POC Tectal - ingen MIPS

waqr

Medlem
POC Tectal - ingen MIPS
Är på jakt efter en ny hjälm och är väldigt nära att slå till på en POC Tectal. Eftersom dom är rätt dyra så blev jag lite förvånad att den vanliga Tectal hjälmen inte verkar ha någon MIPS. Såg att dom hade kommit ut med en SPIN variant som verkar vara en typ av MIpS men denna fanns ju inte i några roliga färger.

Är det så att den vanliga POC Tectal inte har något typ av MIPS system?

POC Tectal - ingen MIPS
Var inte POC i någon tvist med MIPS? Därför nog ingen mips i deras hjälmar. Deras SPIN kommer ju komma men det känns lite som att det är ett glapp däremellan. Betala 2k och sen har hjälmen inte MIPS eller motsvarande känns sådär.

POC Tectal - ingen MIPS
Kan vi inte ha diskussionen om nyttan med MIPS igen? Jag gillar det tex inte, tycker det får hjälmar att sitta sämre och är milt sagt skeptisk till den verkliga nyttan..

POC Tectal - ingen MIPS
Sernevi sa:
Kan vi inte ha diskussionen om nyttan med MIPS igen? Jag gillar det tex inte, tycker det får hjälmar att sitta sämre och är milt sagt skeptisk till den verkliga nyttan..

På vilket sätt sämre? (Undrar) Har bara provat en hjälm med MIPS och tyckte den satt klockrent (Lazer Z1 MIPS).

POC Tectal - ingen MIPS
marten_larsson sa:
Sernevi sa:

På vilket sätt sämre? (Undrar) Har bara provat en hjälm med MIPS och tyckte den satt klockrent (Lazer Z1 MIPS).

Sämre är möjligen onödigt slarvigt uttryckt, men har provat hjälmar där non MIPS suttit bra men med MIPS känts som sämre passform. Finns säkert på andra hållet också. Skulle inte välja bort en hjälm som hade MIPS om den passade, men skulle inte välja en hjälm för att den har det och skulle definitivt inte betala extra för det.

POC Tectal - ingen MIPS
Problemet med hjälmar är ju att inredningen är så kass. Även på relativt dyra hjälmar så lossnar ju kuddarna ganska snart. Och kardborrefästena lossnar. Det där verkar ju ännu sämre på mipshjälmar där det är ännu mera rassel som ska hålla ihop.

POC Tectal - ingen MIPS
Tack för svaren!

Blir dock fortfarande inte klok på om man ska köpa en POC Tectal utan MIPS eller Spin som dom kallar det. Vill som sagt gärna ha en gul hjälm och då finns den ju bara som den vanlig Tectal dvs utan Spin teknologin. Tycker då att 2.000 är ett väldigt saftigt pris för en hjälm utan den senaste teknologin.........

POC Tectal - ingen MIPS
När det gäller hjälm så är det väl rimligt att resonera att köpa det absolut bästa säkerhetsmässigt får gå före att köpa estetik. När du väl går i backen med huvudet först skiter du nog i om hjälmen är gul eller inte. Ja, vissa hjälmar är snuskdyra, men har man pengarna så skulle jag prioritera säkerhet.

EDIT: glöm heller inte ryggskydd!

Senast ändrad:
POC Tectal - ingen MIPS
Och angående MIPS: MIPS AB är ett företag som utvecklat en teknik och fysisk produkt (det gula "skalet") som heter MIPS. Denna teknik får tillverkare köpa och inkorporera i sina produkter, och får då använda varumärket MIPS i produktnamnet/-beskrivningen. MIPS är ett väletablerat varumärke inom hjälmsäkerhet.

Men: självklart finns andra tekniker och skolor. KASK t.ex. tror inte MIPS gör någon extra nytta - se https://www.bikeforums.net/road-cycling/1070874-answer-kask-regarding-mips.html . POC har istället för att köpa in MIPS valt att utveckla en liknande, konkurrerande teknik dom kallar Spin. Kanske för att dom tycker att MIPS är för dyrt, kanske för att dom anser sig kunna erbjuda en bättre produkt. (Jag personligen tror att MIPS och Spin i praktiken är likvärdiga.) Därför går det inte riktigt att säga att "Spin är en variant av MIPS" - båda är teknik för att hantera rotationskrafter vid en kollision (typ), så där har du din gemensamma nämnare.

Nu är det upp till dig som konsument att bilda dig en egen uppfattning vad som är bäst :) Den bästa informationskällan är nog oberoende hjälmtester, men tyvärr brukar såna vara snåla med olika modeller och innehåller ju sällan särskilt många riktiga MTB-hjälmar. Vad dom nog kan hjälpa dig bilda dig en uppfattning om är huruvida MIPS eller motsvarande teknik i allmänhet ökar säkerheten.

