Plush gaffel istället för Pike

Verkar kosta 500g vet i fan om jag tycker det är överkomligt

Varifrån får du 500 gram? Jag räknar 300 gram mer än en Pike Ultimate och 400 gram mer än en Pike Select.

Tydligen en ny fjäder som jag missat

Fattar inte hur det funkar men låter intressant.
Nån som vet mer? Antar att den inte passar gamla grejor?

Jag tror att det är en helt vanlig dual-air luftfjäder. Negativa kammarn pumpas "automatiskt".

Varifrån får du 500 gram? Jag räknar 300 gram mer än en Pike Ultimate och 400 gram mer än en Pike Select.

Jag tror att det är en helt vanlig dual-air luftfjäder. Negativa kammarn pumpas "automatiskt".

Mm, det är nog Debonair+ 2023. Tydligen har de gjort precis tvärtom vad de gjorde med C1. Större negativ och utjämnings dimple tillbaka en bit ner i slaget.
Eftersom den utjämnar en bit ned i slaget så ska det ge högre tryck i neg. Om jag förstår länken rätt

Så stoppa tillbaka B1 i gaffeln?

Tycker jag ibland ser nån Pike på 1800 gram...men kan vara fel

Mm, det är nog Debonair+ 2023. Tydligen har de gjort precis tvärtom vad de gjorde med C1. Större negativ och utjämnings dimple tillbaka en bit ner i slaget.
Eftersom den utjämnar en bit ned i slaget så ska det ge högre tryck i neg. Om jag förstår länken rätt

Så stoppa tillbaka B1 i gaffeln?

Haha! Tur att jag, fortfarande, kör B1. Kanske ska jag "nedgradera" sonens C1 till en B1 när han behöver mer slag ...

Tycker jag ibland ser nån Pike på 1800 gram...men kan vara fel

Viktuppgifterna av RS gafflar verkar vara helt slumpmässigt nuförtiden. Jag litar på R2-bike.

EDIT: B1 till Pike är dock (nästan?) omögligt att får tag på. Jag hittade den bara hos en butik i EU för två år sedan.

Senast ändrad:
Haha! Tur att jag, fortfarande, kör B1. Kanske ska jag "nedgradera" sonens C1 till en B1 när han behöver mer slag ...

Viktuppgifterna av RS gafflar verkar vara helt slumpmässigt nuförtiden. Jag litar på R2-bike.
1849g vägd

tror det är 1849 jag sett och lagt på minnet

2500g ovägd

Ja, nyaste Select väger 1849 gram (som jag också skrev), men Ultimate väger nästan 100 gram mer.

Oi, glömde att inte lite på RS uppgifter ...

Finns det någon någon gaffel med justerbar negativ? Förutom ölburken.

Kollade just på Ext och den har dual positiv och det finns ju för pike också.

Stor negativ har ext också men relativt vad vet jag inte.

Om jag ska köra nån mer gubbduro då blir det nog en DSD runt. Verkar inte finnas nåt alternativ förutom att testa 2023 debonair+ och det är inte aktuellt. Om vi utesluter ölburken dvs. (Den enda lösning som vi har vittne på att den fungerar, men skratta ni)

Ja, sen finns det ormolja i form av kolbitar som magiskt ökar volymen men där drar jag gränsen

Finns det någon någon gaffel med justerbar negativ? Förutom ölburken.

Kollade just på Ext och den har dual positiv och det finns ju för pike också.

Stor negativ har ext också men relativt vad vet jag inte.

Om jag ska köra nån mer gubbduro då blir det nog en DSD runt. Verkar inte finnas nåt alternativ förutom att testa 2023 debonair+ och det är inte aktuellt. Om vi utesluter ölburken dvs. (Den enda lösning som vi har vittne på att den fungerar, men skratta ni)

Ja, sen finns det ormolja i form av kolbitar som magiskt ökar volymen men där drar jag gränsen
Kan man inte justera den negativa på SID Brain? Det kan man i varje fall på den nya Brain-bakdämparen.

Kan man inte justera den negativa på SID Brain? Det kan man i varje fall på den nya Brain-bakdämparen.
Vet ej. Google sa att någon fox tar token i negativa...Men det hjälper inte om den är för liten.
Helm säger sig ha stor och justerbar negativ. DVO har OTT

Google sa också att justerbart tryck inte hjälper så mycket om volym är liten och att det motsvarar att flytta dimple upp/ner.

Nån italienare säljer custom fjäder. Har den varit uppe i tråden?

Nämnde den lite på förra sidan. Fick hem en sån med posten för en timme sen. Mycket nyfiken på hur den kommer kännas i min Pike.
Skapa en egen tråd för den?

Jag labbade en del med Meg neg. Skillnaden här blir att när man ökar neg minskar pos?

Om det stämmer är frågan om man kan stoppa i token I pos när man minskar neg för att ändra en sak i taget.

På Meg neg är det enklast att börja utan token i pos eller neg.
utan meggen hade jag max token i pos. Efter inga i pos och max i neg.

Utan token i neg blev det bobbigt och krävdes ett jävla tryck för att hålla samma sag och slutet på slaget blev inte utnyttjat.

Positiv upplevelse när man väl fattade.
Blev en märkbar förbättring. Tyvärr har jag inte kört så mycket sen dess

Skapa en egen tråd för den?

Jag labbade en del med Meg neg. Skillnaden här blir att när man ökar neg minskar pos?

Om det stämmer är frågan om man kan stoppa i token I pos när man minskar neg för att ändra en sak i taget.

På Meg neg är det enklast att börja utan token i pos eller neg.
utan meggen hade jag max token i pos. Efter inga i pos och max i neg.

Utan token i neg blev det bobbigt och krävdes ett jävla tryck för att hålla samma sag och slutet på slaget blev inte utnyttjat.

Positiv upplevelse när man väl fattade.
Blev en märkbar förbättring. Tyvärr har jag inte kört så mycket sen dess
Kan absolut skapa en egen tråd för den sen om intresse finns. Kommer dröja ett tag innan jag får tid att montera den dock. Sen ska jag försöka bestämma mig för vilket läge jag ska montera seal head i, går ju att välja på fyra olika lägen beroende på vad man vill ha.

Annars funkar väl själva "tanken" i princip som Luftkappe eller liknande, man lånar lite utrymme i positiva kammaren och får i gengäld större utrymme i negativa.

Jag vill bara röra runt i grytan med att säga att det är en Manitougaffel man ska ha!

För närvarande har jag en Pike base på cykeln jag använder och det funkar helt ok, förvånandsvärt bra. Min långslagiga cykel har en några generationer äldre Lyrik och det är ok, men ingen av dessa är en Manitou.

Det blev faktiskt ingen montering.
Efter en riktigt ordentlig sänkning av trycket så blev jag faktiskt väldigt nöjd med gaffeln. Känns också som att det blev perfekt balans med bakdämparen, och cykeln känns som en dröm. Blev så nöjd att jag nog inte lär orka montera Tanken. Antingen sparar jag den tills jag får plötslig lust att pilla med något, eller så säljer jag den.

Uppenbarligen är man rätt korkad ibland, det är ju precis detta alla säger om Debonair C1...
Till mitt försvar vill jag säga att jag prövat att sänka trycket tidigare och inte gillat det, men då var nog problemet att det matchade bakdämparen väldigt dåligt (och att jag var ovan vid hela cykeln).

Tillbaka
Topp