Plusdäck, den stora tråden

Willie

Aktiv medlem
Tråden där vi samla intryck och erfarenheter av olika modeller och storlekar!

Jag kör idag på Nobby nic 27.5x2.8 som satt original monterade på cykeln, ,men är inte helt nöjd och bakdäcket börjar sjunga på sista versen

Vill ha något brötigare och hoppas Maxxis ska släppa sina Highroller och Minion i 2.8 snarast!

Några andra rekommendationer? Vad rullar ni på?

Körde 2.8NN i min 27.5 pike med 29id, blev typ en legit 2.6a med den fälgbredden. Min upplevelse var att det var rätt roligt för hemmastigarna men skulle nog aldrig köra downhill med det (vilket jag heller inte gjorde, bytte tillbaka till 2.3)
Kanske kan ändra uppfattning med maxxis minion dhf (de har dock väldigt smala däck för sin bredd så 2.8 maxxis lär typ vara som 2.1 hos andra märken?). Minion har aggressivare mönster så det kanske kan funka bättre, nn är inte direkt känd för episkt kantgrepp. Tycker mitt 2.3 spesh butcher (dhf-kopia) känns säkrare än flimsiga elefantdäcket nn.

Ska dock slänga på nn igen nu till hösten och testa igen. Plusdäck är roliga, men inte så roliga som industrins marketing Department vill övertyga mig om.

Någon som har testat hur känslan blir med + fram och "vanligt" bak? Tänkte att det är ju ibland möjligt att få plats fram men inte bak

Var inte heller helt nöjd med mina NN i 2.8 på 40mm id fälg och ska nu testa Maxxis Rekon+ istället.

Ja jag har gjort det. Körde 2.8NN fram 2.3 bak. NN gav typ en pseudo 28er fram med hårt pumpat däck, fick nog en halv grads flackare vinkel, typ semi 69er eller 68er kanske är bättre namn i detta fall. Kände definitivt av enklare rull över stök med ballongdäcket, men samtidigt fick jag oskön delay på styrningen, typ placebogyro.

Nu i höst kommer jag köra 2.8NN fram och växla mellan 2.4 vee rubber bak (shameless kopia av dhf men större volym) samt 2.35 hans dampf. Höjt bb av större däck är bara en bonus för mig, cykeln har i dagsläget för lågt bb för stigcykling (slår i vevarna rätt ofta)

WTB verkar ju ha ett gäng plusdäck nu. Tidigare läste jag att även ett 26+ är på väg, WTB Ranger 26x3, men det har jag inte hittat nånstans tyvärr..

Jag kör WTB Trail Boss 3.0 i fram & Trailblazer 2.8 i bak. Funkar riktigt bra enl mig. Körde Trailblazer i fram tidigare men vågade inte riktigt lita på greppet i kurvor. Trail Boss greppar riktigt bra, Trailblazer också, så länge det inte sitter i fram & lutar. Volym & komfort är riktigt bra. Bägge däck rullar helt OK också. Kanske är de i tyngsta laget dock..

Hej!
Utan att testat på PLUS-däcken ännu (pga att dom verkar för veka och "studsiga"), men efter idogt internetcyklande har jag funnit att Surly's Dirt Wizard verkar vara bland dom mest uppskattade biffigare däcken ute just nu.

surly-dirt-wizard-morgan-taylor-4.jpg

http://theradavist.com/2016/03/surl...hredliest-27-5-tire-ive-ridden-morgan-taylor/

Jag har en uppsättning surly dirt wizard 27.5x3.0. Dom är helt klart biffigast i kategorin. Tänk er ett par magic Mary fast på steroider. Dubbarnar är nog ungefär likvärdigt i antal bara att dom är större plus att man har lite mer luftrum mellan dem.
Bör ge bättre lerborttagning i teorin.

Dom väger cirkus den samma men DW har inte dom tjockare super gravity sidoväggarna, så ska man gå all out i berms/velodromer på downhill banor så burpar dom av.
Det är helt enkelt för mycket fäste i dom!!
Inget jag ännu märkt av vid aggressiv stig/skogscykling utan där känns dom som i sitt rätta element.

Vägde mitt framdäck å de klockade in på 1220gram. Glömde väga bakdäcket men tror de var snäppet mer.

Dom kräver att man har fälgar med rätt hög innerdia för att göra sig rättvis. Allt under 40mm rekommenderar jag inte.

Jag har cyklat för lite på dom för att ge en rättvis rider review ännu men de kommer.
MM vs DW
IMG_20160819_191106.jpg

Ej imkörda. Sväller lite med tiden.
IMG_20160815_201344.jpg

IMG_20160814_193635.jpg

kay sa:
Sunny sa:
Någon som har testat hur känslan blir med + fram och "vanligt" bak? Tänkte att det är ju ibland möjligt att få plats fram men inte bak

Har haft samma tanke själv.

