Plusdäck, den stora tråden

Scale60 sa:
Sunny sa:
Scale60 sa:
Jag sitter och funderar om man kan klämma in ett par 2.35" eller 2.40" i min Scale 735. Fram är nog inga problem men bak ser lite trångt ut, är det någon som har prövat grövre däck än 2.2" i en Scott Scale 7xx ?

Har väldigt svårt att tro att det inte skulle gå. Har en äldre Scale där det funkar bra.

Jag har mätt och det är 6mm på smalaste stället från däcket till kedjekastskyddet på höger "chainstay" på min Scale 735 med 55-584 (2.2") däck. Så 60-584 eller 2.35" / 2.40" är nog absolut max, då blir det ca 3mm frigång för däcket.

Fångar upp detta gamla inlägg, fick du testat 2,35 på din Scale? Kör själv en Scale och skulle vilja ha Nobby Nic Snake som finns i 2,35.

Jag har nu kört lite med mina "semi plus däck" Nobby Nic 2.6 Apex på en 35mm bred 27.5 fälg. Trixade lite med fjädringen oxå. Resultat, supernöjd! Kör med mellan 0.8 och 1.0 bar, med mina 67kg i naken vikt. Flyter på grymt fint i skogen. Har inte haft några problem med att däcket vill kränga och genomslag som jag hade med Maxxis 2.35. Kör jag DH trycker jag i lite mer luft för att skydda kolfälgarna. Har cyklat med så lite som 0.67 i bakhjulet utan problem.
Kör förstås slanglöst...

Cykeln är en Orbea Occam am 10 aluram från 2016

Ja har Nobby Nic 2.8 i trailstarutförande på hojen.
Jag har kört med dem 10-15 ggr och har fått lite blandade intryck. Vanlig stigåka på torrt underlag är fantastiskt - vilket grepp!
Däremot om man kör utför eller för all del kör i lera så var det inte alls så greppigt längre. Jag känner att jag inte vet var gränsen går, helt plötsligt sticker framhjulet i sidled.

Så jag funderar på nya sulor helt enkelt. Bike-discount har ett hyggligt pris på kombon
Maxxis Minion DHF+ 3C MaxxTerra/Rekon+ Dual TR EXO 27.5+
(https://www.bike-components.de/en/M...lding-Tyre-Set-p55785/black-27-5x2-8-o208030/)

Vad säger expertisen? Bra eller anus?

Alternativet är att lägga på mina vanliga 2.3:or och glömma plusdäcksexperimentet.

Skulle slängt på Magic Mary 2,8" Soft som framdäck om du vill fortsätta med experimentet, och om du verkligen vill ha en fet kombo så släng på ett MM 2,8" SpeedGrip bak.

Har dock inte prövat plusdäck men är inte jätteimponerad av DHF 2,3 eller 2,5. Ingen feedback någonstans, man måste bara lita på däcket.

jekyll sa:
Jag har kört med dem 10-15 ggr och har fått lite blandade intryck. Vanlig stigåka på torrt underlag är fantastiskt - vilket grepp!
Däremot om man kör utför eller för all del kör i lera så var det inte alls så greppigt längre. Jag känner att jag inte vet var gränsen går, helt plötsligt sticker framhjulet i sidled.

Så jag funderar på nya sulor helt enkelt. Bike-discount har ett hyggligt pris på kombon
(https://www.bike-components.de/en/M...lding-Tyre-Set-p55785/black-27-5x2-8-o208030/)

Alternativet är att lägga på mina vanliga 2.3:or och glömma plusdäcksexperimentet.

Jag beställde DHF 2.8 från Australien förra hösten så fort de blev tillgängliga, grymt stor skillnad mot NN i grepp, både på blöta rötter och i lera. Rekommenderas! Jag har kört DHR II bak så Rekon kan jag inte uttala mig om

jekyll sa:

Varför inte 2.5” WT? Det bästa av två världar.

Körde Vretabiken i helgen med HansDampf 2.35" både fram och bak.

Greppet var bra, men de rensar dåligt och blev snabbt väldigt tunga i leran!

