Plinga eller inte plinga - det är frågan

H. skrev:
> Det finns mycket man kan förlora. I mina ögon
> förlorade du mitt förtroende för att kunna
> föra en seriös diskussion i samma sekund som du
> började med direkta angrepp på mig som person.
> Att du som svar när jag påpekade personangreppet
> lade till "martyr" gjorde knappast saken bättre.
>
> För övrigt tycker jag det är ganska talande att
> du anser dig ha befog att idiotförklara en person
> du inte känner baserat på olika uppfattningar
> rörande huruvida man ska plinga i ringklockan
> eller ej.

Att cykla på bilväg: 500kr
Att köra på en cyklist: gratis

Att läsa om två lirare som bråkar på internet: priceless...

;-)

Intressant diskussion denna, och jag anser att båda sidorna är helt rätt ute (jag får vara domare för jag startade tråden). Samtidigt måste jag nog säga att det från min synpunkt är en fråga om att vara pragmatisk. Ett exempel:

Jag cyklar på morgnar och eftermiddagar på cykelbanan på Stadsgårdskajen. För er som inte är så bevandrade i Stockholmsgeografin ligger detta precis vid kajen där finlandsbåtarna från både Viking Line och Birka Cruises anlägger Stockholm. Detta innebär att tajmar man båtarna får man på eftermiddagen dela cykelbanan med ett gäng människor som är partysugna och på morgonen delar man samma cykelbana med samma människor som inte är så sugna på något annat än en säng, ofta fortfarande berusade... Hade man följt Stewes och Fikasvettots exempel hade man plingat var tionde meter => man hade plingat hela tiden, och de partysugna hade undrat var kossan befann sig. Hade man följt H:s exempel (lite tllspetsat, sorry H) hade man inte tutat men kört.

Jag skulle vilja påstå att inget av dessa ytterligheter är särskilt gångbara. Den första för att det skulle innebära att de 700 meter skulle ta 20 minuter. Den andra för att jag skulle göra illa mig själv och någon vinglande, bakfull tjomme som tänkte på en BigBite med räksallad.

Det jag försöker säga är att det vi alla nog använder en stor andel sunt förnuft, och att detta uppenbarligen fungerar för de flesta. Dessutom tror jag att det nog behövs både de som är som Stewe och Fikasvettot för att vi cyklister inte ska få dåligt rykte (tack grabbar), men även de som H och till viss del mig själv, där de som spatserar på cykelbanan faktiskt får sig en funderare. För om de inte hade blivit lite skrämda ibland hade detta bara fått som effekt att de alltid skulle gå där.

Det gäller naturligtvis inte barn och andra som är inte myndiga (hundar exempelvis) som faktiskt kan göra rätt irrationella saker (varför de inte är myndiga). Här tror jag att de flesta nog både sänker hastigheter och tar ut svängarna rejält...

Vid Stadsgårdskajen gäller "martial law". 95% av personerna som går där är fulla och från Finland. Detta innebär att de varken hör eller förstår ;-)
Det är bara att borra ned huvudet och kötta sig fram genom folkhopen.

Alternativt ta det lugnt, eller cykla en annan väg om man inte orkar med frustrationen.

H. skrev:
-------------------------------------------------------
> Du har inte svarat på mitt påstående gällande
> hur det kommer sig att folk inte går fyra i bredd
> med barnvagn på 90-vägar, trots att inget
> förbud för fotgängare finns.

Jag trodde du var ironisk i din fråga. Det står klart och tydligt i trafikförordningen hur gående "skall" bete sig på väg. Jag likställer det med ett "förbud" mot att bete sig på annat sätt.
----------------------------
7 kap. Bestämmelser för gående på väg
1 § Gående skall vid färd på väg använda gångbanan eller vägrenen.

Om det inte finns någon gångbana eller vägren, skall gående använda cykelbanan eller körbanan. Detsamma gäller sådana trafikanter som avses i 1 kap. 4 § andra stycket om gångbanan är smal eller utrymmet på den är begränsat på annat sätt eller om det finns andra särskilda skäl för det.

