta den gående (eller långsam cyklist) som är ivägen när "happymobben" kommer susande i racerfart på cykelbanan. :-)

En sak som man kan fundera på är varför det är svårt för en del att hålla sig till höger när man cyklar. På Götgatan är det ofta en liten kö, från Ringvägen sett, och då är det lite trixigt att ta sig förbi alla som kör i mitten av cykelbanan.

Jag funderar på att skaffa en skylt där det står, typ:

Omkörd cyklist?
Håll till höger TACK.

Sedan kan det vara en cykel på skylten också.

Skylten ska jag sedan ha längst ned på min ryggsäck så att den syns för den kränkta cyklisten.

Samma sak på Götgatan åt andra hållet, söderut.

Det mest komiska jag varit med om när det gäller gångtrafikanter på cykelbana är en tonåring som gick och bar på en lång planka mitt i cykelbanan. Jag plingade, och naturligt vis vände han sig för att kolla vad som stod på liksom vilket gjorde att plankan blockerade hela cykelbanan och jag fick cykla ut i gräset!

Men för det mesta funkar det att plinga tycker jag. Och om de inte flyttar på sig får man helt enkelt bromsa.

Supertramp skrev:
om de inte flyttar på sig får man helt
> enkelt bromsa.

Precis så enkelt är det. Man anpassar bara hastigheten till sina medmänniskor.

Fikasvettot skrev:
> 3: Plinga i god tid så de velar färdigt innan
> jag nått fram till dem. Framförhållning är A
> och O för att få flyt i trafiken.

Men om de råkar vara döva, vad gör du då?

Det finns 10 000 stendöva i sverige och jag är en av dem. :)
Har flera gånger nästan blivit påkörda av cyklister.

Senast redigerad av en moderator:
Supertramp skrev:
> Det mest komiska jag varit med om när det gäller
> gångtrafikanter på cykelbana är en tonåring
> som gick och bar på en lång planka mitt i
> cykelbanan. Jag plingade, och naturligt vis vände
> han sig för att kolla vad som stod på liksom
> vilket gjorde att plankan blockerade hela
> cykelbanan och jag fick cykla ut i gräset!
>
> Men för det mesta funkar det att plinga tycker
> jag. Och om de inte flyttar på sig får man helt
> enkelt bromsa.

Nåt liknande hände mig härom veckan i nedförsbacken vid Ackis i Uppsala. En snubbe från typ en målarfirma med en dryg meter lång stege småspringer över vägen en bit fram och in på cykelbanan med ryggen snett mot mig. Han har bra fart över vägen för att i god tid hinna över till gångsidan, tänker jag, och låter bli att sakta ner. Väl inne på cykelbanan ringer hans telefon varpå han SJÄLVKLART måste stanna upp innan han svarar, sen till slut ser han mig och tar ett steg bakåt, sen ett steg framåt, och jag lyckas precis böja ryggen åt sidan i en vacker C-form så pass mycket att jag bara snuddar stegen..

Att ge sig till känna är väl alltid bäst?

Följande hände i förrgår:

Var ute ett par mil nordost om Göteborg och körde grusvägar med min cx, den gamla fina sortens väg med 2 plana fina hjulspår utan lösgrus, sköna svängar och upp/nerför, lövträd som börjar skifta i gult, en sol som börjar sätta sig i horisonten.

Jag kommer ifatt 2 par som är ute och spatserar, alla 4 på en rad tvärs vägen så klart, ryggarna mot mig.
Plingar med klockan, och då spelas en komedi upp framför mig som känns som en evighet - det går lätt utför så jag håller i bocken och gör väl 55-60km/h.

Vid min signal reagerar samtliga med att börja trampa/snubbla över sina och medflanörers fötter, stapplar lite lätt och hux flux har paren bytt sida och eller partner så att säga. Dom går fortfarande 4 i bredd... WTF?

Fick bromsa ganska kraftigt och kryssat emellan med ett leende på läpparna, samtliga såg lite besvärade ut, jag hälsade lite snabbt och hälsade, trevlig eftermiddag!

Senast redigerad av en moderator:
ÅL skrev:
> prova att skrika HÖÖÖÖGER med arg stämma

Och sen om dom inte omedelbart flyttar på sig, då har man rätt att köra på dom? ;-)

Tillbaka
Topp