Funkar bättre på halvtorr vår/höst än lera skulle jag säga.

Tegheim83 sa:

Inte för att vara en rövhatt, men sen när blev 2.35" ett +däck?

Tack för tips och idéer. Nu var jag lite väl triggerhappy kanske och skickade iväg en beställning.

edvin_m sa:
Jag beställde DHF 2.8 från Australien förra hösten så fort de blev tillgängliga, grymt stor skillnad mot NN i grepp, både på blöta rötter och i lera. Rekommenderas! Jag har kört DHR II bak så Rekon kan jag inte uttala mig om

Kul att höra!
Om jag fortsätter med plusdäck men saknar grepp så lutar det år DHR.

BjornR sa:
Skulle slängt på Magic Mary 2,8" Soft som framdäck om du vill fortsätta med experimentet, och om du verkligen vill ha en fet kombo så släng på ett MM 2,8" SpeedGrip bak.

Har dock inte prövat plusdäck men är inte jätteimponerad av DHF 2,3 eller 2,5. Ingen feedback någonstans, man måste bara lita på däcket.

Jag har annan uppfattning, jag har verkligen gillat DHF i 2,3 åtministone.
Har aldrig provat MM, jag kollade men gick bort mig någonstans i Addix-mojset...

Crossmax sa:
Varför inte 2.5” WT? Det bästa av två världar.

Du har sagt det förr :-)
Det få bli sista säkra.
Tegheim83 sa:

Tack för input!
Plusdäck brukar generellt räknas i bredderna 2,6-3,0 på en höft, dvs lite grövre doningar.

Jag återkommer med mina intryck när jag kört på den nya ett tag.

Jag är lite inne på hr2 bak och dhf fram i 2.8
Men det vore ju enklare att flytta bak mitt framdäck och köpa ett dhf fram bara.

marr sa:
Men det vore ju enklare att flytta bak mitt framdäck och köpa ett dhf fram bara.
Prova, jag körde DHF fram och NN (trailstar) bak hela förra vintern. Inga problem med fästet bak, skaffade DHR II för att jag tröttnade på att punka NN. Sen punkade jag DHR II också men det är en annan femma :)

marr sa:

Grepp lär du ha med HR2!
Rull är väl lite sisådär. Jag körde HR2 (2.3) med 3C-blandning bak några få gånger sen åkte det av igen.
Men det ger starka ben...

Tegheim83 sa:

MAXXIS skalar om mönstret med grövre dobbar och annat dobbavstånd på grövre däck upp till 2,8, skillnaden är så stor att även om dobbgeometrin är liknande så kan däcken bete sig olika, i synnerhet i lera.
Grövre än 2,8 börjar mönstren bli mer findobbiga som på fullfetdäck men det är utanför trådens fokus.

Kan det vara så att DHF 2.6 och 2.8 rensar bättre än 2.35 och 2.5?

Så länge leran är lös behöver man ett däck som skär ner istället för att flyta ovanpå. Något som flyter ovanpå kommer inte ha så bra grepp oavsett hur det rensar. Oklart om plusdäck är lösningen på det problemet..

feeblesmith sa:
Tegheim83 sa:

MAXXIS skalar om mönstret med grövre dobbar och annat dobbavstånd på grövre däck upp till 2,8, skillnaden är så stor att även om dobbgeometrin är liknande så kan däcken bete sig olika, i synnerhet i lera.
Grövre än 2,8 börjar mönstren bli mer findobbiga som på fullfetdäck men det är utanför trådens fokus.

Att utvärdera!

Rattnalle sa:
Så länge leran är lös behöver man ett däck som skär ner istället för att flyta ovanpå. Något som flyter ovanpå kommer inte ha så bra grepp oavsett hur det rensar. Oklart om plusdäck är lösningen på det problemet..

Polaren körde under en period fatbike. Han jämförde greppet i däcken på lera med att stoppa en ballong i vatten...
Ska bli spännande att testa om plusdäck löser detta bättre.

feeblesmith sa:
Tegheim83 sa:

DHF?