Gående som använder vägrenen eller körbanan skall om möjligt gå längst till vänster i färdriktningen. Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är lämpligare.
-----------------------------

Jag gillar gruppavsnittet.
--------------------------
De som går i grupp under uppsikt av en ledare eller i en procession skall om det är lämpligt använda vägrenen eller körbanans högra sida i färdriktningen. Om gruppen består av barn som går högst två i bredd, skall om möjligt gångbana, vägren eller cykelbana användas.
--------------------------
Visste faktiskt inte att man ska gå på högra sidan om man är en grupp under uppsikt av en ledare. Grupper utan ledare (anarkister) borde då gå på vänstra sidan.-)

En snittfart på 30 km/h är inte ovanlig. Det blir väl runt 13 m/s. En borde väl plinga till så fotgängarn har siså tre sekunder på sig att reagera och flytta till vänster. Eftersom jag har bråttom jämt och inte vill sänka farten så måste jag ha en gigantisk plinga på styret för att höras nästan 40 meter bakom.
Jag kör förbi med marginal i full fart. Går man mitt i vägen så gör man. Däremot så kikar jag alltid över axeln innan jag sidoförflyttar och det gör inte många andra.. Fast det blir en annan diskussion.

/Danne, som med spänning väntar på att få uppleva cykling i rusningstrafik mot City.

Fiber skrev:
> En snittfart på 30 km/h är inte ovanlig. Det
> blir väl runt 13 m/s. En borde väl plinga till
> så fotgängarn har siså tre sekunder på sig att
> reagera och flytta till vänster. Eftersom jag har
> bråttom jämt och inte vill sänka farten så
> måste jag ha en gigantisk plinga på styret för
> att höras nästan 40 meter bakom.

Nja, 8.3 m/s respektive 25 meter blir det väl.

Vad hände med tråden förresten, jag hade just poppat popcorn och så dör pajkastningen ut? :(

Fortfarande ingen kommentar om eventuella döva gångare eller cyklister trots mina två inlägg i tråden. Ja vi är ett nu bevisat diskriminerad grupp.

tekman skrev:
> Jag trodde du var ironisk i din fråga. Det står
> klart och tydligt i trafikförordningen hur
> gående "skall" bete sig på väg. Jag likställer
> det med ett "förbud" mot att bete sig på annat
> sätt.

Jag var ju mer ute efter det filosofiska, eller vad man ska kalla det. Det är förbjudet att köra för fort också, men trots det är det ganska vanligt att folk gör det. Vad jag är ute efter är att även om det finns lagar så gör folk vad de själva tycker känns rätt och rimligt. Att uppföra sig på bilvägar genom att inte gå hur som helst är alltså inte bara något som står i lagen, utan också något som de flesta ser som självklart. Nå, varför är det inte lika självklart att man beter sig på det sättet om man rör sig på andra körbanor än just där det kommer bilar?

Edit 1: Sista stycket blev ganska rörigt, försökte få det bättre.
Edit 2: Mer fix med sista stycket, nu tror jag man fattar.
Edit 3: Lade till Edit 1 - 3 beskrivningar.
Edit 4: Det blev så rörigt allt det här så jag kortade ner inlägget och tog bort allt förvirrat morgonsvammel

Senast redigerad av en moderator:
glitch skrev:
> Vid Stadsgårdskajen gäller "martial law". 95% av
> personerna som går där är fulla och från
> Finland. Detta innebär att de varken hör eller
> förstår ;-)
> Det är bara att borra ned huvudet och kötta sig
> fram genom folkhopen.
>
> Alternativt ta det lugnt, eller cykla en annan
> väg om man inte orkar med frustrationen.

Typ Götgatan... :)

LeoGbg skrev:
> Fortfarande ingen kommentar om eventuella döva
> gångare eller cyklister trots mina två inlägg i
> tråden. Ja vi är ett nu bevisat diskriminerad
> grupp.

Jag tror det beror på att det blir för jobbigt att tänka sig in i en annan människas situation som gör att du inte får svar...
Numera är det mesta fokuserat på "jag jag jag"....."jag ska fram, alla andra är ivägen"....och omvänt..."jag går/cyklar/åker här, skiter väl i att andra gör det också"....

