Polar + IR, igen!

Polar + IR, igen!
Har läst de flesta trådarna här på forumet ang. polarklockor och interfejs.
Vill bara få en bekräftelse innan jag går å köper nått i onödan.
Frågan lyder alltså:

Jag har en S610(utan i) måste jag då använda polars egna IR interface? ja eller nej?

Polar + IR, igen!
Jag tror det.

Den med i (610i) har inbyggt för att koppla direkt mot en dators IR-port.
Kan kolla med Polar imorgon fredag om jag hinner.
Åker till Sundsvall på orientering under fm.....
/Lennart

Polar + IR, igen!
Det vore kanon.
Om det nu är så tragiskt att jag måste betala jätte mycket mer bara för att köpa deras egna prylar, var hittar jag det billigst nånstans? Nån som har köpt utanför sveriges gränser?

Polar + IR, igen!
Johan:

Lennart ovan är samma som äger Letro (kolla länk i biblioteket eller klicka på hans banner när den är uppe) och han har kanonpriser på Polar prylar bla. så det vete tusan om det lönar sig att gå utomlands och så är det ju service biten som är värd en del.

Men du kan ju kolla när han hör av sig med besked om hurvida det funkar eller om du måste köpa något speciellt!!

Bosse

Polar + IR, igen!
Fick en liten "lucka" nu så jag har precis skickat frågan till Polar.

men lite flyt kan du få svar imorgon förmiddag (dvs om några timmar senare idag!).

/Lennart

Polar + IR, igen!
Hej!

Jag har lite erfarenheter av Polar vs IrDA. Det finns massor av olika IR pryttlar till PC, men tyvärr är de flesta av polars klockor inte kompatibla med det vanligaste chipsetet i dessa (Sigmatel) Detta är dock en sanning med viss modifikation, S725i, S625X, AXN500 and AXN700, lär visst funka oavsett. Själv har jag lärt mig detta den hårda vägen, då jag har en S720i. Den fjärde! dongeln funkade! Skulle lagt till 400:- o tagit den dyrare S725i så hade jag varit lyckligt ovetandes om problemet. Eftersom jag vägrar betala ca 700:- för ett sketet, klumpigt och fult interface som det står polar på så har jag alltså försökt hitta fungerande substitut, och äntligen LYCKATS! :-)

För att göra en lång historia kort, Clas Ohlssons produkt "IR-överföring med programvara (ej original)" artikel 32-6514 för 349:- fungerar klockrent (haha) med min s720i. http://www.clasohlson.se/?AFP=store...005 1:36:30 AM&SelectedWAG=17043&IsCampaign=N Detta är egentligen en USB IrDA som är ämnad för lek o synk med mobiltelefoner, men jag har allså upptäckt hemligheten med dess perfekta polarklocke-kompatiblitet tack vare ett envist (läs enfaldigt) detektivarbet. Program CDn som medföljer kan ju lämpligen användas som underlägg till ölglaset.

OBS! Köp INTE den andra, sk "Trådlös IR-överföring" för ca 225:- Den funkar ej, har testat!

Det ibyggda IrDA ögat på många laptops funkar för övrigt alldeles utmärkt.

Nu är jag ju inte helt 100% säker på att denna funkar till alla andra klockor från polar med IR-överföring, men ClasseO var villiga att ta tillbaka produkten om det inte funkade...

Mer information om Polar och IrDA samt bra support för polarklockor rent allmänt finnes här: http://www.pursuit-performance.com.au/polar/html/local/faq/faq_irda.html

Om någon vill köpa icke polarkompatibla IrDA adaptrar så har jag några över :-)

Svar till "När envisheten bedrar visheten (och plånboken)"

Polar + IR, igen!
> För att göra en lång historia kort, Clas Ohlssons
> produkt "IR-överföring med programvara (ej
> original)" artikel 32-6514 för 349:- fungerar
> klockrent (haha) med min s720i. Detta är

På förhand utnämner jag detta till det bästa inlägget någonsin på Happy. Det finns fler med mig, eller vad säger du Magnus? Eller har du testat detta? Jag vet att du har varit inne och botaniserat på Classe i samma syfte.

Nåväl, Jonez, jag blir skyldig dig en öl att sätta på CD-skivan om jag får detta att funka.