Tegheim83 sa:
glitch sa:
Tegheim83 sa:

Vilken gummiblandning?

Trailstar fram och Pacestar bak.

Ok! Hade hoppats på erfarenhet av nya addixgummit. Hade HD förut och gillade dem så addix känns lovande.

glitch sa:
Tegheim83 sa:
glitch sa:
Tegheim83 sa:

Vilken gummiblandning?

Ok! Hade hoppats på erfarenhet av nya addixgummit. Hade HD förut och gillade dem så addix känns lovande.

Jag är skeptisk till att man märker någon skillnad i gummiblandningen :-)

Tegheim83 sa:
glitch sa:
Tegheim83 sa:
glitch sa:
Tegheim83 sa:

Vilken gummiblandning?

Jag är skeptisk till att man märker någon skillnad i gummiblandningen :-)

Det är ju det som varenda plus eller stigcyklist påpekar att man gör så varför inte?

Någon som vet var man kan köpa Terrene McFly 29"?

Mina Rangers fastnar i baktriangeln när det är lera och jag förväntar mig i vanlig ordning mer av den sorten nu när hösten är här...

Andra tips på schyssta "do-it-all" däck för 29+ mottages. Har endast testat Ranger och de fungerar bra för lättare stigar och dåliga grusvägar. Helst runt 2.8 i storlek, ca. 68mm är min maxbredd.

Hmmm, en fågelkvittrade i mitt öra.
Man kan tydligen skrämma in 2,6" däck i baktriangeln på min Thunderbolt.
Har suttit ock försökt hitta Maxxis Forkaster i 2.6, men till ingen nytta.
Vart hittar man en välsorterad butik?

Maakus sa:
Hmmm, en fågelkvittrade i mitt öra.
Man kan tydligen skrämma in 2,6" däck i baktriangeln på min Thunderbolt.
Har suttit ock försökt hitta Maxxis Forkaster i 2.6, men till ingen nytta.
Vart hittar man en välsorterad butik?

Kolla artikelnummer i MAXXIS katalog och googla det.

Efter många om och men hittar jag en butik där jag minst anar det som har Forkaster 2,6" i lager.
Vågar man köra Forkaster både fram och bak?
Ska man safe:a med att köpa ett DHF 2,6" också (dom hade det i lager med)?
Vad tror ni bullen?

Kör just nu ett Shorty 2.5 och ett DHF 2.3.
Segt som hemkola, sa drutten.

Senast ändrad:
Jag kör med Nobby Nic addix 27.5×2.8 på min trek fuel, har dock inga direkta jämförelser i bagaget när det gäller moderna mtb däck ...

Spontana känslan är att dom rullar riktigt lätt, och greppar grymt på det mesta.

På blöta mossiga stenar och rötter skulle jag önska snäpper mer grepp, men som sagt har jag inte mer än bontrager chupacabra att jämföra med och då är NN betydligt bättre på allt även om det är två olila skolor av mönster!
(Kör 1.3-1.4bar i lufttryck på duroc 40 fälgar)

Någon som testat hans dampf addix?
Isf, hur är dom jämfört med Nobby Nic?

Forekaster 27,5x2,6"
Så här långt.

GREEEEEEEEEEEEEEEEEEP

Har ingen lufttrycksmätare ännu. Har väl kört med mindre än 20psi bak och fram :/

* Cyklade lite casual upp gör en stig som borde kallas bäckfåra. Stenar och rötter. Spann loss, men hittade grepp direkt. Blev inte samma våldsamma släpp som jag har upplevt med DHR eller DHF bak.
* Stenhällar med mossa och alger är fortfarande hala. Bara att straight-linea.
* Fast, kladdig lera på grusväg är halt, däcken är för breda för att skära igenom. Man sladdar.
* Rensar mönstret bra på lera och annat.

Klickade hem ett par i45 fälgar och ett par 3.0 rocket ron igår. någon som har erfarenhet av de däcken?

Ska bygga hela hjulen så det kommer nog dröja innan någon recension kommer.