Jag har kört ett år nu med racing ralph 29 bak och surly knard 29x3 fram på en helstel 29". Fantastiskt! Tror att det är trevligt med lättare bak för känslan vid accelerationer. RR har tillräckligt med grepp för mig åtminstone så + hoppar jag nog över bak.

Samma här, har kört helstela med Knard 29x3.0 fram och RaRa 29x2.4 bak sedan Knard kom för ett par år sedan, då bara som tungt vajerdäck, nu finns ju lättare också. Lite snedfördelad vikt kanske, men inget som stör på stigen. Blir mjukt och flowigt (i den helsteles värld) men ändå inte så farligt segt.

Jag skulle dock gärna sätta i något ännu bredare bak också, finns gott om plats kvar (78 mm clearance), men det verkar rätt klent med alternativ på 29+ jämfört med 27.5+? Något som kallas 2.8 skulle nog kunna funka.

Panaracer fat B nimble ska väl vara lite smalare än knard t ex, det kanske skulle fungera bak. WTB har släppt något nytt 29+ har jag sett som verkar ha bättre kantgrepp än knard, går att få för 50 eur såg jag... det blir nog ett sådant till höst/vinter.

Med bara 68 mm bredd så borde de nästan kunna gå in i de flesta vanliga 27.5" cyklar? Skillnaden mot deras 2.5" på 40 mm fälgar kan inte vara många millimetrar?
Hoppas de släpper riktiga 3.0"-versioner också. Giv mig 76.2 mm. :)

NickPick kan säga så att jag cyklar snabbare på mina större däck än min XC setup (29x2.25").
Men då är de ju inte skogsbilvägar eller typ cykelvasan jag trampar på. Utan stigar med rötter stora som däcken å stenigt utav förbannelse.

Jag är överbevist om att 27.5+ har stora fördelar i sitt rätta element över 27.5/29"
Personlig erfarenhet i ämnet och iår har jag 140mil på 27.5+ i både tävlings och tränings sammanhang.

inzani sa:
NickPick kan säga så att jag cyklar snabbare på mina större däck än min XC setup (29x2.25").
Men då är de ju inte skogsbilvägar eller typ cykelvasan jag trampar på. Utan stigar med rötter stora som däcken å stenigt utav förbannelse.

Jag är överbevist om att 27.5+ har stora fördelar i sitt rätta element över 27.5/29"
Personlig erfarenhet i ämnet och iår har jag 140mil på 27.5+ i både tävlings och tränings sammanhang.

Ja men där ser man :) Jag tror dig. Är alltid skeptisk till trender. Men 140 mil då har man ju erfarenhet i frågan. :)

Breda, lätta, stabila - välj två

Lite skeptisk till att köra downhill med minion 2.8or (om dom nu är legit 2.8 och inte maxxis 2.8 aka 2.25). Med så låg vikt lär de ha skarvat ordentligt på material med flimsiga sidewalls som resultat. Nåväl ska inte döma utan att först testa, även om jag är mer sugen på att testa dhf 2.5

Lillgammal sa:
Breda, lätta, stabila - välj två

Lite skeptisk till att köra downhill med minion 2.8or (om dom nu är legit 2.8 och inte maxxis 2.8 aka 2.25). Med så låg vikt lär de ha skarvat ordentligt på material med flimsiga sidewalls som resultat. Nåväl ska inte döma utan att först testa, även om jag är mer sugen på att testa dhf 2.5

Benägen att hålla med, men varför ska en köra DH med 2.8'or över huvud taget?
BTW vad är rekommenderad fälgbredd för 2.5'orna?

27.5+ som rena downhill däck kommer aldrig funka förens man får till det med procore. För mycket fäste å för lite sidovägsstabilitet = kränger av däcket om man pressar hårt i berms.
Funkar däremot kanon på steniga svarta banor.
Tyckte de kändes betydligt skönare med mina surly dirt wizard 3.0" än min magic Mary setup på t.ex SM banan i bygdsiljum.

Jag sitter och funderar om man kan klämma in ett par 2.35" eller 2.40" i min Scale 735. Fram är nog inga problem men bak ser lite trångt ut, är det någon som har prövat grövre däck än 2.2" i en Scott Scale 7xx ?

Scale60 sa:
Jag sitter och funderar om man kan klämma in ett par 2.35" eller 2.40" i min Scale 735. Fram är nog inga problem men bak ser lite trångt ut, är det någon som har prövat grövre däck än 2.2" i en Scott Scale 7xx ?

Har väldigt svårt att tro att det inte skulle gå. Har en äldre Scale där det funkar bra.

Scale60 sa:

2.35/2.40 är ju inga plusdäck... 2.8 borde gränsen vara för att räknas som plusdäck tycker jag nog.

Sunny sa:
Scale60 sa:

Har väldigt svårt att tro att det inte skulle gå. Har en äldre Scale där det funkar bra.