Erik

Polar + IR, igen!
Jag köpte en S610 och en IR dong vilket enligt Polar skulle fungera. Givetvis så gjorde det inte det och efter 3 veckor med strul så tröttnade supporten på mig och skickade ett interface gratis. Vill minnas att det var så illa att det inte ens fungerade med deras eget USB interface utan man var tvungen att köra med det seriella.

Polar + IR, igen!
Classes billigaste funkar inte med 720i iallafall. Blev så trött på det, så jag köpte Polars dyra. Ska dock testa med min bärbara hure går.

Polar + IR, igen!
Den här funkar med 710i

FUL1_F5U230.jpg

http://catalog.belkin.com/IWCatProd...125484&Section.Section_Path=/ROOT/USB/ct_Id>#

Fast just nu får jag inte igång den på min nyinstallerad XP trots att den funkat fin-fint på tidigare installationer. Har inte orkat labba med det än.

Polar + IR, igen!
Härligt att höra att det finns en ir från clas i sjön som funkar!!
Har bara provat den billigaste varianten och gav upp där... (stor anledning är väl att det var den enda som fanns här i lule)
Har dragit mig in i det längsta för att köpa polars snordyra pryl...

tack jonez! ska genast kolla hur man lättast kommer över en sådan ;-)

Polar + IR, igen!
Hej!

Har nu fått svar från Polar!
/Lennart

=======================================================================
Hej

på gamla S610 (utan "i") måste ett Polar Ir Interface användas för att
Ir-kommunikationen skall fungera!

Hälsningar
Peter Wallén
Polar Electro Sverige AB

Polar + IR, igen!
Hej! Jag höpte den billiga från CO och den fick kontakt med både klockan och mobilen. Problemet uppstod då jag skulle börja överföra data från klockan... Bröt tvärt överföringen. Fel på min dator eller ngn inställning???

Ha en bra dag!
Mvh björn

Polar + IR, igen!
bb:
" If using a non-Polar USB IrDA device, check if the device contains a SIGMATEL chipset (info can be found in the windows device manager). There is an incompatability with the S-series S610i, S710i, S720i, S810i models and the Sigmatel chipset. Brands that we have found with this chipset are the BAFO, Spirit and Belkin F5U235au."

Från polar i australiens hemsida...
Jag vet iaf att det interfacet som jag hade från CO var med sigmatel chipset. Vet inte vad det är som inte fungerar men det är långt ifrån omöjligt att olika överföringshastigheter och triggningar (vet inte hur mycket som är fastställt i standarden irDA) kan ställa till det så att man får kontakt men att överföringen inte fungerar...

Polar + IR, igen!
bb (och ni andra): Meddela gärna framsteg/bakslag! Hade hellst testat Claes Ohlssons 38-1034, men efter att ha läst Jonez inlägg så får man väl ta 32-6514. :o( Klockan visade "Memory full" igår, så det får bli inköp i helgen...

/Ekis

Polar + IR, igen!
Erol skrev:
-------------------------------------------------------

> Nåväl, Jonez, jag blir skyldig dig en öl att sätta
> på CD-skivan om jag får detta att funka.
>
> Erik

Tack för den fina kritiken. Ser fram mot ölen! :-)

bb skrev:
> Hej! Jag höpte den billiga från CO och den fick
> kontakt med både klockan och mobilen. Problemet
> uppstod då jag skulle börja överföra data från
> klockan... Bröt tvärt överföringen. Fel på min
> dator eller ngn inställning???

Det är exakt så de icke kompatibla interfacen beter sig, dvs en viss kontakt uppnås med datorn, men du kan tyvärr glömma att det kommer att funka. Lämna tillbaks o lägg på en dryg hundring till den modellen jag rekommenderar i mitt tidigare inlägg så funkar det säkert!
(Jag har jobbat många år som datatekniker med bla reparation av laptops på repertoaren, så jag har ganska mycket erfarenhet av trilskande IrDA interface)

Angående Clas Ohlssons "IR-överföring med programvara (ej original)" artikel 32-6514, så är det nog så att du måste ha det där "i"-et med i modellbeteckningen på klockan för att det ska funka. Läste ngnstans att det just står för Ir-kompabtibilitet. (borde nog stå för "viss Ir-kompabtibilitet")

Det billiga Classe interfacet HAR Simatel chip, så det är no no om du inte har S725i, S625X, AXN500 eller AXN700.

