POC TECTAL (skrev visst Trabec vilket va fel)

Jonton

Ny medlem
Tja igen, då jag skrev Trabec istället för Tectal i den första och är sprillans ny på både forumet och i MTV världen så skulle jag gärna vilja ha lite tips..
Jag funderar på POC Tectal eller Bushwackern..
Vill dock ha MIPS, och överlag den säkraste hjälmen..
Har Bushwackern carbon, carbon för synsskull eller blir det avsevärt mycket starkare? (Borde den bli?)

Ursäkta mig för felskrivningen på förra tråden....

Jag kör Bushwhackern med mips, vill verkligen inte få några skallskador när jag tvingas kolla på Teen mom med sambon.

Men undviker du Teen mom och liknande program så behöver du nog inte mips.

Bara som ett tips: iställer för att starta en ny tråd kan du redigera första inlägget och där byta trådtiteln.

Om Tectal har samma passform som Trabec så kan det vara värt att tipsa om att de skiljer sig rätt mycket från Bushwacker. Jag provade båda (Bushwacker och Trabec) när jag letade hjälm i somras och deras bredd/längd-förhållande är inte alls samma.

Så prova innan du bestämmer dig/köper på nätet. Sitter hjälmen dåligt så har du ingen nytta av varken MIPS, carbon, kevlarförstärkningar eller vad dom nu lägger på för buzz words.

ceel sa:
Om Tectal har samma passform som Trabec så kan det vara värt att tipsa om att de skiljer sig rätt mycket från Bushwacker. Jag provade båda (Bushwacker och Trabec) när jag letade hjälm i somras och deras bredd/längd-förhållande är inte alls samma.

Så prova innan du bestämmer dig/köper på nätet. Sitter hjälmen dåligt så har du ingen nytta av varken MIPS, carbon, kevlarförstärkningar eller vad dom nu lägger på för buzz words.

Beror väl på vad man menar med en hjälm som "sitter dåligt". Att en hjälm är obehaglig att bära behöver ju inte betyda att den skyddar huvudet sämre än en bekväm hjälm.
Vill man handla på nätet så har både outnorth, bikester och addnature fria returer så man kan prova hemma.

SJälv har jag en buckwaker mips carbon. Om den är skyddar huvudet bättre än andra hjälmar har jag ingen aning om.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Beror väl på vad man menar med en hjälm som "sitter dåligt". Att en hjälm är obehaglig att bära behöver ju inte betyda att den skyddar huvudet sämre än en bekväm hjälm.
Vill man handla på nätet så har både outnorth, bikester och addnature fria returer så man kan prova hemma.

SJälv har jag en buckwaker mips carbon. Om den är skyddar huvudet bättre än andra hjälmar har jag ingen aning om.

När jag testade Bushwackern (som jag verkligen ville ha för den är skitsnygg tycker jag) så var den för "kort" för min huvudform, dvs att den tog emot i panna och bakhuvud, men hur jag än försökte justera så blev det stora glapp på sidorna av huvudet med följd att den inte satt fast utan gick väldigt lätt att vicka i sidled.
Om någon som har en huvudform som passar Bushwackern skulle testa en Trabec tror jag att man skulle tycka att hjälmen var för smal istället och klämde över tinningarna/sidorna av huvudet.

Så vad jag menar med "sitter dåligt" är att den inte sitter fast som den ska. Jag håller helt med om att hur bekväm den är med avseende på t.ex. vaddering och ventilation är helt irrelevant för säkerheten. Jag är också övertygad om att både MIPS och t.ex. POCs förstärkningar i Race-versionerna ökar skyddet i någon mån, men jag vidhåller att i valet mellan en hjälm med MIPS som sitter löst och en hjälm utan MIPS som sitter fast så hade jag valt det senare alla dagar i veckan =)

Specialized har en endurohjälm med mips-liknande lösning där man justerar hela insidan av hjälmen, inte bara bak. Kändes lätt och skön när jag provade.

ceel sa:
När jag testade Bushwackern (som jag verkligen ville ha för den är skitsnygg tycker jag) så var den för "kort" för min huvudform, dvs att den tog emot i panna och bakhuvud, men hur jag än försökte justera så blev det stora glapp på sidorna av huvudet med följd att den inte satt fast utan gick väldigt lätt att vicka i sidled.
Om någon som har en huvudform som passar Bushwackern skulle testa en Trabec tror jag att man skulle tycka att hjälmen var för smal istället och klämde över tinningarna/sidorna av huvudet.

Lustigt jag har precis motsatt erfarenhet. Jag har långsmalt huvud och kan ha Bushwacker och Specializeds hjälmar i M/L. POC och Giro måste jag gå upp i XL för att de skall passa i längsled och då blir det ett gigantiskt glapp på sidorna.

Vad kör du för hjälm?

Senast ändrad:
Jag tycker Bushwackern är förjäkla varm. Varmaste, öppna hjälmen jag har haft, vad jag kan minnas. Vet inte om Poc är bättre i det avseendet, men kan ju vara bra att veta iaf.

Lite sugen på en Tectal jag också! En fundering bara... Jag hade som krav att min nästa hjälm ska ha ett gopro-fäste. Inte så mycket för att fästa kameran utan för att snabbt kunna fästa och ta bort en lampa (Magicshine) med samma fäste. Finns det något rimligt sätt att göra det på Tectalen?

Jag kör med lampa i GoPro-fäste på min Tectal. Finns en platt yta uppepå, som gjord för att fästa ett GoPro-fäste.

Jag kör med GoPro Curved fästkuddar för hjälm som har 3M VHB på baksidan.

Lyckades slita bort en vid en OTB för ett tag sedan, men de är rätt billiga som tur är.

Jag har använd dubbelhäftande kardborreremsor för att montera Magicshine fästet på hjälmen.
Enkelt att ta av när man inte behöver lampan, lätt att sätta dit lampan när det är märkt.

Sitter väldigt stadigt samtidigt som lampan kan lossna om man skulle köra mot en gren eller liknande.

Tack för tipset! Det är en poäng faktiskt, hjälmar med integrerat fäste känns riskabelt eftersom man klappar i lampan med jämna mellanrum. Hellre något som ger med sig utan att ev paja hjälmen då :) Det viktiga är ju att det fungerar bra att fästa det!

Är ni nöjda med hjälmen annars?

Tillbaka
Topp