Jag har mätt och det är 6mm på smalaste stället från däcket till kedjekastskyddet på höger "chainstay" på min Scale 735 med 55-584 (2.2") däck. Så 60-584 eller 2.35" / 2.40" är nog absolut max, då blir det ca 3mm frigång för däcket.

DanielW sa:
Scale60 sa:

2.35/2.40 är ju inga plusdäck... 2.8 borde gränsen vara för att räknas som plusdäck tycker jag nog.

Nä det stämmer 2.4" är inte mycket att komma med men tyvärr max bak på min Scale 735. Fram går det nog in 2.8" fast är det värt att ha 2.8" fram och 2.4" bak?.

Giant Anthem 27,5" med Giants P-AM fälgar (30u 25i) och WTB Trailblazer 2,8". Finns några mm till godo mellan däck och ram... Grymt grepp men känsliga för lufttryck då det gäller att det är exakt, annars så viker sig däcken vid hård kurvtagning...

Bilagor

• 20160707_150227.jpg
    20160707_150227.jpg
    461.1 KB · Besök: 117
Fick hem ett Maxxis Minion DHF 2.8 igår. Hoppas på lite bättre grepp i leran nu :)

DSC_0279.JPG

Maxxis verkar ha haft något konstigt för sig med den här releasen, det har dykt upp några minion och highroller på några australiensiska webshoppar men ingan annanstans i världen och bara i dualcompound, jag ville ha 3C Maxxterra. Jag hittade tillslut däcket på Pushys och beställde hem. Hade inga större förhoppningar om att det skulle vara rätt däck som dök upp men det var det faktiskt! Tog ca 1.5 vecka för att få hem dem. Nedskrivet värde också så ingen tull och moms :)

http://www.pushys.com.au/maxxis-min...b-exo-3c-tubeless-ready-folding-mtb-tyre.html

DSC_0277.JPG

DSC_0284.JPG

DHF 2.3 till vänster, 2.8 till höger :)

DSC_0278.JPG

960 gram, 66mm brett över casingen och 68 över dobbarna på mina WTB i 35 assym fälgar, hoppas att det sträcker sig några mm till :)

Fett!

Jag gav upp väntan på minion och köpte Rekon+, har dock inte monterat dom då nu blev jag lite bitter..

Återkom gärna med recension när du provkört!

Haft 2.8 på min hoj snart 2mån och älskar det, tycker dom passar min aggressiva körstil utför.
Men RR i bak när det är blött är ingen favorit och byts ut snart mot nobby nic ts..se om det blir bättre tänker mest då på klättringen.
Hursom tycker det är så fruktansvärt kul så det är fan inte sant! :)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    307 KB · Besök: 124
  • image.jpeg
    image.jpeg
    285.8 KB · Besök: 140
Körde min första ordentliga tur igår med plusdäck. Nobby nic evo 27,5x3.0. Var en väldigt positiv upplevelse, otrolig skillnad i grepp mot mina 2,25or. Lite trögrullat på asfalten dock. Hade 1,3 bar typ vilket kändes alldeles för högt, vad ligger ni på med 3.0 däck. Känna som att 1bar skulle räcka bra iaf?

Marham sa:
Körde min första ordentliga tur igår med plusdäck. Nobby nic evo 27,5x3.0. Var en väldigt positiv upplevelse, otrolig skillnad i grepp mot mina 2,25or. Lite trögrullat på asfalten dock. Hade 1,3 bar typ vilket kändes alldeles för högt, vad ligger ni på med 3.0 däck. Känna som att 1bar skulle räcka bra iaf?
0.6 bar fram, 0.9 bar bak, så du kan nog sänka lite. =)
Jag väger väl typ 63 kg. Nobby Nic 3.0".
Tjejen, vikt hemlig :rolleyes:, kör 0.9 bar fram, 1.3 bar bak. Också 3.0"-däck.

zyklom sa:
Haft 2.8 på min hoj snart 2mån och älskar det, tycker dom passar min aggressiva körstil utför.
Men RR i bak när det är blött är ingen favorit och byts ut snart mot nobby nic ts..se om det blir bättre tänker mest då på klättringen.
Hursom tycker det är så fruktansvärt kul så det är fan inte sant! :)

Vilken hoj har du? 27,5 el 29:a? Sjukt sugen på de där jag med...

c-oma sa:
Vilken hoj har du? 27,5 el 29:a? Sjukt sugen på de där jag med...

Jag rullar 27.5 och är både snabbare, bättre och tryggare utför nu med lite fetare däck. Skillnaden för mig har bara vart positiv sen jag bytte och kommr nog aldrig gå tillbaka till mindre :)

Paco sa:
Rekon+ gjorde mig inte besviken iaf;)

Låter bra!

Marham sa:

Jag varierar mellan 0.9 och 1.2 på mina 2.8or, väger 85 pannor =)

Tillbaka
Topp