Bilderna som "the_TnT" klistrade in är på en "Belkin Smartbeam" av modell äldre som inte går att få tag i i Sverige längre. Låt er inte luras av namnet bara, det finns en nyare och mindre "Belkin Smartbeam" med artikelnr F5U235ea, FUNKAR EJ! Även denna har Sigmatel-chip. Gissa hur jag vet!! :(

Glöm ej heller att ändra default-inställningarna för Ir i "Polar Precision Performance" enligt vad som står på denna sida: http://www.pursuit-performance.com.au/polar/html/local/faq/faq_irda.html

Om jag bara hjälpt några få av mina virtuella cykelkompisar på Happy med denna info så känner jag att det har varit värt besväret och pengarna jag har lagt ner på denna "forskning" :-)

mvh

Jonas

Senast redigerad av en moderator:
Polar + IR, igen!
Tusen tack Jonez!Ber om ursäkt för att jag inte läste ert tidigare inlägg tydligare. Imorgon åker jag till CO!!! Måste även jag tömma klockan snart:-)
Ha en bra dag!
/björn

Polar + IR, igen!
varför köpa ett annat ir interface när det kostar 350 spänn? det var inte billigt.
handlade mitt polarinterface hos polar själva i salkhallen för 225 pengar.

Polar + IR, igen!
Tim skrev:
> varför köpa ett annat ir interface när det kostar
> 350 spänn? det var inte billigt.
> handlade mitt polarinterface hos polar själva i
> salkhallen för 225 pengar.

225:- ? Ja det var ju billigt isf, men listpriserna brukar ju vara kring 650:- för USB varianten. Det är ju inte alla som bor i Sthlm o kan springa in på SAIK hallen och sen kanske det kan vara trevligt att ha ett mer versatilt IrDA interface än ett som har nån tveksam polarstandard. Dessutom är det fult, ser ju ut som en handscanner från -87 :-)

Polar + IR, igen!
Har nu köpt in en IR mottagare enl Jonez rekommendation och inser att CD:n med programvaran ligger i en av typ 25 flyttlådor som antingen befinner sig på min vind eller i ett föråd 1 mil från lägenheten... Efter att ha gjort en initial sökning på Polars hemsida så hittar jag bara en "trial version" som gäller i 30 dagar och dessutom inte stödjer IR-överföring.....

Någon som har tips på om det finns någonstans på nätet där man kan ladda ned programvaran eller är det dags att inleda Operation Search and Rescue?....

/Ekis

Polar + IR, igen!
Hejsan! Nu ÄNTLIGEN har jag fått överföringen att fungera. Köpte den dyrare varianten på CO (som den Jonez har på bild). Funkar perfekt! Så nu blir det till att överföra träningsfiler igen...

TUSEN TACK för alla tips!

Ha en bra dag! Mvh björn

Polar + IR, igen!
Jag har Polar 725 (Tour Edition) och lyckas inte med den billiga från CO. Är det någon som har lyckats, eller måste man skaffa den dyrare varienten?

MVH/ HP

Polar + IR, igen!
Hade naturligtvis köpt en liten irda/Usb sticka med sigmatel som inte funka till nya datorn....
Tack vare denna tråd fick jag tag på 32-6514 från Clas Ohlsson!

Det är numera en utgående produkt fick jag veta, men fick tips på vilka butiker som skulle ha den. Varav Solna hade flest i Tjockhult.,hade vägarna förbi i veckan. fick tag på en den kostar nu hela 74:50:- pga det är en utgående produkt! :-)

Så nu kan man överföra filer dådå.

/Anders

Polar + IR, igen!
Varför är det stenålder hos polar ?
Ligger polarisen kvar ?
Vad är det för fel på att köra BlueTooth ?
De skulle till och med kunna köra microSDminnen på undersidan av klockan.
Då skulle man kunna resa iväg ett par år och tömma klockan när man kommer hem :)

Jag röstar på blåtand.
Bara att börja köra NiMhbatterier i klockan så räcker de till !

Tänk att synka över all info till nallen och sedan wappa upp infon till träningsdagboken så kan man bara fortsätta sedan :)

Jag kanske får göra det själv...