Forkaster 27,5x2,6" Dual compound, både fram och bak.
Rullar ungefär 18 psi fram och bak.
När jag tappar fäste, så tycker jag det är kontrollerbart. (Förrutom nedan dvs)
Vet inte hur bra DHF maxx terra som jag har liggandes, hade funkat här. Supertacky kanske biter på rötter, löv, lera och stenhäll?

Senast ändrad:
Fick hem ett par färska Schwalbe Nobby Nic Evo SnakeSkin Apex ADDIX Speedgrip 27.5 x 3.0 idag från https://www.bike-components.de/en/S...pex-ADDIX-Speedgrip-27-5-Folding-Tyre-p57249/

001.JPG

002.JPG

Uppgiven vikt av Schalbe är 1010 gram, och här kommer min viktrapport:

Däck nr 1 -> 1050 gram :-(
003.JPG

Däck nr 2 -> 974 gram :-)
004.JPG

Mätte lite nyss (efter att ha stått över natten med ca 2,5-bars "monteringstryck") på i35-fälgar och det blev 76 mm på bredaste stället. Minskar väl någon millimeter eller så med lägre "stigcykeltryck" sen.

001.JPG

002.JPG

Senast ändrad:
NN vs HR2, förhoppningsvis lite mer kantgrepp på det senare.
Båda i 3.0"
Schwalbe är i vanlig ordning något större.
71.5 mm / 75.5 mm mot 70.5 mm / 74 mm (casing/dobbar, högt tryck, smal fälg).

Bonusbajs.

hr2.jpg

Har ni något tips på framdäck? Kör NN bak och det funkar hyfsat, men framdäcket vill jag ha betydligt bättre kantgrepp på. Lurar lite på ett minion DHF 3C men har inte hittat det för rimliga pengar.

Jag är på jakt efter vinterdäck... Men har dålig kunskap om vad jag behöver veta.

Däcken som sitter på nu är: 27.5+ x2.80

Enligt spec på hojjen så står detta om wheelset:
Shimano Hubs on Syncros X-40 Rims Front: 15mm, Rear: 142/12mm

En arbetskamrat kan ev få fram ett par 27.5X2.10... Kommer dom att passa? Eller vad behöver jag för information för att veta om det kommer passa?

Petter.T sa:
AX3L sa:
Har ni något tips på framdäck? Kör NN bak och det funkar hyfsat, men framdäcket vill jag ha betydligt bättre kantgrepp på. Lurar lite på ett minion DHF 3C men har inte hittat det för rimliga pengar.
MM?

Väldigt bra alternativ! Hur är det som framdäck?

Specialized-däcken har jag hört många som rekommenderar, finns det något som lämpar sig extra bra som framdäck i 2.8"-3" segmentet? Tänker grepp i första hand, ganska allround och gärna bra i ruskväder.

Magic mary rekommenderas väl egentligen Bara som framdäck då det ska rulla tungt.

Jag har chansat på att det stämmer och har en beställning på ett 2,8 addix soft, det verkar segt att få fram bara. "Januari" står det på r2-bikes sida...

Der Kaiser sa:
Magic mary rekommenderas väl egentligen Bara som framdäck då det ska rulla tungt.

Jag har chansat på att det stämmer och har en beställning på ett 2,8 addix soft, det verkar segt att få fram bara. "Januari" står det på r2-bikes sida...

Finns två typer av tungt; Faktiskt tungrullat och psykologiskt tungrullat.
Mjukt underlag får man välja slicks om man vill ha lågt rull, men då har man ju inget grepp. Pröva köra 33mm CX-däck på stigcykeln så får man verkligen känna på kontrasten mellan sjukt snabbt på asfalt och sjukt tungt i skogen då däcken gräver ner sig något fruktansvärt.

Magic Mary är ett ganska högljutt däck på asfalt och det i sig skapar en illusion av tungrullat. Rullar bättre än mitt tysta DHF 2,5 MaxxGrip fram som inte låter i närheten av MM.

Addix soft rullar trots allt 20-30% lättare än MaxxTerra på trumma vilket är hårt underlag.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp