Plusdäck, den stora tråden

scott730plus sa:
Jag är på jakt efter vinterdäck... Men har dålig kunskap om vad jag behöver veta.

Däcken som sitter på nu är: 27.5+ x2.80

Enligt spec på hojjen så står detta om wheelset:
Shimano Hubs on Syncros X-40 Rims Front: 15mm, Rear: 142/12mm

En arbetskamrat kan ev få fram ett par 27.5X2.10... Kommer dom att passa? Eller vad behöver jag för information för att veta om det kommer passa?
Jo det går nog att få på dom på dina fälgar,men kan vara lite meckigt om du ska köra slanglöst,och varför ha en plushoj med så smala däck,kolla efter 2,6 eller3,0

Dessa har jag på en 720 lt plus scott www.cykloteket.se/kategorier/cykeltillbehor/dack-slang/?c=180,184#/artikel/suomi-nokian-fat-freddie-dubbdack-275x30/ och har ca 1,3 bar

Sambal Oelek sa:
Heltäckande skärmar till plushoj?

Det är en utmaning har jag upptäckt. Det enda som verkar finnas i massproduktion är detta:

...

Nada!! Men det kommer att komma några från SKS snart för däckbredd upp till 65mm:
https://www.sks-germany.com/en/products/bluemels-75-u/

Någon som känner till något annat alternativ?

Vanliga Mudhugger funkar inte eller? Har inte kikat närmare på det faktiskt!

Mudhugger funkar, man kan behöva 'öppna upp' dem lite med hjälp av en varmluftspistol men annars inget problem.
Men de är knappast "heltäckande".

På tal om plusdäck! Letar ett lättrullat bakdäck med hyfsat grepp. Har varit rätt nöjd med Maxxis Rekon och Ikon i 2.8 som trots rätt lite mönster har greppat bra. Finns det bättre än så?

Maxxisdäcken är nog svårslagna om man tittar runt, en variant kan vara att gå ned till 2,6or och testa typ rocket ron (sägs ju att 2,8 RoRo har fetare nabbare/ovanlig t aggressivt mönster).

När det ska gå fort på stigen med min Sonder så åker faktiskt 2,4 på i bak, finns större utbud av lämpliga däck för fortåkning i 2,4 eller 2,35. Det blir högre snittfart men inte lika plush som 3,0 eller 2,8 såklart...

Senast ändrad:
MatteXC sa:
Maxxisdäcken är nog svårslagna om man tittar runt, en variant kan vara att gå ned till 2,6or och testa typ rocket ron (sägs ju att 2,8 RoRo har fetare nabbare/ovanlig t aggressivt mönster).

När det ska gå fort på stigen med min Sonder så åker faktiskt 2,4 på i bak, finns större utbud av lämpliga däck för fortåkning i 2,4 eller 2,35. Det blir högre snittfart men inte lika plush som 3,0 eller 2,8 såklart...

Hmm, ja jag misstänker nästan det.. http://www.wiggle.se/wtb-ranger-tcs.../&utm_term=Kelkoo+AB&utm_content=Sub+Networks bubblare från wtb. Vettig vikt, verkar vara bra rullmotstånd och bra pris. Typ samma mönster som Maxxis också!

Der Kaiser sa:
Jag menar att heltäckande går från bakom hjulet ner till BB, mudhugger går ju från ovanpå till framför.
jo jag har Mudhugger på en hoj. Väldigt bra i skogen.

Men @AX3L, jag menar alltså heltäckande som på en "vanlig" hoj. Skrev inget om skogen ? det ska vara för pendling typ. Tjejen vill gärna ha feta däck på pendlingshojen.

MatteXC sa:
Det ser snabbt ut, testa!
Jag har ett WTB på min vanliga 650B, det är ett bra däck med fin kvalitet.

Fel size och version (tough) men lite att läsa:
http://www.bikepacking.com/gear/wtb-ranger-review/

Ja det blir nog till att göra det! Har också läst den där reviewn och det ser lovande ut som sagt. Den verkar vara rätt klen i sidoväggen (no kidding med den vikten) men det är ju något man får vara medveten om..

Sambal Oelek sa:
Der Kaiser sa:
Jag menar att heltäckande går från bakom hjulet ner till BB, mudhugger går ju från ovanpå till framför.

Men @AX3L, jag menar alltså heltäckande som på en "vanlig" hoj. Skrev inget om skogen ? det ska vara för pendling typ. Tjejen vill gärna ha feta däck på pendlingshojen.

Jaha! Trodde ingen pendlade på en plushoj ? I'll see myself out!