Polar + IR, igen!
ÄR i samma sits som HP (och som mikael_nr1) jag har precis som HP en nyinförskaffad S725 Tour Edition (som är en 725X med annan design på huset vad jag förstått) fick låna en original-Ir-mätare från polar av en kompis och det fungerade men mkt dåligt, det var _MKT_ exakt hur man skulel hålla klockan o man fick ABSOLUT inte andas på klockan för då starde man överföringen o fick börja om igen. Frågan är då vad som gälelr, ska man behöva punga ut 700:- för en original som inte funkar särskilt bra eller vad finns det för substitut idag när CO tydligen slutat med sin?

Polar + IR, igen!
orienteraren skrev:
> ÄR i samma sits som HP (och som mikael_nr1) jag
> har precis som HP en nyinförskaffad S725 Tour
> Edition (som är en 725X med annan design på
> huset vad jag förstått) fick låna en
> original-Ir-mätare från polar av en kompis och
> det fungerade men mkt dåligt, det var _MKT_ exakt
> hur man skulel hålla klockan o man fick ABSOLUT
> inte andas på klockan för då starde man
> överföringen o fick börja om igen. Frågan är
> då vad som gälelr, ska man behöva punga ut
> 700:- för en original som inte funkar särskilt
> bra eller vad finns det för substitut idag när
> CO tydligen slutat med sin?

Jag har samma problem fast jag kör med Polars original-IR. Får oftast göra 2-3 försök innan jag lyckas föra över träningsfilen.

Polar + IR, igen!
Ja det är oerhört segt att föra över filer fast man har det absolut senaste IR-interfacet och senaste versionen av mjukvaran på PC:n..... jag har en s725 (ej X) och det är riktigt tungrott att föra över filerna.....

Det senaste interfacet skall ju också fungera för Nokia 5140. Jag har hittills aldrig lyckats med detta!! Så nu har man ett antal filer från semestern nedtankade i telefonen och kan inte få in dem i PC:n!! Fiasko?!? Någon som testat detta och lyckats????

Tycker annars att Polars produkter är bra men kan man inte föra över data till PC:n så faller ju en stor del av funktionen bort...... :(

Polar + IR, igen!
Jag måste uppdatera informationen.
Min 725X fungerar bra med CO's IR-interface.
Det var jag som hade lagt klockan fel...

Polar + IR, igen!
Polar + IR, igen!
FG skrev:
> Jag kan meddela att COs nuvarande ir-öga
> (38-1034, 195 kr) funkar med S725 Tour Edition.
> Det är en SigmaTel.

Jag har samma dongle som funkar till min 725x (t.o.m med vmware). Dock verkar det vara ett MosChip och inte SigmaTel hårvara i den. Detta är vad lsusb spottar ut på min Linux laptop:

fllap4 ~ # lsusb -v | grep -10 9710

Bus 004 Device 003: ID 9710:7703 MosChip Semiconductor
Device Descriptor:
bLength 18
bDescriptorType 1
bcdUSB 1.10
bDeviceClass 255 Vendor Specific Class
bDeviceSubClass 0
bDeviceProtocol 255
bMaxPacketSize0 8
idVendor 0x9710 MosChip Semiconductor

...

http://wiki.kynesthesy.org/MoschipIrDA

/Fredrik

Polar + IR, igen!
Nu har jag testat med S625X också. Det funkar.

Fredrik L skrev:
> Dock verkar det vara ett
> MosChip och inte SigmaTel hårvara i den.

I XP står det "SigmaTel IrDA-Dongle" när man pluggar in den i USB-porten.
/En annan Fredrik

Polar + IR, igen!
Någon som vet om Kjell & Co har något IR interface som fungerar till Polar S725x?

Jag var helt säker på att jag hade IR-öga på min HP laptop, men det verkar bara vara till fjärrkontrollen som hör till datorn.

Polar + IR, igen!
orpon skrev:
> Någon som vet om Kjell & Co har något IR
> interface som fungerar till Polar S725x?

Inte jag ;)

> Jag var helt säker på att jag hade IR-öga på
> min HP laptop, men det verkar bara vara till
> fjärrkontrollen som hör till datorn.

Är du alldeles säker på det? Min HP-laptop har IR-öga som (nästan alltid) har fungerat bra med min S625x. Vilken modell är din dator?

Tillbaka
Topp