En bra taktik mot aggrobeteende är dock att le. T ex försöker någon tränga sig in i kön : le och släpp in dem så får ni se vad som händer. Ibland blir det ritkigt kul när de inte vågar tro på det, misstänker att det är något lurt och avbryter sin trängning och går in bakom. Om man har lett flera gånger på vägen hem så är man gladare hemma. Att folk tror att man är en lallande fåne är bara en bonus.

BlackCanon skrev:
> LeoGbg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fortfarande ingen kommentar om eventuella döva
> > gångare eller cyklister trots mina två inlägg
> i
> > tråden. Ja vi är ett nu bevisat diskriminerad
> > grupp.
>
> Jag tror det beror på att det blir för jobbigt
> att tänka sig in i en annan människas situation
> som gör att du inte får svar...
> Numera är det mesta fokuserat på "jag jag
> jag"....."jag ska fram, alla andra är
> ivägen"....och omvänt..."jag går/cyklar/åker
> här, skiter väl i att andra gör det
> också"....
>
> En bra taktik mot aggrobeteende är dock att le. T
> ex försöker någon tränga sig in i kön : le
> och släpp in dem så får ni se vad som händer.
> Ibland blir det ritkigt kul när de inte vågar
> tro på det, misstänker att det är något lurt
> och avbryter sin trängning och går in bakom. Om
> man har lett flera gånger på vägen hem så är
> man gladare hemma. Att folk tror att man är en
> lallande fåne är bara en bonus.

+1, helt sant rakt igenom. Särskilt det allra sista. :-)

Le är grejen.

Ett helt annat brott, en helt ny lösning: Jag brukar säga åt dem som cyklar på trottoaren, oftast skarpt, och det har hänt att jag efter nonchalanta svar ryter tillbaka. (Och jag säger inte till för att cyklisterna brukar vara i vägen, utan för att jag tror att våra medtrafikanter får mer respekt för oss cyklister om vi cyklister respekterar trafikreglerna.)
Igår provade jag så en annan taktik. Jag gick på trottoaren längs en enkelriktad gata där många cyklister väljer trottoaren eftersom de inte vill cykla mot enkelriktningen. (Det vore ju fel.) Så möter jag en man som cyklar på trottoaren och jag vänder mig leende mot honom:
– Vad gör DU här?
Han ser lite överraskad ut, men vänligt avvaktande.
– Jaa … Hej, säger han och börjar stiga av cykeln, antagligen för att han tror att han stött på en bekant och ska stanna och prata lite.
– Ja, som cyklar på trottoaren.
Då har han redan stigit av. Ansiktsuttrycket blir lite surare och han börjar förklara att det "bara var en liten bit". Men till skillnad från dem som bara skakar på huvudet över någon som lägger sig i, fast de inte är i vägen, så har han faktiskt lyssnat lite, lite på mig.
Och det är väl så med plinga eller inte – respekt är inget man kan kräva, det är något man förtjänar.

matthekat skrev:
> Igår provade jag så en annan taktik. Jag gick
> på trottoaren längs en enkelriktad gata där
> många cyklister väljer trottoaren eftersom de
> inte vill cykla mot enkelriktningen. (Det vore ju
> fel.) Så möter jag en man som cyklar på
> trottoaren och jag vänder mig leende mot honom:
> – Vad gör DU här?
> Han ser lite överraskad ut, men vänligt
> avvaktande.
> – Jaa … Hej, säger han och börjar stiga av
> cykeln, antagligen för att han tror att han
> stött på en bekant och ska stanna och prata
> lite.
> – Ja, som cyklar på trottoaren.
> Då har han redan stigit av. Ansiktsuttrycket blir
> lite surare och han börjar förklara att det
> "bara var en liten bit". Men till skillnad från
> dem som bara skakar på huvudet över någon som
> lägger sig i, fast de inte är i vägen, så har
> han faktiskt lyssnat lite, lite på mig.

+1
och tänk om man fått se och höra på....

