Plusdäck, den stora tråden

Har kört denna säsongen hittills på 2.6 Rock Razor bak och 2.8 Nobby Nic fram och det har funkat utmärkt för mina ändamål att rulla sörmländsk skogsstig, inga problem med greppet och det rullar fortfarande hyffsat lätt.
Bägge med apex och speedgrip.

såkket sa:
Har kört denna säsongen hittills på 2.6 Rock Razor bak och 2.8 Nobby Nic fram och det har funkat utmärkt för mina ändamål att rulla sörmländsk skogsstig, inga problem med greppet och det rullar fortfarande hyffsat lätt.
Kan du mäta omkrets av däcket från fälgkant till fälgkant samt bredd på mönster och casing på 2,6 Rock Razor?

LDG sa:
såkket sa:
Kan du mäta omkrets av däcket från fälgkant till fälgkant samt bredd på mönster och casing på 2,6 Rock Razor?

35mm innermått på fälgen
Omkretsen om jag förstår dig rätt alltså från fälgkanten och runt däcket till fälgkanten på andra sidan är
160mm om man mäter mellan dubbarna
175mm över kantdubben
Var batteritorsk på skjutmåttet så har mätt skjutmåttet med tumstock så det finns väl en felmarginal på någon halvmillimeter.
Casing 65mm
Mönster 66mm

Senast ändrad:
Är ute efter nya däck, har idag Maxxis Rekon+ 2.8 som kommer standard till Santa Cruz HT, det jag saknar är kantgrepp fram och bättre bett bak vid leriga stigningar samt allmänt på framförallt blöta rötter. Drar mig lite i dagsläget för att cykla när det är blött efter en bruten axel och vill väl känna mig lite tryggare med andra däck. Har det kommit något ni rekommenderar?

Ska ha det på 27,5" Race Face AR40 fälgar, väger 90kg och cyklar mestadels i Fiskartorpet och Hellas, räknar inte hundradelar men vill inte bli onödigt straffad uppför då jag tycker det är minst lika roligt nerför.

DHF eller DHR II fram men kanske ett Nobby Nic för lite mer rull och mindre vikt bak? har kört DHR II bak ett tag iår och är inget jag fastnat vid utöver vid typ trendurocykling direkt.

Tänker prova ett Magic Mary 2.6 fram till hösten och Hans Dampf eller Nobby Nic bak.
Blir lite lägre (5mm) men hoppas att det skär ner lite och greppar bättre när det är slafsigt.

jag har kört 29 tretummare några år på 40i fälg, tyckt att jag fått ha lite för högt tryck 1,2 bar för den där bästa pluskänslan. men det det är nödvändigt för att hindra burp.

en vän med full stache med 40i har samma erfarenhet.

ett förslag att bättra detta kan vara bredare fälg eller noodles.

men provat senaste året nobby nic speedgrip 29/2,6, och dessa är i bättre harmoni med 40i fälgen. går att bomba på finfint. att dessa har fantastiskt grepp på våta rötter och i snö gör inte saken sämre.

Jag kör 35mm breda fälgar, har lite problem med att Purgatory 3.0 tar i svingen bak.
Samt att jag vill ha bättre kantgrepp då dem är lite för runda i formen.

Vad ska ja ha för däck?

Rompa sa:
Jag kör 35mm breda fälgar, har lite problem med att Purgatory 3.0 tar i svingen bak.
Samt att jag vill ha bättre kantgrepp då dem är lite för runda i formen.

Vad ska ja ha för däck?

Om du vågar gå mot strömmen i företagsväg. Michelin Wild AM 2,8
Jag gillar deras gummi och enda kommentarerna hittills av alla 3 michelindäck jag kört på är att dom är mer fyrkantiga än genomsnittet.

Hittade bara dessa bilder på profilen. https://www.electrobike.ro/teste-bi...8-2018-propunerea-franceza-in-segmentul-plus/

Har lidit 2 månader i väntan på snötäcke och riktig vinter nu med att halka omkring på isiga stigar och skogsvägar och det ger ju inte träningen att glida sakta och vara rädd plus det tar sjukt att vurpa så efter några byxor och handskar mindre måste jag väl ge mig. Tänkte mig fat freddie 3.0 däck men läste till mig att dessa inte har rum bak. Någon som kan mäta exakt höjd 27.5x3.0 FF däck ifall det skulle gå? Men tänkte köra ett sådan fram åtm så det flyter bättre ifall nån snö årkar falla. Nu till bakdäck enda jag hittat som är mellan 2.5 och 3.0 för en överkomlig peng är ice spiker som är 2.6 breda finns det andra så tipsa här gärna. Halkar runt på 3tums nobby nic nu.

Edit: regnade hela kvällen igår och frös på idag så isbana igen och omöjligt att cykla så beställde ett 27.5x3 Fat Freddie som fram däck och så blev det ett WXC'R W312 dit bak vara bara 2.25 men fanns i butik i närheten så borde få hem de snabbt.

Senast ändrad:
Har lidit 2 månader i väntan på snötäcke och riktig vinter nu med att halka omkring på isiga stigar och skogsvägar och det ger ju inte träningen att glida sakta och vara rädd plus det tar sjukt att vurpa så efter några byxor och handskar mindre måste jag väl ge mig. Tänkte mig fat freddie 3.0 däck men läste till mig att dessa inte har rum bak. Någon som kan mäta exakt höjd 27.5x3.0 FF däck ifall det skulle gå? Men tänkte köra ett sådan fram åtm så det flyter bättre ifall nån snö årkar falla. Nu till bakdäck enda jag hittat som är mellan 2.5 och 3.0 för en överkomlig peng är ice spiker som är 2.6 breda finns det andra så tipsa här gärna. Halkar runt på 3tums nobby nic nu.

Edit: regnade hela kvällen igår och frös på idag så isbana igen och omöjligt att cykla så beställde ett 27.5x3 Fat Freddie som fram däck och så blev det ett WXC'R W312 dit bak vara bara 2.25 men fanns i butik i närheten så borde få hem de snabbt.

Testade för skojs skull fat freddie bak och det ryms med några mm till godo så beställde ett till dit bak 2.25 var för smalt när man är van med + däck. Tung trampade men skönt när man hålls på rätt?

Jag har skaffat korv till mina plushjul för ett tag sedan och har kört med det ca 100mil Stig nu och det funkar galet mkt bättre eftersom man kan gå ned lite mer i tryck och det burpar inte av heller. Dishade även om bakhjulet så nu sitter det i mitten så det tar inte i heller.

Tillbaka
Topp