Senast ändrad:
POC Tectal - ingen MIPS
Jo det är klart att säkerheten går före utseendet men nu vill jag har en gul hjälm så då kollar jag efter det :) Har idag en svart Giro hjälm med MIPS i så man vill ju inte byta ner sig säkerhetsmässigt om/när man byter hjälm (och speciellt inte om man köper en för mer än 2.000:-)

Senast ändrad:
POC Tectal - ingen MIPS
Som sagt, du får själv bilda dig en uppfattning huruvida MIPS/Spin/annat namn på likvärdig teknik höjer säkerheten. Dom flesta tillverkare säger det, men inte alla. Jag tror det är bättre än utan och kommer snart att byta ut min äldre hjälm mot en med MIPS/motsvarande. MIPS har ju även fått stort genomslag i andra sporter än cykling, t.ex. utförsåkning och hästsport.

Här är en artikel om testet som jag tror att Henrik_E hänvisade till: https://www.cyclingweekly.com/news/...ters-rate-mips-helmets-safest-cyclists-384492 . Går även att hitta flera tester gjorda av svenska försäkringsbolag som visar på exakt samma sak, att MIPS är bättre. Dock får ju inte MIPS-hjälmar automatiskt bra betyg, så det går inte att bara plocka vilken MIPS-hjälm som helst och tänka att den är jättebra.

Du får väl måla den gul om du inte hittar någon :)

Senast ändrad:
POC Tectal - ingen MIPS
POC ansåg väl att MIPS inte funkade när det väl gäller, att glidytan kilas fast vid "impact" och inte kan rotera som det är tänkt.

Angående gul hjälm så har Mavic en riktigt snygg hjälm i gul/svart. Minns dock inte om den har mips.

POC Tectal - ingen MIPS
MIPS är ju superbra om man landar på ovansidan av huvudet, alltså, om man dyker spikrakt och inte tar i med händer eller landar på sidan. Jag har då inte lyckats med detta ännu... =)

POC Tectal - ingen MIPS
waqr sa:
Tack för svaren!

Blir dock fortfarande inte klok på om man ska köpa en POC Tectal utan MIPS eller Spin som dom kallar det. Vill som sagt gärna ha en gul hjälm och då finns den ju bara som den vanlig Tectal dvs utan Spin teknologin. Tycker då att 2.000 är ett väldigt saftigt pris för en hjälm utan den senaste teknologin.........

Du har ingen kompis som är ansluten till Benify på jobbet?
Dom har avtal med Poc, jag köpte min Tectal för 800 + frakt. (bara vissa färger och storlekar, inte gul tyvärr)

Capture.PNG

POC Tectal - ingen MIPS
Hur mips skyddar har jag ingen aning om men har identifierat en liten designmiss.
Den gula plasten är vass.
Reslutatet av en vurpa som i övrigt ledde till skrapat knä. Hjälmen blev inte ens repig men pannan fick limmas på akuten.
DSC_56942.JPG

DSC_56962.JPG

POC Tectal - ingen MIPS
Mips är en bra ide för att minska rotationskrafterna vid krasch. Dock så har alla tester jag sett gjorts på dockhuvuden utan hår och hud med hjälmar knäppta under hakan långt hårdare än vad någon normal människa som vill kunna andas har. Så frågan är hur mycket extra rotation en mips-hjälm ger på ett verkligt huvud i en verklig krasch.

Nackdelen med mips är att den tar plats i hjälmen vilket gör att tillverkarna måste göra större hjälmskal till samma huvudstorlek. Detta ger mer vikt på huvudet.

POC Tectal - ingen MIPS
Jag har kraschat sönder en mipshjälm totalt. Mips var inte ivägen och gjorde ingen skada.

Eftersom jag inte har lust att testkrascha likadant igen så kan jag inte uttala mig om det hjälper...

Huvudet var först i marken, rotationsvåld. Mipsinsatsen trasades sönder av våldet och hjälmen som sådan sprack och deformerades rejält.

Kanske är det mipsens fel att jag bröt ringfingret. Förmodligen.

Med en lättare hjälm hade jag kanske inte kraschat alls.

POC Tectal - ingen MIPS
Ska man ändå köpa ny kruka ser jag ingen anledning att skippa mips eller dylikt.
Min Giro Fixture sitter kalas och kostade 600 pix med mips så priset kan man inte skylla på.

POC Tectal - ingen MIPS
Har en tectal spin, riktigt go hjälm. Sitter bra och känns stabil.

Spin är egentligen kuddarna som sitter i hjälmen (blåa) . Har för mig att dessa kuddar ska gå att köpa löst? Så man kanske kan modda en icke spin?

POC Tectal - ingen MIPS
cakenyo sa:

Spin är egentligen kuddarna som sitter i hjälmen (blåa) . Har för mig att dessa kuddar ska gå att köpa löst? Så man kanske kan modda en icke spin?
Var hittar man lösa kuddar? Hade varit fint att kunna byta ut dom gamla mot ett par fräscha.