Jag bränner förbi så de blir ett nära döden upplevelse för fanskapen så lär dom sig var fan dom ska gå. Folk e ju helt hjärndöda när de gäller att gå på cykelbanor eller trottoaren.

freddes skrev:
> Jag bränner förbi så de blir ett nära döden
> upplevelse för fanskapen så lär dom sig var fan
> dom ska gå. Folk e ju helt hjärndöda

Men oj, det verkar smitta genom luften också, bäst att hålla lite extra avstånd till galningarna :-)

Idag på lunchen var det några fotgängare i bredd som kostade mig en skyltspurt i Gröndal! Upprörande! Fast i normalt cykeltempo utan idiotmanövrar så var det ju inga problem...
Dock fanns det hur många tillfällen som helst att söka konfrontation, om man skulle vara lagd åt det hållet. Jag föredrog att istället bara lugnt cykla förbi fotgängare och barnvagnar med god marginal. Mycket enklare.

dans skrev:
> freddes skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag bränner förbi så de blir ett nära
> döden
> > upplevelse för fanskapen så lär dom sig var
> fan
> > dom ska gå. Folk e ju helt hjärndöda
>
> Men oj, det verkar smitta genom luften också,
> bäst att hålla lite extra avstånd till
> galningarna :-)

+1

salle skrev:
> Räddaren in nöden, även kallad en
> svettopendlarens bäste vän, när plingan inte
> hörs:
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=20105

Här kan man också hamna i en rolig diskussion. Vilket är mest "idiotiskt", för att använda vissa mindre nogräknade forumanvändares ord; att bara passera en fotgängare i cykelbanan utan signal eller att använda något som skulle kunna väcka liv i döda?

Lufttutan är skitbra - poängen är att man kan höras på stort avstånd och ge de vilsna fotgängarna tid att bestämma sig vilken sida de ska vara på.

Arne Anka skrev:

> Jag cyklar på morgnar och eftermiddagar på
> cykelbanan på Stadsgårdskajen. För er som inte
> är så bevandrade i Stockholmsgeografin ligger
> detta precis vid kajen där finlandsbåtarna från
> både Viking Line och Birka Cruises anlägger
> Stockholm. Detta innebär att tajmar man båtarna
> får man på eftermiddagen dela cykelbanan med ett
> gäng människor som är partysugna och på
> morgonen delar man samma cykelbana med samma
> människor som inte är så sugna på något annat
> än en säng, ofta fortfarande berusade... Hade
> man följt Stewes och Fikasvettots exempel hade
> man plingat var tionde meter => man hade plingat
> hela tiden, och de partysugna hade undrat var
> kossan befann sig. Hade man följt H:s exempel
> (lite tllspetsat, sorry H) hade man inte tutat men
> kört.

Stadsgårdskajen?
Där är det ju 50-väg, så det är ju bara att köra i bussfilen istället om det är för mycket fyllon i cykelbanan. Då slipper du att plinga hela tiden (men du bör nog kanske vara beredd på att få ett SL-märke instansat i ryggslutet innan du kommit fram till Slussen).

En helt annan grej är ju att hälften av dem som, till fots, irrar omkring på cykelbanorna iPod-zombies så de hör ju inte plingan ändå. Sakta in är ju en bra grej om man är osäker på läget...

Senast redigerad av en moderator:
I morse låg jag bakom en cykelbyxa då jag passerade Stureplan. När vi får grönt och rundar svampen har fotgängarna på övergångsstället naturligtvis också grön gubbe. En kvinna som precis är på väg ut på övergångsstället blir nästan överkörd av svettogubben. Kollisionen avvärjs med några centimeter och över axeln skriker cykelbyxan iväg en rask utskällning för att hon inte sett sig för ordentligt.

Jag tycker att det är fint att han avsatte tid i sin träningsrunda för att uppfostra en fotgängare, han tappade säkert flera sekunder. Men å andra sidan kan han glädja sig åt att erfarenheten antagligen gör henne till en bättre människa.

Vilken mekanisk plinga är bäst då? I avseendet att de skall höras.
De flesta nya plingor jag testat låter i princip ingenting:(

Går det att få tag på de gamla hederliga i metall där man 'snurrar' på överdelen för att det ska plinga?

MickeS skrev:

> Går det att få tag på de gamla hederliga i
> metall där man 'snurrar' på överdelen för att
> det ska plinga?

Man kanske skulle lägga an den mot hjulet när man passerar Stadsgårdskajen.

Tillbaka
Topp