Poc ryggskydd - behöver hjälp

ze93

Aktiv medlem
Halloj!

Tänkte införskaffa mig ett smidigt ryggskydd som man kan använda till AM/lättare DH på åreskutan t.ex. istället för den fulltäckande skyddsjackan jag har nu (Fox Launch Suit).

Har tittat närmare på vad Poc har att erbjuda, har förstått att dom gör bra grejer, och hittat dessa två skydd:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=36873

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=36863

Nån som har erfarenheter? Sitter dom bra och inte känns alltför klumpiga? Hur är skyddet? Nån annan produkt som är bättre?

Tycker själv att "tröjan" med den inbyggda skyddsplattan verkar vara den som har bäst passform men det känns lite som den har sämre skydd samtidigt?

Om nån vet vilken storlek som skulle passa bäst är jag glad också. Är 185cm lång och väger ca 84-85 kg

Tacksam för svar och synpunkter
Mvh
/Johan

de ja ser spontant e att tröjan verkar saknar skydd för ryggslutet vilket det lösa skyddet ser ut att ha men tröjan är nog förmodligen skönare att bära

Jag har POCs alpina version av ryggskyddet, POC Spine Ergo, vet inte om det skijer något eller om det är samma som du länkar till hos CRC. Jag använder det både till alpint på vinterhalåvret och till cykling på sommaren.

Skyddet sitter riktigt bra och känns inte alls i vägen när jag cyklar med det. Jag rekommederar dig dock att köpa i fysisk butik då du får möjlighet att prova ut storlek (om du inte kan prova någon annans innan).

Jag har storlek M men kunde eventuellt också haft L/XL, tyckte dock att M satt bättre på mig. Jag är 183 cm och väger 72 kg, därför tror jag att det är L/XL som gäller för dig då du är både längre och tyngre än mig.

CRC är bra men denna gång rekommenderar jag att du köper i Sverige (i butik eller, om du kan prova innan, i svensk nätbutik), POC Spine Ergo hittar du för 8-900 SEK här hemma medans det kostar drygt 1.500 SEK i England.

/Sebastian

Jag har POC Spine Ergo Flow och de lilla jag hunnit använda den så funkar den bra, känns bekväm å så. Jag har L/XL och den funkar, men det är på gränsen att armremmarna är för långa. (är ungefär samma storlek som du)

Jag kan hålla med om att det är trevligare att köpa i en fysisk butik så man får prova, men då ja sökte hittade ja ingen butik i sverige som hade de ryggskyddet hemma. Ska man hitta flowen för 8-900 får man nog söka bra, eller så vet kanske sjodell vars de är och kan tipsa dig om de.

Skulle helst behöva ha skyddet innan fredag den 23 eftersom det bär av till Åre den helgen, så om nån känner till en butik i Köping/Västerås-området så är ju det det bästa alternativet.

Har inte riktigt bestämt mig än vilket av skydden jag ska välja men det lutar nog åt Spine Ergo Flow. Känns som den har bättre skyddsegenskaper och jag ska nog inte kompromissa bort det för mycket.

/Johan

Jag köpte mitt ergo flow från crc, då det fasingen inte gick att få tag på här i sverige, ja.. efter mina letningar då ;)
Använder det vid crosskörning, sitter kalas.
Är 176cm. och köpte ett medium, sitter grymt bra.
tror största skillnaden(vid en titt) på flow´en å "bara" ergo, va väl att magspännarbandet är annorlunda.
Kanske någe mer, själv har jag inte en aning om den biten.

/J

Tillbaka
Topp