POC Tectal - ingen MIPS
Menar inte att mips behöver vara dåligt bara för att det finns risk att skära sig på den. Bara att det kan hända. Finns säkert folk som strypts av ett säkerhetsbälte med.
Hela familjen kör vidare på mips trots blodvitet. ...och har bälte på i bilen.

POC Tectal - ingen MIPS
Cannondale jekyl 1000 sa:
cakenyo sa:

Var hittar man lösa kuddar? Hade varit fint att kunna byta ut dom gamla mot ett par fräscha.

Hm. Då jag inte minns.. men jag har mailat POC med en fråga. Kan återkomma med svaret här, då jag e i samma situation.

POC Tectal - ingen MIPS
Fick precis svar från POC när jag frågade om det gick att montera spin i en vanlig tectal:

Hej Peter,
you could of course buy and apply these Pads and it probably would even protect your head better - however we cannot give any guarantee on the Pads being used with anything else but the Tectal Race Spin. That being said you're free to buy and use them anyways :)

Best,
Max

Fågade efter det vad skillnaden var mellan dessa då det bara var tectal race spin man kunde monter spin i så fick jag följande svar:

Hej Peter,
there is no difference in the design except for the Gogglestrap in the back.

Best,
Max

Så det tyder ju på att det går att göra utan problem.

POC Tectal - ingen MIPS
Är det någon som verkligen testat att köpa spin pads till en tectal (inte spin) och sett hur det funkar? Blir det tex annan storlek och spin padsen är tjockare?
(Är grymt sugen på at beställa och försöka göra en ”spin upgrade”)

POC Tectal - ingen MIPS
Jag har en Giro Savant utan MIPS, köpt på mastodontrea när Cykelcity i Göteborg slog igen för några år sedan. Jag tror jag la uppemot en halvtimme att prova Savant med MIPS - utan - med - utan - ... innan jag bestämde mig för att låta passformen vinna över teknikinnehållet. På min skalle och den modellen, var MIPS-fritt sååå mycket skönare helt enkelt, MIPS-inredningen ändrade komforten för mycket. Som att ha en liten hink inuti hjälmen. Och ändå... så var det med en halvdan känsla i magen att inte ha valt "det självklara"...
(Kanske har passformen blivit bättre senare år, kanske är det bättre på andras skallar!)

POC Tectal - ingen MIPS
Tant_Trek sa:
Jag har en Giro Savant utan MIPS, köpt på mastodontrea när Cykelcity i Göteborg slog igen för några år sedan. Jag tror jag la uppemot en halvtimme att prova Savant med MIPS - utan - med - utan - ... innan jag bestämde mig för att låta passformen vinna över teknikinnehållet. På min skalle och den modellen, var MIPS-fritt sååå mycket skönare helt enkelt, MIPS-inredningen ändrade komforten för mycket. Som att ha en liten hink inuti hjälmen. Och ändå... så var det med en halvdan känsla i magen att inte ha valt "det självklara"...
(Kanske har passformen blivit bättre senare år, kanske är det bättre på andras skallar!)
Jag sålde min savant mips för att den var sjukt obekväm. Själva mipspluggarna tryckte in i skallen.

Köpte en prevail 2, köpte 2st faktiskt. Så nöjd blev jag med den :)

POC Tectal - ingen MIPS
Jag tror att de tidiga MIPS hjälmarna där tillverkarna bara stoppade i MIPS i befintliga hjälmar allmänt inte blev så bra. Jag har en Bell Super 2R MIPS som jag allmänt ångrar att jag köpte. Den är mindre än icke MIPS varianten och klämmer oskönt på huvudet. Har nu skaffat en Fox Proframe istället med MIPS som sitter grymt mycket bättre och från början är gjord för MIPS. Dock har jag höga förväntningar på POCs SPIN då det känns mycket bättre med pads än det där plastskalet från MIPS.

POC Tectal - ingen MIPS
Då har SPIN padsen kommit. Precis samma storlek bara att de sitter ihop. Känns lite fastare än original padsen men väldigt lika. Om inte POC har något annat i själva hjälmskalet som är ändrat så är det nu uppgraderat till en Tectal SPIN för 300 SEK.

Bilagor

• 46A8A5C5-2B9D-45F5-A1DC-E2D98CCA7CCD.jpeg
    46A8A5C5-2B9D-45F5-A1DC-E2D98CCA7CCD.jpeg
    304.7 KB · Besök: 265
  • 7899BF9E-55F0-467C-9722-09F1388480A3.jpeg
    7899BF9E-55F0-467C-9722-09F1388480A3.jpeg
    295.6 KB · Besök: 247
Tillbaka
Topp