Jag gjorde mina första 4mil på mina lätt begagnade plushjul igår, har även köpt ett par Purgatory grid 3.0 med gripton för vintern.
Kändes bra, ska göra slanglöst sen lagom till HWR är tanken, sen får dem sitta på resten av vintern.

Sambal Oelek sa:
Der Kaiser sa:

Här https://classic-cycle.com/ är en bra firma (tysk såklart) som har massor med skärmar + annat till cyklar med lite bredare däck.

Skärmar i urval här https://classic-cycle.com/fender-and-cover/fender-cover/?p=1 och mer specifikt kanske dessa https://classic-cycle.com/all/186/fender-set-28-inch.-with-ducktails-black?c=264 skulle kunna passa för 27,5 Plus. Skärmarna är 80 mm breda vilket täcker gott upp till 70mm-däck och med god vilja upp till 75mm-däck dvs 3.0 tum.

7733.jpg

Örjan Lax sa:
Sambal Oelek sa:
Der Kaiser sa:

Här https://classic-cycle.com/ är en bra firma (tysk såklart) som har massor med skärmar + annat till cyklar med lite bredare däck.

Skärmar i urval här https://classic-cycle.com/fender-and-cover/fender-cover/?p=1 och mer specifikt kanske dessa https://classic-cycle.com/all/186/fender-set-28-inch.-with-ducktails-black?c=264 skulle kunna passa för 27,5 Plus. Skärmarna är 80 mm breda vilket täcker gott upp till 70mm-däck och med god vilja upp till 75mm-däck dvs 3.0 tum.
men shit. Det var väldigt bra hittat. Mange tack Örjan! Fantastiskt. Får bli ett par sådana tror jag.

Örjan Lax sa:
Sambal Oelek sa:
...jag har inte hunnit montera än, men de verkar passa som en smäck iaf. De här då:
https://classic-cycle.com/all/186/fender-set-28-inch.-with-ducktails-black?c=264
Grymt bra alltså, priset var ju helt ok också.
Va bra! Ser ju riktigt lovande ut. Kanske skaffar ett par själv senare, om det ska slask- och ler-cyklas med plushojen i vinter.
nu har jag försökt montera. Det är tyvärr helt idiotiska stag. Noll justerbarhet. De passar ju såklart inte som det är utan kräver en hel del hantverksglädje för att passa.

Bilagor

• 20180909_130408.jpg
    20180909_130408.jpg
    94.1 KB · Besök: 127
Funderar på att ersätta mitt bakdäck, på hardtailen, som är ett Nobby Nic 2.6 (Addix Speedgrip, Apex) med något mer tåligt. Tycker det är lite för lätt att slå igenom och dinga fälgen. I övrigt är det helt ok. Rullar lätt och godkänt grepp.

Kan tänka mig att gå upp till 2.8 men det är inget krav. Skapligt lättrullat är däremot mycket önskvärt.

Minion DHR II 2.8 har någon kört det?
Andra förslag?

Vad har du fram?
Efter att ha läst en del recensioner verkar de flesta tycka att DHF rullar bättre än DHR II och High Roller II, detta gäller plusdäcken då. Bredare mellan dobbarna som verkar spela in mest.
Har kört Huck Norris fram och bak hela året, kanske det du ska ha bak?
Har själv kört Nobby Nic 2,8 Trailstar snakeskin både fram och bak och är nöjd! gjorde en miss vid en ståltrapp och punkade båda däcken vid en dobb men gick att fixa lätt med Samurai :D
Kommer nog prova DHF fram och rekon bak nästa år, bor i åre numera så behöver annat. Blir Exo 3C Maxxterra på båda. Huck Norris bak iaf.

Det kommer paras med Magic Mary 2.4 fram, Addix nånting... orange rand.

Huck Norris, ja kanske, fast egentligen känns det lite overkill. Jag är nog mest ute efter lite mer bärighet i sidoväggarna.
DHF kan ju vara ett alternativ också.

Pelle Hå sa:
Funderar på att ersätta mitt bakdäck, på hardtailen, som är ett Nobby Nic 2.6 (Addix Speedgrip, Apex) med något mer tåligt. Tycker det är lite för lätt att slå igenom och dinga fälgen. I övrigt är det helt ok. Rullar lätt och godkänt grepp.

Kan tänka mig att gå upp till 2.8 men det är inget krav. Skapligt lättrullat är däremot mycket önskvärt.

Minion DHR II 2.8 har någon kört det?
Andra förslag?

Huck Norris eller motsvarande är mitt förslag. Styvare däck gör såklart lite för fälgskyddet också och gör att du inte lika lätt slår igenom in the first place, men det kommer nästan alltid med en stor penalty i form av vikt och rullmotstånd. Speciellt på plusdäck såklart.

Edit: såg att förslaget om HN redan kom under tiden mellan att jag gick in i tråden och att jag svarade!

Senast ändrad:
Efter några pass kommer här en liten utvärdering. Däck: MAXXIS Tire REKON 29+ x 2.6 3C MaxxTerra
Cykel: Scott Spark 910
Kör vanligtvis på 2.25

Körstil. Xc, stigfinnare, ev lite grusväg imellan stigarna, asfalt hell no :) inge downhill bor ju i mjölby=höjdmeter nja.

Första intrycket är att det ser tungt ut pga av bredden och höjden. Svulligt helt enkelt men med sina 780gr väger de inte märkbart mer än mina favoriter onza canis 2.25.
Orginalfälgarna kunde helt klart fått vara bredare:( lite i smalaste laget mot vad maxxis rekommenderar men jag ville testa.
Körde med 1.4bar f o b (70kg) vilket är i högsta laget men ville testa om det rullade på utan att kännas studsigt.
Tungtrampat var det iaf inte. Tyckte det rullade på ruskigt bra på stigarna med betydligt mera grepp. Speciellt över rötter och halkiga berghällar hade jag betydligt bättre grepp. Cykeln gick "mjukare" men kändes fortfarande rapp.
Ska bli kul att laborera med däcktrycket lite mer och testa mera stökig stig.

De kommer definitivt få sitta kvar som träningsdäck/brötdäck.

Summa summarum: över förväntan:)
/sommis

Bilagor

• 20181106_143312.jpg
    20181106_143312.jpg
    472.1 KB · Besök: 140
olamånsson sa:
Vintern närmar sig och det är dax att köpa dubbdäck till min cykel. Vilka kan ni rekommendera? Det ska vara 27,5 x 3.0.
Det finns inte så många alternativ förutom Suomi Tyres Fat Freddie 27.5 x 3.0"

en kompis har ett par 3,0 45 north dubbdäck men tycker de är så trögrullade att han inte tycker det är kul, förjävla bra grepp iaf.

Jag har 45nrth wrathchild och är sjukt nöjd med dom, visst dom är lite tröga men min kompis har soumi som han tyckte var alldeles för tröga.

Hej,

Finns så klart massor med information om detta men jag blir inte klok på vad jag ska välja. Vad är det senaste som gäller på däckfronten för 27.5+ i 2.6 eller 2.8 för körning i svensk skog med heldämpad hoj?

Det blir minimalt med grusväg och ingen downhill, utan det är främst stigar, sten, klippor, rötter, både uppför och nedför som gäller. Jag ogillar våta rötter och klippor så det vore skönt om de klarar av sådant extra bra.

Trenden verkar vara lättrullat bak och mer grepp fram.

Mycket tacksam för synpunkter! :)

Jag kör nya Hans Dampf bak i Addix speedgrip. Magic Mary Addix soft fram båda i 2.8 tycker de funkar kanon! bak har jag även en insert i men de är mest för parkåka.
Jag tycker de funkar kanon hemma på stig och rullar ok med tanke på det sjuka greppet. Jag är dock inne på att byta bakdäck till ett smalare däck för det kränger lite i kurvorna i bikeparks när man ligger på lite.
Vill man ha nåt lite mer lättrullat kan jag tänka mig att Hans Dampf soft fram med nobby nic speed bak funkar kanon!

harboged sa:
Hej,

Finns så klart massor med information om detta men jag blir inte klok på vad jag ska välja. Vad är det senaste som gäller på däckfronten för 27.5+ i 2.6 eller 2.8 för körning i svensk skog med heldämpad hoj?

Det blir minimalt med grusväg och ingen downhill, utan det är främst stigar, sten, klippor, rötter, både uppför och nedför som gäller. Jag ogillar våta rötter och klippor så det vore skönt om de klarar av sådant extra bra.

Trenden verkar vara lättrullat bak och mer grepp fram.

Mycket tacksam för synpunkter! :)

Jag satte precis på DHF 3C 2,8 fram och DHR II dual 2,8 på min cykel, kommer nog inte rulla lika lätt som Nobby Nic Trailstar 2,8 som jag hade fram och bak innan, dock bra kantdobbar och ett jävla grepp ;)
Kör i sommar ett 29" med Nobby Nic 2,35 också.
Har ett däckset med 2,8 Rekon 3C exo fram och Rekon dual exo bak, beroende på var jag är kanske jag byter men provar såhär i sommar tror jag.

Tillbaka
Topp